Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sekasyöjä, eikö sinua häiritse eläinten kaltoinkohtelu?

Vierailija
29.05.2026 |

Ihan vilpittömästi kysyn.

Kommentit (222)

Vierailija
181/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HÄIRITSI. Sitten kun tajusin etsiä tietoa enemmän ja paremmin, ja näin mitä se todellisuudessa on, niin jätin eläinperäiset tuotteet kokonaan pois ruokavaliosta. Oli harvinaisen helppoa! 

Toivon, että Animalian ja kaikkien muidenkin eläinten pahoinvoinnista, ylijalostuksen aiheuttamista ongelmista/sairauksista ja suoranaisesta rääkkäyksestä (teurastustavat, liikkumisen maksimaalinen rajoittaminen, liian pienet ja epäsopivat elinolot, kukkotipujen joukkotuhoaminen, vakavien sairauksien ja luunmurtumien huomiotta jättäminen, vahvojen luontaisten tarpeiden toteuttamisen estäminen jnejne) kiinnostuneiden julkaisut, kampanjat ym tavoittaa mahdollisimman laajasti yhä useampia ja useampia ihmisiä. 

Vasta sitten kun tietää tarpeeksi ja on nähnyt sen oikean totuuden tuosta alasta ja siitä mitä kaikkea se eläimelle aiheuttaa, pystyy tekemään vapaan ja itsenäisen päätöksen: Haluanko Minä olla mukana tukemassa sitä kaikkea? Haluatko Sinä olla tukemassa sitä kaikkea?

Fiksut ajattelevat ja toisia kunnioittavat ihmiset eivät halua.

Fiksut, ajattelevat ja toisia kunnioittavat ihmiset voivat kyllä syödä lihaa, senkin jälkeen kun tietävät miten eläimet kärsivät. Koska kyse on nimenomaan siitä, että omalla toiminnallaan tukee lihantuotantoa (ei siis itse tee mitään julmaa), ja sen yhden ihmisen tuki on lopulta aika pientä.

Arvostan heitä jotka ovat kasvissyöjiä tai vegaaneja ja varmasti ovat keskimäärin empaattisempaa porukkaa. Ihmisen empatiakyky ja muiden kunnioitus voi kuitenkin olla varsin korkea sekasyöjänäkin, koska korkea empatiakyky ei tarkoita täydellisen hyvää ihmistä.

Tuotteiden ostaminen ja niiden kuluttaminen on aktiivista tekemistä sen julmuuden ylläpitämiseksi. Ostaja ja kuluttaja on tärkeä osa tuota julmuuden ketjua ja sen kaiken mahdollistaja. Ilman kuluttajia ei koko toimintaa olisi, joten kaikki on lopulta sen loppukäyttäjän omalla toiminnallaan aikaansamaa. Turha yrittää ulkoistaa sitä vastuuta ja syyllisyyttä vain jollekin kasvottomalle taholle tai toisille. Sellainen ajattelu on itselleen ja muille valehtelua. 

Suomessa syödään joka vuosi n 80 kiloa lihaa per ihminen. Se on noin tuplat verrattuna lihan syöntiin 60-luvulla. Siis aivan sairas määrä! Ja sairastuttava. Ja aivan turhaan, koska kukaan ei oikeasti tarvitse niin paljoa lihaa. Ja tämä kaikki on eläinten kustannuksella, suoraan eläinten selkänahasta kirjaimellisesti. 

Jokainen kerta vähemmän, jokainen kasvissyöjä ja vegaani säästää lukuisien eläinten hengen sillä  päätöksellään. Joka vuosi! Miten valtava määrä siitä kasvaakaan kokonaisuudessaan mitä pitempään sitä on jatkunut. Se ei todellakaan ole mikään mitätön määrä tai mitätön teko. 

Eikä tarvitse olla täydellisen hyvä ihminen tehdäkseen sen päätöksen tai muuttaakseen jotenkin omia ruokailujaan ja valintoon eläinten kannalta parempaan suuntaan. Ei kukaan ole täydellinen! Ihan normaali ihminen kykenee itse valitsemaan mitä kaupasta ostaa ja mitä suuhunsa laittaa. 

Ja olen eri mieltä, että ihminen olisi ainakaan kovinkaan toisia kunnioittava tai huomioonottava tai edes ajatteleva, jos sen kaiken tietää ja on nähnyt ja kuullut ne eläimet, ja silti antaa sille vielä  hyväksyntänsä ja itse haluaa olla mukana siinä touhussa. Kyllä se aikalailla vaatii itsekkyyttä, kovuutta ja välinpitämättömyyttä. Muuten sellainen toiminta kävisi moraalisesti liian raskaaksi. 

Totta, se on se ostajien ja kuluttajien suuri joukko joka sen touhun mahdollistaa. Itse en usko siihen, että enemmistöstä saadaan kasvissyöjiä. Ainakin minun elinaikanani se tulee olemaan vain pieni joukko ihmisiä. Joten touhu mahdollistuu joka tapauksessa.

Vierailija
182/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa ihmisistä kääntyisi kasvissyöjäksi jos se oikeasti lopettaisi tehotuotannon hirveydet..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HÄIRITSI. Sitten kun tajusin etsiä tietoa enemmän ja paremmin, ja näin mitä se todellisuudessa on, niin jätin eläinperäiset tuotteet kokonaan pois ruokavaliosta. Oli harvinaisen helppoa! 

Toivon, että Animalian ja kaikkien muidenkin eläinten pahoinvoinnista, ylijalostuksen aiheuttamista ongelmista/sairauksista ja suoranaisesta rääkkäyksestä (teurastustavat, liikkumisen maksimaalinen rajoittaminen, liian pienet ja epäsopivat elinolot, kukkotipujen joukkotuhoaminen, vakavien sairauksien ja luunmurtumien huomiotta jättäminen, vahvojen luontaisten tarpeiden toteuttamisen estäminen jnejne) kiinnostuneiden julkaisut, kampanjat ym tavoittaa mahdollisimman laajasti yhä useampia ja useampia ihmisiä. 

Vasta sitten kun tietää tarpeeksi ja on nähnyt sen oikean totuuden tuosta alasta ja siitä mitä kaikkea se eläimelle aiheuttaa, pystyy tekemään vapaan ja itsenäisen päätöksen: Haluanko Minä olla mukana tukemassa sitä kaikkea? Haluatko Sinä olla tukemassa sitä kaikkea?

Kyllä ne on tavoittaneet ison osan nuoremmista ikäluokista. Enemmistö (noin 85%) nuorista ikäluokista on silti sekasyöjiä. Mielestäsi tuohon ryhmään ei kuulu ”fiksuja ajattelevia toisia kunnioittavia” ihmisiä?

Mihin perustat väitteesi, että se tieto ja kuvat ym ovat tavoittaneet ison osan nuoremmista ikäluokista? Ja mitä ovat nuoremmat ikäluokat? Ainakaan missään kouluissa ei näistä kerrota tai opeteta. 

Mikä on lähteesi sille, että jokin ikäluokka on hyvin perillä siitä todellisuudesta? Ja ei, se "lähde" ei ole se, että on kännykät, tiktokit ym, joista voi etsiä tietoa. Se ei tarkoita, että kännykkää käyttävät ihmiset olisivat jostain asiasta perillä. 

Vierailija
184/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinua häiritse kasvien tappaminen? On tieteellisesti tutkittu, että kasvitkin kokevat kipua. 

Vierailija
185/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne on tavoittaneet ison osan nuoremmista ikäluokista. Enemmistö (noin 85%) nuorista ikäluokista on silti sekasyöjiä. Mielestäsi tuohon ryhmään ei kuulu ”fiksuja ajattelevia toisia kunnioittavia” ihmisiä?

Mihin perustat väitteesi, että se tieto ja kuvat ym ovat tavoittaneet ison osan nuoremmista ikäluokista? Ja mitä ovat nuoremmat ikäluokat? Ainakaan missään kouluissa ei näistä kerrota tai opeteta. 

Mikä on lähteesi sille, että jokin ikäluokka on hyvin perillä siitä todellisuudesta? Ja ei, se "lähde" ei ole se, että on kännykät, tiktokit ym, joista voi etsiä tietoa. Se ei tarkoita, että kännykkää käyttävät ihmiset olisivat jostain asiasta perillä. 

Onko sinulla joku lähde sille ettei nuoret ikäryhmät ole perillä?

Se on ihan pääteltävissä tuosta että jos 85% on sekasyöjiä, ei mitenkään voi olla mahdollista älypuhelinten aikakautena, että tuosta porukasta edes enemmistö ei olisi perillä. Ja ne fiksut, ajattelevat ihmiset kyllä ainakin ovat.

Vierailija
186/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaltoinkohtelua tuotantoeläinten kohdalla tapahdu. Kaltoinkohtelua tapahtuu vain vanhusten, vammaisten ja lemmikkieläinten kohdalla. Esim. Tuotantoeläimistä pyritään jalostamaan mahdollisimman terveitä mutta  koirista taas mahdollisimman sairaita. 

Vierailija
187/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Lihantuottajien Lihatiedotusyhdistyksenkyselyn mukaan 7 % suomalaisista (eli 384 000 ihmistä) ei syönyt lihaa vuonna 2016. Lihaa syömättömiä oli eniten 1524-vuotiaissa, joista 16 % ei syönyt lihaa. 3 % väestöstä söi lihaa harvoin. Kysely ei kuitenkaan kartoittanut kalan syöntiä. Vuonna 2015 lihaa ei syönyt 6 % väestöstä (329 000 ihmistä). Vuonna 2014 osuus oli 5 % ja korkein 2534-vuotiaiden keskuudessa, jossa se oli 10 %.”

Vierailija
188/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksut, ajattelevat ja toisia kunnioittavat ihmiset voivat kyllä syödä lihaa, senkin jälkeen kun tietävät miten eläimet kärsivät. Koska kyse on nimenomaan siitä, että omalla toiminnallaan tukee lihantuotantoa (ei siis itse tee mitään julmaa), ja sen yhden ihmisen tuki on lopulta aika pientä.

Arvostan heitä jotka ovat kasvissyöjiä tai vegaaneja ja varmasti ovat keskimäärin empaattisempaa porukkaa. Ihmisen empatiakyky ja muiden kunnioitus voi kuitenkin olla varsin korkea sekasyöjänäkin, koska korkea empatiakyky ei tarkoita täydellisen hyvää ihmistä.

Tuotteiden ostaminen ja niiden kuluttaminen on aktiivista tekemistä sen julmuuden ylläpitämiseksi. Ostaja ja kuluttaja on tärkeä osa tuota julmuuden ketjua ja sen kaiken mahdollistaja. Ilman kuluttajia ei koko toimintaa olisi, joten kaikki on lopulta sen loppukäyttäjän omalla toiminnallaan aikaansamaa. Turha yrittää ulkoistaa sitä vastuuta ja syyllisyyttä vain jollekin kasvottomalle taholle tai toisille. Sellainen ajattelu on itselleen ja muille valehtelua. 

Suomessa syödään joka vuosi n 80 kiloa lihaa per ihminen. Se on noin tuplat verrattuna lihan syöntiin 60-luvulla. Siis aivan sairas määrä! Ja sairastuttava. Ja aivan turhaan, koska kukaan ei oikeasti tarvitse niin paljoa lihaa. Ja tämä kaikki on eläinten kustannuksella, suoraan eläinten selkänahasta kirjaimellisesti. 

Jokainen kerta vähemmän, jokainen kasvissyöjä ja vegaani säästää lukuisien eläinten hengen sillä  päätöksellään. Joka vuosi! Miten valtava määrä siitä kasvaakaan kokonaisuudessaan mitä pitempään sitä on jatkunut. Se ei todellakaan ole mikään mitätön määrä tai mitätön teko. 

Eikä tarvitse olla täydellisen hyvä ihminen tehdäkseen sen päätöksen tai muuttaakseen jotenkin omia ruokailujaan ja valintoon eläinten kannalta parempaan suuntaan. Ei kukaan ole täydellinen! Ihan normaali ihminen kykenee itse valitsemaan mitä kaupasta ostaa ja mitä suuhunsa laittaa. 

Ja olen eri mieltä, että ihminen olisi ainakaan kovinkaan toisia kunnioittava tai huomioonottava tai edes ajatteleva, jos sen kaiken tietää ja on nähnyt ja kuullut ne eläimet, ja silti antaa sille vielä  hyväksyntänsä ja itse haluaa olla mukana siinä touhussa. Kyllä se aikalailla vaatii itsekkyyttä, kovuutta ja välinpitämättömyyttä. Muuten sellainen toiminta kävisi moraalisesti liian raskaaksi. 

En sanonut että se on mitätön teko. Mutta se, että joku syö lihaa koko elämänsä, ei lopulta ole kovin merkittävää eläinten kannalta. Ja juuri siksi se ei vaadi keskimääräistä enempää itsekkyyttä tms.

No todellakin on merkittävää! Juuri eläimen kannalta sillä onkin merkitystä. Nämä asiat ovat ylipäätänsä nousseet esille sen ansiosta, että on ollut niitä yksittäisiä ihmisiä. Jokainen yksittäinen ihminen lisää sitä joukkovaikutista ja lisää sitä painostusta muuttamaan niitä käytäntöjä ja eläinten oloja tällä alalla. Jos kaikki vain hiljaa hyväksyisivät ja mussuttaisivat sitä lihaa, niin mikään ei koskaa muuta. 

Mikään ei ikinä muutu, jos itsekkään laiskasti vaan ajatellaan, että ei mun tarvii mitään tehdä. Tuo on juuri sitä suurta  välinpitämättömyyttä ja itsekkyyttä. Juuri sitä, että ei välitetä, ei kiinnosta miten ne omat valinnat ja toimet tai tekemättä jättämiset vaikuttavat toisiin tai asioihin. "Ihan sama, ei sillä ole väliä, ei sillä ole merkitystä, mä teen just niin kuin huvittaa ja niin kuin oon tähänkin asti tottunut tekemään." Se on itsekkyyttä ja  välinpitämättömyyttä.

Vierailija
189/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Lihantuottajien Lihatiedotusyhdistyksenkyselyn mukaan 7 % suomalaisista (eli 384 000 ihmistä) ei syönyt lihaa vuonna 2016. Lihaa syömättömiä oli eniten 1524-vuotiaissa, joista 16 % ei syönyt lihaa. 3 % väestöstä söi lihaa harvoin. Kysely ei kuitenkaan kartoittanut kalan syöntiä. Vuonna 2015 lihaa ei syönyt 6 % väestöstä (329 000 ihmistä). Vuonna 2014 osuus oli 5 % ja korkein 2534-vuotiaiden keskuudessa, jossa se oli 10 %.”

Miten tuo häviävän pieni prosenttiosuus kasvatetaan?

Vierailija
190/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomessa ei syödä lihaa eikä kananmunia, se tarkoittaa, että Suomesta hävitetään lehmät, possut, lampaat ja kanat. Eihän niitä kukaan lemmikkeinä navetoissa pidä. 
Vegaanivouhkaajat siis toivovat näiden eläinten hävitystä lajeina. 
Järjissään oleva valtio huolehtii kyvystä ruokkia väestönsä itsenäisesti. Se ei onnistu pelkillä härkäpavuilla.

Vierailija
191/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse.

Ostan silti mieluiten lähiseudun pientuottajien myymää lihaa, koska se ei ole tehotuotettua. Esimerkiksi kaverin pihassa olen käynyt taputtelemassa sitä lammasta, jonka viulu on nyt pakastimessani. Riistaakin kuluu paljon. 

Vierailija
192/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanonut että se on mitätön teko. Mutta se, että joku syö lihaa koko elämänsä, ei lopulta ole kovin merkittävää eläinten kannalta. Ja juuri siksi se ei vaadi keskimääräistä enempää itsekkyyttä tms.

No todellakin on merkittävää! Juuri eläimen kannalta sillä onkin merkitystä. Nämä asiat ovat ylipäätänsä nousseet esille sen ansiosta, että on ollut niitä yksittäisiä ihmisiä. Jokainen yksittäinen ihminen lisää sitä joukkovaikutista ja lisää sitä painostusta muuttamaan niitä käytäntöjä ja eläinten oloja tällä alalla. Jos kaikki vain hiljaa hyväksyisivät ja mussuttaisivat sitä lihaa, niin mikään ei koskaa muuta. 

Mikään ei ikinä muutu, jos itsekkään laiskasti vaan ajatellaan, että ei mun tarvii mitään tehdä. Tuo on juuri sitä suurta  välinpitämättömyyttä ja itsekkyyttä. Juuri sitä, että ei välitetä, ei kiinnosta miten ne omat valinnat ja toimet tai tekemättä jättämiset vaikuttavat toisiin tai asioihin. "Ihan sama, ei sillä ole väliä, ei sillä ole merkitystä, mä teen just niin kuin huvittaa ja niin kuin oon tähänkin asti tottunut tekemään." Se on itsekkyyttä ja  välinpitämättömyyttä.

Ei se tarkoita loputonta kasvua niiden ihmisten määrässä, jotka eivät syö lihaa. Joukkovaikutusta ei pääse riittävästi tulemaan jos kasvissyöjien osuus ei nouse riittävän korkealle.

En ole edes sanonut etten mitään tekisi tai olisi välinpitämätön. Ajattelen vain, että se mitä tavoitellaan tuskin on realistista. Korkeintaan jos onnistuttaisiin kehittämään joku ”keinoliha” joka oikeasti vastaisi maultaan ja koostumukseltaan lihaa. Oma motivaationi ei riitä kasvissyöjäksi nykyisellä vaikutuksella.

Vierailija
193/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä häiritsee. Teen aktiivisesti töitä vähentääkseni lihansyöntiä ja olen opetellut ihania kasvisruokia. Sianlihaa en syö oikeastaan enää ollenkaan, ainoa poikkeus on purkkihernekeitto, jossa on sianlihaa. Olen kokeillut kasvishernekeittoa, mutta en tykkää siitä yhtään. Suvussani on myös sepelvaltimotautia, verenpainetta ja suolistosyöpää. Joten on ihan pakko vähentää myös eläinrasvoja. Teen töitä, teen töitä ja voin paremmin.

Vierailija
194/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaltoinkohtelua tuotantoeläinten kohdalla tapahdu. Kaltoinkohtelua tapahtuu vain vanhusten, vammaisten ja lemmikkieläinten kohdalla. Esim. Tuotantoeläimistä pyritään jalostamaan mahdollisimman terveitä mutta  koirista taas mahdollisimman sairaita. 

Tuotantoeläimet on jalostettu tuottamaan mahdollisimman paljon. Terveys kärsii aina, kun halutaan maksimaalista tuttavuutta, se siis tehdään aina terveyden kustannuksella. Ei niitä terveys kiinnosta vaan se, että eläin on mahdollisimma  tuottava ja sitten kun se ei ole enää tarpeeksi tuottava, niin se tapetaan. Lue esim broilereista, missä sinä siellä mitään terveyteen tähtäävää jalostusta näet. Et missään! Päinvastoin, tänne on linkattu artikkeli alasta. Siinä on ihan tutkittua faktaa jalostuksen aiheuttamistaa eläinten sairauksista ja kuolemista. Muista eläimistä on myös saatavilla kattavasti vastaavaa tietoa. Olet nyt markkinoinnin aivopesun uhri.

Vierailija
195/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaa, mutta teollinen prosessi on välttämätöntä, jos halutaan ruokkia suuria ihmisjoukkoja. Liha on luksustuote ja se pitäisi laittaa kortille, että jokainen saisi vain tietyn määrän maksimissaan ostaa. Olen ollut itsekin teurastamolla töissä.

Vierailija
196/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vilpittömästi, ei. 

Vierailija
197/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa ihmisistä kääntyisi kasvissyöjäksi jos se oikeasti lopettaisi tehotuotannon hirveydet..

Miljardit  ihmiset  eivät  tajua  mitään  eläinten  oikeuksista  tai  ominaisuuksista.  Että  niillä on tunteet, ja  kärsivät,  eivätkä  välitä  vaikka  tietäisivät.  Ihminen  on  paha. Hyvä  vain  itselleen. 

Vierailija
198/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miljardit  ihmiset  eivät  tajua  mitään  eläinten  oikeuksista  tai  ominaisuuksista.  Että  niillä on tunteet, ja  kärsivät,  eivätkä  välitä  vaikka  tietäisivät.  Ihminen  on  paha. Hyvä  vain  itselleen. 

Yllättävän moni silti välittää eläimistä ja ymmärtää heillä olevan tunteet nykyään kun asiasta on tutkimustietoa. Suurin osa heistä ei ole kasvissyöjiä, koska se olisi liian suuri ”uhraus” siihen nähden mikä vaikutus sillä olisi. Ihmiset ovat nautinnonhaluisia. Mutta jos oikeasti voisi tehotuotannon yksi ihminen kasvissyönnillä lopettaa, niin kyllä löytyisi moni joka niin tekisi.

Vierailija
199/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei!

Vilpitön vastaus.

Sattuuko sinulla olemaan lemmikkejä?

Kissat ja koirat ovat ihmisten enemmänkin lihansyöjiä. 

Vierailija
200/222 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa ei syödä lihaa eikä kananmunia, se tarkoittaa, että Suomesta hävitetään lehmät, possut, lampaat ja kanat. Eihän niitä kukaan lemmikkeinä navetoissa pidä. 
Vegaanivouhkaajat siis toivovat näiden eläinten hävitystä lajeina. 
Järjissään oleva valtio huolehtii kyvystä ruokkia väestönsä itsenäisesti. Se ei onnistu pelkillä härkäpavuilla.

Nämä lajit ei edes kuulunut Suomeen tai Suomen luontoon, ne ei ole nykymuodossaan edes luonnollisia. Ne on yksinomaan tehty jalostetamalla ihmisen käyttötarkoituksiin sopiviksi. Kanoja, lehmiä, possuja ym ei pitäisikään olla olemassa sellaisina kuin ne nyt ovat ja ne kärsivät niistä ihmisten niille aiheuttamista ongelmista. 

Mitä iloa kenellekään kaupunkilaiselle on siitä, että Perähikiällä äitisika on pakotettu jossain sikalan perällä paikoilleen seisomaan tai makaamaan kyljelleen pitkiksi pitkiksi ajoiksi, ilman mitään mahdollisuutta päästä siitä pois? Mitä iloa on tamperelaiselle pikkulapselle siitä, että Kainuussa on joku lehmä yli puolet vuodesta sidottuna kaulasta kiinni lyhyestä ketjusta eikä se pääse siitä mihinkään? Mitä iloa on kenellekään siitä, että Suomessa kymmeniä ja kymmeniä miljoonia kanoja elää valtavassa hallissa yhden paperiarkin kokoisella alalla pääsemättä koskaan ulos tai saamatta mahdollisuutta lennähtää orelle? Ei niitä eläimiä sieltä kukaan näe tai pääse pällistelemään.  

Kerro yksikin hyvä syy mitä tärkeää tai merkittävää kukaan tavankansalainen Suomessa menettäisi, jos näitä ei tapahtuisi! 

Tajuat kai itsekin miten älytön ja järjenvastainen argumentti on tuo, että näitä tuotantoeläimiä ei sitten enää Suomessa olisi. Mitä pahaa siinä muka olisi? Ja kun vielä koko ajan tapahtuu luonnonvaraisten eläinten lajikatoa metsien kaadon, liikametsästyksen, ilmaston lämpenemisen vuoksi. Miksi et ole huolissasi niistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi