Sekasyöjä, eikö sinua häiritse eläinten kaltoinkohtelu?
Kommentit (577)
Kyllä se häiritsee, mutta mitä minä sille mahdan?
Vierailija kirjoitti:
Ihan rehellisesti sanottuna ei häiritse yhtään. Maailmassa on paljon muitakin vääryyksiä joten ei jaksa tämä oikein millään kaivella. Syön kyllä paljon kasvisruokaa, ja voin syödä myös vegaanistakin hyvällä halulla mutten todellakaan ole luopumassa lihasta.
Eli oikeutat tämän vääryyden muilla vääryyksillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Toivon että teuraaksi päätyviä eläimiä kohdellaan hyvin ja eettisesti. En vaan voi sitä tietää varmasti mitenkään.
Eikä minua haittaa yhtään vaihtaa kasvisvaihtoehtoihin vaikka saman tien. Valintani ei vaan vaikuttaisi mihinkään.
Siksi syön myös lihaa niin kauan kun sitä on tarjolla / se ei ole liian kallista / löytyy varteenotettava kasvisvaihtoehto korvaamaan lihan
"Toivon" :D
Luomulihaa kohdellaan hieman inhimillisemmin, mutta ei sekään mikään huippuelämä ole. Toisaalta laitoksessa on turvallisempaa ja pidempi elämä, kuin villinä, joten mielestäni tuo luomu on ihan ok, jos on ihan pakko syödä näitä. Mutta pakko ei ole, proteiinit saa muualtakin ja ihmisen proteiinitarve on tieteessä muutenkin eläintuotantotalouden vuoksi ihan liioteltu.
Nautaa kun syö, on erittäin epätodennäköistä, että joutuisi syömään huonosti kohdetua eläintä.
Tottakai eläinoikeus"akatemia" antaa ymmärtää, että joka ikinen lihatila kohtelee eläimiä kaltoin, vaikka ne on erittäin marginaalissa olevia poikkeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten viljejy tuhoaa luontoa!
Sitä suuremmalla syyllä kannattaisi siirtyä vegaaniksi, koska tuotantoeläimille viljely ja laiduntaminen vie paljon enemmän peltoalaa ja tuhoaa luontoa kuin se, että sama määrä ihmisiä ruokitaan viljelemällä kasveja suoraan ihmisruoaksi.
Maailman mittakaavassa näin. Mutta suomessa satovarma ja ihmiselle kelpaamaton nurmirehu on hyvä jalostaa ihmiselle hyödynnettävään muotoon nautojen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lemmikit olisi maa, se olisi maailman kolmanneksi suurin luonnonvarojen käyttäjä.
Tämä on muuten hyvä huomio. Lemmikkieläimet ovat osa ihmisen kulutusta ja aika suuri kuluerä ovatkin. Jostain syystä niiden vähentämiseen ei kuitenkaan pyritä, kun puhutaan esim. ilmastonmuutoksesta tai luonnnovarojen ylikulutuksesta.
Kissoja ja koiria on liki 2 miljardia. Kanit ja muut jyrsijät päälle. Lintuja 300-600 miljoonaa. Kaloja lukumääräisesti eniten lk 10+ miljardia. Käärmeet, kilpikonnat ja sammakot päälle. Jo niiden vaatima ravintomäärä on massiivinen eikä synny tyhjästä. Osaa etenkin koirista hyysätään tavaroilla lähes lapsen verran nykyään. Ei kovin planetaarista pitää lemmikkiä..
Ne syö ihmisten ruokatuotannon sivutuotteita.
"Sinun syömisiesi tähden niitä kaltoinkohdellaan."
Väärin. Eläimiä kaltoinkohdellaan koska se sallitaan (tai ei välitetä, tai koska "minä haluan"). Ei liity syömiseen mitenkään.
Tottakai häiritsee, häiritsee kaikkein eniten, ja tämä on ollut yksi elämäni suurimmista ristiriidoista, mutta olen ratkaissut sen niin, että olen ihminen ja sekasyöjä ja sairastun kasvisravinnolla (riippunee monista yksilöllisistä syistä myös; kaikki ihmislajin edustajat eivät ole samanlaisia). Minun on syötävä eläimiä jaksaakseni tätä elämää. Muutoin teen kaikkeni suojellakseni eläinten oikeuksia. Pidän myös löytöeläimille aina syliä avoinna. Mutta kasvisravintoa en kerta kaikkiaan jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se häiritsee, mutta mitä minä sille mahdan?
Mahdat paljonkin, jos haluat. Ihan ensiksi voit vaikka lopettaa lihan ostamisen.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai häiritsee, häiritsee kaikkein eniten, ja tämä on ollut yksi elämäni suurimmista ristiriidoista, mutta olen ratkaissut sen niin, että olen ihminen ja sekasyöjä ja sairastun kasvisravinnolla (riippunee monista yksilöllisistä syistä myös; kaikki ihmislajin edustajat eivät ole samanlaisia). Minun on syötävä eläimiä jaksaakseni tätä elämää. Muutoin teen kaikkeni suojellakseni eläinten oikeuksia. Pidän myös löytöeläimille aina syliä avoinna. Mutta kasvisravintoa en kerta kaikkiaan jaksa.
Yhtä hyvin sairastut sekasyöjänäkin, jos et syö terveellisesti. Vegeruokavaliosta on niin paljon tietoa saatavilla, että sen pystyy kyllä terveellisesti toteuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Eläimiä kaltoinkohdellaan koska se sallitaan (tai ei välitetä, tai koska "minä haluan"). Ei liity syömiseen mitenkään.
Eläimiä syömällä ja lihaa ostamalla tuetaan lihatuotantoa ja sitä kautta eläinten kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläimiä syömällä ja lihaa ostamalla tuetaan lihatuotantoa ja sitä kautta eläinten kärsimystä.
Loppuuko lihantuotanto jos minä lopetan lihan ostamisen/syömisen? Ole rehellinen edes kerran elämässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kaltoinkohtelu on yks asia, normaalikohtelu toinen, ja huippukohtelu kolmas.
Näistä ensimmäinen on yhtä paha kuin ns. lajinomainen elämä.
Esimerkiksi niin monta nälkäistä kapista kettua tullut vastaan...
Harva tiedostaa kuinka julmaa luonnonmukainen elämä eläimelle on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pumpulissa kasvanut ei ymmärrä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä yhteydessä ole mielekästä puhua "luonnonmukaisesta" elämästä, vaan siitä, että eläin pystyy eläessään toteuttamaan lajityypillistä käyttäytymistään (esim. fyysinen aktiivisuus, sosiaaliset suhteet ja mentaalinen stimulaatio).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä yhteydessä ole mielekästä puhua "luonnonmukaisesta" elämästä, vaan siitä, että eläin pystyy eläessään toteuttamaan lajityypillistä käyttäytymistään (esim. fyysinen aktiivisuus, sosiaaliset suhteet ja mentaalinen stimulaatio).
Tämä! Eihän monella kaupunkilaisellakaan ole juurikaan käytännön tarvetta esim. fyysiseen aktiivisuuteen (töissä istutaan työpöydän ääressä, kaikki tarpeellinen liikkuminen paikasta toiseen voidaan tehdä ajoneuvoilla, jne.). Silti suunnilleen kukaan ei väitä, etteikö aktiivinen fyysinen toiminta olisi kokonaisvaltaisesti hyvä asia ja edistäisi ihmisen hyvinvointia monella eri tavalla.
Sama pätee tuotantoeläimiin. Kyllä niiden fyysinen ja mentaalinen hyvinvointi on kiinni mahdollisuuksista tehdä vastaavia, heillä tyypillisiä, asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain pumpulissa kasvanut vertaa ruoantuotantoa luonnonmukaiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppuuko lihantuotanto jos minä lopetan lihan ostamisen/syömisen? Ole rehellinen edes kerran elämässäsi.
Ei, mutta sitten et enää lappaisi rahaa lihatalojen taskuun.
Maa- ja metsätalousministeriössä suurin ongelma näyttäisi olevan asenteissa ja arvopohjassa.