HS: Ukraina lähetti vahingossa drooneja Suomeen. Miten tässä (taas) näin kävi?
Eihän tässä ole kuin 1-2 viikkoa, kun huudettiin asiantuntioiden suullakin miten Venäjä ihan varppina ohjaa drooneja Suomeen.
Kaiken huippuna ovat veikkailut, että Venäjä mahdollisesti myös pudotti nuo droonit ennen niiden saapumista Suomen ilmatilaan. Selittäisi ainakin sen hiljaisuuden mikä tähän liittyy. Mutta eihän tämän näin pitänyt mennä että se pahapaha Venäjä pudottaa Ukrainan Suomen rahoilla ostamat ja Suomeen "vahingossa" lähettämät droonit, ennen kuin ne tekee vahinkoa?!
Miksi tää on tällaista ihmeen sekoilua koko ajan? Miksei tähän sotaan ja Ukrainaan osata suhtautua kuten normaalilla järjellä varustetut ihmiset.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012041770.html
Kommentit (149)
JOSJOSJOS jos suomalaiset lähtisi jonnekin sotaa pakoon, niin tuskinpa toiseen sotaa käyvää maahan samaa vihollista karkuun. Jossittele sinä vaan lämpimiksesi.
Vierailija kirjoitti:
Arvauksia?
Jos rysy hyökkäisi idästä ja suomalaisia lähtisi turvaan 50 000 kpl Ukrainaan, miten kävisi?
Maksaisivatkohan sosiaalitukia suomalaisille?
Miten minusta tuntuu, että ehkä ei?
Hypoteesina nyt se että jos rysy hyökkäisi, hyökkäsi NATO-maahan. Aika turhaa tämmöinen vastakkainasettelu jota propagandaksikin kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisillä ukrainalaisilla ei ole mitään tekemistä Suomen sodan aikaisten ryssssäläisten kanssa. UkrainaLaiset pakotettiin silloin ihan samoin kuin nyt rysssssälän vähemmistökansoja pakotetaan Ukrainaan sotimaan.
UKRAINAN VIHAAJAN ON IHAN TURHAA YRITTÄÄ TUOTA VIHAANSA SUOMALAISIIN SIIRTÄÄ
Älä puhu tyhjää pskaa
Tässäkin ketjussa on yksi PV: n komentajan lähisukulainen Raatteen tiellä.
Sekä yksi jonka isoisän tappoi ukrainalainen Raatteen tiellä.
Pyhimyskansaa vastaan piti puolustautua.
Minä en unohda.
Minä en syytä ukin kuolemasta ukrainalaisia, silloinkin syyllinen oli Venäjä. Ilman Venäjän hyökkäystä tänne ei olisi tullut yhtään ukrainalaista.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on ollut koko ajan tieto viranomaisilla, mutta asia on salattu. Onko valtion virallinen linja nyt siis sellainen että vaietaan omien lisäksi jopa ulkomaiden tekemistä virheistä?
Et tainnut elää vielä Tsernobylin aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vladimir Putin on Suuri Johtaja!
Seniili ukko joka kohta kohtaa saman kohtalon kuin muutkin diktaattorit historiassa.
Se meinaa olla johtaja siihen asti kun sen poika astuu tilalle. Että diktatuuri jatkuu : (
Tuolle ukkinsa raatteen tiestä jankkaajalle: ukkisi taatusti löisi avokämmenellä tajua kalloosi, jos kuulisi että hänen kohtaloaan käytät VENÄJÄN puolustelemiseen.
T: myös mun ukki oli Raatteen tiellä, palasi sieltä onneksi. Vihasi venäläisiä koko ikänsä, vaikka päiväkirjassaan harmitteli montako ihmishenkeä olivat joutuneet lopullisesti pysäyttämään tien varteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä suomalaiselta köyhältä miten olis, että maksaisit 200 euroa joka vuosi ukrainalaisille?
Monet jättäisivät esim.lääkket ostamatta. Paljonko maksaa nykyään kuukausilippu Helsingissä?
Köyhä ei sitten ajele lähiliikenteessä Helsingissä neljään! kuukauteen.
Maksakoon rysyille se kenellä on rahaa.
Köyhiä on kupattu ihan tarpeeksi.
Aika noloa vedota koko ajan köyhiin, että Ukrainan tukeminen lopetettaisiin. Saatteko näitä ideoita tekoälyltä, vai itsekö keksitte? Ei se ole tuloista kiinni, että haluaako tukea maata, mihin on hyökätty ilman yhtään oikeaa syytä.
Annatko sinä myös livenä antaa käyttää hyväksi itseäsi?
Minä tunnen sääliä suomalaisia kohtaan.
Olen ensisijaisesti lojaali omaa kansaani kohtaan.
Miksi sinä tunnet sääliä suomalaisia kohtaan? Tämä nyt on jo aika surkeaa ja läpinäkyvää. Kaikki on paremmin heti kun rysykkä lopettaa aloittamansa hyök käyssodan. Ei tipahtelee enää droonejakaan.
Kunhan suomalaiset eivät syydä rahaa sinne.
Oman maan puolustaminen on tärkeämpää.
Minä haluan tukea ukrainalaisia!
Sen kun. Minä taas en.
Sinun kotisi taas onkin Pietarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on todella paljon sellaisia ukrainan hallintoa ihannoivia alatyylisiä viestejä, joissa samalla haukutaan venäläisiä kaikin mahdollisin tavoin. Iso osa näistä on selvästi saman häiriintyneen henkilön kirjoittamia. En ihmettele yhtään että jotkut sitten välillä hieman turhautuvat tähän, ja laittavat vastavuoroisesti tahallaan venäjämyönteisiä viestejä ihan ärsyttääkseen. Tämä saa sitten monet luulemaan että täällä ihan oikeasti päivystää jotain kremlin maksamia ammattitrolleja, vaikka kyseessä on todennäköisesti vain sellainen henkilö joka on hieman eri mieltä tietyistä asioista.
Heh, huono yritys.
Suomessa muistetaan, mitä kaikkea Neuvostoliitto teki 80 vuotta sitten, varsinkin desantit, ja näkee, että Venäjällä on vieläkin ihan samat tavat Ukrainassa , joten vähän turha esittää tietämätöntä.
Siihen on hyvät syyt, että teistä pidetään vähemmän vuosi vuodelta.
Välillä luultiin, että vielä teille demokratia saadaan, mutta olikin pelkkää huijausta.
Minun isoisäni serkku oli yksi PV: n komentajista Raatteen tiellä.
Arvaa kuka hyökkäsi sinne?
Ne hyökkääjät tulivat Ukrainan alueelta.
Ne ovat etnisesti sama kansa.
En pidä etnisistä venäläisistä.
Etninen venäläinen on minulle kaikkialla punainen lippu. Sori siitä.
Mutta Suomessa Gorliss-Gorski muodosti maahanmuuttajista ja Neuvostoliiton yksiköistä karanneista ukrainalaissotilaista rykmentin, joka taisteli Suomen rinnalla Neuvostoliittoa vastaan. Rykmentti perustettiin tammikuun lopussa 1940. Joukon väitetään kasvaneen 450 miehestä 850:een maaliskuun alkuun mennessä.
Raatteentiellä sitten koki moni ukrainalainen tiensä pään.
Höpöhöpö.
Ukraina oli Neuvostoliiton maakunta.
Sama valtio.
Älä ikinä luule, että yksikään etninen r y s s ä oli/on sinun puolellasi.
Jos ukrainalainen olisi ollut Suomen puolella, he eivät olisi hyökänneet. "Ylväs" kansa olisi periaatteellisesti mennyt Stalinin vankileirille.
Ei ollutkaan ylväyttä eikä periaatteita.
Suomeen hyökkäsivät.
Venäjällä on tapana kirjoittaa historia uusiksi. Tietäisit totuuden jos lukisit muualla julkaistuja historian kirjoja. Joko siellä on esitetty uusimissa painoksia Ukrainan sodan aloittajaksi NATO, kuten aiemmin täällä väitit?
Oliko kukaan sinun suvustasi PV:n komentaja Raatteen tiellä?
Yrität valkopestä ukrainalaisia - siis venäläisiä.
Koeta päättää ja säilytä logiikka.
Kovin menee totuus ihon alle? Äidin isäni jäi Raatteentielle. Ymmärrän silti että tämän päivän ukrainalaisilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Aivan kuten tämän päivän saksalaisilla ei ole mitään tekemistä holokaustin kanssa. Toivon, että sota loppuu pian ja Ukrainan jälleenrakentaminen alkaa. Se onnistuu heti kun Venäjä lopettaa sodan.
Ymmärrätkö sinä, että tämän päivän ukrainalaiset ovat suomalaisten t a p p a j i e n jälkeläisiä? Niin. Totuus sattuu.
Sinun isoisäsi oli ukrainalaisen tappama.
Siitä huolimatta sinä valkopeset näitä.
En ymmärrä yhtään sinua.
Jos alkaisi ajatella noin, meidän pitäisi vihata entistä enemmän venäläisiä, eikö niin?
Teillä on erikoinen tapa syyttää muita siitä, minkä teitte itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedottaminen asiasta voisi olla avoimempaa. Rapatessa kuitenkin roiskuu, itse sallin sen Ukrainalle, joka taistelee olemassaolostaan.
Ettei sillä nyt niin väliä, vaikka muutama suomalainenkin henkensä menettäisi. On suomalaiset kyllä uskomaton kansa, muut ovat tärkeämpiä kuin omat kansalaiset!
Ettei sillä nyt niin väliä, vaikka muutama venäläinenkin henkensä menettäisi. On venäläiset kyllä uskomaton kansa, muut ovat tärkeämpiä kuin omat kansalaiset! Sinne vaan lihamyllyyn!
Uutisessa lukee: "Venäjä pystyy häiritsemään alueelleen pyrkiviä drooneja. Se ei kuitenkaan tiettävästi pysty ”kaappaamaan” niitä eli ohjaamaan drooneja haluamiinsa kohteisiin."
Tuossa lukee siis tiettävästi. Eihän ne Venäjällä mitään maalaistolloja ole, heillä on älyä, kykyä ja sodan aikana tahtokin kaapata vihollisen dronet. Venäjän elektronisen sodankäynnin osaaminen jopa ylittää länsimaisen, mutta vehkeet siellä ovat sitten "piikkinokkamossen" tasolla.
näin ryssssä niitä dtrooneja harhauttaa, alimmassa linkissä mainitaa 36 eri uudelleeenohjauslaitosta olevan rysssssällä tekeillä, joilla muihin maihin saa ohjattua niitä
https://www.telegraph.co.uk/world-news/2026/05/22/putin-mid-air-hijacki…
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000012030959.html
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fdd48221-c14e-42e3-a110-90e753949512
Kunhan valtaosa niistä osuu kohteisiinsa, niin ei mua ainakaan haittaa, vaikka niitä muutamia tännekin tippuisi. Ukraina tekee niin kuin näkee parhaakseen.
Vierailija kirjoitti:
näin ryssssä niitä dtrooneja harhauttaa, alimmassa linkissä mainitaa 36 eri uudelleeenohjauslaitosta olevan rysssssällä tekeillä, joilla muihin maihin saa ohjattua niitä
https://www.telegraph.co.uk/world-news/2026/05/22/putin-mid-air-hijacki…
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000012030959.html
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fdd48221-c14e-42e3-a110-90e753949512
jep, ja tälläinen on Virojoen eteläpuolella sotkemassa suuntaa,
https://bsky.app/profile/auonsson.bsky.social/post/3mlm5e5m66k22
https://www.verkkouutiset.fi/a/havainto-pietarissa-voiko-venaja-ohjata-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvauksia?
Jos rysy hyökkäisi idästä ja suomalaisia lähtisi turvaan 50 000 kpl Ukrainaan, miten kävisi?
Maksaisivatkohan sosiaalitukia suomalaisille?
Miten minusta tuntuu, että ehkä ei?
Hypoteesina nyt se että jos rysy hyökkäisi, hyökkäsi NATO-maahan. Aika turhaa tämmöinen vastakkainasettelu jota propagandaksikin kutsutaan.
Oletko vähän yksinkertainen?
Suomi on NATON itäraja ja meidän pitää puolustaa NATON rajaa.
Jep. Mutta ei tehdä sitä yksin 🙂
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitää aina muistaa:
Vihollista EI IKINÄ saa aliarvioida.
Se on virhe nro 1.
SENHÄN RYSSSSSÄ TEKI V. 2022 kun Ukrainaan hyökkäsi. Olis kannattanu ajatella ensteks
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa juttu ja miettikää. Suomi liputtaa rivien välissä ja ihan riveilläkin elektronisen sodankäynnin osaamistaan. Kun tuota uutisointia on seurannut, syntyy mielikuva Venäjän sotatoimien seuraamisesta reaaliajassa. Tämä tarkoittaa myös Venäjän seuraavan reaaliajassa jokaista rasahdusta Suomessa aivan samoilla menetelmillä.
Onko rysyläiselle yllätys, että satelliitit seuraavat kaikkia osapuolia?
Siksi Venäjän hyökkäyskin tiedettiin etukäteen. Niin tullaan tietämään kaikki niiden liikkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisillä ukrainalaisilla ei ole mitään tekemistä Suomen sodan aikaisten ryssssäläisten kanssa. UkrainaLaiset pakotettiin silloin ihan samoin kuin nyt rysssssälän vähemmistökansoja pakotetaan Ukrainaan sotimaan.
Älä puhu tyhjää pskaa
Minä en unohda.
Minä en syytä ukin kuolemasta ukrainalaisia, silloinkin syyllinen oli Venäjä. Ilman Venäjän hyökkäystä tänne ei olisi tullut yhtään ukrainalaista.
Siis et, vaikka t a p p a j a oli ukrainalainen?
Outo logiikka sulla.
Jankuti jankuti. Tänne ei olisi tullut yhtään ukrainalaista jollei rysy olisi hyökännyt. Syy täysin siis Venäjän, silloinkin. Osa ukrainalaisista tajusi sentään vaihtaa puolta ja liittyä suomalaisiin joukkoihin, mitä en ihmettele.
Nythän ukrainalaiset jo tietävät mitä seuraa jos rysy pääsee huseeraamaan heidän maassa ja siksi pistävät hyökkääjät koville. Ei kukaan halua venäläiseksi. Logiikka on se, että isien synnit ei periydy. Edelleenkään. Toivottavasti sota loppuu pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu tyhjää pskaa
Minä en unohda.
Vielä kerran:
Sama kansa. Sama DNA.
Faktat: ukrainen kieli, kulttuuri ja historia ovat eri kuin venäjän kieli, kulttuuri ja historia, lisäksi kyllä DNA:ssa on eroavaisuuksia vaikkakin pieniä. Ja tietenkin ukrainalainen identiteetti, Ukrainan valtio jne...
Kyseessä ei siis ole sama kansa.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa juttu ja miettikää. Suomi liputtaa rivien välissä ja ihan riveilläkin elektronisen sodankäynnin osaamistaan. Kun tuota uutisointia on seurannut, syntyy mielikuva Venäjän sotatoimien seuraamisesta reaaliajassa. Tämä tarkoittaa myös Venäjän seuraavan reaaliajassa jokaista rasahdusta Suomessa aivan samoilla menetelmillä.
Ja näin suuri mahtava Putler on edelleen touhuamassa kolmen päivän so ta harj oituksessa. Koska osaaminen on niin mahtavaa.
Niin tai sitten ihan venäläisen. Vaikea sanoa. En silti niputa nykysukupolven ukrainalaisia samaan nippuun. Ei he ole vastuussa siitä mitä silloin tapahtui. En minä syytä nykysaksalaisiakaan menneistä, tai sen puoleen ketään jonka sukulainen kahden sukupolven takaa osallistui hirmutekoihin.
Ei sinun tarvitse ymmärtää minua, riittää että itse ymmärrän. Ja sen totisesti ymmärrän että Venäjä on yksin syyllinen kaikkeen siihen kauheuteen mitä tällä hetkellä Ukrainassa tapahtuu.