Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opetella syömään laihduttamisen jälkeen?

Vierailija
03.06.2026 |

Olin normaalipainoinen, mutta lihoin lääkityksen ja sen tuoman sokerinhimon myötä lyhyessä ajassa liki 20 kiloa. Paino ei lähtenyt lääkityksen loputtua, eikä pudonnut "syö vähän vähemmän ja jätä herkut pois" -logiikalla. Sain painon tippumaan vain hyvin tiukalla ketoruokavaliolla ja pitkillä pätkäpaastoilla.

Nyt olen tilanteessa, että alan vihdoin olla normaalipainossa. En halua enää lihoa aiemmalla tavalla. Miten opetella syömään laihduttamisen jälkeen? Ketolla en halua jatkaa, vaan kaipaisin kohtuullisuutta, ettei kaikesta tarvitsisi kieltäytyä. Minkä verran 160 cm/60 kg nainen voi syödä päivässä lihomatta? Mikä määrä herkkuja mahtuu vielä toimistotyötä tekevän naisen ruokavalioon, etten liho?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille, jotka kritisoitte näitä laihdutusruokavalioita: kun pudotettavaa on paljon, on se paino saatava jollakin laskemaan. Harvalla on motia laihduttaa 20 kiloa kolme vuotta. Tiukemmalla kuurilla saa kilot nopeasti pois.

Juu, ja tutkitusti nämä "tiukat kuurit" johtavat jojo-laihdutukseen, jossa lihotaan ja laihdutaan useita kertoja. Ja tutkitusti joka kerta kun laihdutat, niin se syö lihaksiasi ja kun keho syö lihaksia, se tarkoittaa myös sitä, että sun päivittäinen kulutuksesi pienenee. Ja tästä johtuen joka kerta kun aloitat laihdutuksen uudelleen, on se laihduttaminen hankalampaa.

Ihan normaali laihdutusvauhti on 0,5-1kg viikossa. 20kg pudotukseen menisi terveellisesti siis vaan noin puoli vuotta.

Myös sen terveellisen laihdutuksen tarkoituksena on oppia syömään normaalisti, jolloin se paino ei enää tule takaisin.

Vierailija
22/30 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille, jotka kritisoitte näitä laihdutusruokavalioita: kun pudotettavaa on paljon, on se paino saatava jollakin laskemaan. Harvalla on motia laihduttaa 20 kiloa kolme vuotta. Tiukemmalla kuurilla saa kilot nopeasti pois.

Laihtumisen fysiologia ei sovi hätähousuille olisi sitä pudotettavaa paljon tai vähän, sille pitää antaa sitä aikaa.

Dieetin sijasta hyvä mahdollisuus pudottaa painoa on yksinkertaisesti vähentää lihottavimpien ruokien ja juomien käyttöä.

Tiukan dieetin jälkeen joudut sopeuttamaan syömisen ja juomisen vastaamaan pienentynyttä energiankulutusta. Uusi painosi ei pysy, ellet onnistu päivittäin vähentämään laihduttamista edeltävistä syömistottumuksista useita kilokaloria päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen lihoo laihduttamisen jälkeen, jos palaa aiempiin tapoihin. Mutta ei liho, jos omaksuu uudet ruokailutottumukset.

Vierailija
24/30 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistotyötä tekevän naisen ruokavalioon mahtuu noin 100–200 kcal ”ylimääräistä" herkkua päivässä, mikäli perusasiat, ruokavalio, liikunta ja lepo ovat kunnossa.

Vierailija
25/30 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tutti. 

Vierailija
26/30 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 166cm pitkä, painoa en tiedä kun en omista vaakaa, mutta vaatekoko on vakiintunut kokoon M. Aloituspaino oli satasen kieppeillä. Laihdutin vähähiilarisella runsasrasvaisella ketoosia vältellen ja olen normaalipainon pitänyt nyt yli 10 vuotta.

Kyllä ne hiilarit vaan on pakko unohtaa. Ottaa niitä vaan sellaisista lähteistä, jotka palvelee terveyttä. Sokerisokeri ja makeutusaineet vaan ylläpitää kaikenlaisia ongelmia. Itse käytän ainoana makeutuksena hunajaa ja sitäkin vain puoli tl teekupilliseen. Muuten hh:t tulee kasviksista, marjoista, maltillisesta hedelmäannoksesta, maitotuotteista, kesäisin ruokavalioon mahtuu korkeintaan golfpallon kokoinen uusi peruna.

Jos nyt oot ollut ketolla tosi alhaisilla hiilillä, niin voit kokeilla nostaa niitä vähän. Mutta kuitenkin pidä vhh:lla.

Vierailija
27/30 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistotyötä tekevän naisen ruokavalioon mahtuu noin 100–200 kcal ”ylimääräistä" herkkua päivässä, mikäli perusasiat, ruokavalio, liikunta ja lepo ovat kunnossa.

Ja tuo 100-200 kaloria on oikeasti todella vähän. Tarkoittaa, että voisit syödä vaikka 2 keksiä, sukulakun tai hyvin pienen annoksen jäätelöä. 

Vierailija
28/30 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä määrä herkkuja mahtuu vielä toimistotyötä tekevän naisen ruokavalioon, etten liho?"

Olipa typerä kysymys!

Vierailija
29/30 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikä määrä herkkuja mahtuu vielä toimistotyötä tekevän naisen ruokavalioon, etten liho?"

Olipa typerä kysymys!

Ei ole tyhmä kysymys. Harva haluaa elää loppuelämänsä ilman herkkuja. Jollekin se herkku on suklaa, toiselle jäätelö ja kolmannelle suolaiset hetkut.

Vierailija
30/30 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 166cm pitkä, painoa en tiedä kun en omista vaakaa, mutta vaatekoko on vakiintunut kokoon M. Aloituspaino oli satasen kieppeillä. Laihdutin vähähiilarisella runsasrasvaisella ketoosia vältellen ja olen normaalipainon pitänyt nyt yli 10 vuotta.

Kyllä ne hiilarit vaan on pakko unohtaa. Ottaa niitä vaan sellaisista lähteistä, jotka palvelee terveyttä. Sokerisokeri ja makeutusaineet vaan ylläpitää kaikenlaisia ongelmia. Itse käytän ainoana makeutuksena hunajaa ja sitäkin vain puoli tl teekupilliseen. Muuten hh:t tulee kasviksista, marjoista, maltillisesta hedelmäannoksesta, maitotuotteista, kesäisin ruokavalioon mahtuu korkeintaan golfpallon kokoinen uusi peruna.

Jos nyt oot ollut ketolla tosi alhaisilla hiilillä, niin voit kokeilla nostaa niitä vähän. Mutta kuitenkin pidä vhh:lla.

Mä tein saman muutoksen, mutta ei tarvinnut mitään ihmedieettiruokavalioita noudattaa vaan tehdä lihastreeniä ja laskea kalorit niin, että oppii sen paljon oma keho kuluttaa. Ja yli 100g per päivä proteiinia
Voin syödä jäätelöä, sokeria, makeutusaineita, spagettia, kakkua ja ihan mitä tahansa ja silti paino ei lähde nousemaan. Elämä olisi mielestäni todella rajoittunut, jos laittaisi kokonaan elämästä hiilihydraatin pois. Nälkääkään ei ole tarvinnut nähdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi