Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajoin eilen 230km, sähköt maksoi 5,32€

Vierailija
30.05.2026 |

Summassa on mukana verot, siirto ja marginaali.

Paljonkohan olisi bensa maksanut? Laskekaa te, en itse jaksa. 

Kommentit (130)

Vierailija
121/130 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauton omistaja, kuten huomaatte, ei ole järjenjättilänen. Heistä ei ole matemaatikkoja leivottu. 

Usein sähköauton omistaja jättää arvonaleneman huomioitta, mutta lähes poikkeuksetta nämä taulapäät eivät ymmärrä elinkaarikustannusta. 

Ei se polttisautokaan hyvä sijoitus ole, neljässä vuodessa katoaa arvosta 50%, päälle sitten vielä isommat huoltokulut.

Vierailija
122/130 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tyytyväinen, 430tkm samalla Teslalla ja matka jatkuu. Auto tuntuu melkein uudelta. Niveliä oon joutunut vaihtamaan, mutta muuten toiminut hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/130 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Eihän sitä nyt voi edes verrata vanhaa bensa-autoa ja uutta sähköautoa. Jos molemmat maksaa sen 100 000e utena ja ajetaan 300 000km. Kummankaan auton arvo ei ole enää edes 40 000e. Ei mitään käsitystä paljonko uusien autojen vakuutukset maksaa, mutta oletetaan niiden olevan saman verran. Sähköauton huollot ovat halvenpia ja niitä on vähemmän, mutta rengas kustannukset on taas kalliimmat. Ja sitten, bensa kustannukset ovat varmasti huomattavasti kalliimmat kun sähkö kustannukset. Niin kummallahan tulee halvemmat kilometrit?  

Mun sähköautossa huollot maksaa saman verran mitä polttiksessa, huoltoväli on sama  24tkm ja vakuutus on vuodessa 400€ kalliimpi. Renkaita kuluu samaan tahtiin, kun ajotapa on samanlainen. Arvonalennuksella ei ole mulle niin väliä koska meidän perheessä autot ns ajetaan loppuun eli niitä pidetään 5-10v

Vierailija
124/130 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Eihän sitä nyt voi edes verrata vanhaa bensa-autoa ja uutta sähköautoa. Jos molemmat maksaa sen 100 000e utena ja ajetaan 300 000km. Kummankaan auton arvo ei ole enää edes 40 000e. Ei mitään käsitystä paljonko uusien autojen vakuutukset maksaa, mutta oletetaan niiden olevan saman verran. Sähköauton huollot ovat halvenpia ja niitä on vähemmän, mutta rengas kustannukset on taas kalliimmat. Ja sitten, bensa kustannukset ovat varmasti huomattavasti kalliimmat kun sähkö kustannukset. Niin kummallahan tulee halvemmat kilometrit?  

Ei se rengas tiedä onko sähköautossa vai ei. Uudet isot ja laadukkaat renkaat nyt vaan maksaa. 

Sähköauto yleensä painaa huomattavasti enemmän kuin vastaava polttis. Lisäksi sähkiksissä on monesti huomattavasti enemmän voimaa, mikä aiheuttaa houkutuksen rajumpiin kiihdytyksiin. Siksi monesti kuluvat enemmän.

Vierailija
125/130 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta ajopelejä lainaksi tai velaksi. En halua olla pankin velka-asiakkaana vuosikausia.

Vierailija
126/130 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopeasti lonkalta arvioiden joku 50 euroa ehkä? Eli noin 10x hinta. Riippuen auton koosta ja kulutuksesta.

Riippuu autosta, kuskista ja kaasujalasta, meillä syö noin neljä litraa satasella, eli olisi mennyt noin 8,5 litraa. 

Vierailija
127/130 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautossa maksat kaikki ajetut matkat etukäteen ja sitten käsirahan elinkaaren aikana. Pitää vain toivoa, että kestää sen odotetun elinkaaren ja on haluja ajaa ne matkat, jotka on jo maksettu.

Vierailija
128/130 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttomoottoriautossa maksat kaikki ajetut matkat etukäteen ja sitten isoa käsirahaa elinkaaren aikana. Pitää vain toivoa, että kestää sen odotetun elinkaaren ja on haluja ajaa ne matkat, jotka on jo maksettu.

Vierailija
129/130 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no. Tonnin maksava polttis voi hyvinkin kestää vaikka kymmenen vuotta kunhan siitä pitää huolta. Harva sähköauto kuitenkaan kestää edes kymmentä vuotta ja ne jotka kestävät, ovat käytännössä elektroniikkajätettä koska kukaan ei halua ostaa sähkistä jossa ei ole takuita.

Vierailija
130/130 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta ajopelejä lainaksi tai velaksi. En halua olla pankin velka-asiakkaana vuosikausia.

Minä taas en laita pääomaa kiinni asiaan, joka ei ole investointi. Sijoitan pääoman, ja sillä maksan rahoitusta. Lopputuloksena auto on liki arvoton, mutta minulla yhä on pääomani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan