Onno laihduttaminen edes yli 40-v mahdollista?
Tuntuu ettei mikään auta ja olen jumissa samassa painossa ikuisesti. Vielä 3 vuotta sitten muutaman kilon pudotus oli ihan lapsen leikkiä
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin viime syksynä Ozempicin, ja sillä laihtunut tähän mennessä 15 kg. Samaa ruokaa olen syönyt kuin ennenkin, mutta huomattavasti vähemmän.
Ongelma mulla ei ollut koskaan se, ettenkö olisi jo syönyt terveellisesti, mutta kun mulla ei ollut minkäänlaista kylläisyyden tunnetta, joten annoskoot olivat suuuret. Lisäksi minulle saattoi tulla nälkä tai mielitekoja jo tunnin parin päästä syömisestä (vaikkei se ollut toki aitoa nälkää suurten annoskokojen vuoksi).
Nyt kylläisyyshormonit toimii niinkuin normaalilla ihmisellä, joten annoskoot pysyvät maltillisina, eikä tule naposteltua pääaterioiden välissä.
Samaan lopputulokseen pääsee syömällä enemmän proteiinia.
Suomalaisessa ruokavaliossa on paljon rasvaa ja hiilihydraatteja ja vähän proteiinia.Kyllä, ihminen, jolla toimii kylläisyyshormonit normaalisti, pääsee samaan lopputulokseen syömällä enemmän proteiinia. Minulla ei toiminut mikään. Ei ravintoterapeutin, ei personal trainerin minulle räätälöidyt ruokavaliot. Oli jatkuva nälkä ja himo ruokaan. Vasta ozempic rauhoitti huutavat suolistohormonit ja jatkuvan ruokahälyn.
Kuinka monta grammaa söit päivässä proteiinia?
120 - 160 g päivässä.
Mitä söit päivänä jolloin söit 160g proteiinia?
Aika usein näin, hieman vaihdellen järjestystä. Tarkkoja ruokamääriä en enää muista, mutta kaloreita tuli n. 2000 - 2200 päivässä.
Aamupalaksi: Rasvatonta kreikkalaista jogurttia, johon kaurahiutaleita, marjoja ja heraproteiinia.
Lounaaksi: Kananrintaa, riisiä, kasviksia.
Välipalaksi: Raejuustoa, banaani, manteleita.
Päivälliseksi: Vähärasvaista naudan jauhelihaa, perunaa, salaattia.
Iltapalaksi: Kananmunaa, raejuustoa.
Okei. No ensinnäkin. Nämä mitä listasit eivät yhdessä millään toisi sulle 160g proteiinia. Esim 100g naudan jauhelihaa ei ole 100g proteiinia. Kai tiedät tuon?
Myös ihmettelen tätä, että sanot ettet laihtunut, mutta sitten söit 2200 kaloria? Tuohan on yli suurimman osan naisten kaloritarpeesta päivässä.
Eli mitä todennäköisemmin söit väliltä 60-80g proteiinia. Ei ihme, että sulla oli jatkuvasti kiljuva nälkä.
Tämä oli PT:n laatima ruokavalio, jossa oli makrot ilmoitettu tarkkaan. Treenasin tuolloin kovaa, joten siksi kalorimäärät olivat suuret. En sanonut, etten laihtunut, vaan että minulla oli jatkuva huutava nälkä. Nyt minulla on vastaava ruokavalio käytössä ozempicin kera, ja huutavaa nälkää ei ole.
Sulla on sitten ollut todella huono PT, koska yhä, tuosta ei todellakaan saa 160g proteiinia. Muutenkin 160g proteiinisuositus on yleisemmin miehille ja sellaisille miehille, jotka kilpailevat kehorakennuksessa. Joten se, että PT olisi suositellut 160g proteiinin ruokavaliota vaikka treenaisitkin kovaa kuulostaa oudolle varsinkin, kun tuo ruokavalio ei millään yltäisi 160g rajoille.
Ihan esimerkkinä, sun pitäisi syödä maustamatonta kanan filettä 700g päivässä saadaksesi 160g proteiinia.
Minäkään en usko, että tuossa on proteiineja noin paljon. Olin vähän aikaa sitten runsasproteiinisella ruokavaliolla tai yritin olla. (lääkärin määräys) Oli ihan älyttömän vaikea saada kohtuullisilla kaloreilla 140-160 grammaa proteiinia vaikka yritti varta vasten puputtaa runsasproteiinisia ruokia. Eli tuossa ei takuulla ole tuota määrää proteiinia ellei sitten annoskoot ole aivan valtavia ja sitä myöten taas kalorit ei täsmää.
Mun kokemus on, että laihduttaminen on suurinpiirtein yhtä helppoa kuin nuorempanakin.
Olen laihtunut näkemättä nälkää vain tekemällä laadullisia muutoksia ruokavalioon n. kilon kuussa tahdilla. Lsihdutin 6 kiloa ja siinä kesti siis puolisen vuotta. Harrastan aika paljon liikuntaa.
Nälkälaihduttamisesta mulla on huonoja kokemuksia jo nuoruusajoilta, siitä ei tule kuin nälkävelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13 kg pudonnut tammikuusta, olen 47 ja vaihdevuosissa. Hyvät yöunet ovat ihan ratkaisevat.
"Hyvät yöunet ovat ihan ratkaisevat."
Ei ne ole. Se on, ettei anna itselleen väsymyksen takia lupaa maata sohvalla suklaata mussuttamassa.
T. Vaikeasti uneton viimeiset 30 vuotta, ikää 48v
No mä en syö suklaata koskaan, enkä muitakaan herkkuja. Valvominen saa elimistön kuvittelemaan, että energiavaje korjaantuu syömällä, ei nukkumalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos lähtöpaino on yli 100kg, niin siitä on helpompi pudottaa kuin sellaisesta painosta, jossa ollaan vaikka 10-15kg ylipainossa. Sellainen "läski" näyttää tulleen jäädäkseen.
Ei pidä paikkaansa ainakaan omalla kohdallani. Kropalla on tietty paino, jota kohti se pyrkii ja tuohon asti laihduttaminen on mulla ainakin aina melko helppoa.
Toki jos yrittäisin laihduttaa kohti tyyliin XS koon painoa, joka itselläni olisi joku 52 kiloa niin sitten menis tosi vsikeaksi. Mutta tuo on kropalleni liian vähän muutenkin, kun kuukautiset loppuu niissä lukemissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin viime syksynä Ozempicin, ja sillä laihtunut tähän mennessä 15 kg. Samaa ruokaa olen syönyt kuin ennenkin, mutta huomattavasti vähemmän.
Ongelma mulla ei ollut koskaan se, ettenkö olisi jo syönyt terveellisesti, mutta kun mulla ei ollut minkäänlaista kylläisyyden tunnetta, joten annoskoot olivat suuuret. Lisäksi minulle saattoi tulla nälkä tai mielitekoja jo tunnin parin päästä syömisestä (vaikkei se ollut toki aitoa nälkää suurten annoskokojen vuoksi).
Nyt kylläisyyshormonit toimii niinkuin normaalilla ihmisellä, joten annoskoot pysyvät maltillisina, eikä tule naposteltua pääaterioiden välissä.
Suomalaisessa ruokavaliossa on paljon rasvaa ja hiilihydraatteja ja vähän proteiinia.Kyllä, ihminen, jolla toimii kylläisyyshormonit normaalisti, pääsee samaan lopputulokseen syömällä enemmän proteiinia. Minulla ei toiminut mikään. Ei ravintoterapeutin, ei personal trainerin minulle räätälöidyt ruokavaliot. Oli jatkuva nälkä ja himo ruokaan. Vasta ozempic rauhoitti huutavat suolistohormonit ja jatkuvan ruokahälyn.
120 - 160 g päivässä.
Aika usein näin, hieman vaihdellen järjestystä. Tarkkoja ruokamääriä en enää muista, mutta kaloreita tuli n. 2000 - 2200 päivässä.
Aamupalaksi: Rasvatonta kreikkalaista jogurttia, johon kaurahiutaleita, marjoja ja heraproteiinia.
Okei. No ensinnäkin. Nämä mitä listasit eivät yhdessä millään toisi sulle 160g proteiinia. Esim 100g naudan jauhelihaa ei ole 100g proteiinia. Kai tiedät tuon?
Myös ihmettelen tätä, että sanot ettet laihtunut, mutta sitten söit 2200 kaloria? Tuohan on yli suurimman osan naisten kaloritarpeesta päivässä.
Eli mitä todennäköisemmin söit väliltä 60-80g proteiinia. Ei ihme, että sulla oli jatkuvasti kiljuva nälkä.
Tämä oli PT:n laatima ruokavalio, jossa oli makrot ilmoitettu tarkkaan. Treenasin tuolloin kovaa, joten siksi kalorimäärät olivat suuret. En sanonut, etten laihtunut, vaan että minulla oli jatkuva huutava nälkä. Nyt minulla on vastaava ruokavalio käytössä ozempicin kera, ja huutavaa nälkää ei ole.
Sulla on sitten ollut todella huono PT, koska yhä, tuosta ei todellakaan saa 160g proteiinia. Muutenkin 160g proteiinisuositus on yleisemmin miehille ja sellaisille miehille, jotka kilpailevat kehorakennuksessa. Joten se, että PT olisi suositellut 160g proteiinin ruokavaliota vaikka treenaisitkin kovaa kuulostaa oudolle varsinkin, kun tuo ruokavalio ei millään yltäisi 160g rajoille.
Ihan esimerkkinä, sun pitäisi syödä maustamatonta kanan filettä 700g päivässä saadaksesi 160g proteiinia.
Minäkään en usko, että tuossa on proteiineja noin paljon. Olin vähän aikaa sitten runsasproteiinisella ruokavaliolla tai yritin olla. (lääkärin määräys) Oli ihan älyttömän vaikea saada kohtuullisilla kaloreilla 140-160 grammaa proteiinia vaikka yritti varta vasten puputtaa runsasproteiinisia ruokia. Eli tuossa ei takuulla ole tuota määrää proteiinia ellei sitten annoskoot ole aivan valtavia ja sitä myöten taas kalorit ei täsmää.
Eikä tuossa myöskään ole ilmoitettu ruokien grammamääriä. Eihän ap vaan heitellyt mitään silmämääräisiä kourallisia manteleita raejuuston päälle? Periaatteessa nuo on sisällöllisesti ihan fiksuja valintoja, mutta ei tuosta kyllä 140-160g proteiinia tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
120 - 160 g päivässä.
Miten munuaiset kestää 160 g proteiinia päivässä?
Ja miten vatsa toimii tuollaisella ruokavaliolla? Itselleni on ainakin tärkeää saada tarpeeksi kuitua. Olen laihtunut syömällä joka aterialla (3x päivässä) melko runsaastikin hiilaria. Toki valkoinen vehnä ja,sokeri pitää jättää pois.
Olen 40 ja paino lähti muutama viikko sitten laskuun kun vaihdoin kaurajuoman tilalle kahviin mantelijuoman. Ilmeisesti kaurajuoma oli liian sokeripitoista mulle, join sitä liikaa tms. Jännä että näinkin pieni juttu voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 40 ja paino lähti muutama viikko sitten laskuun kun vaihdoin kaurajuoman tilalle kahviin mantelijuoman. Ilmeisesti kaurajuoma oli liian sokeripitoista mulle, join sitä liikaa tms. Jännä että näinkin pieni juttu voi vaikuttaa.
Johtuu kaloreista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
120 - 160 g päivässä.
Mä syön 60- 80 g proteiinia päivässä (painan 58 kg) eikä ole yhtään nälkä. Syön 3 kertaa päivässä vähän yli 20 g proteiinia per ateria. Tämä mulle hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää totuttako elimistöä liialliselle proteiinille. Muutenkin sitä nälkää voi oppia sietämään. Nälkä on kiva olo. Ei huono olo. Ähky ja pallotus on inha olo, ei nälkä.
Nelikymppisenä on liian myöhäistä laihduttaa. Olisit tehnyt sen aikaisemmin.
Miksi? Proteiinin kanssa ei tarvitse sietää nälkää.
Itse syön joka aterialla proteiinia, rasvaa ja hiilaria ja kyllä se hiilari on se, joka vie nälän.
Sitä paitsi kuitu vsikuttaa positiivisesti luullakseni suolistohormoneihin, koska painonsäätely on helppoa.
Fitfarmin superdieetillä lähti yli 10 kg ja ikää +40v!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sellaiset ruokavaliot, mitä ei voi noudattaa koko loppuelämään eivät tule takaamaan pysyvää painonpudotusta. Tähän kuuluvat esim. keto, paasto ja laihdutustuotteet/ruokavaliot. Ei kukaan jaksa koko loppuelämäänsä mennä ajattelemalla, että syönpä nyt vain pelkästään ja ainoastaan klo 12-17 välillä.
Nyrkkisääntö on, että proteiinipitoinen ruokavalio pitää näläntunteen poissa. Hiilihydraatti antaa energiaa. Raa'at kasvikset ruokkivat kehoa. Mitä vähemmän rasvaa ruuassa on, sitä vähemmän siinä on yleisemmin kaloreita.
Helpon laihdutuksen, jossa ei tarvitse nähdä nälkää saa aikaan syömällä 1500 kaloria päivässä + 120g+ proteiinia, jossa proteiini tulee vähintään 30-40g heti aamupalalla. Siihen rinnalle lihastreenit niin laihtuminen pysyvästi on taattu.
Miten niin esim. pätkäpaastoa ei voi noudattaa loppuelämää? Minulle se on elämäntapa ja on ihan ok että kun muut syö aamupalaa, minä juon mustaa kahvia. Poikkeuksena hotellilomat tms. mutta niitä nyt on max . kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Pienemmät annoskoot ja alkoholin kittaaminen pois, kunnon yöunet.
Tuo alkoholin kulutus on juuri suurin ero nuoren ja keski-ikäisen itseni välillä. Eli sitä juomaa vain kuluu enemmän. Ja kun on humalassa, niin ei välitä mitä syö ja kuinka paljoa. Vaikka rapsahduksia ei tulisi montaa kertaa viikossa, niin itse alkoholijuomien sisältämän energian lisäksi kännimässäilyssä tulee niitä ylimääräisiä helposti älytön määrä.
Olen siis tiputtanut painoa keski-ikäisenäkin 20+ kg ilman suuria ongelmia, mutta vain kun juominen on ollut todella vähäistä. Nyt kun ei ole tarpeeksi raittiina pysynyt, niin homma polkee odotetusti lähinnä paikallaan. Ei auta vaikka kuinka treenaa ja dieettaa, koska huonojen päivien kokonaiskulutus energiamäärissä nousee liian korkeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
120 - 160 g päivässä.
Mä syön 60- 80 g proteiinia päivässä (painan 58 kg) eikä ole yhtään nälkä. Syön 3 kertaa päivässä vähän yli 20 g proteiinia per ateria. Tämä mulle hyvä.
Normaalipainoinen tai alle normaalipainoinen, joka ei urheile paljoa voi varmasti selvitä 80g proteiinia päivässä.
Ylipainoinen henkilö, jonka lihakset pitää kannatella sitä kehoa ja ylipainoa tarvitsee enemmän proteiinia, että ne lihakset jaksavat sitä tehdä.
Rybelsus auttaa. Mikään muu ei auta enää 50+ iässä vaikka lopettaisi syömisen. Aineenvaihdunta sammuu iän myötä. Kyse on suolistohormoneista ja niitä saa tuosta tabletista.
Mulle on aina kertynyt talven mittaan 8-10 kg lisäpainoa. Ne ovat karisseet kesällä, kun olen tehnyt fyysistä työtä. En ole tässä huomannut eroa kolmen- ja neljänkympin välillä.
Nyt olen 45 ja pudotan raskauskiloja. 86 kilosta olen päässyt 67 kiloon neljän kuukauden aikana. Tällä hetkellä vähenee puoli kiloa viikossa. Vähän kun katsoo syömisiä, onnistuu ihan kevyesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienemmät annoskoot ja alkoholin kittaaminen pois, kunnon yöunet.
Tuo alkoholin kulutus on juuri suurin ero nuoren ja keski-ikäisen itseni välillä. Eli sitä juomaa vain kuluu enemmän. Ja kun on humalassa, niin ei välitä mitä syö ja kuinka paljoa. Vaikka rapsahduksia ei tulisi montaa kertaa viikossa, niin itse alkoholijuomien sisältämän energian lisäksi kännimässäilyssä tulee niitä ylimääräisiä helposti älytön määrä.
Olen siis tiputtanut painoa keski-ikäisenäkin 20+ kg ilman suuria ongelmia, mutta vain kun juominen on ollut todella vähäistä. Nyt kun ei ole tarpeeksi raittiina pysynyt, niin homma polkee odotetusti lähinnä paikallaan. Ei auta vaikka kuinka treenaa ja dieettaa, koska huonojen päivien kokonaiskulutus energiamäärissä nousee liian korkeaksi.
Ei ne syömiset lihota alkoholin kanssa vaan alkoholi pysäyttää aineenvaihdunnan sile tasolle että myrkyt poistetaan ensin. Parempi sitä on syödä paljon sellaisen myrkyn kanssa niin sitoo osaksi mukaan alkoholia ja kaikki ei imeydy elimistöön. Tosi monet juo tyhjään mahaan niin tulee parempi känni ja he ovat aina lihavampia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sellaiset ruokavaliot, mitä ei voi noudattaa koko loppuelämään eivät tule takaamaan pysyvää painonpudotusta. Tähän kuuluvat esim. keto, paasto ja laihdutustuotteet/ruokavaliot. Ei kukaan jaksa koko loppuelämäänsä mennä ajattelemalla, että syönpä nyt vain pelkästään ja ainoastaan klo 12-17 välillä.
Nyrkkisääntö on, että proteiinipitoinen ruokavalio pitää näläntunteen poissa. Hiilihydraatti antaa energiaa. Raa'at kasvikset ruokkivat kehoa. Mitä vähemmän rasvaa ruuassa on, sitä vähemmän siinä on yleisemmin kaloreita.
Helpon laihdutuksen, jossa ei tarvitse nähdä nälkää saa aikaan syömällä 1500 kaloria päivässä + 120g+ proteiinia, jossa proteiini tulee vähintään 30-40g heti aamupalalla. Siihen rinnalle lihastreenit niin laihtuminen pysyvästi on taattu.
Suksi kuuseen!
Olen 65-vuotias ja laihduttanut hitaasti hivutellen 24 kiloa. Tämän ikäisenä se nälkä ei kovin enää tunnu. Syön joka aterialla päivittäin saman lailla. Sekaruokaa lautaselle niukasti, kylkeen paljon kasviksia, välipaloiksi hedelmiä ja minitomaatteja. Ruisleipää kevyttuorejuustolla, kahvia, vettä. Päivittäin 1-2 palaa suklaata. Rasvattomia maitotuotteita ja erityisesti raejuustoa paljon. Tärkeintä on asenne, että en ole "kuurilla", vaan elän täyttä elämää näin. Jos joku tarjoaa grillimakkaraa, kieltäydyn kohteliaasti. Ajattelen, että makkarat olen jo syönyt entisessä elämässä. Nyt on veriarvot ja nivelet kunnossa.