Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sekasyöjä, eikö sinua häiritse eläinten kaltoinkohtelu?

Vierailija
29.05.2026 |

Ihan vilpittömästi kysyn.

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on IBS joten papujen syöminen ei onnistu. 

Huonosti sulavan lihan syömisessäkö ei ole yhtään ongelmia? Te olette minimalistinen ryhmä joka pitää maximaalista ääntä. Pitäisikö muiden elää teidän mukaan?

Toki jos yhteiskunta maksaa loppuelämäni ajan, kun paskon kotona kasvisruokavaliolla, sopiihan se. Vai tapattaako meidät ajattelit?

Mitä jos kävisit allergiatesteissä? Paprika lienee aika yleinen vatsaoireiden aiheuttaja.

Ko. vaiva on ollut mulla 15 vuoden ajan ja on tullut käytyä kyllä joka maailman testissä. Ei allergioita, ei mitään elimellistä, mikä ongelman selittäisi.

Vierailija
142/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös luomumunien munijat tapetaan ennen ensimmäistä munintataukoa ja sulkasatoa. Myös luomumaitoa tuottavat lehmät erotetaan vasikoistaan heti synytyksen jäljeen. Huutavat hätäänsä, kaamea tuskan mylvintä, kun vasikka viedään niiltä. (Niiden vasikat kuulemma saavat kuitenkin olla toisten vasikoiden kanssa, toisin kuin ei-luomut.) Lähinnä vain ruokinta on luomua, ei kohtelu.

Lihanaudat saavat elää 5-10 % siitä ajasta, jonka normaalisti eläisivät.

Ihan outoa väittää, että lehmiä kohdellaan hyvin.

Maailman nisäkkäistä 80-90 % on ihmisten laitoksissa. Villejä eläimiä on koko ajan vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
143/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä eläinten kaltoinkohtelu häiritsee. Jos ap. tarkoittaa ruoantuotantoa, niin käsittääkseni Suomessa tuotantoeläimiä kohdellaan pääsääntöisesti verraten hyvin. Syön kasvispainotteisesti, mutta silloin kun ostan eläinkunnan tuotteita, ostan kotimaista. En osta häkkikananmunia.

Minulle sopisi se että kaikki karjatilat Suomessa muutettaisiin luomutiloiksi, ja eläinkunnantuotteiden hinta nousisi sen myötä. 

Vierailija
144/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häiritsee ja siksi syön mahdollisimman paljon riistaa ja villikalaa. En voi olla kasvissyöjäkään koska IBS niin en pysty syömään kasviproteiinin lähteitä juuri yhtään.

Tuo proteiinijuttu kannattaa oikeastaan unohtaa. Itse en syö juuri ollenkaan proteiineja tällä hetkellä, mitä nyt vehnässä ja vihreissä pavuissa on vähän jotain, mutta se on ihan liioteltu. Eikä tee mielikään niitä, paitsi joskus harvoin kalaa. Iso osa hyvinvoinnista tulee suolistobakteerien prosessoimasta, eli laita ne kuntoon ja keskity syömään vaikka täysjyväviljoja ja vihanneksia. Sokereita ei myöskään tarvitse pelätä: kaikki solut rakastavat sokereita, eli ne ovat hyväksi koko keholle. Ei vain syöville.

lässyn lässyn

Lässyn lässyn lihaläskille kömpelölle porsaalle

Vierailija
145/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kasvissyöjä noin 15 vuotta. Sairastumisen ja sen myötä tulojen tippumisen vuoksi oli pakko alkaa syödä melkein mitä tahansa. Avustusruokakassista jos toteat ettet kelpuuta lihatuotteita, mahdollisesti kananmunia ja maitotuotteita, jää se aika vähäiseksi. Nyt tilanteeni on tasaantunut mutta syön edelleen silloin tällöin lihaa ja käytän maitoa ja munia. Yritän kuitenkin tehdä sen suht eettisesti; maito ja kananmunat vapaana olevista, lihaa vain jos se on suomalaista (ette arvaakaan että lähes kaikki subit, pitseriat, ym käyttävät ulkomailta tuotua lihaa) ja sitäkin yleensä vain punalaputettuna eli ettei mene roskiin. Halal lihaa en koskaan suostuisi syömään. 

Vaikka lihaa söisi niin senkin voi tehdä typerästi tai vähän järkevämmin. Toisin sanoen ostaa ne tarjoajilta jotka edes vähän miettivät eläinten oloja. 

Vierailija
146/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiritsee, mutta ei mahda mitään, kun IBS-suoli voi parhaiten eläinkunnan tuotteilla. Mitä kasvisvoittoisempi ruokavalio, sitä toimintakyvyttömämpi olen. Ja yli kymmenen vuoden syömishäiriöhistorialla en jaksa enkä uskalla enää edes ajatella syömisiäni sen enempää. Hyväksyn, että olen peto muiden joukossa, joka tukee tuotantoeläinbisnestä. Hirviö, joka laittaa oman toimintakykynsä eläinten hyvinvoinnin ja elämän edelle.

IBS on puutteellinen suolistobakteerikanta. Tietty lihapäät mielellään valehtelevat jotta saavat jatkaa tuhoamistaan ja petojen leikkimistä.

Vierailija
147/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös luomumunien munijat tapetaan ennen ensimmäistä munintataukoa ja sulkasatoa. Myös luomumaitoa tuottavat lehmät erotetaan vasikoistaan heti synytyksen jäljeen. Huutavat hätäänsä, kaamea tuskan mylvintä, kun vasikka viedään niiltä. (Niiden vasikat kuulemma saavat kuitenkin olla toisten vasikoiden kanssa, toisin kuin ei-luomut.) Lähinnä vain ruokinta on luomua, ei kohtelu.

Lihanaudat saavat elää 5-10 % siitä ajasta, jonka normaalisti eläisivät.

Ihan outoa väittää, että lehmiä kohdellaan hyvin.

Maailman nisäkkäistä 80-90 % on ihmisten laitoksissa. Villejä eläimiä on koko ajan vähemmän.

Ainoa luomutila jonka tiedän antaa vasikoiden olla 6kk emojen kanssa. Mutta joo ihmisten touhu on menossa samaan suuntaa, lapsia dumpataan nykyään entistä aiemmin isille broileri..siis päiväkoteihin. Olet mitä syöt. Älkää syökö tätä paskaa tai se on myös teidän kohtalonne.

Vierailija
148/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiritsee, mutta ei mahda mitään, kun IBS-suoli voi parhaiten eläinkunnan tuotteilla. Mitä kasvisvoittoisempi ruokavalio, sitä toimintakyvyttömämpi olen. Ja yli kymmenen vuoden syömishäiriöhistorialla en jaksa enkä uskalla enää edes ajatella syömisiäni sen enempää. Hyväksyn, että olen peto muiden joukossa, joka tukee tuotantoeläinbisnestä. Hirviö, joka laittaa oman toimintakykynsä eläinten hyvinvoinnin ja elämän edelle.

Ei kaikkien tarvitse pelastaa maailmaa. 

Vierailija
149/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IBS on puutteellinen suolistobakteerikanta. Tietty lihapäät mielellään valehtelevat jotta saavat jatkaa tuhoamistaan ja petojen leikkimistä.

Kuvittelet, ettei tämäkään teoria ole 15 vuoden aikana tullut vastaan ja senkin osalta kaikki kokeiltu. Hohhoijaa.

Vierailija
150/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiritsee ja harmittaa, mutta en aktiivisesti mieti sitä, koska en voi asialle mitään. Luonto ei elä eettisten periaatteiden mukaisesti - valitettavasti. Toki ymmärrän näkökulman, että ihmisen on elättävä oman moraalin mukaiseksi ja näin yritän aina toimia, kunhan siitä ei koidu haittaa itselle.

Jos uskoisin vegaaniruokavalion olevan terveellistä, kyllä voisin ryhtyä vegaaniksi. Mutta kun en usko.

Syön myös kasvisruokaa ihan mielelläni ja olen yrittänyt vähentää eläinperäisten tuotteiden syömistä muutamaan kertaan viikkoon, mutta se valitettavasti ei sopinut minulle. 

Maailmassa elää satoja tuhansia ihmisiä, jotka eivät syö mitään. Siis elävät pelkällä vesihöyryllä ja saavat ravinteet keuhkojen ja ihon kautta. Ei kehoon tarvitse koko ajan mättää hirveitä määriä jotain lisää, se on ihan ylimääräistä ja vapaaehtoista touhua varsinkin aikuisena. Ellei tosiaan lihota itseään joksikin teuraaksi

Transitio sekasyöjästä kasvissyöjäksi ei yleensä onnistu ihan viikossa, vaan voi viedä vuosia. Mutta se onnistuu kyllä, kun pikku hiljaa vähentää. Itse taisin vähentää lihansyönnin aluksi kuivalihapalaan päivässä, sillä oletuksella että se nyt olisi jotenkin oikeasti tarpeellista, mitä se ei ole. Salaattibaareissa on kalaa sekä papuja valmiiksi käsiteltynä, helpompi syödä sieltä välivaiheessa kuin opetella monimutkaiset ja työläät prosessit käsitellä papuja. Kalaa kyytipoikana ja sitten voi jättää senkin pois

Vierailija
151/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelet, ettei tämäkään teoria ole 15 vuoden aikana tullut vastaan ja senkin osalta kaikki kokeiltu. Hohhoijaa.

Muutoksen pitää olla pysyvä eikä kokeilu, jotta se toimii.

Vierailija
152/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsee. Eläinten on saatava elää lajityypillinen elämänsä ja tuo (Hesarin tekemä juttu), teurastustapa pitäisi olla aivan joku muu. Halal ja kosher kiellettävä ja monen monta vielä päin honkia tässä maailmassa.

Vierailija
153/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkien tarvitse pelastaa maailmaa. 

Ei toki, ne pelastavat jotka osaavat.

Vierailija
154/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiritsee. Eläinten on saatava elää lajityypillinen elämänsä ja tuo (Hesarin tekemä juttu), teurastustapa pitäisi olla aivan joku muu. Halal ja kosher kiellettävä ja monen monta vielä päin honkia tässä maailmassa.

Ihmisillekin olisi lajityypillinen elämä ihan pop, esim. äitiys ja lapsuus oman emon eli äidin kanssa.

Vierailija
155/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinperäisten tuotteiden poistaminen ruokavaliosta on yleensä helpompaa kuin moni ajattelee. Lihateollisuus toki huutaa, että mutku proteiini ja mutku monipuolisuus. Tuntuu, että syön proteiinipitoisemmin ja monipuolisemmin vegaanina kuin koskaan aiemmin sekasyöjänä.

Vierailija
156/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS vatsani ei kestä suurta määrää kasvikunnan kuituja, liha on paras. Ostan nautaa tutulta tilalta, jossa eläimiä kohdellaan hyvin. Munat tulevat suoraan tilalta, jossa kanat ovat ulkotarhassa. Ilman lihaa ja kananmunaa voin huonosti.

Vierailija
157/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pescovegetaristi. Kalojen kohtelu ei häiritse yhtä paljon kuin sikojen, joka on viime aikoina alkanut hieman häiritä. Syön kuitenkin kinkkua jouluna ja makkaraa juhannuksena. Riista- tai poronliha olisi parempi vaihtoehto, mutta aika kallista. m49

Vierailija
158/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee ja närästää laillistettu kidutus eli lääketieteen eläinkokeet.

Vierailija
159/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutoksen pitää olla pysyvä eikä kokeilu, jotta se toimii.

Muutokset, jotka johtavat työkyvyttömyyteen, jäävät kokeiluiksi.

Vierailija
160/169 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinperäisten tuotteiden poistaminen ruokavaliosta on yleensä helpompaa kuin moni ajattelee. Lihateollisuus toki huutaa, että mutku proteiini ja mutku monipuolisuus. Tuntuu, että syön proteiinipitoisemmin ja monipuolisemmin vegaanina kuin koskaan aiemmin sekasyöjänä.

Tuntuu, että syön proteiinipitoisemmin ja monipuolisemmin kuin koskaan aiemmin, kun jätin pois punaisenlihan. Kun lautaselta poistuvat tutut eläinkunnan tuotteet, tilalle tulee opeteltua aktiivisesti aivan uusia raaka-aineita. Tämä usein laajentaa kasvisten, palkokasvien, pähkinöiden ja täysjyvän käyttöä, mikä nostaa automaattisesti ruokavalion monipuolisuutta, vaikka kala ja kana kuuluu vielä ruokavalioon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä