Onno laihduttaminen edes yli 40-v mahdollista?
Tuntuu ettei mikään auta ja olen jumissa samassa painossa ikuisesti. Vielä 3 vuotta sitten muutaman kilon pudotus oli ihan lapsen leikkiä
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13 kg pudonnut tammikuusta, olen 47 ja vaihdevuosissa. Hyvät yöunet ovat ihan ratkaisevat.
Lähtikö lihaksesta vai rasvakudoksesta? Tarkoitus ei ole menettää lihaksia, mikä on nopeassa tahdissa vaarana.
Nestettä ja rasvaa. Fyysinen työ pitää lihakset tallella. Hormonikorvausta säädettiin ja nukun paremmin, joten nälkä ei sotke 16/8 rytmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laihdutin yli 45-vuotiaana sellaiset 15 kg.
Miten teit sen??
Annoskoot + hiilaritietoisuus + kasvisten ja marjojen lisääminen ruokavalioon. Korvasin riisiä/pastaa/perunaa kasviksilla, syön jokaisella aterialla joko marjoja, hedelmän ja/tai kasviksia. Helposti tulee se 800g kasviksia, marjoja ja hedelmiä päivässä, proteiinista silti tinkimättä.
Juuri näin minäkin teen eikä mitään 😔 Ja siis ei herkkuja ja liikuntaa olen lisännyt huimasti
Mulla meni alkuun kaikki ruoat vaa'an kautta lautaselle. Toki mulla oli apuna ruokavalio-ohjelma, missä oli annettu määrät kaikelle. Kasviksia siis pystyy syömään määrättömästi, mutta esim raejuuston, rahkan, jugurtin (aamupaloina), kananmunien, lihan, juuston jne. määrät alkuun punnitsin. Nyt pystyy vetämään enemmän lonkalta tietäen, että 400 g lihapaketista tulee 4 annosta jne.
-1 / 15
Vierailija kirjoitti:
Joka aamu on myös hirvittävä nälkä!
Juo ensitöiksesi vettä vähintään puoli litraa. Sitten kahvi. Vähän lisää vettä niin mulla ainakin lähtee nälkä.
Jos ei osaa laskea kaloreita eikä suostu laskemaan kaloreita, niin tottakai se on mahdotonta.
66v ja pudotin juuri kuukaudessa 4kg, kohta seuraavat normaalipainon ylärajalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka aamu on myös hirvittävä nälkä!
Juo ensitöiksesi vettä vähintään puoli litraa. Sitten kahvi. Vähän lisää vettä niin mulla ainakin lähtee nälkä.
Minkä ihmeen takia pitää juoda vettä ja kahvia nälkään?
Jos on nälkä, niin syödään sitä proteiinipitoista ruokaa.
Voin järjestää sinulle keskitysleirin jossa työ vapauttaa.
Kaikki sellaiset ruokavaliot, mitä ei voi noudattaa koko loppuelämään eivät tule takaamaan pysyvää painonpudotusta. Tähän kuuluvat esim. keto, paasto ja laihdutustuotteet/ruokavaliot. Ei kukaan jaksa koko loppuelämäänsä mennä ajattelemalla, että syönpä nyt vain pelkästään ja ainoastaan klo 12-17 välillä.
Nyrkkisääntö on, että proteiinipitoinen ruokavalio pitää näläntunteen poissa. Hiilihydraatti antaa energiaa. Raa'at kasvikset ruokkivat kehoa. Mitä vähemmän rasvaa ruuassa on, sitä vähemmän siinä on yleisemmin kaloreita.
Helpon laihdutuksen, jossa ei tarvitse nähdä nälkää saa aikaan syömällä 1500 kaloria päivässä + 120g+ proteiinia, jossa proteiini tulee vähintään 30-40g heti aamupalalla. Siihen rinnalle lihastreenit niin laihtuminen pysyvästi on taattu.
Aloitin viime syksynä Ozempicin, ja sillä laihtunut tähän mennessä 15 kg. Samaa ruokaa olen syönyt kuin ennenkin, mutta huomattavasti vähemmän.
Ongelma mulla ei ollut koskaan se, ettenkö olisi jo syönyt terveellisesti, mutta kun mulla ei ollut minkäänlaista kylläisyyden tunnetta, joten annoskoot olivat suuuret. Lisäksi minulle saattoi tulla nälkä tai mielitekoja jo tunnin parin päästä syömisestä (vaikkei se ollut toki aitoa nälkää suurten annoskokojen vuoksi).
Nyt kylläisyyshormonit toimii niinkuin normaalilla ihmisellä, joten annoskoot pysyvät maltillisina, eikä tule naposteltua pääaterioiden välissä.
Ikää 47v ja sairaalassa olin juuri 6 päivää. Paino tippui n. 6 kg ja aterioita oli kuitenkin 4/vrk. Kyllä se siis ruokavaliosta on vaan kiinni, vaikka kuinka selittäisi muuta.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin viime syksynä Ozempicin, ja sillä laihtunut tähän mennessä 15 kg. Samaa ruokaa olen syönyt kuin ennenkin, mutta huomattavasti vähemmän.
Ongelma mulla ei ollut koskaan se, ettenkö olisi jo syönyt terveellisesti, mutta kun mulla ei ollut minkäänlaista kylläisyyden tunnetta, joten annoskoot olivat suuuret. Lisäksi minulle saattoi tulla nälkä tai mielitekoja jo tunnin parin päästä syömisestä (vaikkei se ollut toki aitoa nälkää suurten annoskokojen vuoksi).
Nyt kylläisyyshormonit toimii niinkuin normaalilla ihmisellä, joten annoskoot pysyvät maltillisina, eikä tule naposteltua pääaterioiden välissä.
Miettiä että ihmiset eivät enää pysty laihtumaan ilman että piikittää myrkkyä itseensä.
Tämä alkaa olemaan kuin jostain Black mirror jaksosta.
Kohta pistetään jo sirujakin aivoihin. Ei saatana!
Vierailija kirjoitti:
Samaan lopputulokseen pääsee syömällä enemmän proteiinia.
Suomalaisessa ruokavaliossa on paljon rasvaa ja hiilihydraatteja ja vähän proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laihdutin yli 45-vuotiaana sellaiset 15 kg.
Miten teit sen??
Annoskoot + hiilaritietoisuus + kasvisten ja marjojen lisääminen ruokavalioon. Korvasin riisiä/pastaa/perunaa kasviksilla, syön jokaisella aterialla joko marjoja, hedelmän ja/tai kasviksia. Helposti tulee se 800g kasviksia, marjoja ja hedelmiä päivässä, proteiinista silti tinkimättä.
Samat keinot minullakin ja olen myös yli 45v.
Lisäsin myös raskasta liikuntaa 2-4 kertaa viikkoon aiemman päivittäisen kävelyn lisäksi.
Myös uneen ja palautumiseen pitää kiinnittää huomiota.
Sokerin ja vaaleat jauhot olen jättänyt lähes kokonaan.
Muuten en koe, että tämä olisi vaikuttanut syömisiini tai elämääni juuri mitenkään, samoja ruokia syön mutta terveellisemmin valmistettuna ja isommalla kasvismäärällä.
No, mä olen laihduttanut yli 50 kg yli 40-vuotiaana, ikävuosina 44-47, eli on. Se vaatii vaan kalorien laskentaa ja tiukkuutta. Ei laskennan ohi suuhun mitään pientäkään. Ja jos paino pysähtyy laskemasta, kalorirajoituksia alemmas vaan. Eikä mitään "niin mutta kun taulukko sanoo että mun pitäisi kuluttaa oikeasti 2300 kcal mun painolla ja liikunnoilla" - keski-iässä todellisuus voi olla jotain muuta, esim. että kulutatkin 1800 kcal päivässä vaan vaikka laskennallinen arvo olisi 2300.
Vierailija kirjoitti:
Ikää 47v ja sairaalassa olin juuri 6 päivää. Paino tippui n. 6 kg ja aterioita oli kuitenkin 4/vrk. Kyllä se siis ruokavaliosta on vaan kiinni, vaikka kuinka selittäisi muuta.
Siinä mielessä tietysti, että olet selvästi syönyt todella suolapitoista ruokaa, tai sulla on joku munuaisongelma. Normaaliälyllä varustettu ihminen ymmärtää kyllä, että tuollainen painonpudotus on käytännössä pelkkää nestettä. Sillä ei pidemmän tähtäimen laihtumisen kanssa ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisessa ruokavaliossa on paljon rasvaa ja hiilihydraatteja ja vähän proteiinia.
Kyllä, ihminen, jolla toimii kylläisyyshormonit normaalisti, pääsee samaan lopputulokseen syömällä enemmän proteiinia. Minulla ei toiminut mikään. Ei ravintoterapeutin, ei personal trainerin minulle räätälöidyt ruokavaliot. Oli jatkuva nälkä ja himo ruokaan. Vasta ozempic rauhoitti huutavat suolistohormonit ja jatkuvan ruokahälyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettiä että ihmiset eivät enää pysty laihtumaan ilman että piikittää myrkkyä itseensä.
Tämä alkaa olemaan kuin jostain Black mirror jaksosta.
Kohta pistetään jo sirujakin aivoihin. Ei saatana!
Onko normaaleilla ihmisillä suolistossaan myrkkyä? Ei. Sitä samaa hormonia ozempic sisältää kuin normaaleiden ihmisten suolistohormoni, joka hillitsee loppumatonta ruokahalua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisessa ruokavaliossa on paljon rasvaa ja hiilihydraatteja ja vähän proteiinia.Kyllä, ihminen, jolla toimii kylläisyyshormonit normaalisti, pääsee samaan lopputulokseen syömällä enemmän proteiinia. Minulla ei toiminut mikään. Ei ravintoterapeutin, ei personal trainerin minulle räätälöidyt ruokavaliot. Oli jatkuva nälkä ja himo ruokaan. Vasta ozempic rauhoitti huutavat suolistohormonit ja jatkuvan ruokahälyn.
Kuinka monta grammaa söit päivässä proteiinia?
Voi sinua tytteli, et laihdu enää.
Tuossa iässä alkaa jo mummoksi tuleminen painaan päälle.