Postin julkaisemat syksyn lintupostimerkit. Onko nuo mielestänne tehty tekoälyllä?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo lintupostimerkit olleet ainakaan omaan makuuni. Toivottavasti tulee jotain nätimpiä postimerkkejä.
Se kurkikuva näyttää vähän liikaa vanhalta japanilaiselta taiteelta.
Vierailija kirjoitti:
On taas ongelmat keksitty. Monet kuvankäsittelyohjelmat sisältävät tekoälyavustimia. Kuvat eivät välttämättä ole generoituja, vaan niitä on muokattu, käyttämällä esim. Adobe Photoshopista löytyviä tekoälytyökaluja.
On generoituja, itse myönsi.
Nykyään kaikkea - hyvin tehtyä, hyvältä näyttävää - epäillään tekoälyllä tehdyksi.
Minä en noiden lintukuvien suhteen tekoälyä rupea epäilemään. Oletko aloittaja nähnyt esim. Rudolf Koivun satukuvituksia... Nehän ovat yhtä hienoja piirros- ja maalausjälkeä kuin nuo lintukuvat?
Millainen kuvan pitäisi olla, ettei tekoälyä epäiltäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On taas ongelmat keksitty. Monet kuvankäsittelyohjelmat sisältävät tekoälyavustimia. Kuvat eivät välttämättä ole generoituja, vaan niitä on muokattu, käyttämällä esim. Adobe Photoshopista löytyviä tekoälytyökaluja.
Mikä ja missä myönsi?
Eikö tekoäly sellainen joka tekee itse... Mutta jos ihminen käyttää jotain kuvanmuokkausohjelmaa digitaalisessa ympäristössä toimiessaan, niin kyse ei ole tekoälyn käytöstä!
Ap on nussittu tähän mssilmaan tekoälyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ja missä myönsi?
Eikö tekoäly sellainen joka tekee itse... Mutta jos ihminen käyttää jotain kuvanmuokkausohjelmaa digitaalisessa ympäristössä toimiessaan, niin kyse ei ole tekoälyn käytöstä!
Ei se tee itsenäisesti mitään. Kyllä, sille joutuu antamaan aineiston ja sopivat komennot, että mitään tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Posti saa tehdä ihan sellaisia merkkejä kuin huvittaa.
Saa, mutta olisi asiallista kertoa onko ihmisen vai tekoälyn tekemiä.
Tekoäly ei tee omin päin muuta kuin korruptoituu ja sekoilee. Ylikuormitettuna se alkaa ladella marxilaisia ajatuksia :D
Eikö ap vieläkään tajua, että tekoälyttömyys on ainoastaan koodia, joka napsii netin syövereistä sanoja ja latoo niitä peräkkäin todennäköisyyslaskennan periaatteella? Kuvantekossa se poimii käskettyjä piirteitä ja yhdistelee niitä.
Mihinkään luovaan se ei pysty, eikä myöskään kykene testaamaan, onko tuotos toimiva ja realistinen vai täyttä paskaa. Olen kokeillut teettää koodia tekoälyllä eikä se esim. osaa laittaa sulkuja oikein päin. Tekoälyn tuotos ei toimi ja siinä on virheitä ja epäloogisuuksia, koska se vain kopioi ja yhdistää olemassaolevaa dataa.
Eli käytetään vain kaikki tekoälyä ja oikeat taiteilijat ym. jääkööt työttömiksi?
Etkö ymmärrä että tekoälykuvat on käytännössä varastettu muilta, luotu yhdistelemällä oikeita taideteoksia?
En tarkoita, vaan kerroin, että tekoäly on huono työkalu varsinkin luovissa hommissa. Onko sulla jotain lukivaikeutta?
ja toivoisin linkin niihin kuviin, koska ap:n linkki ei vie sivulle, jossa kuvia olisi.
Mikä ap sun ongelma on? Et osaa laittaa edes linkkiä niihin kuviin.
Tekoäly on apukeino, ei mikään taikasauva, kuten kyrpäkin on pelkkä lisuke, usein haitallinen, nautinnollisessa seksissä.
Vierailija kirjoitti:
"... tämä on ollut hyvin opettavainen prosessi ja auttanut meitä näkemään, mitä kaikkea generatiivisilla työkalulla on mahdollisuus tehdä myös pienessä yrityksessä jossa resurssit ovat todella rajalliset.
Animistisessa maailmankuvassani kaikella on sielu – niin puilla, eläimillä, kivillä kuin myös läppärilläni. Olen ehkä hieman utopisti, mutta uskon että tekoälyn avulla maailmasta voi myös tulla parempi paikka, jos sitä käytetään vastuullisesti ja hyvään. Riippuu toki siitä, minkälainen ihminen tekoälyä ohjaa ja mikä hänen motivaationsa on.
Minun sieluntehtäväni on tuoda suomalaista kansanperinnettä ja ylipäätään ikiaikaista luontoviisautta modernille ihmiselle, jotta maailmasta tulisi parempi paikka. Tekoälyn vastuullinen käyttö on toistaiseksi ollut osana työkalupakkiani mm. kirjoittamisen, luennoinnin, televisiosarjojen, koulutusten, valmennusten ja metsäkylpyjen rinnalla.
Arvostan myös asiallista keskustelua aiheesta, mutta olen sulkenut aiemman postaukseni kommentoinnin tuntemattomilta syystä. 💛🙏."
Huoh, ei se tekoäly noin toimi, että hyödyntäisi vain sille tarjottuja yksittäisiä refenrenssikuvia. Ei ole olemassa sellaista kuin eettinen tekoälyn käyttö mitä taiteeseen tulee.
Ja siis toki hän ja kaikki muutkin saavat käyttää halutessaan tekoälyä, mutta jos sen haluaa tehdä edes jollain tapaa eettisesti, niin joka tuotoksessa olisi selvästi tuotu esiin, että ne on tehty tekoälyllä ja itsestään tulisi käyttää jotain Ai-taiteilja tms. nimitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo lintupostimerkit olleet ainakaan omaan makuuni. Toivottavasti tulee jotain nätimpiä postimerkkejä.
Luuletko, että Posti muuttaa nyt julkaisujaan, koska sinä et tykkää?
Ensin itketään, että tekoäly vie suunnittelijoita työt. Ja sitten kun kyseinen ammattikunta integroi tekoälyn omaan käyttöönsä, niin sitten itketään siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ap sun ongelma on? Et osaa laittaa edes linkkiä niihin kuviin.
Tekoäly on apukeino, ei mikään taikasauva, kuten kyrpäkin on pelkkä lisuke, usein haitallinen, nautinnollisessa seksissä.
Oletko noin onneton tumpelo? Siinä sivun alareunassa on linkki kuviin.
Vierailija kirjoitti:
Ensin itketään, että tekoäly vie suunnittelijoita työt. Ja sitten kun kyseinen ammattikunta integroi tekoälyn omaan käyttöönsä, niin sitten itketään siitäkin.
Varastaa taiteilijoilta työt, se on tässä se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei erota, onko se tekoälyn vai ihmisen tekemä, onko sillä merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ei tee omin päin muuta kuin korruptoituu ja sekoilee. Ylikuormitettuna se alkaa ladella marxilaisia ajatuksia :D
Eikö ap vieläkään tajua, että tekoälyttömyys on ainoastaan koodia, joka napsii netin syövereistä sanoja ja latoo niitä peräkkäin todennäköisyyslaskennan periaatteella? Kuvantekossa se poimii käskettyjä piirteitä ja yhdistelee niitä.
Mihinkään luovaan se ei pysty, eikä myöskään kykene testaamaan, onko tuotos toimiva ja realistinen vai täyttä paskaa. Olen kokeillut teettää koodia tekoälyllä eikä se esim. osaa laittaa sulkuja oikein päin. Tekoälyn tuotos ei toimi ja siinä on virheitä ja epäloogisuuksia, koska se vain kopioi ja yhdistää olemassaolevaa dataa.
Eli käytetään vain kaikki tekoälyä ja oikeat taiteilijat ym. jääkööt työttömiksi?
Etkö ymmärrä että tekoälykuvat on käytännössä varastettu muilta, luotu yhdistelemällä oikeita taideteoksia?
En tarkoita, vaan kerroin, että tekoäly on huono työkalu varsinkin luovissa hommissa. Onko sulla jotain lukivaikeutta?
ja toivoisin linkin niihin kuviin, koska ap:n linkki ei vie sivulle, jossa kuvia olisi.
Siinä Postin sivulla on alareunassa linkki. Ei voi olla noin vaikeaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näkee noiden postimerkkien kuvat?
(Ap.n linkistä ei tullut mitään kuvia eikä sieltä linkistä avautuvan sivun alalaidastakaan, erroria pukkas.)
Reetta Ranta FB
En mee ettimään. Linkki tai poisto, ääliö.
Semmoinen "suunnittelija" ja semmoista "taidetta" sitten taas. Ei luoja.