Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oonko ainoa jolla ottaa joka kerta sydämestä kun laps lähtee mopoilemaan?

Vierailija
05.06.2026 |

Joka kerta muistutan ajamaan sääntöjen mukaan ja varoen ja joka kerta rukoilen että hän tulee ehjänä kotiin. Ehkä se vaikuttaa kun tällä lapsella muutenkin aina sattuu ja tapahtuu. Tiedän että hän on tunnollinen mutta pelkään silti. Nytkin pelkään vaikka hän lähti vain kesätöihin. 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä ostit sille mopon, pahvi?

Yksinkertaisesti siksi, että hän pääsee vapaammin liikkumaan ja se helpottaa meidän vanhempien kuskausurakkaa ja lapsen elämää.

On ollut täysin teidän oma valintanne asua syrjäseudulla, missä ei ole julkista liikennettä.

Kaupungissa ei onneksi mitään vaaroja olekaan. Mitä nyt joskus joku jää sen julkisenliikenteen alle liikenteessä yms.

Vierailija
22/35 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse te lellitte lapset pilalle ostamalla niille mopot ja mopoautot. Ihme jeesustelua ja omille tunteille onanointia taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kertaakaan ottanut mistää kun lähti, millon mopolla, millon mönkijällä. Nyt se on jo autoillutkin reilun vuoden kun sai kortin 17 v.

Hyvä että sulle on ollut helpompaa luottaa. Oma lapsi on kerran vetänyt pyörälläkin ympäri niin että ranne jouduttiin leikkaamaan ja sairaalareissu siitä tuli. Kai nuo edelleen jotenkin siellä taustalla kummittelee että jos se tapahtuu uudelleen ja mopon kanssa riskit on isommat.

Täysin normaalia liikkuvilla lapsilla.  Toki meilläkin kaatuivat fillarilla ja mopoillakin, joku lääkäri reissu.  Varsinaisesti mopoikäisenä ei enää mitään sattunut kun jo taito hyppysissä.

Ihan totta puhut. Kyllähän ne taidot kehittyy koko ajan. Meillä lapsella on varmaan saman ikäisiin nuoriin verrattuna keskimääräinästä enemmän kipsejä ja tikkejä, mutta uskallan väittää että keskimääräistä enemmän hän on myös touhunnut menemään. Eiköhän ne kaikki ole opettanut jotakin ja kehittänyt tasapainoa ja koordinaatiota. Hyvä muistutus. 

Vierailija
24/35 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse te lellitte lapset pilalle ostamalla niille mopot ja mopoautot. Ihme jeesustelua ja omille tunteille onanointia taas.

Niin eli olet sitä mieltä että mua se ei saa jännittää kun olen itse sen ostanut? Kyllä muuten jännittää ja joka kerta. Siitäkin huolimatta että mun laps on hyvin rauhallinen ja säännöt on hänelle selvät. Kaikki ei ole aina itsestä kiinni tuolla liikenteessä vaikka sitä toivoisikin.

Vierailija
25/35 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ihmeessä hankit lapselle mopon..?

Vierailija
26/35 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo liity joka äidin jokaiseen lapsen kehitysvaiheeseen kun lapsi lähtee liikkumaan ja pikku hiljaa  itsenäistyy sylistä maailmalle.

Juuri tällä viik8lla on kaksi liikkuvaa lasta kuollut, ei siinä auta asuinpaikka tai mopon ostamattomuus.

Itse olen huomannut että sama huolehtiminen alkaa kohdistua kaikkiin lapsiin ja nyt omien vanhempien vanhentua heihin ja muihinkin vanhuksiin, pääseekö tuo nyt tien yli, haksaako kantaa kassinsa jne.

Vierailija
27/35 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi huolissani jos lapsi on jo autokortinkin saanut ja tottunut tiellä liikkuja. Meilläkin keskimmäinen skobaili ympäri pk-seutua harrastuksensa takia jo nuoresta ja nykyisin autoilee pienten lasten kanssa vastuullisesti ja turvallisesti. Olen itse kiertänyt kolmessa maanosassa moottoripyörällä eikä koskaan ole sattunut mitään kauheaa, kun on ollut silmät auki ja toki onneakin matkassa. 

AP hoitaa vanhemman osansa hyvin muistuttamalla vastuullisesta liikkumisesta.  

Vierailija
28/35 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaipojat maalla ovat saaneet ajaa mopoja, traktoreita, mönkijöitä , autoja ihan nappulasta alkaen pihateillään ja pelloillaan. Heistä on tullut aikuisina erittäin rauhallisia , luotettavia ja hyviä autokuskeja. Höyryt ja uhot on päästetty jo aiemmin.  Onnettomuudet, ylinopeudet, liikenneuhot taitaavat koskea juuri kortin saaneita, vähän kokemusta hankkineilta. Kun pitää näyttää.

Vierailija
29/35 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli olet sitä mieltä että mua se ei saa jännittää kun olen itse sen ostanut? Kyllä muuten jännittää ja joka kerta. Siitäkin huolimatta että mun laps on hyvin rauhallinen ja säännöt on hänelle selvät. Kaikki ei ole aina itsestä kiinni tuolla liikenteessä vaikka sitä toivoisikin.

Pitääkin jännittää, mutta lapsi pärjää vallan hyvin ilman mopoa. Voi sitten aikuisena itse hankkia, jos siltä tuntuu.

Vierailija
30/35 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkin jännittää, mutta lapsi pärjää vallan hyvin ilman mopoa. Voi sitten aikuisena itse hankkia, jos siltä tuntuu.

Ei välttämättä pärjää, riippuu asuinpaikan suhteesta kouluun ja harrastuksiin. Varsinkin jos lapsia on useampi, ei vanhempien kyydit riitä.

Vierailija
31/35 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se huoii ikinä lopu. Meillä mopoikä ja aloittelut autolla ajamaan ovat onnellisesti ohi ja armeijassakin kävivät kumpikin omilla autoillaan tai kavereiden kyydissä. 

Nyt yli parikymppiset maailmalla töissä, autoilevat paljon ja äiti täällä murehtii ja huolehtii edelleen !

Vierailija
32/35 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaipojat maalla ovat saaneet ajaa mopoja, traktoreita, mönkijöitä , autoja ihan nappulasta alkaen pihateillään ja pelloillaan. Heistä on tullut aikuisina erittäin rauhallisia , luotettavia ja hyviä autokuskeja. Höyryt ja uhot on päästetty jo aiemmin.  Onnettomuudet, ylinopeudet, liikenneuhot taitaavat koskea juuri kortin saaneita, vähän kokemusta hankkineilta. Kun pitää näyttää.

Jotain on pahasti vialla, jos "pitää näyttää".

Vierailija
33/35 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä pärjää, riippuu asuinpaikan suhteesta kouluun ja harrastuksiin. Varsinkin jos lapsia on useampi, ei vanhempien kyydit riitä.

Sitten mennään julkisilla tai hankitaan muita harrastuksia. Tai muutetaan, jos ovat niin tärkeitä.

Vierailija
34/35 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilaiset mopopojat temppuilevat kaduilla ja kävelyteillä. Aiheuttavat vaaratilanteita itselleen sekä muille.

Vierailija
35/35 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo liity joka äidin jokaiseen lapsen kehitysvaiheeseen kun lapsi lähtee liikkumaan ja pikku hiljaa  itsenäistyy sylistä maailmalle.

Juuri tällä viik8lla on kaksi liikkuvaa lasta kuollut, ei siinä auta asuinpaikka tai mopon ostamattomuus.

Itse olen huomannut että sama huolehtiminen alkaa kohdistua kaikkiin lapsiin ja nyt omien vanhempien vanhentua heihin ja muihinkin vanhuksiin, pääseekö tuo nyt tien yli, haksaako kantaa kassinsa jne.

No jos lapsi vammautuu tai kuolee mopo-onnettomuudessa, niin olisihan se ostamatta jättäminen auttanut. Tosin muuallakin voi käydä huonosti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän