Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieni kahvinkeitin yhdelle ihmiselle? Kapseli vai perinteinen pikkukeitin?

Vierailija
01.06.2026 |

Olen jo jonkin aikaa yrittänyt löytää pientä kahvinkeitintä, joka ei veisi puolta tasoa keittiöstä. Kahvia menee yleensä 1 tai 2 mukillista aamulla, joten iso 10 kupin keitin tuntuu aika turhalta. Silti en haluaisi ostaa mitään sellaista kevyttä muovirimpulaa. Minulla oli aiemmin pieni suodatinkeitin, taisi olla noin 0,6 litran malli. Kannu roiski helposti, suodatinosa jäi märäksi ja vesisäiliötä oli hankala saada kunnolla puhtaaksi. 

Nyt mietin, kannattaako ostaa vähän parempi pieni suodatinkeitin vai siirtyä johonkin muuhun. Pressopannulla kahvista tulee omaan makuun hyvää, mutta en jaksa aina sitä säätöä aamulla. Kapselikeitin taas kuulostaa helpolta, mutta mietityttää hinta ja roskat?

Haussa olisi siis pieni keitin. En tarvitse ajastimia, näyttöjä tai mitään erikoisia toimintoja. Riittää, että se tekee yhden tai kaksi kuppia kunnollista kahvia ilman sotkua. Onko teillä kokemusta pienistä kahvinkeittimistä?

Kommentit (351)

Vierailija
321/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ln mutterikeitin vieraita varten. Itse en juo kahvia.

Osta mieluummin vaikka nescafen kerta-annos pikakahvipusseja vieraille, ne on ihan ok. Kaapissa vanhentunut kahvi mutteripannulla on ihan kammnottavaa myrkkyä. Mistä sen voisi tietää kun ei itse juo.

Vierailija
322/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nespresso. What else.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut koko ketjun meni aika... kauan.

Vierailija
324/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin ja käytin pitkään pressopannua, mutta sen tiskaaminen käsin on niin hirveää, että olen siirtynyt pelkästään pikakahviin, josta on nykyään onneksi paljon eri makuja.

Miten saat paljon makuja? 

T. Pikakahvin juoja

Vierailija
325/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja itse ketjun aiheeseen, koska olen talouteni ainoa kahvinjuoja enkä välitä suodatinkahvin mausta, mulla on espressokone. Ja ei siis kapselikone vaan sellainen, joka jauhaa pavut joka kupilliseen. Ei tule turhaa roskaa niin kuin kapselikeittimestä, papuja saa ihan joka kaupasta, ja koneesta voi itse säätää sekä jauhatuksen että vahvuuden. Myös maidot sun muut saisi kytkettyä, jos haluaa latteja ja cappuccinoja.

Ennen espressokonetta mulla oli presso, mutta just se erillinen veden keittäminen, papujen jauhaminen, purujen siivoaminen ja kannun käsin tiskaaminen alkoivat ajan kanssa tökkiä, vaikka muuten se oli ihan hyvä pieneen kotiin. Asuntovaunussa oli minivedenkeitin ja Aeropress, ja ne olivat reissun päällä ihan näppärät, varsinkin kun käytin irtokahvin sijaan valmiita kahvipodeja (niitä paperisia kiekkoja).

Tuo ei ole mikään espressokone vaan lähinnä mikroaaltouunia vastaava paskamasiina. Maun takia ei kukaan tuollaista automaattia osta.

Ai Juran automaatit ovat mikroaaltouuneja? Makuasia, mutta itse tykkään lopputuloksesta enemmän kuin suodatinkahvista, saati jostain pikapuruista, mitä täällä suositellaan.

Vierailija
326/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ratkaisin ongelman pikakahvilla, Nescafen murukahvi on hyvää, ja vedenkeitin riittää (tai kattila). Kapselikeittimessä ärsyttää jäätävä muoviroskan määrä ja toki hintakin, jos kahvia juo kuitenkin päivittäin.

Kapselikeittimen huonoja puolia on myös, ettei se suodata kahvia. Moni on saanut kolestrolit koholle juomalla kapselikahvia. Ei ainakaan jokapäiväiseen käyttöön hyvä, koska siihen liittyy terveysriski.

Kumma kyllä ranskalaiset jotka käyttää pressopannua ja italialaiset jotka juo suodattamatonta kahvia eivät moisista terveysriskeistä kärsi. Huuhaata.

Eihän ne mitään kapselikahvia juo, pöljä.

Ai nytkö se on ainoastaan se kapselikahvi :D :D

Minä oon koko aika kirjoittanut niin vai onko jossain tutkittu et muutkin menetelmät?

Siis kaikki muu paitsi suodatinkahvi on suodattamatonta; eihän espressokoneella tai pressolla tai muullakaan masiinalla valmistettua kahvia uiteta suodatinpaperin läpi.

Vierailija
327/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keittänyt monta vuotta vain pikakahvia. Helppo juoda vaikka puolikas kuppi vain kerrallaan.

Vierailija
328/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin ja käytin pitkään pressopannua, mutta sen tiskaaminen käsin on niin hirveää, että olen siirtynyt pelkästään pikakahviin, josta on nykyään onneksi paljon eri makuja.

Miten saat paljon makuja? 

T. Pikakahvin juoja

Pikakahveja saa nykyään valmiiksi maustettuna, ja tietty mihin tahansa kahviin, muuhunkin kuin pikakahviin, saa eri makuja makusiirapeista.

Vierailija
329/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapselit aiheuttaa kolesterolin nousua niinkuin pannukahvikin. 

Vierailija
330/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä säätöä pressopannun kanssa on? Vähemmän kuin muissa keittimissä mielestäni, kaikkein helpoin. Menee tiskikoneeseenkin kaikki osat eikä tarvi huolehtia mistään putkien puhdistamisesta. 

Kuumaa vettä pannuun, kahvinporot sekaan ja sitten painaa männän alas. Ei tarvi ostaa ja asetella suodatinpussejakaan. 

Sen puhdistaminen on työlästä

Miten? Lasinen kannu jossa metallinen mäntä ja suodatin. Menee tiskikoneeseen tai normaalin käsitiskin sekaan. Todella helppoa, helpompaa kuin suodatinkeittimen. Kannua voi käyttää myös mitta-asiana. Sekoitatko mutteripannuun? 

Kyllä se vaikka kapselikoneeseen verrattuna vaivalloinen on. Ja vedenkeitin täytyy olla aina esillä. 

Keitä vesi vedenkeittimessä 90 asteeseen, mittaa purut, kaada kuuma vesi, odota 4 min, paina mäntä alas ja kaada kahvi kuppiin, kaavi porot roskiin ja loput viemäristä alas, tiskaa ja kuivaa kaksi osaa.

Vrt. kapselikeitin: laita kapseli sisään. Paina nappia. Laita käytetty kapseli roskiin.

t. eri

Kapselikeitintä pitää puhdistaa säännöllisesti ja se tuottaa metalliroskaa. On epäekologisin kaikista vaihtoehdoista. Myös kallein jos hinnalla on väliä. 

Niinkö, vielä ei ole tullut ilmoitusta puhdistustarpeesta. Riittää, kun enne aloitusta ja keittämisen jälkeen ajaa tyhjän ristretton (2,5 cl vettä) huuhteluna.

Vierailija
331/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä säätöä pressopannun kanssa on? Vähemmän kuin muissa keittimissä mielestäni, kaikkein helpoin. Menee tiskikoneeseenkin kaikki osat eikä tarvi huolehtia mistään putkien puhdistamisesta. 

Kuumaa vettä pannuun, kahvinporot sekaan ja sitten painaa männän alas. Ei tarvi ostaa ja asetella suodatinpussejakaan. 

Sen puhdistaminen on työlästä

Miten? Lasinen kannu jossa metallinen mäntä ja suodatin. Menee tiskikoneeseen tai normaalin käsitiskin sekaan. Todella helppoa, helpompaa kuin suodatinkeittimen. Kannua voi käyttää myös mitta-asiana. Sekoitatko mutteripannuun? 

Kyllä se vaikka kapselikoneeseen verrattuna vaivalloinen on. Ja vedenkeitin täytyy olla aina esillä. 

Keitä vesi vedenkeittimessä 90 asteeseen, mittaa purut, kaada kuuma vesi, odota 4 min, paina mäntä alas ja kaada kahvi kuppiin, kaavi porot roskiin ja loput viemäristä alas, tiskaa ja kuivaa kaksi osaa.

Vrt. kapselikeitin: laita kapseli sisään. Paina nappia. Laita käytetty kapseli roskiin.

t. eri

Kapselikeitintä pitää puhdistaa säännöllisesti ja se tuottaa metalliroskaa. On epäekologisin kaikista vaihtoehdoista. Myös kallein jos hinnalla on väliä. 

Niinkö, vielä ei ole tullut ilmoitusta puhdistustarpeesta. Riittää, kun enne aloitusta ja keittämisen jälkeen ajaa tyhjän ristretton (2,5 cl vettä) huuhteluna.

Sitä paitsi ihan mitä tahansa kahvinkeitintä, myös sitä hemmetin moccamasteria, pitää puhdistaa säännöllisesti :D 

Vierailija
332/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniin määriin kahvia, vaikka päivittäin, ei ole kapselikeittimen voittanutta. Jos kahvin laadulla on väliä, valitset Nespresso originalin.

Vierailija
333/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieniin määriin kahvia, vaikka päivittäin, ei ole kapselikeittimen voittanutta. Jos kahvin laadulla on väliä, valitset Nespresso originalin.

Näissä se helppous on se juttu eikä kahvin laatu. Sama jossain Juran automaatissa.

Vierailija
334/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pidät perseen makuisesta kahvista piti laittaa loppuun, mutta olin liian vikkelä entterin kanssa.

Vierailija
335/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta vaan se pressokeitin. Ja mokkapannu. Ja cuccumella.

https://www.crema.fi/fi/products/ilsa/neapolitan-coffee-maker-aluminum/…

Älä käytä mitään alumiinisia ruoanlaittovälineitä, Alumiini on myrkyllistä. Pitää olla lasia tai ruostumatonta terstä. Mutteripannuja on myös keramiikasta.

Tosiaan, löytyy myös ruostumattomasta teräksestä valmistettu vaihtoehto, hinta heti 20 enemmän.

https://www.crema.fi/fi/products/ilsa/neapolitan-coffee-maker-stainless…

Netistä bongailin noita, niin löytyy myös kuparisia, mutta hinta pompsahtaa heti yli sataseen.

Mitäpä noita bongailemaan kun millä muulla tahansa metodilla saa paljon parempaa kahvia.

Näin on, mutteripannu on jo lähtökohdiltaan viallinen kahvinvalmistusväline jolla saa kitkerää ja palanutta kahvia. Ylikuumennettu vesi nousee kahvin läpi polttaen sen karrelle ja siinä ei mitkään temput auta. Yleensähän niistä juodaan lisäksi jo valmiiksi tuhkalta maistuvaa italialaista myrkkyä.

Tuolla kommentilla paljastat vaan ettet osaa ostaa sopivaa kahvia etkä osaa käyttää oikeaoppisesti mutteripannua. 

Kommenttisi paljastaa ettet tiedä kahvinkeitosta mitään. Mutteripannun toimintaperiaate on viallinen ja kelvoton - sillä ei yksinkertaisesti saa hyvää kahvia. Se on yksinkertaisesti huonoin väline jonka voi hankkia. Se on ollut suosittu sodanjälkeisessä Italiassa jossa kahvi kotona oli luksusta eikä sen maulla ollut niin väliä. Jos kitkerä ja pahanmakuinen kahvi maistuu, niin mutteripannu on oiva valinta.

Vierailija
336/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kapselikeitin ja Melitta Aroma Boy, luovuin kapselikeittimestä. 

Vierailija
337/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta vaan se pressokeitin. Ja mokkapannu. Ja cuccumella.

https://www.crema.fi/fi/products/ilsa/neapolitan-coffee-maker-aluminum/…

Älä käytä mitään alumiinisia ruoanlaittovälineitä, Alumiini on myrkyllistä. Pitää olla lasia tai ruostumatonta terstä. Mutteripannuja on myös keramiikasta.

Tosiaan, löytyy myös ruostumattomasta teräksestä valmistettu vaihtoehto, hinta heti 20 enemmän.

https://www.crema.fi/fi/products/ilsa/neapolitan-coffee-maker-stainless…

Netistä bongailin noita, niin löytyy myös kuparisia, mutta hinta pompsahtaa heti yli sataseen.

Mitäpä noita bongailemaan kun millä muulla tahansa metodilla saa paljon parempaa kahvia.

Näin on, mutteripannu on jo lähtökohdiltaan viallinen kahvinvalmistusväline jolla saa kitkerää ja palanutta kahvia. Ylikuumennettu vesi nousee kahvin läpi polttaen sen karrelle ja siinä ei mitkään temput auta. Yleensähän niistä juodaan lisäksi jo valmiiksi tuhkalta maistuvaa italialaista myrkkyä.

Tuolla kommentilla paljastat vaan ettet osaa ostaa sopivaa kahvia etkä osaa käyttää oikeaoppisesti mutteripannua. 

Kommenttisi paljastaa ettet tiedä kahvinkeitosta mitään. Mutteripannun toimintaperiaate on viallinen ja kelvoton - sillä ei yksinkertaisesti saa hyvää kahvia. Se on yksinkertaisesti huonoin väline jonka voi hankkia. Se on ollut suosittu sodanjälkeisessä Italiassa jossa kahvi kotona oli luksusta eikä sen maulla ollut niin väliä. Jos kitkerä ja pahanmakuinen kahvi maistuu, niin mutteripannu on oiva valinta.

Kahviguru Hoffmanilla taitaa olla useampikin video aiheesta miten sillä saa edes juotavaksi kelpaavaa tavaraa aikaan. Sanoo kyllä ettei pidä mutteripannukahvista, ja miksi pitäisi kun se tekee oletusarvoisesti ihan kaiken väärin. Veikkaan kuitenkin ettei kukaan viitsi nähdä samaa vaivaa kuin hän testatessaan miten sillä ei saisi ihan täysin pilattua kahvia.

Vierailija
338/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutteri. Oon ostanut mutterin, johon voi laittaa myös maidon. Ihan 10+ latte tulee

Vierailija
339/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ratkaisin ongelman pikakahvilla, Nescafen murukahvi on hyvää, ja vedenkeitin riittää (tai kattila). Kapselikeittimessä ärsyttää jäätävä muoviroskan määrä ja toki hintakin, jos kahvia juo kuitenkin päivittäin.

Kapselikeittimen huonoja puolia on myös, ettei se suodata kahvia. Moni on saanut kolestrolit koholle juomalla kapselikahvia. Ei ainakaan jokapäiväiseen käyttöön hyvä, koska siihen liittyy terveysriski.

Kumma kyllä ranskalaiset jotka käyttää pressopannua ja italialaiset jotka juo suodattamatonta kahvia eivät moisista terveysriskeistä kärsi. Huuhaata.

Eihän ne mitään kapselikahvia juo, pöljä.

Ai nytkö se on ainoastaan se kapselikahvi :D :D

Minä oon koko aika kirjoittanut niin vai onko jossain tutkittu et muutkin menetelmät?

Siis kaikki muu paitsi suodatinkahvi on suodattamatonta; eihän espressokoneella tai pressolla tai muullakaan masiinalla valmistettua kahvia uiteta suodatinpaperin läpi.

ESE-podit ovat paperista ja espressokoneisiinkin saa suodatinpapereita jos sellaisia kaipaa.

Vierailija
340/351 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että espressokoneen suodatinpapereista on juurikaan mitään iloa, koska kahvi painetaan niin kovalla paineella läpi. Voihan se pari rasvamolekyyliä kerätä, ja selkeyttää espressoa jonkun hifistelijän viiksikarvan verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi