Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatettiinko teidät nöyristelemään muita, esim juhlissa pitää hakea ruoka viimeisenä jne?

Vierailija
31.05.2026 |

Oliko teidän lapsuudenperheessä tämmöstä kasvatusmallia, että esim juhlissa piti hakea ruoka viimeisenä. Antaa muiden hakea ensin.

Kaupan parkkipaikalla auto kauas huonoimpaan ruutuun, että kaikki muut ihmiset pääsee lähemmäs jne.

Ei saa pukeutua kirkkaisiin väreihin/huomiota herättävästi ettei muut ihmiset ihmettele ja pahoita mieltään. Ihan sama vaikka olisi omat synttärit tai häät, mahdollisimman huomaamaton reppana täytyy olla.

Sellaista lähes "anteeksi että olen olemassa" -tyyliä.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kasvatettu nöyräksi, mutta kasvatettiin käytöstavoille. Kun olin lapsi niin oli itsestään selvää että sukujuhlissa noutopöytään mentiin ikäjärjestyksessä (noin sukupolven tarkkuudella), naiset ensin.

Ikäjärjestys? Voi vi..ttu. 

Ihmiset yleisesti ottaen ymmärtävät kunnioittaa toista ihmistä ja ottaa huomioon erityisesti vanhemmat ihmiset.

Tosin ennen vanhaan ne vanhukset olivat usein sellaisia tutisevia vanhuksia, eivätkä mitään harmaita panttereita, kuten nykyään. He saattoivat tarvita apua lautasen kantoon ja ruokien valitsemiseen.

Vierailija
62/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ruotsalainen kirjailija Selma Lagerlöf voitti Nobelin kirjallisuuspalkinnon, naiset järjestivät hänelle kahvikekkerit. Hän ajatteli, että hänen täytyy mennä ensimmäisenä ottamaan kahvia noutopöydästä, kun tässä kerran juuri häntä juhlitaan, mutta kutsujen emäntä tuli pöyristyneenä kuiskaamaan hänelle: "Mutta Selma! Naimisissa olevat naiset toki ensin!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. 

Vierailija
64/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskat, minä olen ensimmäisenä kahvijonossa jos vaan ehdin.

Olet varmaan tätini, joka äitini hautajaisissa kiilasi perheineen kahvijonoon ennen meitä omaisia, etteivät vaan jää ilman.

Vierailija
65/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen usein miettinyt miten aasialaiset kulttuurit eroavat länsimaisista.

Silmiinpistävää on vanhempien ja iäkkäiden kunnioitus, toisin kuin meillä.

Vanhemmat pääsevät kunniapaikalle kerjäämään katujen kulmiin ja kastittomia kunnioitetaan niin, etteivät edes elä vanhoiksi.

Vierailija
66/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kasvatettu nöyräksi, mutta kasvatettiin käytöstavoille. Kun olin lapsi niin oli itsestään selvää että sukujuhlissa noutopöytään mentiin ikäjärjestyksessä (noin sukupolven tarkkuudella), naiset ensin.

Ikäjärjestys? Voi vi..ttu. 

Ihmiset yleisesti ottaen ymmärtävät kunnioittaa toista ihmistä ja ottaa huomioon erityisesti vanhemmat ihmiset.

Kyllä ymmärrän. Tuosta minun v. viestistä tehtiin väärät päätelmät ja vielä haukutaan. Kunnioitan muita ihmisiä. Otan toiset ihmiset huomioon. Olen ollut yli 30 vuotta työelämässä. On 2 ammatillista koulutusta. Olen parisuhteessa ja on aikuinen lapsi.

Mutta ikäjärjestyksestä en ole täysin samaa mieltä tuossa kahvin ottamisessa kylässä.

Vierailija
67/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä osata olla viimeinen mutta on hyvä osata olla myös ensimmäinen.

Vierailija
68/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikessa. 

Voi kyynel 😢. 

Vierailija
69/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisuuteen on tuollsistakin kuulunut...

Vierailija
70/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös joku kieroutunut alemmuuden tunne. Toisia pitäisi nöyristellä ja mielistellä, varsinkin omia sukulaisia. Molempien vanhempien mielestä hänen oma sukunsa oli se parempi, mutta me lapset emme kuuluneet siihen. Eihän tuo maisterintutkinto ole mitään, Leilan poika pääsi sentään apukouluun. Älä tuo itseäsi esille, katso, mitä muut tekevät ja tee samalla lailla, mutta jämerästi. Älä hae koko paikkaa, ei sinusta kuitenkaan ole siihen jne. Hain kuitenkin ja oli.

Vierailija
71/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisissa valkroskajuhlissa JONOTETAAN kahvipöytään? 😆 Nykyään on pöytiintarjoilu jopa keskiluokalla. 

Vierailija
72/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja sitten kahvi jäähtyi kupissa kun Kerttumummo ja Lyytimummo tanssi sosiaalista tanssia että "no ei minua varten olisi tarvinnut"..

Vierailija
73/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli myös joku kieroutunut alemmuuden tunne. Toisia pitäisi nöyristellä ja mielistellä, varsinkin omia sukulaisia. Molempien vanhempien mielestä hänen oma sukunsa oli se parempi, mutta me lapset emme kuuluneet siihen. Eihän tuo maisterintutkinto ole mitään, Leilan poika pääsi sentään apukouluun. Älä tuo itseäsi esille, katso, mitä muut tekevät ja tee samalla lailla, mutta jämerästi. Älä hae koko paikkaa, ei sinusta kuitenkaan ole siihen jne. Hain kuitenkin ja oli.

Montako vuotta olet käynyt terapiassa tuon KAUHEAN trauman takia?

Vierailija
74/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisissa valkroskajuhlissa JONOTETAAN kahvipöytään? 😆 Nykyään on pöytiintarjoilu jopa keskiluokalla. 

Olen kerran ollut pöytiintarjoilujuhlissa. T. Roskalääkäriperheen tyttö

Vierailija
75/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kasvatettiin. Eipä ole aikuisenakaan ollut tarvetta mennä tapaamaan sellaisia sukulaisia, joiden seurassa piti laittaa itsensä viimeiseksi, eivätkä nuo taida edes seuraa kaivata, olkoot omissaan.

Yleensä ne, jotka kuvittelevat olevansa parempia, ovat sellaisia, joiden ansiot ovat menneissä sukupolvissa, tyyliin isä oli 1950-luvulla kunnan sosiaalilautakunnan varajäsen. Meriittiä kerrassaan.

Vierailija
76/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako vuotta olet käynyt terapiassa tuon KAUHEAN trauman takia?

En ole tarvinnut terapiaa, miten itsesi laita? mutta en myöskään pidä yhteyttä sukulaisiin, jotka kuvittelevat olevansa parempia. Tässä kysyttiin kokemuksia ja vastasin ja myös sen, että en lopulta kuitenkaan suostunut tekemään aivan järjettömien neuvojen mukaisesti. Vai odotettiinko ketjussa tietynlaista vastausta.

Vierailija
77/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetettiin. Typerä ja sairas uskonnollisuus vaikutti taustalla. Lapsi ei ollut minkään arvoinen, eikä saanut luulla itsestään yhtään mitään. 

Ihan roskana pitivät.

Annoin sitten koko maailman kävellä ylitseni ja virtsata päälle. 

Mielenterveys meni totaalisesti.

Sellaista se oli yybermaalla viimevuosituhannella.

En muuten hoida vanhempiani, enkä armoa tunne kun he ovat apua vailla.

Uskontoon ei lasten vähättely ole koskaan kuulunut. Se on jotain suomalaista kulttuuria.

Kuuluu kuuluu. Johan nyt johan nyt jo raamatussakin sanotaan, että kunnioita isääsi ja äitiäsi.

Ja luterilainen mentaliteetti tiedetään. 

Vierailija
78/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on tommonen, se ärsyttää.

En itse haluaisi aina jäädä viimeiseksi.

Vierailija
79/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä naurettavat menneiden sukupolvien meriiteillä ratsastavat looserit ovat niin rasittavia suureellisine juttuineen. Sitten loukkaannutaan verisesti, jos ei muita enää  vaan jaksa sadannen kerran kuunnella samaa jargonia. 

Vierailija
80/85 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain tuon tapaista. Esim.äiti leipoi  pipareita, mutta niitä ei sitten saanut ottaa että jäi ensin vieraille. Ja vierailulla varoiteltiin että muut ensin kuin lapset. Niin käsittämätöntä oli opetus 70-luvulla.

Meillä myös samaan tyyliin ja sitten ihmeteltiin, kun muutaman kuukauden purkissa olleet, pehmenneet ja makua keränneet piparit eivät enää maistuneet. Kommentoin kerran, että näissä pipareista on joku vika, kun eivät maistu suolakurkulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän