Aikuisten rokotukset, missä niitä voi ottaa? Onko ihan terveyskeskuksissa, vai pitääkö mennä yksityiselle?
Kommentit (22)
Mitä pitää ottaa ja miten usein?
Sain lapsena viimeksi rokotuksia.
Olen 36 v!😣🤐🤓😷😖🤑😲😨😱😭
Jäykkäkouristusrokote taitaa olla ainut mikä pitää aina muistaa ottaa. Olikohan 10 vuoden välein.
Ei aikuinen tarvi rokotuksia normaalitilanteessa. Jos tulee iso haava, pitää tarkistaa onko jäykkäkouristus voimassa tai jos lähtee ulkomaille niin sinne tarvittavat rokotukset. Influenssarokotuksen voi ottaa syksyllä jos haluaa.
Mun edellisestä rokotuksesta on jo parikymmentävuotta eli asiat on voinut muuttua.
Otin tuberkuloosiroketteen kun tehtiin pidempi reissu keskivenäjälle. Rokote piti maksaa itse, mutta koulunterveydenhoitaja pisti sen ilman lisämaksua.
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuinen tarvi rokotuksia normaalitilanteessa. Jos tulee iso haava, pitää tarkistaa onko jäykkäkouristus voimassa tai jos lähtee ulkomaille niin sinne tarvittavat rokotukset. Influenssarokotuksen voi ottaa syksyllä jos haluaa.
Anteeksi vaan, mutta idioottimaista jättää huolehtimatta jäykkäkouristusrokotteesta. Ei sitä kaikkialla ja kaikissa olosuhteissa ole saatavilla heti jos tulee haava, ja muutenkin parempi olisi että suoja olisi kunnossa jo valmiiksi.
Onko tollaisa jäykkiä kouristuksia vielä olemassa? Eikö ne ole jo sukupuuttoon kuollut.
Jäykkäkouristusbakteeri elää maaperässä ja ihan mahdollista on saada jäykkäkouristus, jos ei rokotus ole voimassa. Mulle pistettiin se syksyllä, kun kävin ottamassa influenssarokotuksen.
Ihan terveyskeskuksissa rokotukset otetaan.
Montako ihmistä kuolee Suomessa vuodessa jäykkäkouristukseen?
Jäykkäkouristusrokotusta ei muuten saa työterveydestä/yksityiseltä, tk on ainut mahdollisuus, ainakin Turussa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitää ottaa ja miten usein?
Sain lapsena viimeksi rokotuksia.
Olen 36 v!😣🤐🤓😷😖🤑😲😨😱😭
Äkkiä ottamaan jäykkäkouristus!! Se pitää ottaa 10 vuoden välein!
Vierailija kirjoitti:
Aika vastuuttomia kommentteja heittelet täällä. Olisiko parempi olla kommentoimatta asioista, joista et mitään tiedä.
Suomessa todettiin vielä 1940-luvulla 50 tapausta vuosittain, 1970-luvulla 10 ja nykyään yksi tai ei yhtään tapausta vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Kiitos rokotusohjelman jäykkäkouristus on hävinnyt lähes kokonaan Suomesta.
Minä uusin jäykkäkouristuksen joskus 14v sitten kun olin viimeksi sen ala-asteella saanut ja luulin että pitää uusia 10 vuoden välein. No, terveyskeskuksessa kyllä annettiin se, mutta kyseltiin että minkä takia tulin jos en ole mitään haavaakaan saanut ja tuntui että lähinnä naureskelivat kun uusin rokotteen itselleni... sen jälkeen en ole käynyt enkä käy! Pitäköön rokotteensa, kun kohtelu on tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta määrä olisi varmasti moninkertainen, jos kaikki suhtautuisivat rokotesuojan ylläpitämiseen noin välinpitämättömästi kuin eräät kirjoittajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se bakteeri ole mihinkään hävinnyt. Rokotetut vaan eivät sairastu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se bakteeri ole mihinkään hävinnyt. Rokotetut vaan eivät sairastu.
Totta, jäykkäkouristus ei ole tarttuva tauti joten rokotusohjelma ei suojaa samalla tavalla kuin vaikka isorokossa joka saatiin hävitettyä rokotusten takia koska virus ei löytänyt isäntiä.
Jäykkäkouristusbakteeri on edelleen voimissaan, mutta kaupungistumisen myötä altistukset ovat vähentyneet huomattavasti.
Kukaan tuota tautia tuskin haluaa mökkiviikonlopun saldona... https://www.thl.fi/en/web/infektiotaudit/taudit-ja-mikrobit/bakteeritau…
Vierailija kirjoitti:
Minä uusin jäykkäkouristuksen joskus 14v sitten kun olin viimeksi sen ala-asteella saanut ja luulin että pitää uusia 10 vuoden välein. No, terveyskeskuksessa kyllä annettiin se, mutta kyseltiin että minkä takia tulin jos en ole mitään haavaakaan saanut ja tuntui että lähinnä naureskelivat kun uusin rokotteen itselleni... sen jälkeen en ole käynyt enkä käy! Pitäköön rokotteensa, kun kohtelu on tuollaista.
1940-luvulla Suomessa ei ollut jäykkäk.rokotuksia mutta sairastuneita oli tilastojen mukaan vain muutama kymmenen vuodessa.Väitetään että jäykkäkouristus iskee vain jos vastustuskyky on ennestään epänormaali.
polioa ei muuten enää tarvitse laittaa, muutoin kun jos lähtee ulkomaille matkalle