Miten tasapainoilette säästämisen ja sijoittamisen ja elämästä nauttimisen välillä?
Ja tarkoitan nyt teitä, joilla rahaa jää hyvin yli pakollisten menojen.
Aina jotenkin iskostettu mieleen, että pitää säästää pahan päivän varalle ja niin olen tehnyt.
Olen 55v ja eläkeikään on 10 vuotta. Laskeskelin juuri, että vaikka en säästäisi enää euroakaan, minua odottaa muhkea potti eläkeiässä. 180.000e rahasto- ja osakesalkku kasvaa tuossa ajassa helposti 300.000 euroon ja siitä pelkkiä tuottoja nostaessa saa kivan lisän eläkkeen päälle. Ja perintöäkin on vielä tulossa 50.000-100.000e.
Pakolliset kulut on pienet, koska minulla ei ole yhtään velkaa enää. Säästöön jää 500-1000e kuukaudessa. Pikkuremontteihin kotona ja mökillä saa menemään jonkun verran ja matkusteluun. En vaan tiedä osaanko muuttaa säästeliäistä elämäntapaani??
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 50k rahastoissa enkä ajatellut laittaa enempää. Säästöissä pidän sen 20k ja muuten pistän kulutukseen. Oon kuitenkin kohta 40v eli tuskin on kauhean montaa hyvää vuotta jäljellä. Nautitaan nyt se mitä pystytään.
Onko sinulla jokin etenevä sairaus vai miksi ajattelet, että enää ei ole jäljellä kovin monta hyvää vuotta 40-vuotiaana? Olen itse nyt 60-vuotias, eivätkä nämä vuodet 40-60 ole olleet yhtään sen huonompia kuin vuodet 30-40. Ei ole myöskään näköpiirissä mitään sellaista, jonka perusteella seuraavat 10 vuotta eivät jatkuisi yhtä hyvinä.
Tietenkään kukaan meistä ei voi tietää varmasti, koska terveys pettää, mutta on paljon todennäköisempää, että ainakin 70-vuotiaaksi asti voi elää hyvää elämää, kuin se, että näin ei käy.
Vierailija kirjoitti:
"En vaan tiedä osaanko muuttaa säästeliäistä elämäntapaani??"
Minäpä kerron yhden jutun. Kun jäät eläkkeelle, niin sinulle tulee yllättäen moninkertaisesti aikaa tehdä erilaisia asioita ja osa niistä maksaa. Ehkä jopa suurin osa, ainakin tarvikkeiden verran. Lisäksi sun tulotaso tippuu alaspäin. Sun ei siis tarvitse periaatteessa muuttaa mitään ja sun taloudellinen tilanne heikkenee. Ja siihen päälle kun vähän alkaa fysiikka rapistumaan, niin sellaiset hommat mihin ei enää kykene, voi hoitaa ostopalveluna.
Ja tietenkin jos vain säästää ja säästää, on siinä bonuksena se, ettei vaikkapa uutta lonkkaa tarvitse jäädä odottelemaan ensin lääkärijonon (alustavat tutkimukset ym) ja sen jälkeen pitkän leikkausjonon päähän, vaan voit vähintää hankkiutua yksityisen lääkärin kautta nopeammin leikkausjonon päähän tai ohittaa koko jonon ja maksaa lystin itse.
Näin. Jouduin kunnon takia käyttämään taksia, ei olisi onnistunut jollen olisi säästänyt. Näitä ei nuorena osaa ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50% tuloista pakollisiin menoihin, 30% muuhun, 20% säästöihin ja sijoituksiin.
Entä sitten kun säästöjä on jo tarpeeksi?
Ei niitä ole koskaan liikaa.
Mulla on 50k rahastoissa enkä ajatellut laittaa enempää. Säästöissä pidän sen 20k ja muuten pistän kulutukseen. Oon kuitenkin kohta 40v eli tuskin on kauhean montaa hyvää vuotta jäljellä. Nautitaan nyt se mitä pystytään.