Asuisitko kalasatamassa?
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Asuisin tornitaloissa jos löytyisi asunto korkealta niin ettei ikkunasta näy naapuri talo edestä. Yleensä kaikki tällaiset asunnot menee heti.
Olin ihan valmis muuttamaan ylimmän kerroksen kaksioon mutta puoliso törppäsi ja sanoi olevan liian pieni kolmelle :D
Mutta ai että mitkä näkymät olisivat olleet heitttämällä 20km näkyvyys meren suuntaan. 2200€ kk vuokra ei olisi edes haitannut koska vastaavat myytävät asunnot maksaa lähemmäs miljoonan tai yli + älytön vastike päälle.
Minä tunnen vain ihmisiä, jotka ovat myyneet asuntonsa Kalasataman torneista. Niissä on hirveä meteli tuulella, ja Kalasatamassa tuulee tosi usein.
Vierailija kirjoitti:
Asun Munkkiniemessä. Kalasatamaan en vapaaehtoisesti vaihtaisi. Hinta lienee samaa luokkaa? Pidän pienkerrostaloista ja puistomaisesta ympäristöstä.
Mutta ei toki huonoinkaan vaihtoehto olisi. Itse asiassa asuisin missä tahansa päin Helsinkiä mieluummin kuin vaikkapa Joensuussa.
Joensuussa on vähemmän rikollisuutta ja tulipaloja kuin pääkaupunkiseudulla.
Voisin asua niissä asunnoissa, joista on merinäköala. Muuten ei kiinnosta tuijottaa naapurin seinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asuisi. En halua asua alueella, missä on talo talossa kiinni. Alueen maine ei todellakaan ole hyvä.
Et asu siellä koska sinulla ei ole varaa asua siellä. Sinä asut slummissa ja kalastama on ns, arvo-alue.
"Arvoalue" täynnä Hekan vuokrataloja ja muutamia sijoitusrahastojen vuokrakämppiä.
Selevä... Malmikin taitaa siis olla kohtsillään nouseva alue. Kannattaa sijoittaa nyt...
Missä siellä on hekan vuokrataloja? Siellä on yksi talo tyhjänä kun hinnat on niin kovat. Mene joskus käymään niin voit päivittää selkeästi väärän kuvan paikasta johon sinulla ei todellakaan olisi varaa.
No katsopa kuule vaikka ihan Hekan sivuilta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalasatamahan on Hekan vuokrakämppiä ja ulkomaisten sijoitusyhtiöiden vuokrakämppiä täynnä. Eli vuokrakortteeli.
Kyllä itse asun huomattavasti mieluummin täällä Espoossa järven rannalla omakotitalossa. Tuntuisi aika absurdilta ajatukselta vaihtaa tämä n. 800t€ arvoinen talo johonkin kerrostalokämppään laitakaupungilla.
Aiemmin asuin Kampin keskuksen vieressä. Se toimi sen ikäisenä, kun kaikki baarit oli vieressä ja silloiselle Kauppikselle käveli luennoille. Mutta enää en edes sinne muuttaisi.
Toki maailma näyttää erilaiselta työelämässä olevan akateemisen perheellisen silmin vs. HS:n jutussa haastateltu OnlyFans vaikuttaja...
Millä mittarilla Kalasatama on laitakaupunkia?
Minulle jo Hakaniemi on laitakaupunkia.
Jonkun vanhan opin mukaan Hakaniemi on Helsingin itää .
Itäistä kantakaupunkia.
Ei mitään näitä uusia lähiöitä ole kodeiksi tarkoitettu vaan ihmisten väliaikaisiksi sijoituspaikoiksi.
Ennen kerrostalotkin rakennettiin kodeiksi ja suunnittelu lähti siltä pohjalta, että asunnossa viihdytään mahdollisimman pitkään.
Moni parjaa neukkukuutioita lähiöissä, mutta onhan niissä oma viehätyksensä. Tilavat pohjaratkaisut, väljät vehreät pihat ja luonto lähellä.
Itse asun 50-luvun talossa ja tässäkin on panostettu asumiseen ihan eri tavalla. Kauniita maisemia, puistomaisia pihoja ja inhimillisen korkuisia taloja. Aamulla herää linnunlauluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asuisi, ei siellä ole ollenkaan sen tyyppistä arkkitehtuuria, luontoa ja tunnelmaa mistä minä pidän. Päinvastoin, Kalasatama on aika täydellinen esimerkki asuinalueesta, jollaisesta en viehäty ollenkaan. Ainoana plussana siellä on meri, mutta merta on paljon muuallakin, eli se ei olisi syy muuttaa Kalasatamaan edes maksettuna.
En silti ymmärrä palstan Kalasatama-vihaa ja Kelasatama-jankutuksia, oikeastaan tuntuu kummalliselta miten alue herättää niin paljon raivoa täällä. :D Näin helsinkiläisenä, ei-kalasatamalaisena se kun on lähinnä ihan nobody alue, jonka ohi menee joskus tai joka on joskus osana lenkkireittiä. Joskus käyn myös Redin kirppis-kerroksessa.
Oletko koskaan käynyt kalasatamassa? Siellä kun on varsin vaihtelevaa arkkitehtuuria. Ei taida olla kahta samanlaista taloa. Siellä on esim pari kujaa pientaloja joissa jokainen asukas on saanut päättää julkisivun itse. Näyttää vähän sellaiselta kuin Englannissa.
No kuten kirjoitin, se on välillä osana lenkkireittiä.
Hauskaa, miten ihmiset määrittelevät "arvoalueen". Se ei synny siitä, että alueella on pari kallista kämppää, mutta valtaosa jengistä on vuokralaisia. Punavuorta vaivasi vähän sama aikanaan, ehkä vieläkin. Itsekin asuin persaukisena opiskelijana Rööperissä 14m2 yksiössä. Olin tosi arvoalue-yksilö!
Nykyisellä pientaloalueella Espoossa jokainen omistaa kiinteistönsä ja hinnat vaihtelee 500t€ - reilusti yli 2M€. Oma siitä halvemmasta haitarista.
Yhdistävä tekijä myös, että naapurusto tietää aika hyvin toisensa ja valtaosa akateemisia. Näkyy aikalailla elämäntavoissa ja alueen fiiliksessä.
Kalasatama on sellainen nuorison mielestä "haluttu paikka" ehkä nykyään. Muttei kyllä omissa piireissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään näitä uusia lähiöitä ole kodeiksi tarkoitettu vaan ihmisten väliaikaisiksi sijoituspaikoiksi.
Ennen kerrostalotkin rakennettiin kodeiksi ja suunnittelu lähti siltä pohjalta, että asunnossa viihdytään mahdollisimman pitkään.
Moni parjaa neukkukuutioita lähiöissä, mutta onhan niissä oma viehätyksensä. Tilavat pohjaratkaisut, väljät vehreät pihat ja luonto lähellä.
Itse asun 50-luvun talossa ja tässäkin on panostettu asumiseen ihan eri tavalla. Kauniita maisemia, puistomaisia pihoja ja inhimillisen korkuisia taloja. Aamulla herää linnunlauluun.
Vanhoilla alueilla on nimenomaan se vehreys ja puutarhamaisuus läsnä, oli sitten keskustan liepeillä tai kauempana lähiöissä.
Uusilla asuinalueilla tuossa epäonnistutaan niin järjestelmällisesti, ettei sitä selkeästi edes haluta.
Jos on seniori tyyppinen talo parveke aurinkoon edullinen vuokra ja keraaminen liesi niin kyllä Mooses. Kaide betonia.
Joo! Sompasaaressa on ihan kivoja asuntoja ja ravintoloita, voittaa nää pönden neukkukuutiot ja homemökit mennentullen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asuisi. En halua asua alueella, missä on talo talossa kiinni. Alueen maine ei todellakaan ole hyvä.
Maine ei ole hyvä? Lol. Siellähän asunnot on just suomen arvokkaimpia.
Alue, jossa on vuokrakerrostaloja ei ole hyvä missään mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Itse kasvoin Pohjois-Helsingissä pienkerrostalossa. Alueella oli myös sosiaalista asuntotuotantoa ja ns. kovan rahan asuntoja sekaisin. Asunnot oli tilavia, meilläkin 95m2. Oli pallokenttiä, puistoja, metsiköitä ja vapaata lääniä lapsena leikkiä. Vantsin rannalla käytiin uimassa ja Paloheinän aluuen metsissä fillaroimassa ja lenkillä jne.
Mitä alakoululaiset, tai teinit, tekevät keskenään noissa betonikuiluissa? No, se luetaan lehdistä...
Tästä syystä niihin ei myöskään muuta vapaaehtoisesti lapsiperheitä. Alueelle ei synny juuria vaan se on juurikin nuorten aikuisten läpikulkuasema.
Onko noi linjat oltava kolmas linja toinen linja . Ei niistä kukaan ymmärrä hölähtävän pölähtävää. Eikä sen paremmin noista muistakaan väylistä. Autokoulussa jännitti niin ettei edes nähnyt ratikoita.
Sekin menee aina sekaisin mitä väylää mennään Lahteen.
Moni sekoittaa Espoon väylät taas Hämeenlinnan . Tuusulan.
no en ainakaan enää haluaisi ku tietää, että vettä mennyt rakenteisiin
Joku huumevierotus paikka siinä on .