Ykkösaamussa väitettiin, että kuljetusalalla on työvoimapula, pitääkö paikkansa?
Nykyään mihinkään ei voi uskoa enää mutta kiinnostaisi tietää
Kommentit (47)
Pulaa on palkkaa maksavista kuljetusyrityksistä.
ei kannata luottaa 2020-2025 on valehdeltu ja tuupattu propagandaa päivittäin
Omakohtainen kokemus on että ainakin motivoituneista ammattitaitoisista kuljettajista on pulaa,nuoria ei kuljetusala kiinnosta ja viimeiset vanhanliiton ammattilaiset alkaa olla eläkeiän kynnyksellä.
Omassa yrityksessä olemme hiljalleen vähentäneet omaa kalustoa eläköitymisen myötä ja käytämme alihankkijoiden kalustoa tarpeen mukaan,ei ainakaan oma kalusto ole hajalla ammattitaidottomien kuljettajien käsissä...
-CEO-
Vierailija kirjoitti:
Omakohtainen kokemus on että ainakin motivoituneista ammattitaitoisista kuljettajista on pulaa,nuoria ei kuljetusala kiinnosta ja viimeiset vanhanliiton ammattilaiset alkaa olla eläkeiän kynnyksellä.
Omassa yrityksessä olemme hiljalleen vähentäneet omaa kalustoa eläköitymisen myötä ja käytämme alihankkijoiden kalustoa tarpeen mukaan,ei ainakaan oma kalusto ole hajalla ammattitaidottomien kuljettajien käsissä...
-CEO-
Maksatteko kaikki korvaukset työehtosopimuksen mukaisesti ajallaan?
Toki,palkka kahdesti kuukaudessa sopimuksen mukaan.
Sillä palkkojen vedättelyllä saa äkkiä huonon maineen,eikä taatusti ole tulossa kun juoppoja/täysin kokemattomia sen jälkeen töihin.
-CEO-
Vierailija kirjoitti:
Toki,palkka kahdesti kuukaudessa sopimuksen mukaan.
Sillä palkkojen vedättelyllä saa äkkiä huonon maineen,eikä taatusti ole tulossa kun juoppoja/täysin kokemattomia sen jälkeen töihin.
-CEO-
Miten työaika? Onko käytössä vain yksi kiekko/kuljettaja ja ajoneuvo vai kikkailetteko niillä?
Sanoohan ne että rakennusalalla on työvoimapula vaikka koko ala seisoo.
Vierailija kirjoitti:
Toki,palkka kahdesti kuukaudessa sopimuksen mukaan.
Sillä palkkojen vedättelyllä saa äkkiä huonon maineen,eikä taatusti ole tulossa kun juoppoja/täysin kokemattomia sen jälkeen töihin.
-CEO-
Monissa paikoissa tämä sopimuksen mukaan valitettavasti tarkoittaa ettei esimerkiksi ylityökorvauksia tai päivärahoja makseta. Toivottavasti teillä on paremmin.
Toki mahdolista, haluaako mukavuudenhaluinen nykynuori alalle, jossa nukutaan rekan nupissa patjalla ja syödään roskaruokaa snägärilla, käydään abc:lla rahtarisuihkussa, ollaan pitkiä aikoja pois kotoa ja saadaan keikka lyhyellä varoitusajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki,palkka kahdesti kuukaudessa sopimuksen mukaan.
Sillä palkkojen vedättelyllä saa äkkiä huonon maineen,eikä taatusti ole tulossa kun juoppoja/täysin kokemattomia sen jälkeen töihin.
-CEO-
Miten työaika? Onko käytössä vain yksi kiekko/kuljettaja ja ajoneuvo vai kikkailetteko niillä?
No meillä nyt on sen verran tuoretta kalustoa että digipiirturit on käytössä,työajat tietysti lainsäädännön mukaan,kuljetuksen antajat jo nykypäivänä tätä vaatii eikä se tolkuton ajaminen pelasta jos kuljetusliike omaa hölmöyttään ei osaa hinnoitella ajojaan oikein,ei se palkatun kuljettajan vika ole...
Kun palkat maksetaan työehtosopimuksen mukaisesti lisineen ilman paikallisia huononnuksia niin ei tarvitse etsiä tekijöitä. Myös työn tilaaja voisi edellyttää tätä vaatiessaan ympäristönormien noudattamista.
Tämä palsta on luotettavin tietolähde ?
Kohta tulee kuitenkin robottirekat.
Vierailija kirjoitti:
Omakohtainen kokemus on että ainakin motivoituneista ammattitaitoisista kuljettajista on pulaa,nuoria ei kuljetusala kiinnosta ja viimeiset vanhanliiton ammattilaiset alkaa olla eläkeiän kynnyksellä.
Omassa yrityksessä olemme hiljalleen vähentäneet omaa kalustoa eläköitymisen myötä ja käytämme alihankkijoiden kalustoa tarpeen mukaan,ei ainakaan oma kalusto ole hajalla ammattitaidottomien kuljettajien käsissä...
-CEO-
Aika tyypillistä kuljetusalan yrityksiltä siirtää kuluja ja riskejä työntekijälle.
Ei teidän kalusto kuljettajien ammattitaidottomuuden tai nuoruuden takia hajalla ole, vaan siksi että ette halua ylläpitää sitä. Autot ja nosturit on kuluvaa kamaa ja vaatii jatkuvaa huoltoa, se kuuluu yrittyksen normaaliin toimintaan. Työntekijälle se ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Toki mahdolista, haluaako mukavuudenhaluinen nykynuori alalle, jossa nukutaan rekan nupissa patjalla ja syödään roskaruokaa snägärilla, käydään abc:lla rahtarisuihkussa, ollaan pitkiä aikoja pois kotoa ja saadaan keikka lyhyellä varoitusajalla.
Totta, ja aamulla ehkä pitää herätä aikaisin tai voi joutua ajamaan keskellä yötä, on tiukat aikataulut jne. - nimen omaan luotettavia kuskeja tarvitaan, ja sellaisia joilla on kaikki mahdolliset direktiivi- sun muut pätevyydet kunnossa. Ei se duuni ole ihan vaan sitä että istutaan autoon ja lähdetään ajelee.
Kuljetusalallekin on kovat vaatimukset, kallis- vain 5 vuotta voimassa oleva rekkakortti, ammattiajolupa, lupakortit sun muut paskat. Lisäksi surkea palkka, korttien uusinta jää omalle kustannukselle, reissutyö on todella ikävää jonka vastineeksi ei saa edes riittävää palkkaa, työsuhdeturva heikko, ym.
Itsellä vain henkilöautokortti joten olisi todella kannattamattoman pitkän tien takana rueta joksikin rekkakuskiksi, olen jo 50v joten enpä tiedä onko siihen enää fyysistä kykyäkään, kuormaukset tms. ja ei ole henkilöautollakaan kiinnostanut ajella yhtään pidempiä matkoja, ajaminen on tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Kun palkat maksetaan työehtosopimuksen mukaisesti lisineen ilman paikallisia huononnuksia niin ei tarvitse etsiä tekijöitä. Myös työn tilaaja voisi edellyttää tätä vaatiessaan ympäristönormien noudattamista.
Ainakin isommat kuljetuksen antajat todellakin vaatii että kuljetusliike hoitaa velvoitteensa,tämä on vaatimuksena kuljetus sopimusta tehtäessä.
Varmasti pienempien toimijoiden kanssa näitä ei vaadita joka vääristää kilpailutilannetta alalla.
Toki jonkinlaisia kuljettajia aina löytyy,ammattilaiset sitten ovatkin asia erikseen.
Monet pahasti asennevammaisia, yhdistelmäkortti saatu tyyliin muutama kuukausi sitten ja jutut on kuin oltaisiin ajettu pari miljoonaa,näitä yksilöitä ei tietenkään saa yhtään neuvoa ja jälki on sitten sen näköistä...
Todella positiivinen yllätys kun välillä sattuu joku oikealla asenteella oleva nuori kuljettaja vaikkapa samaan lastauspaikkaan touhuamaan.
-CEO-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakohtainen kokemus on että ainakin motivoituneista ammattitaitoisista kuljettajista on pulaa,nuoria ei kuljetusala kiinnosta ja viimeiset vanhanliiton ammattilaiset alkaa olla eläkeiän kynnyksellä.
Omassa yrityksessä olemme hiljalleen vähentäneet omaa kalustoa eläköitymisen myötä ja käytämme alihankkijoiden kalustoa tarpeen mukaan,ei ainakaan oma kalusto ole hajalla ammattitaidottomien kuljettajien käsissä...
-CEO-
Aika tyypillistä kuljetusalan yrityksiltä siirtää kuluja ja riskejä työntekijälle.
Ei teidän kalusto kuljettajien ammattitaidottomuuden tai nuoruuden takia hajalla ole, vaan siksi että ette halua ylläpitää sitä. Autot ja nosturit on kuluvaa kamaa ja vaatii jatkuvaa huoltoa, se kuuluu yrittyksen normaaliin toimintaan. Työntekijälle se ei kuulu.
Ei siinä käsittääkseni työntekijälle siirretä kuluja/riskejä jos toisen kuljetusliikkeen kanssa tehdään yhteistyötä...
Ja todellakin ammattitaidottomuus tai huolimattomuus ne vehkeet rikkoo,normaali kuluminen on asia täysin erikseen.
Kalusto toki huollettava ja ennakoivasti korjattava,jos tähän ei ole resursseja nii toiminta lopetettava.
-CEO-
Vierailija kirjoitti:
Kuljetusalallekin on kovat vaatimukset, kallis- vain 5 vuotta voimassa oleva rekkakortti, ammattiajolupa, lupakortit sun muut paskat. Lisäksi surkea palkka, korttien uusinta jää omalle kustannukselle, reissutyö on todella ikävää jonka vastineeksi ei saa edes riittävää palkkaa, työsuhdeturva heikko, ym.
Itsellä vain henkilöautokortti joten olisi todella kannattamattoman pitkän tien takana rueta joksikin rekkakuskiksi, olen jo 50v joten enpä tiedä onko siihen enää fyysistä kykyäkään, kuormaukset tms. ja ei ole henkilöautollakaan kiinnostanut ajella yhtään pidempiä matkoja, ajaminen on tylsää.
Eikö korttia voi hankkia esim. Ammattiopistossa edullisesti? Onhan niissä kuljetus- ja varastoalan tutkintoja.
Ensimmäinen kysymys kuljetusalan työtä hakeneelle oli "pitääkö noudattaa työehtosopimusta?" Siitä voi päätellä, mikä voi olla syynä työvoimapulaan.