Yritän kohottaa juoksukuntoa mutta sykkeet aina nousee johonkin 160-170, neuvokaa
Olen muutaman kuukauden tehnyt 3-4 kertaa viikossa kävelylenkkejä joko ulkoillessa tai kävelymatolla kotona. Lenkkien pituudet noin 40-60min. Kilometrivauhti on varmaan 5.5km/h, jolloin syke on n. 119-132 välissä.
Olen ottanut välillä nyt hölkkäosuuksia mukaan, yritän hölkätä hiljaa ja pieniä pätkiä, esim pylväiden välejä. Sitten taas kävelen. Jossain vaiheessa sykemittari näyttää lyhyelläkin hölkällä jo 165, eli aivan liikaa.
Noinhan sitä käsketään tekemään, että pitää hölkätä pieniä pätkiä ja kävellä suurin osa, mutta silti sykkeet huitelee liian korkealle.
Mitä teen väärin? Äsken koitin kävelymatolla hölkätä 4,5km/h (eli hitaammin kuin kävely), no silloin sykkeet ainakaan nousseet ihan taivaisiin. Pitääkö tosiaan vaan sitten hölkkäillä oikeasti noin hiljaa?
Kommentit (24)
Olen aina ollut vähän korkeasykkeinen liikunnassa, vaikka säännöllistä treeniä takana vuosikymmeniä. Leposyke kuitenkin melko matala.
Saat jo kävellessä sopivan treenisykkeen. Kuntosi riittää kävelyyn. Jos haluat juosta, niin max 1 juoksu viikossa, muuten menee kuntotasoon nähden hyödyttömän yliharjoittelun puolelle.
Pullukan ei oikeastaan kannata edes juosta, menee vain paikat rikki. Juoksun asemesta sauvakävely kerran viikkoon olisi kunnon kohotuksen kannalta parempi.
Sopivat sykealueet riippuvat siitä, mikä on maksimusykkeesi. Siinä on suuria yksilöllisiä eroja. Miltä juoksu tuntuu silloin, kun sykkeesi on 165? Hengästyttääkö? Jos et siinä vauhdissa hengästy, niin voit todennäköisesti tehdä noita lyhyitä juoksupätkiä, kunhan niiden välillä kävelet tarpeeksi pitkään niin, että syke ehtii kävelyn aikana laskemaan.
Kiinnitin tosin huomiota siihen, että sanoit kävelynopeutesi lenkeillä olevan 5,5 km/h. Se viittaa siihen, että voisit vielä hölkän sijaan harjoitella niin, että kävelet välillä reippaammin. Esim. minulla (olen 160 cm pitkä 60-vuotias nainen) kävelylenkkien keskinopeus on 6,5-7 km/h.
Yksi vaihtoehto olisi myös tehdä lenkit niin, että teet noita lyhyitä juoksupätkiä vain silloin, kun on alamäki. Se pienentää rasitusta.
Kun kunto nousee, sykkeet rauhoittuvat. Minä sahasin juoksemista aloittaessa sellaista hölkkävauhtia että syke pysyi 120-130 välissä. Minulle se tarkoitti alkuun sitä että sauvakävelevät mummot painelivat ohi. Ihan sama. Ei tarvinnut kauaa junnata, kyllä se vauhti siitä nousee.