VR: pohjoisen autojunat myytiin loppuun heti?!
Viime viikolla tuli myyntiin joulunajan yöjunat lappiin. Meillä on mökki varattuna Levillä jouluviikolla. Meni itsellä ohi tuo myynninaloituksen päivämäärä, koska se tiedotetaan heidän sivuilla päivää ennen. Pitäisi joka päivä huhtikuun alusta aina myynnin alkuun asti käydä päivittämässä sitä sivua.
Tänään rupesin varaamaan ja "ei autopaikkoja saatavilla". Makuupaikkoja vielä olisi, mutta autopaikat meni. Kysyin VR:ltä ja ei ole tiedossa, että tulisi lisää. Kemijärvelle ehkä tulee jotain lisävaunuja, mutta niistäkään ei vielä tiedetty tuleeko vai ei, ja jos tulee, milloin tulee.
Jättekiva...Nyt sitten saa miettiä, ajetaanko täältä etelestä 12-13h (ilman taukoja) sinne, vai pitäiskö varata lennot ja vuokra-auto.. mutta sitten koirat pitää jättää kenneliin. Ja vuokra-autoissa ei ole yleensä suksiboksia, millä koko perheen laskukamat saisi mahdutettua.
Voi #%! taas tuon Valtion Rautateiden kanssa. Oispa muitakin toimijoita...
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo VR:n autojunat on aivan vitsi. Tammikuussa matkustettiin auton kanssa. Vapaata oli vain Ouluun asti. Sitten selvisikin että junassa oli vain yksi autovaunu joka siis jäi Ouluun, ei mennyt Rovaniemelle tai Kolariin asti. Hytin hinta oli lähempänä 300€, autopaikka 70€. Veikkaan, että autovaunuja ei lisätä talvisesongilla, koska saadaan paremmat rahat makuuvaunuista. Tuokin juna oli käytännössä täynnä turisteja. Ei ne tarvi autopaikkaa.
Ongelmana on Kittilälän päässä. Rata ei ole tarpeeksi pitkä useammalle autovaunulle.
VR sille voi mitään.
Kittilään ei mene junaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo VR:n autojunat on aivan vitsi. Tammikuussa matkustettiin auton kanssa. Vapaata oli vain Ouluun asti. Sitten selvisikin että junassa oli vain yksi autovaunu joka siis jäi Ouluun, ei mennyt Rovaniemelle tai Kolariin asti. Hytin hinta oli lähempänä 300€, autopaikka 70€. Veikkaan, että autovaunuja ei lisätä talvisesongilla, koska saadaan paremmat rahat makuuvaunuista. Tuokin juna oli käytännössä täynnä turisteja. Ei ne tarvi autopaikkaa.
Ongelmana on Kittilälän päässä. Rata ei ole tarpeeksi pitkä useammalle autovaunulle.
VR sille voi mitään.
Kittilään ei mene junaa!
Kolarin rautatieasemalta Kittilään 70 km
Autojunia ei ole myyty yksityiselle. Näin ollen autojunia ei ole myyty loppuun.
Väitteesi on epätosi.
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksena typerää, että normaalin perusmatkalipun ostomahdollisuutta pitää kytätä kuin jotain once-in-alifetime keikan lippua...
Eikö nyt VR:n kannattaisi vaan pistää vuoroja ja vaunuja lisää, kun kysyntää on? Vai haluaako he säästää niin, että asiakkaiden rahat ei kelpaa... logik.
Muutenkin veeär on nykyään semmoinen perkeleen kitsastelufirma. Väkeä liikkuu enemmän kuin ennen, mutta niin vähän vaunuja kuin vaan voi olla, varmaan pistäisi vielä vaunun poikki puoliksi jos olisi mahdollista. Vähänkin sellainen aika että ihmiset liikkuu, niin esim Helsinkiin lähijunaan ei saa kuin seisomapaikkoja, istumapaikan hinnalla.. Muut on mitoitettu niin, että joka saakelin paikkahan myydään. Sardiinipurkki on täynnä ja vaunusta meinaa ilma loppua, vessaan on jono ja paperi loppu. Tähän vielä epämääräiset korvauskuljetukset... Kerran yksi osa oli korvattu täyteen ahdetulla bussilla, josta jatko junaan. Vähän ennen asemalle saapumista, tyyliin klo 14.34 kuski ilmoitti että juna lähtee klo 14.36, eikä jää odottamaan bussin matkustajia, siis ihan oikeasti. Siis VR:n itse järjestämän bussin matkustajia?! Bussi tuli aseman parkkiin, juna lähti laiturilta 5. Juoksin ja joku nainen seisoi junan ovea pitämässä, niin ehdin. Vanhukset, lastenvaunut, liikuntarajoitteiset taisivat jäädä asemalle...
Nykyään sitten tussuttelen ihan yksin omalla autolla, musta sauhu pakoputkesta pössähdellen, koska noissa junissa on sietämätöntä, vituttaa ja tulee paha mieli heikompien puolesta. Että yhteisellä matkalla maailman parhaaksi, haista VR mun pakokaasut.
Tajuatko miten helvet*n pitkiä nuo autojunat ovat jo nykyisellään? Todella pitkiä. Vetureitakin on ainakin 2 plus aggregaattivaunu hännillä. Autovaunuja useampi, makuuvaunuja vaikka kuinka paljon, istumapaikkavaunut, tavaravaunu, ravintolavaunu, name it. Noissa Lapin junissa kulkee jopa pesulasäkkejä (tietenkin kun makuuvaunuja on). Ja jossain peräkylillä ei ole edes tilaa laittaa pidempää junaa parkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo VR:n autojunat on aivan vitsi. Tammikuussa matkustettiin auton kanssa. Vapaata oli vain Ouluun asti. Sitten selvisikin että junassa oli vain yksi autovaunu joka siis jäi Ouluun, ei mennyt Rovaniemelle tai Kolariin asti. Hytin hinta oli lähempänä 300€, autopaikka 70€. Veikkaan, että autovaunuja ei lisätä talvisesongilla, koska saadaan paremmat rahat makuuvaunuista. Tuokin juna oli käytännössä täynnä turisteja. Ei ne tarvi autopaikkaa.
Siis KOKO hytti 300€ + auto vain 70€! Nuo hinnathan on ihan naurettavan alhaiset! Varsinkin autopaikalle ehdottomasti tuplahinta. Kun aut9liput kerran myydäänhetkessä loppuun, osoittaahan se, että hinnoittelu ei toimi. Eikä dynaamista hinnoittelya käytetä näissä autojunissa?
Ja siis maksaako hytti tuon 300€ riippumatta matkustajien iästä ja lukumäärästä! Jos sillä hintaa pääsee isä, äiti, 3 tenavaa, mummo ja lemmikit, liian halpaa on! Ja huom. tämä ei ole sarkasmia vaan olen todella mielipiteeni takana.
Tämä oli 2 hengen hytti tammikuussa. Ei mun mielestä mitenkään halpa. Ja jos oisit joskus matkustanut yöjunalla, niin tietäisit että on vain 2 ja 3 hengen hyttejä.
On myös yhdistelmähyttejä eli 2+2, väliovella. Perhehytti.
Vierailija kirjoitti:
Nuo VR:n autojunat on aivan vitsi. Tammikuussa matkustettiin auton kanssa. Vapaata oli vain Ouluun asti. Sitten selvisikin että junassa oli vain yksi autovaunu joka siis jäi Ouluun, ei mennyt Rovaniemelle tai Kolariin asti. Hytin hinta oli lähempänä 300€, autopaikka 70€. Veikkaan, että autovaunuja ei lisätä talvisesongilla, koska saadaan paremmat rahat makuuvaunuista. Tuokin juna oli käytännössä täynnä turisteja. Ei ne tarvi autopaikkaa.
Turistit maksaa VR:n törkyhinnat. Ei sitä kannata kotimaan matkailuun panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksena typerää, että normaalin perusmatkalipun ostomahdollisuutta pitää kytätä kuin jotain once-in-alifetime keikan lippua...
Eikö nyt VR:n kannattaisi vaan pistää vuoroja ja vaunuja lisää, kun kysyntää on? Vai haluaako he säästää niin, että asiakkaiden rahat ei kelpaa... logik.
Muutenkin veeär on nykyään semmoinen perkeleen kitsastelufirma. Väkeä liikkuu enemmän kuin ennen, mutta niin vähän vaunuja kuin vaan voi olla, varmaan pistäisi vielä vaunun poikki puoliksi jos olisi mahdollista. Vähänkin sellainen aika että ihmiset liikkuu, niin esim Helsinkiin lähijunaan ei saa kuin seisomapaikkoja, istumapaikan hinnalla.. Muut on mitoitettu niin, että joka saakelin paikkahan myydään. Sardiinipurkki on täynnä ja vaunusta meinaa ilma loppua, vessaan on jono ja paperi loppu. Tähän vielä epämääräiset korvauskuljetukset... Kerran yksi osa oli korvattu täyteen ahdetulla bussilla, josta jatko junaan. Vähän ennen asemalle saapumista, tyyliin klo 14.34 kuski ilmoitti että juna lähtee klo 14.36, eikä jää odottamaan bussin matkustajia, siis ihan oikeasti. Siis VR:n itse järjestämän bussin matkustajia?! Bussi tuli aseman parkkiin, juna lähti laiturilta 5. Juoksin ja joku nainen seisoi junan ovea pitämässä, niin ehdin. Vanhukset, lastenvaunut, liikuntarajoitteiset taisivat jäädä asemalle...
Nykyään sitten tussuttelen ihan yksin omalla autolla, musta sauhu pakoputkesta pössähdellen, koska noissa junissa on sietämätöntä, vituttaa ja tulee paha mieli heikompien puolesta. Että yhteisellä matkalla maailman parhaaksi, haista VR mun pakokaasut.
Tajuatko miten helvet*n pitkiä nuo autojunat ovat jo nykyisellään? Todella pitkiä. Vetureitakin on ainakin 2 plus aggregaattivaunu hännillä. Autovaunuja useampi, makuuvaunuja vaikka kuinka paljon, istumapaikkavaunut, tavaravaunu, ravintolavaunu, name it. Noissa Lapin junissa kulkee jopa pesulasäkkejä (tietenkin kun makuuvaunuja on). Ja jossain peräkylillä ei ole edes tilaa laittaa pidempää junaa parkkiin.
No siinä tapauksessa on aika turhaa markkinoida että matkusta helposti ja ympäristöystävällisesti autojunalla, kun sinne ei pääse... Voihan sitä markkinoida halpaa ja päästötöntä autoakin, joka käy vedellä ja päästää happea. Sitten kun kuluttajat innostuu että kuulostaa hyvältä, mistä saan tämän? Niin sanotaan että ei sitä oikeasti mistään saa, mutta olisi se halpa ja ympäristöystävällinen.
Ajaisin kahtena päivänä ja jatkaisin tarvittaessa lomaa vaikka molemmista päistä.
Vierailija kirjoitti:
Ajaisin kahtena päivänä ja jatkaisin tarvittaessa lomaa vaikka molemmista päistä.
No kaikilla ei ole valtion lomapäiviä käytössä...
Jos kysyntä on tuollaista, niin tässä ilmainen pisnesidea VR:lle: triplataan autojunien määrä tai lippujen hinta, tai kummatkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kysyntä on tuollaista, niin tässä ilmainen pisnesidea VR:lle: triplataan autojunien määrä tai lippujen hinta, tai kummatkin.
Ongelma taitaa olla, että näin suuri kysyntä on vain max 20 yönä koko vuoden aikana. Ei oikein kannata ostaa monta autovaunua lisää, jos ne seisovat 95 % ajasta käyttämättöminä.
Selvittelin tätä samaa asiaa itsekin. Ongelma on "gfot" vaunut, eli ne missä on korkea yläkerta. Niitä ei jostain epäselvästä syystä ole tuolle seuraavalle talvikaudelle ajossa, kuin ehkä juuri Kemijärvelle. Ehkä, joskus.
VRn aspa ei osannut antaa mitää järjellistä selitystä, mutta "näin nyt vain on tällä hetkellä".
Monopolin etuja tosiaan...
Nämä korkeat vaunut on niitä, mihin esimerkiksi katumaastori suksiboksilla menisi. Nyt ei mene siis koko talvena. Itsekin siis ajamme jouluksi Leville perinteisen junan sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Selvittelin tätä samaa asiaa itsekin. Ongelma on "gfot" vaunut, eli ne missä on korkea yläkerta. Niitä ei jostain epäselvästä syystä ole tuolle seuraavalle talvikaudelle ajossa, kuin ehkä juuri Kemijärvelle. Ehkä, joskus.
VRn aspa ei osannut antaa mitää järjellistä selitystä, mutta "näin nyt vain on tällä hetkellä".
Monopolin etuja tosiaan...
Nämä korkeat vaunut on niitä, mihin esimerkiksi katumaastori suksiboksilla menisi. Nyt ei mene siis koko talvena. Itsekin siis ajamme jouluksi Leville perinteisen junan sijasta.
Siis nuohan on niitä "sinisiä" ikivanhoja autovaunuja, eikös ne poisteta joka tapauksessa kokokaan jossain vaiheessa?
No on vaikeaa. Luulisi että koirien kanssa helpoin ajaa itse ja pitää taukoja. En tiedä miksi ette niitä taukoja voi pitää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvittelin tätä samaa asiaa itsekin. Ongelma on "gfot" vaunut, eli ne missä on korkea yläkerta. Niitä ei jostain epäselvästä syystä ole tuolle seuraavalle talvikaudelle ajossa, kuin ehkä juuri Kemijärvelle. Ehkä, joskus.
VRn aspa ei osannut antaa mitää järjellistä selitystä, mutta "näin nyt vain on tällä hetkellä".
Monopolin etuja tosiaan...
Nämä korkeat vaunut on niitä, mihin esimerkiksi katumaastori suksiboksilla menisi. Nyt ei mene siis koko talvena. Itsekin siis ajamme jouluksi Leville perinteisen junan sijasta.
Siis nuohan on niitä "sinisiä" ikivanhoja autovaunuja, eikös ne poisteta joka tapauksessa kokokaan jossain vaiheessa?
Autojen koon kasvaessa, VR siis liikkuu kalustossaan matalampaan ja pienempään. Tavallaan odotettaakin, ikävä kyllä...😂
Vierailija kirjoitti:
No on vaikeaa. Luulisi että koirien kanssa helpoin ajaa itse ja pitää taukoja. En tiedä miksi ette niitä taukoja voi pitää?
Eikai ne koirat ongelma ole, vaan jos on jälkikasvuakin mukana. Koirien takia taas ei voi pysähtyä pitkälle tauolle syömään. No, ehkä talvella voi...pärjäävät autossa.
Emme mekään mielellään mitään lapin reissua koko porukalla ja täyteen pakatulla autolla tee, vaikka aikanaan itsekseni ajelin Espoosta Pelkosenniemelle useamman kerran vuoteen. Nykyään menen lentäen ja bussilla/vuokra-autolla nuo reissut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvittelin tätä samaa asiaa itsekin. Ongelma on "gfot" vaunut, eli ne missä on korkea yläkerta. Niitä ei jostain epäselvästä syystä ole tuolle seuraavalle talvikaudelle ajossa, kuin ehkä juuri Kemijärvelle. Ehkä, joskus.
VRn aspa ei osannut antaa mitää järjellistä selitystä, mutta "näin nyt vain on tällä hetkellä".
Monopolin etuja tosiaan...
Nämä korkeat vaunut on niitä, mihin esimerkiksi katumaastori suksiboksilla menisi. Nyt ei mene siis koko talvena. Itsekin siis ajamme jouluksi Leville perinteisen junan sijasta.
Siis nuohan on niitä "sinisiä" ikivanhoja autovaunuja, eikös ne poisteta joka tapauksessa kokokaan jossain vaiheessa?
Autojen koon kasvaessa, VR siis liikkuu kalustossaan matalampaan ja pienempään. Tavallaan odotettaakin, ikävä kyllä...😂
Onhan ne uudetkin kaksikerroksisia, mutta ylemmässäkin kerroksessa on katto.
Mä oon ollut yh siitä asti kun lapsi oli 3 v. Joka talvi on käyty vähintään kerran, välillä 2 tai kolmekin kertaa Lapissa tai ainakin Rukalla saakka. Tosin en joudu ajamaan etelään asti, vain Tampereelta vähän etelään. Viimeiset vuodet on ollut koirakin aina mukana. Joskus on menty toiseen suuntaan autojunalla (ja niin kuin joku jo kirjoitti, tuskin niitä autovaunuja kannattaa kovin paljon lisää hankkia, kun täynnä ne ovat max 20 päivänä vuodessa), joskus yövytty Oulussa tai Torniossa, mutta useimmiten ajan koko matkan päivässä. Kahdella pysähdyksellä, toinen vähän pidempi ruoka-, tankkaus- ja koiran jaloittelutauko, toinen pikaisempi pysähdys. Rukalla on usein oltu vielä aamusta alkuiltapäivään rinteessä ja lähdetty sitten ajaan etelään. Enkä ole ikinä kokenut ajamista ongelmaksi. Yöjuna tai hotelliyöpyminen on ollut välillä käytössä siksi, että siinä saa yhden rinnepäivän lisää jos ei ole koko viikoksi menossa.
Tämä oli 2 hengen hytti tammikuussa. Ei mun mielestä mitenkään halpa. Ja jos oisit joskus matkustanut yöjunalla, niin tietäisit että on vain 2 ja 3 hengen hyttejä.