Postin julkaisemat syksyn lintupostimerkit. Onko nuo mielestänne tehty tekoälyllä?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ap sun ongelma on? Et osaa laittaa edes linkkiä niihin kuviin.
Tekoäly on apukeino, ei mikään taikasauva, kuten kyrpäkin on pelkkä lisuke, usein haitallinen, nautinnollisessa seksissä.
Oletko noin onneton tumpelo? Siinä sivun alareunassa on linkki kuviin.
https://mcas-proxyweb.mcas.ms/certificate-checker?login=false&originalU…
tulee tuo virheilmoitus. Kokeile itse, pälli ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly on apukeino, ei mikään taikasauva, kuten kyrpäkin on pelkkä lisuke, usein haitallinen, nautinnollisessa seksissä.
Paina sitä "Jatka osoitteeseen... ", senkin tohelo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Posti saa tehdä ihan sellaisia merkkejä kuin huvittaa.
Saa, mutta olisi asiallista kertoa onko ihmisen vai tekoälyn tekemiä.
Tekoäly ei tee omin päin muuta kuin korruptoituu ja sekoilee. Ylikuormitettuna se alkaa ladella marxilaisia ajatuksia :D
Eikö ap vieläkään tajua, että tekoälyttömyys on ainoastaan koodia, joka napsii netin syövereistä sanoja ja latoo niitä peräkkäin todennäköisyyslaskennan periaatteella? Kuvantekossa se poimii käskettyjä piirteitä ja yhdistelee niitä.
Mihinkään luovaan se ei pysty, eikä myöskään kykene testaamaan, onko tuotos toimiva ja realistinen vai täyttä paskaa. Olen kokeillut teettää koodia tekoälyllä eikä se esim. osaa laittaa sulkuja oikein päin. Tekoälyn tuotos ei toimi ja siinä on virheitä ja epäloogisuuksia, koska se vain kopioi ja yhdistää olemassaolevaa dataa.
Eli käytetään vain kaikki tekoälyä ja oikeat taiteilijat ym. jääkööt työttömiksi?
Etkö ymmärrä että tekoälykuvat on käytännössä varastettu muilta, luotu yhdistelemällä oikeita taideteoksia?
En tarkoita, vaan kerroin, että tekoäly on huono työkalu varsinkin luovissa hommissa. Onko sulla jotain lukivaikeutta?
ja toivoisin linkin niihin kuviin, koska ap:n linkki ei vie sivulle, jossa kuvia olisi.
Minä pystyin avaamaan sen linkin.
Aina nää narsistit alkaa ensimmäisinä tekoälytaiteilijoiksi. Se on kiva kun taiteilijan mantteli puetaan päälle, vaikka ei mitään koulutusta tai pienintä työkokemusta ole taustalla. Kyllä tiedän millaista jälkeä tulee kun tällaiset ihmiset ottaa siveltimen käteen.
Vierailija kirjoitti:
Aina nää narsistit alkaa ensimmäisinä tekoälytaiteilijoiksi. Se on kiva kun taiteilijan mantteli puetaan päälle, vaikka ei mitään koulutusta tai pienintä työkokemusta ole taustalla. Kyllä tiedän millaista jälkeä tulee kun tällaiset ihmiset ottaa siveltimen käteen.
Tuutko maalaamaan mun 2 huonetta? En maksa koska oon kokoomuslainen mutta voin suositella sua edelleen.
Postimerkiksi oikein hyvät. Jos suurentaa taulun kokoiseksi, saa sitä venäläistä toritaidetta, jota teillä kriitikoilla on seinät täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Posti saa tehdä ihan sellaisia merkkejä kuin huvittaa.
Saa, mutta olisi asiallista kertoa onko ihmisen vai tekoälyn tekemiä.
Tekoäly ei tee omin päin muuta kuin korruptoituu ja sekoilee. Ylikuormitettuna se alkaa ladella marxilaisia ajatuksia :D
Eikö ap vieläkään tajua, että tekoälyttömyys on ainoastaan koodia, joka napsii netin syövereistä sanoja ja latoo niitä peräkkäin todennäköisyyslaskennan periaatteella? Kuvantekossa se poimii käskettyjä piirteitä ja yhdistelee niitä.
Mihinkään luovaan se ei pysty, eikä myöskään kykene testaamaan, onko tuotos toimiva ja realistinen vai täyttä paskaa. Olen kokeillut teettää koodia tekoälyllä eikä se esim. osaa laittaa sulkuja oikein päin. Tekoälyn tuotos ei toimi ja siinä on virheitä ja epäloogisuuksia, koska se vain kopioi ja yhdistää olemassaolevaa dataa.
Toimii. Se ehdottaa miljoonaa eri asiaa kymmenien käskyjen perusteella.
Siinä on sitten se ihminen valitsemassa mieluisen ja muokkaamassa.
Lopputuloksella ei ole mitään tekemistä satojen alkuperäisten kuvien kanssa.
Tekoäly pystyy keksimään yhdistelmiä, mihin ei ihmismieli pysty.
Minusta epäeettisintä tässä on se, ettei tekijä kerro suoraan teoksen yhteydessä käyttäneensä tekoälyä. Kyllä tekoälyä saa käyttää, mutta se tulisi mainita suoraan selvin sanoin - eikä antaa ymmärtää, että on tehnyt itse. Kommenttikentästä näkee, että moni luulee näiden olevan aitoja, siis käsintehtyjä tai omin käsin digitaalisesti piirrettyjä. Moni ostaa, kun luulee käsintehdyiksi, ja se on kuluttajien harhaanjohtamista. Tekijällä kova tarve valkopestä asiaa, vaientaa keskustelua ja piilottaa kriittisiä kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Sano yhdenkin elossa olevan suomalaisen, koulutetun taiteilijan nimi, joka on HYVÄ?
Itse en löydä ainuttakaan, vaikka kuinka etsisin.
Tässä Reetta Rannan julkaisun teksti:
"Vihdoin saamme paljastaa pitkään pidetyn salaisuuden: olemme saaneet kunnian suunnitella siskoni Riikka Haron kanssa Postille Pohjolan linnut -postimerkit: kurjen ja joutsenen! 🤍
Kuten aina, Riksu on tietysti tehnyt suurimman ja tarkimman suunnittelutyön, minä olen vedellyt suurpiirteisellä virtuaalisella pensselillä visioitani ja antanut kuville muodon tarinoinnin kautta.
Yhdessä koetut lapsuuden retket vesillä, metsissä ja soilla sekä kotoa omaksuttu rakkaus kultakauden taiteeseen, luontoon ja tarinoihin näkyvät toivottavasti näissä postimerkeissä. Ensi syksynä saatte nuolla ne kirjeisiinne ja lennättää terveiset kurjen tai joutsenen siivillä rakkaimmillenne. 💌
Iso kiitos kuuluu myös meidän ihanalle myynti- ja markkinointivelholle Sofi Anglé:lle joka yhytti meidät Postin kanssa! 🙏
Postin tiedote aiheesta:
https://www.posti.fi/ajankohtaista-postilla/syyskuun-joulun-postimerkit…"
Oishan tuossa voinut sanoa suoraan, että tekoälyllä toteutettu, mutta sen sijaan se ilmaistaan, että on "vedellyt suurpiirteisellä virtuaalisella pensselillä visioitani ja antanut kuville muodon tarinoinnin kautta." (= kirjoittanut toimintakehotteen AI-generaattorille). Vähän sääliksi käy.
Näyttäisi olevan yleinenkin tapa tällä Reetalla tekoälykuvien myyminen. Nykyään monilla messuilla ei tollasia myyjiksi oteta, koska onhan toi törkeää harhaan johtamista.
Tekoälyä käytetty, tekijä myöntänyt näköjään jossain somessa. No jokatapauksessa, jos nyt nämä firmat Postista lähtien alkaa siirtymään tekoälysuunnittelun puolelle alalla missä ei ole tarvetta ellei ole vain setelien kuvat silmissä ja paljon työttömiä ihmisiä ahneuden edessä, niin sit voin haistattaa pitkän veen koko yhteiskunnalle. Että jos ei taidetta enää tarvita ja piirtää ei tarvi osata, niin mitä h-vettiä ihmisen pitäisi tehdä? Mihin tämä maailma on menossa, käyttäkää sitä tekoälyä työpaikkojen luomiseen, EI POISTAMISEEN.
Katsokaapa tuota postimerkkiä missä on kurki. Onko tuo epämääräinen möykky puussa olevinaan korppi vai mikä. Kuva on muuten tarkka, mutta ei tuo lintu kyllä oksalla voi tuolla tavalla istua.
Ja oksa paistaa pään läpi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paina sitä "Jatka osoitteeseen... ", senkin tohelo.
Tuosta "jatka osoitteeseen" ei aukea enää mitään.
-ohis-
Yle soitti postimerkkien tekijälle:
Vierailija kirjoitti:
"– Ei. Postimerkkien suunnittelussa ei ole käytetty tekoälyä, mutta alkuperäisteoksessa, josta postimerkit on muokattu, on käytetty tekoälyä yhtenä työkaluna"
Eli pyysi tekoälyä tekemään kuvat jotka kopioi?
Siis onko käytetty tekoälyä vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"– Ei. Postimerkkien suunnittelussa ei ole käytetty tekoälyä, mutta alkuperäisteoksessa, josta postimerkit on muokattu, on käytetty tekoälyä yhtenä työkaluna"
Eli pyysi tekoälyä tekemään kuvat jotka kopioi?
Näköjään käytetty ns. pohjana työlle, eli luotu tekoälyllä jota on sitten muokattu eri tavoin tämän graafisen suunnittelijan puolesta. Epäselväksi jäi että oliko Rannan rooli suunnittelussa siis syöttää vain tekoälylle kehotteita? Tyylin löytämiseen meni kuulemma kuukausia. Voin sanoa, piirtämistaitoihini meni vuosia. Että en nyt ihan hikoilisi tuosta muutamasta viikosta. Mitä mieltä olette, onko se luovaa työtä kirjoittella kehotteita ja odotella sopivaa lopputulosta?
Voi vee, voisitko lukea ketjun ennen kuin kommentoit... SUUNNITTELIJA ITSE KERTOO KÄYTTÄNEENSÄ generariivista TEKOÄLYÄ.