Hesarissa ehdotus, korvataan Suvivirsi kaikille sopivalla laululla
Mikä laulu se voisi olla? Enemmistö kun ei Suvivirttä halua poistaa, ainoastaan muutama intersektionaali. Nekö nyt sitten saisivat määrätä mikä on se kaikille sopiva laulu? Elämme postmodernissa hulluudessa, ja siksi minulle ei tule kelpaamaan mikään laulu. Perutaan enemmin kevätjuhlat ja joulujuhlat.
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko suvivirsi kevätjuhlissa niin merkityksellinen teille että haluatte sen tietoisesti aiheuttavan ahdistusta ja pelkotiloja lapsille kun kerran tiedätte niin tapahtuvan? Vai kiellättekö totuuden itseltänne?
Nämä kristityiksi itseään kutsuvat vaikuttavat aikamoisilta sadisteilta.
Lapselle tuollainen on pelottavaa jos siihen ei kotona ole tottunut. Aivan yhtälailla kristityn lasta saattaisi pelottaa jos hänet heitettäisiin jonkun muun uskovaisjoukon palvontamenoihin.
Olen yläkoulun ope, osallistunut moniin kevätjuhliin. Kyllä se Suvivirren laulaminen on kaukana palvonnasta ja hurmoksesta. :)
Suurin osa oppilaista ei laula mukana, ei osaa/ei halua/ei kehtaa. Opet laulaa ja vanhemmat jonkin verran, musaope yrittää pitää jengiä nuotissa. Ja yleensä virsi aloitetaan liian korkealta, joten naisetkin joutuu laulamaan sitä kaulasuonet kireinä.
En usko, että se laahaava ja piipittävä esitys voi loukata kenenkään uskonnottomia tunteita, mikäli sellaisia on. :)
Vierailija kirjoitti:
ei kommunistien lapset ansaitse kunnioitusta turpaan bvaan kristuksen nimessä
Pelle oot. Että kommunistina annat turpaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei se haittaa jos jonkun lapset ahdistuu ei koulun ole tarkoitus olla kaikille turvallinen ympäristö
Miksi sun lapset ahdistuu suvivirrestä? Ei ole normaalia.
Jumalasta ja uskonoista ei ole erikseen puhuttu ne ovat lähinnä olleet sekaisin olevien ihmisten esiintuomia julkisilla paikoilla. Nyt koulu osoittautuu paikaksi jossa yhtäkkiä turvallisen ympäristön sijaan tilan valtaa uskonnollinen veisaus ja siitä ahdistuvaa pidetään syypäänä siihen että hän on hankala kun pitää uskovaisten sekaisin olevien ihmisten messuamista pelottavana. Miksi sinä ahdistelet lapsia uskonnollisella sisällöllä se ei ole normaalia. Sinäkin teet niin sanoessasi ei ole ongelmaa ja ongelma on vain siinä miten eritavalla muut näkevät maailman. Sekään ei ole normaalia. Uskonnot eivät kuulu koulun yhteisiin tilaisuuksiin.
Nykyään asiassa on tapahtunut helpotusta on oikein että joku ajattelee onko hänen juhlansa pilalla kun suvivirsi soi. 80 luvulla se ei ollut vaihtoehto vaan lapset jätettiin yksin ihmettelmään ympärillä tapahtuvaa uskovaisten hihhulointia. Myös lasta nuhdeltiin koska hän koki tilanteen epänormaalina ei järjellisenä eikä persuteltavissa olevana. joku puhui tuossa satukirjoita niitä ei siteerata joukolla hymisten ihmiselle vaan ympärillä on aina turvallinben tila jos on lukemassa satuja. Sen kirjan voi sulkea ja mennä turvallisen aikuisen luokse toisin kuin tällaisessa tapauksessa
Jos on lapsesta asti aivopesty uskonnolle sitä ei hahmota samalla tavalla kuin ihminen jolle se o täysin vierasta vaan kuvittelee että kun asia ei itseä haittaa se ei voi haitata ketään muutakaan, vaikka todellisuudessa näin ei ole.
tieto ei lisää tässä tapauksessa ymmärrystä mutta tuskaa se lisää edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole mitään syytä vaihtaa kulttuuriamme johonkin toiseen. Piste ja amen!
Jep. Suomalaiseen kulttuuriin ei ole koskaan kuulunut uskonnottomuus, vaan viimeiset 1000 vuotta täällä ollaan oltu kristittyjä ja sitä ennen luonnonuskoisia.
Vapaa-ajattelijat voivat keskenään kehitellä ja viettää uskonnottomia "perinteitä", mutta heillä ei ole mitään oikeutta yrittää tuputtaa niitä meille muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvivirsi on pääosiltaan ylistyslaulu keväälle ja luonnolle ja siksi minulle niin tärkeä ja rakas muisto kevätjuhlista ja alkavasta kesän vapaudesta. Olen myös Kristityn kodin lapsi.
Minulle, ja muutamalle muullekin luokkatoverilleni se oli pelottava kokemus jota osa ympärillä olevista ihmisistä veisasi joukkohurmoksessa.
Kevätjuhlassako hurmosta? :) Ollaanko taas jollain Raamattu-vyöhykkeellä? Hard core -uskovaiset on asia erikseen, ei voi yleistää kaikkiin Suomen kouluihin!
Onko tämä puuhastelu meidän perinteidemme alasajosta sieltä jostakin? Lauletaanko tulevaisuudessa holo molo loo loo hulal hulla mootulla hoola tyyliin, että kaikilla on kotoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä puuhastelu meidän perinteidemme alasajosta sieltä jostakin? Lauletaanko tulevaisuudessa holo molo loo loo hulal hulla mootulla hoola tyyliin, että kaikilla on kotoisaa.
Jalla jalla lomalle
Kebab kebab rullalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvivirsi on pääosiltaan ylistyslaulu keväälle ja luonnolle ja siksi minulle niin tärkeä ja rakas muisto kevätjuhlista ja alkavasta kesän vapaudesta. Olen myös Kristityn kodin lapsi.
Minulle, ja muutamalle muullekin luokkatoverilleni se oli pelottava kokemus jota osa ympärillä olevista ihmisistä veisasi joukkohurmoksessa.
Kevätjuhlassako hurmosta? :) Ollaanko taas jollain Raamattu-vyöhykkeellä? Hard core -uskovaiset on asia erikseen, ei voi yleistää kaikkiin Suomen kouluihin!
Jos nyt jossain lestakunnan kyläkoulussa veisataan Suvivirttä hurmoksessa, niin mitä väliä. Ei se Helsinkiin asti kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnot pois kouluista vaan. Sinne ei tarvita jeesusta, allahia eikä khrisnaa.
Miksi kiellät oman luojasi joka on kutonut sinut äidin kohdusta saakka, vihaatko niin paljon itseäsi?
Rakastan ihmisiä, elämää ja luontoa. En vain usko satuihin. Onko sinulle todellisuus ja arki niin kamalaa, että joudut keksimään mielikuvitusolentoja sitä kestääksesi?
Sitten pitäisi kieltää kaikki satukirjallisuus lapsilta ja fantasiakirjallisuus, kaikki fiktio, aikuisilta. Karu realismi vain kunniaan!
Onko joku lapsi ahdistunut kun on pakotettu satukirja tilaisuuteen?
Ainakin jos pakotetaan trans-satutädin lukusessioon...
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole kristityn kodin lapsi mutta suvivirsi oli ihana jokaisessa kevätjuhlassa. Yhdistän sen edelleen kesään ja vapauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo joutui wokeaika ja vasuvalta suloinen. Kauniisti joka paikkaa koristaa muslimkukkanen...
Tämähän ei wokea ole. Woket hyväksyvät uskonnot.
Mutta eivät uskontojen eettisiä periaatteita.
Itse yhdistän suvivirren ahdistukseen ja turvattomuuteen tilanteeseen jossa koko maailma sekoaa ympäritäni tutut ihmiset muuttuvat joksikin vieraaksi vaivaannuttvaksi jota en olisi rationaalisessa mielessäni uskonut. Se edustaa minulle tilannetta ja tunnetta jossa en kuulu joukkoon.
Mulla on parempi ehdotus: Poistetaan kaikki suomalaisuuden tunnusmerkit ja ominaispiirteet, unohdetaan että meillä on koskaan ollutkaan sellainen asia kuin kulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko suvivirsi kevätjuhlissa niin merkityksellinen teille että haluatte sen tietoisesti aiheuttavan ahdistusta ja pelkotiloja lapsille kun kerran tiedätte niin tapahtuvan? Vai kiellättekö totuuden itseltänne?
Nämä kristityiksi itseään kutsuvat vaikuttavat aikamoisilta sadisteilta.
Lapselle tuollainen on pelottavaa jos siihen ei kotona ole tottunut. Aivan yhtälailla kristityn lasta saattaisi pelottaa jos hänet heitettäisiin jonkun muun uskovaisjoukon palvontamenoihin.
Suvivirsi kerran vuodessa ja syvä ahdistus iskee josta ei aikuisenakaan pääse eroon.
Jos noin on niin syyt ahdistukseen on ihan muualla. Kukaan ei traumatisoidu suvivirrestä kerran vuodessa, ei kukaan.
Jos sinun mielestä koulun kevätjuhla on uskovaisjoukon palvontameno niin älä hyvä ihminen päästä lastasi sinne traumatisoitumaan.
Kyse ei ole kulttuurista suvivirren kanssa. Koulu edustaa kulttuuria itsessään mutta suvivirsi uskontoja joka on vieras ajatus monelle nykypäivän rationaalisesti ajattelevalle ihmiselle. Ei kuulu enää nykypäivän kouluun ja vihdoin asiasta keskustellaan.
Multa ehdotus, korvataan hesari jollain kunnon lehdellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmistön edustajien varmaan kannattaa olla pois kevätjuhlista jos ei kestä enemmistön suvivirttä. Se olis kaikille hyvä ratkaisu josta ei tarvi riidellä jatkossakaan.
Miksi ei vain voida järjestää sellaisia juhlia joissa kaikilla on hyvä olla ja mukavaa?
Kaikilla? 99% haluaa sen suvivirren kuulla ja sillä aloittaa kesän ja loman. Kuvaa hyvin tätä vassarologiikkaa taas. Kun 1% minäminä-porukka on tyytyväinen saadessaan runtattua jonkun mielensäpahoituksen läpi, kaikki ovat heidän nähdäkseen tyytyväisiä. Viis niistä 99%, joita harmittaa ja jotka eivät todellakaan ole tyytyväisiä. 1%= ei ole millään matikalla kaikki.
Enemmän minua häiritsee katsella joka päivä huivipäisiä lapsia, oikein alleviivaa uskonnon tunnusmerkkejä. Samoin se, että kaikilta on poistettu koulussamme ruokalistalta sianliha. Ei paljon tarvitse arvailla minkä uskonnon mukaan hypitään tässäkin. 2min kerran vuodessa on siihen nähden vähän.
Vaikka 99% haluaisi suvivirren ei ei ole mahdollista koska asiasta keskustellaan näin paljon, en ymmärrä logiikkaan jossa 1 prosenttia koululaisista saa syrjiä tällaisella? 80 luvulla oli tuo yksi prosentti hämmentyneitä ja petettyjä kuuntelemassa kevätjuhlaa silloin asiasta ei noussut kohua vaan heitä nuhdeltiin vaikka he kaipasivat turvaa eikä hihhulointia, nykyään prosentti määrä on isompi lapsista, sekä aikuisista. Luulen että monelle opettajalle kevätjuhla, olettaisin ja suvivirsi on ollut tärkeitä ja siksi perinne jatkuu vaikka ei enää nykypäivään kuulukaan.
kenenkään lapsia ei tietääkseni pakoteta tilaisuuksiin laulamaan monien maiden kansallislauluja