Antaisitko 7-vuotiaan lähteä yksin ulos klo 20?
Jonnekin urheilukentälle eli omaa tai naapurin pihaa kauemmaksi? Niin kauas, että tarvitsee ottaa polkupyörä, jotta pääsee sinne ja takaisin? Minä en.
Kommentit (112)
Mulla just eka luokan lopettanut 7v poika. En päästäisi, meillä ollaan iltapuuhissa tuohon aikaan ja ysiltä nukkumaan. Lapsi haluaisi valvoa, ja kokeiltu on satoja kertoja, mutta herää aamulla silti aikaisin ja täten seuraava päivä on aina yhtä känkkäränkkää. Joten ei enää. Lomallakin seurataan perusrytmiä.
Mutta annan kyllä päivisin pyöräillä ison tien vartta kavereille. Meidän kohdalla ei harmillisesti ole jalkakäytävää, ja tiekin pitää ylittää. Ajatus kauhistuttaa koko ajan mutta ei niitä pumpuliinkaan voi kääriä ja itsenäistymistä pitää antaa oppia.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista saivartelua miettiä tuommoista eikä liity onnettomuuteen mitenkään. Yhtä hyvin olisi voinut sattua pari tuntia aiemmin tai mihin aikaa vuorokaudesta vaan. Tuokin lapsi jo täyttämässä 8v, jos kakkoselle syksyllä menossa.
Harvemmin lapseni on kyllä kahdeksan jälkeen enää ulkona, mutta ihan hyvin kesälomalla sen tunnin voi vielä käydä nauttimassa ihanasta kesäillasta. Ja pyörällä tietty olisi mennyt ihan kaikki yli 300m matkat.
Eli vanhemmilla ei ole mitään vastuuta?
Tottakai, jos olisin somppu. Suomalaisena en.
Vierailija kirjoitti:
Kakarana oltiin kesäisin ulkona kymmeneen asti helposti. Nykyään hysteeriset mammat lukitsevat lapsensa sisälle pikkukakkosen jälkeen.
Kaikki kakarat eivät selvinneet.
Se että oli kylmät ja valinpitämättömät vanhemmat ei ole mikään hieno esimerkki.
Jotkut täällä vetoon kyl me oltiin meidän lapsuudessa. 1970-luvulla Suomessa kuoli onnettomuuksissa keskimäärin jopa 44 lasta vuodessa, 1990-luvulla määrä putosi noin 13 lapseen ja nyt sitä tapahtuu enää aniharvoin.
Klo 20 nukkumaanmeno aika. Klo 19 syödään iltapalaa, pesulle, ehkä luetaan jotain. Jos ulos mennään klo 19, ollaan siellä väh 1 h, yleensä 2-3 h, eli ei
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, jos olisin somppu. Suomalaisena en.
Potkupalloa potkimaan iltapalan jälkeen😂
Espoossa. Siis iso kaupunki Suomen mittakaavassa
Vierailija kirjoitti:
Kakarana oltiin kesäisin ulkona kymmeneen asti helposti. Nykyään hysteeriset mammat lukitsevat lapsensa sisälle pikkukakkosen jälkeen.
Siksi sinusta tulikin tuollainen vajaakehittynyt idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä suurperheet asuvat pienissä kerrostalokopperoissa joten en ihmettele myöhäisiä ulkoiluja.
Asuvat kyllä isoissa kerrostaloasunnoissa, kaikille pitää katsos olla oma huone ja kaikki tietenkin ilmaiseksi veronmaksajan piikkiin.
Kuinka iso lukaali on kahdeksan hengen perheellä?
En antaisi. Omalle pihalle toki, jos näkyvillä ikkunasta.
Ilta on yleensäkin rauhoittumisen aikaa, perheen kesken.
6 pientä lasta, onko isällä monta vaimoa ja perhettä? Ei ole suomalaista kulttuuria, että 7 vuotias pyöräilee vilkkaassa kaupunkiympäristössä yksin. Somaliperhe kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Suojatiellä pyöräilevällä on väistamisvelvollisuus autoilijoita kohtaan. Jos talutat pyörää olet jalankulkija ja autoilijat väistää. Tätä ei ehkä 7-vuotias tiedä, mikäli ei opetettu. Ehkä ei kaikki aikuisetkaan aina muista.
Mutta hyvin traaginen tapaus, pieni lapsi.😮💨
Se bussi taisi kääntyä suojatielle, jolloin bussi on väistämisvelvollinen.
Mutta ei noita väistämissääntöjä tiedä kaikki aikuisetkaan. Mulle kerran yks väistämisvelvollinen autoilija huusi perään, ettei mulla ole etuajo-oikeutta (oli, koska se autolilija kääntyi suojatielle, jolle itse ajoin, tuli vielä samasta suunnasta kuin minä itse, minä ajoin suoraan, hän kääntyi).
meni ohi aiheen tosin.
Oho. Just naapurissa asuu alle 50 m2 kämpässä kaksi aikuista ja kolme lasta.
Pennut leikkii ulkona, mutteivät ikä ikinä ole pihalla klo 20 jälkeen, eikä asunnosta kuulu melua.
Ilmeisesti elävät ns. normaalien valvomis- ja heräämisaikojen puitteissa.
Suomalaislapset menevät nukkumaan aikaisin, mutta maahanmuuttaajilla on erilainen päivärytmi. Meidän talossamme asui "etelästä" tullut perhe pienen lapsen kanssa. Vanhemmat veivät lapsen keinuihin ja hiekkakaatikolle klo 00.30. Äidit pienten lasten kanssa käyvät kaupassa (auki 24/7) klo 1.45. Asun kaupan vieressä ja makuuhuoneen ovi on kesällä auki. Joskus nukun, joskus en, herään lasten meteliin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaislapset menevät nukkumaan aikaisin, mutta maahanmuuttaajilla on erilainen päivärytmi. Meidän talossamme asui "etelästä" tullut perhe pienen lapsen kanssa. Vanhemmat veivät lapsen keinuihin ja hiekkakaatikolle klo 00.30. Äidit pienten lasten kanssa käyvät kaupassa (auki 24/7) klo 1.45. Asun kaupan vieressä ja makuuhuoneen ovi on kesällä auki. Joskus nukun, joskus en, herään lasten meteliin.
Totta. Asuin joskus kerrostalossa jossa erään perheen taapero aloitti joka saatanan ilta rymistelyn ympäri kämpässään. Kesti 01-02. asti.
Lapsihan saattoi olla jo kotimatkalla, ihan älytöntä repostella tällaisella.
Mun kaveri jäi koulumatkalla auton alle (oltiin pyörällä liikkeellä, tämäkin sattui suojatiellä) ihan keskellä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä suurperheet asuvat pienissä kerrostalokopperoissa joten en ihmettele myöhäisiä ulkoiluja.
Sosiaaliviranomaiset eivät hoida tehtäviään, jos neljä lasta nukkuvat samassa huoneessa.
Näissä tapauksissa lapsilisät tulisi katkaista, jos lapsia ei hoideta kunnolla.
Aika monessa perheessä neljä lasta nukkuu samassa huoneessa, miksi se olisi mikään lastemsuojeluasia.
Tiedänpä muuten kantasuomalaisen perheen jossa 5 lasta ja pitkään asuivat kaksiossa, vanhemmat nukkuivat olohuoneessa ja lapset makuuhuoneessa. Tosin olosuhteiden pakosta noin asuivat, olivat kahden asunnon loukussa.
Se katse herpaantuu juurikin kotioloissa ja lapsille sattuu eniten onnettomuuksia kotipiirissä.