Kasvatettiinko teidät nöyristelemään muita, esim juhlissa pitää hakea ruoka viimeisenä jne?
Oliko teidän lapsuudenperheessä tämmöstä kasvatusmallia, että esim juhlissa piti hakea ruoka viimeisenä. Antaa muiden hakea ensin.
Kaupan parkkipaikalla auto kauas huonoimpaan ruutuun, että kaikki muut ihmiset pääsee lähemmäs jne.
Ei saa pukeutua kirkkaisiin väreihin/huomiota herättävästi ettei muut ihmiset ihmettele ja pahoita mieltään. Ihan sama vaikka olisi omat synttärit tai häät, mahdollisimman huomaamaton reppana täytyy olla.
Sellaista lähes "anteeksi että olen olemassa" -tyyliä.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kasvatettu nöyräksi, mutta kasvatettiin käytöstavoille. Kun olin lapsi niin oli itsestään selvää että sukujuhlissa noutopöytään mentiin ikäjärjestyksessä (noin sukupolven tarkkuudella), naiset ensin.
Ikäjärjestys? Voi vi..ttu.
Ymmärrän kyllä että se kuulostaa sinusta kummalliselta, sinähän olet syrjäytynyt luuseri. Mutta meillä joilla on ystäviä ja vahvat sukusiteet, meillä on luontaisia tapoja.
Kiitos kauniista sanoista.
En ole kumpaakaan.
Minut kasvatettiin siihen, että lapset ottavat viimeiseksi. Nyt, kun olen jo isoäiti-iässä, kutsun pienet lapset ottamaan ensin. Kun lapsilla on ruokaa, heidän vanhemmillaan on rauha ottaa itselleen syötävää ja kaikki voivat keskittyä ruokailemaan. Tämä toimii meidän juhlissa hyvin. Lapset ovat itse halunneet, että heille laitetaan oma pöytä, jossa syövät keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kasvatettu nöyräksi, mutta kasvatettiin käytöstavoille. Kun olin lapsi niin oli itsestään selvää että sukujuhlissa noutopöytään mentiin ikäjärjestyksessä (noin sukupolven tarkkuudella), naiset ensin.
Ihmiset yleisesti ottaen ymmärtävät kunnioittaa toista ihmistä ja ottaa huomioon erityisesti vanhemmat ihmiset.
Kotoa annettiin käytöstavat-, hyvä niin, mutta myös pelisilmää milloin tilanne vaatii käytöskoodia ja milloin voi soveltaa vapaasti. Jo DNA:ssa periytyi rohkeus olla oma itsensä, mutta vasta iän myötä se konkretisoitui näkyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että se kuulostaa sinusta kummalliselta, sinähän olet syrjäytynyt luuseri. Mutta meillä joilla on ystäviä ja vahvat sukusiteet, meillä on luontaisia tapoja.
Se ei tarkoita, että ne ovat hyviä tapoja.
Tiedätkö miksi sinä olet luuseri, miksi sinulla ei ole ystäviä, miksi muilla menee paremmin? Mietipä sitä.
Kohteliaisuutta et ainakaan sinä ole oppinut. Todella törkeää kieltä käytät ventovierasta kohtaan.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäjärjestyksessä ei ole mitään hyvää käytöstä.
On se kohteliasta antaa vanhimpien mennä ensin. Meillä siihen liittyi ihan se käytännöllisyys että suvun vanhin oli loppuvuosinaan niin huonossa hapessa, että muut teimme olonsa mahdollisimman mukavaksi, esim. sillä että annettiin mennä jonoon ensin. Olisi ollut papan nöyryyttämistä tuoda hänelle eteen kaikki, kun kuitenkin jaksoi loppuun asti itse liikkua ja halusi selvitä itse kaikesta mistä suinkin kykeni.
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaisuus onkin siis nöyristelyä?
Sen voi vetää täysin överiksi. On kohteliaisuutta huomioida muut, muttei se ole mikään syy pienentää itseään.
Juhlissa kyllä aloitettiin vanhimmasta päästä tai läheisimmät otti ensin. Siksi ihmettelin mummoni hautajaisissa, kun pitopalvelu toi kahvit, niin täysin tuntemattomia mummoja ryykäsi heti ottamaan, esimerkiksi mummoni lapset joutuivat odottamaan.
Ei tietenkään opetettu tuollaista, kyllä auto laitetaan parhaimpaan paikkaan mikä on mahdollista eikä kukaan ole koskaan sanonut minulle mitään vaatteiden väristä, kuulostaa seinähullulta.
Mutta tottakai käytöstavat on opetettu, eli että sukujuhlissa ei omat lapset tryykää ensimmäisenä tarjottavien kimppuun. Ja jos äiti leipoo vieraita varten, ei niitä kersat tai kukaan syö ennen juhlia.
Se että ottaako aikuiset ensin itselleen vai lapsilleen on eri asia, jokainen vanhempihan sen päättää itse. Ei varmasti ennenvanhaankaan niin ollut, että pikkulapset odotti nälissään vieressä kun vanhemmat söi ensin. Mutta lapset jotka ovat isoja, ja ottavat itse ruokansa, siis omat lapset, eivät mene ottamaan ensin, vaan kohteliaasti isäntäväkenä antavat vieraiden ottaa ensin, heitä varten ne tarjottavat on tehty ja hommattu siihen. Ruokaa mennään yleensä ottamaan perhekunnittain, ja vanhuksille tarjotaan ensin.
Mun serkut oli 70-luvun lopussa/ kasarin alussa, pidetty kotona niin sokerittomalla ruokavaliolla, että sitten kun tuli vieraita tai olivat kylässä, kahmivat sokeripalatkin pöydästä. Se oli todella noloa, me muut lapset otettiin mehua tai limua ja jotain keksiä ja pullaa niinkuin normaalit ihmiset tekee kahvipöydässä, niin ne serkut oli kuin villipetoja kaiken makean kimpussa. Ja sitten tietysti riehuivat. Äitinsä oli terveysintoilija, ja ylpeä siitä miten teki itse ruuat ja lapsille ei annettu mitään sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Minut kasvatettiin siihen, että lapset ottavat viimeiseksi. Nyt, kun olen jo isoäiti-iässä, kutsun pienet lapset ottamaan ensin. Kun lapsilla on ruokaa, heidän vanhemmillaan on rauha ottaa itselleen syötävää ja kaikki voivat keskittyä ruokailemaan. Tämä toimii meidän juhlissa hyvin. Lapset ovat itse halunneet, että heille laitetaan oma pöytä, jossa syövät keskenään.
Täysin samaa mieltä, niin tein itsekin jo omien lasten ollessa pieniä, ensin lapsille kun eivät jaksa odottaa, sitten me muut ja saadaan myös kahvittelu rauha, kun lapset istuu syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun nuoremmat pääsevät siitä nopeimmin, en ymmärrä miksi vanhusten pitää päästä ensimmäisenä hidastelemaan
Kyllä, meillä on koko suku kasvatettu tuolla periaatteella. Hautajaisissa ja muissa suvun tapaamisissa/juhlissa kukaan ei mene ottamaan pöydästä mitään kun kaikki haluaa viimeiseksi. Viimeksikin hautajaisissa pappi vaan söi.
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa kyllä aloitettiin vanhimmasta päästä tai läheisimmät otti ensin. Siksi ihmettelin mummoni hautajaisissa, kun pitopalvelu toi kahvit, niin täysin tuntemattomia mummoja ryykäsi heti ottamaan, esimerkiksi mummoni lapset joutuivat odottamaan.
Oi, näen sieluni silmin, kuinka Aune, Elsa ja Aino siinä kiirehtivät, että varmaasti saa valittua paksuimman pitkopalan!
Lasten synttäreillä päivänsankari ottaa ensin kakkua. Muissa juhlissa on jokin arvojärjestys, usein vanhimpia kunnioitetaan sen verran, ettähe saa ottaa ensin. Hääpari ottaa ensin häissään. Rippijuhlissa kummit voivat ottaa ennen muita vieraita.
Ja tietty kursailu kuului asiaan, ei hyökätty ekalla kutsulla tarjottavien kimppuun vaan kahvi ehti jäähtyä. Työelämässä oli toinen tapa, äkkiä kahvia kitusiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo tavoistasi ja kasvatuksestasi kaiken,niitä ei ole.
Arvojärjestys eli ahneimmat (sivistymättömimmät) ensin
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisissa läheiset vie ensin kukat ja sama järjestys on järkevä kahvittelussakin.
Itse olen huomannut, että monilla on oikeasti ihan ihme tapoja, jolla ei ole mitään tekemistä hyvän käytöksen kanssa. Esimerkiksi kursailua harrastettiin vuosikymmeniä sitten aivan järjettömyyteen asti. Samoin juuri, että vanhukset ensim ym. Päivän sankari saatettiin ohittaa ihan vain sillä, että vanhukset ensin. Yksi ikävä tapa myös on ruoan tuputtaminen vieraille. Siinä ei ole mitään hyvää käytöstä kun moneen kertaan tyrkytetään ja vielä kyseenalaistetaan ettei oteta lisää. Erittäin kiusallista.
Ei kasvatettu, mutta opetettiin siihen, että aikuiset ottavat ensin, sitten vasta lapset. Vanhukset ennen keski-ikäisiä ja päivänsankari ottaa ekana kakkua.
Muutaman kerran joku paremmin puolensapitävä lapsi otti ekana kakkua mummon synttäreillä tms. ja kahvittelut loppui kaikilta siihen. Siinä sai koko perhe kokea, mitä tapahtuu, kun vanhemmista ei ole kieltämään ja lapsi saa käyttäytyä huonosti. Oli muuten todella tehokas opetus! Eikä vienyt juhlista niiden varsinaista riemua eli yhdessäoloa. Kahvittelut jatkui, kun huonosti käyttyvä lapsi vanhempineen oli lähtenyt, kakut kannettiin takaisin pöytään jne.
Meillä mummo oli aika tiukka täti tällaisissa asioissa!
Tiedätkö miksi sinä olet luuseri, miksi sinulla ei ole ystäviä, miksi muilla menee paremmin? Mietipä sitä.