Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopisto-opinnoissa helposti vieraantuu todellisuudesta

Vierailija
05.06.2026 |

Tuskailin matematiikan ja fysiikan kurssien kanssa ja ajattelin, että minusta ei ole mihinkään, kun sain keskitason arvosanoja. Toisaalta kun asiaa miettii niin puolet ikäluokasta joutuu amikseen ja parempi puolikas jatkaa lukioon. Lukiolaisista puolet valitsee pitkän matikan ja heistä 20% saa parhaita arvosanoja (L ja E). Heistä sitten osa jatkaa teknilliseen. Jos tässä kovin valikoituneessa porukassa on keskinkertainen, ei se kauhean huonosti ole. Onko teillä ollut vastaavaa jossain ympäristössä?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ihmisellä päässä vikaa, jos kuvittelee amikseen menemisen olevan sitä, että sinne joutuu. Kaikkia ei kiinnosta pitkät opinnot ja oma unelma-ala voi löytyä amiksesta. Sieltä voi jatkaa ammattikorkeaan, jos kiinnostaa. Siis jos. Ei yliopisto mitään autuutta tuo ja tee ihmisestä parempaa. 

Itse olen käynyt lukion ja amiksen sekä AMK:n. Olen lähihoitaja ja sairaanhoitaja. Nyt teen töiden ohessa merkonomin tutkintoa koska haluan pois hoitoalalta. Suunnitelmissa oma yritys.

Vierailija
62/69 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ihmisellä päässä vikaa, jos kuvittelee amikseen menemisen olevan sitä, että sinne joutuu. Kaikkia ei kiinnosta pitkät opinnot ja oma unelma-ala voi löytyä amiksesta. Sieltä voi jatkaa ammattikorkeaan, jos kiinnostaa. Siis jos. Ei yliopisto mitään autuutta tuo ja tee ihmisestä parempaa. 

Itse olen käynyt lukion ja amiksen sekä AMK:n. Olen lähihoitaja ja sairaanhoitaja. Nyt teen töiden ohessa merkonomin tutkintoa koska haluan pois hoitoalalta. Suunnitelmissa oma yritys.

Kuule mulla on sulle yks juttu, mikä sopii sun arvolle. Eli tykkään ottaa housut pois ja pieraista toisen suuhun. Asetan pyllyreiän toisen huulille ja painaudun huulia vasten sitten suhautan lämpimän löysän pierun toisen suuhun. Toinen saa kaasua suuhunsa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuuluu"

Vähentää kyllä sen houkuttelevuutta melkoisesti. Itse asiassa en voi enää koskaan olla ajattelematta kun näen DI:n että hänkin on joutunut imemään pierua.

Vierailija
64/69 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuuluu"

Vähentää kyllä sen houkuttelevuutta melkoisesti. Itse asiassa en voi enää koskaan olla ajattelematta kun näen DI:n että hänkin on joutunut imemään pierua.

Joo. Näin se vain on. Edellisen kerran kun ohjaajani hymyili viekkaasti ja pieraisi edessäni hämmästyin autenttista paskan vivahdetta tuoksussa. Alistuin.

Vierailija
65/69 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä on ihmisellä päässä vikaa, jos kuvittelee amikseen menemisen olevan sitä, että sinne joutuu. Kaikkia ei kiinnosta pitkät opinnot ja oma unelma-ala voi löytyä amiksesta. Sieltä voi jatkaa ammattikorkeaan, jos kiinnostaa. Siis jos. Ei yliopisto mitään autuutta tuo ja tee ihmisestä parempaa. "

Happamia, sano.

Amiskorkeaan voi moni vielä ihan ehdoin tahdoin hakeutua vaikka arvosanat ja älynlahjat riittäisivät oikeaankin korkeakouluun

Nämä "olisin päässyt lääkikseenkin mutta halusin amiksen parturikampaajalinjalle"-tapaukset sen sijaan ovat olemassa vain sinun mielikuvituksessasi. 

Amikseen "halutaan" kun käteen lyödään ysillä sellainen todistus joka kertoo mitkä ovat realiteetit.

Vierailija
66/69 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuja ihmisiä löytyy kaikilta koulutustasoilta. Kuten myös tyhmiä. Ero on suhteellisissa osuuksissa. Älyllisistä asioista kiinnostunut melko todennäköisesti ajattelee paljon itsekin. Pinnallisista asioista kiinnostunut paljon epätodennäköisemmin tai ainakin lokeroi erilaiset kiinnostuksen kohteensa.

Vierailija
67/69 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisyliopistoihin pääsee joku yli 100% hakijoista opiskelee luonnontieteitä, Aaltoon yli kolmasosa. Ei se taso voi olla kovin kova kun ei tule riittävää karsintaa hakuvaiheessa.

Poliitikkojen ja ahneiden korkeakoulujen vika kun teoreettinen koulutus on kustannuksiltaan halpaa, eikä näitä kiinnosta opiskelijoiden tosiasiallinen työllistyminen. Lisäksi teollisuus kaipaa halpaa työvoimaa, joten molempien intressissä nostaa tappiin aloituspaikat.

Vierailija
68/69 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti parhaat luonnon- ja insinööritieteitä osaavat hakeutuvat ulkomaille yliopistoihin työllistymisen, korkeamman palkkatason ja opetuksen resurssien takia nykyisin.

Suomessa on maailman vähiten heikkoja ja huippuja opiskelijoita tasapäistämisideologian vuoksi. Nopeammin oppivat laitetaan odottamaan hitaampia, jottei tule kenellekään paha mieli.

Vierailija
69/69 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukolan ryhmä on osoittanut, että kimalaiset kykenevät spontaanisti ratkaisemaan ongelmia. Eli ovat eittämättä älykkäämpiä kuin kansanedustajamme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme