Miten tasapainoilette säästämisen ja sijoittamisen ja elämästä nauttimisen välillä?
Ja tarkoitan nyt teitä, joilla rahaa jää hyvin yli pakollisten menojen.
Aina jotenkin iskostettu mieleen, että pitää säästää pahan päivän varalle ja niin olen tehnyt.
Olen 55v ja eläkeikään on 10 vuotta. Laskeskelin juuri, että vaikka en säästäisi enää euroakaan, minua odottaa muhkea potti eläkeiässä. 180.000e rahasto- ja osakesalkku kasvaa tuossa ajassa helposti 300.000 euroon ja siitä pelkkiä tuottoja nostaessa saa kivan lisän eläkkeen päälle. Ja perintöäkin on vielä tulossa 50.000-100.000e.
Pakolliset kulut on pienet, koska minulla ei ole yhtään velkaa enää. Säästöön jää 500-1000e kuukaudessa. Pikkuremontteihin kotona ja mökillä saa menemään jonkun verran ja matkusteluun. En vaan tiedä osaanko muuttaa säästeliäistä elämäntapaani??
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys!
Vaan mikä on oikea vastaus?
50% tuloista pakollisiin menoihin, 30% muuhun, 20% säästöihin ja sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
50% tuloista pakollisiin menoihin, 30% muuhun, 20% säästöihin ja sijoituksiin.
Entä sitten kun säästöjä on jo tarpeeksi?
Säästän aina jnkin verran, pihistäminen kuulostaa kolkolta, ajan mittaan sekin on ilo.
Vierailija kirjoitti:
Säästän aina jnkin verran, pihistäminen kuulostaa kolkolta, ajan mittaan sekin on ilo.
Vanempani olivat pihistelijöitä ja minä hyödyin siitä sitten perinnön muodossa. Mutta itse haluaisin osata myös nautta elämästä vähän enemmän
En säästä enkä sijoita, nautin elämästä.
Itse sijoitan hyvin vähän, mutta minulla onkin hienot autot ja paljon muuta kivaa, josta voin nauttia terveenä. Eläkkeellä sitten aionkin pysyä ns. pihapiirissä kohtuullisen eläkkeen turvin.
Tapansa kullakin; minusta piheyteen taipuvainen sijoittaja pysyykin sellaisena vaikka varaa olisi ja lykkää elämästä nauttimisen seuraavalle sukupolvelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys!
Vaan mikä on oikea vastaus?
Nautin sijoittamisesta. Paras harrastus ikinä mitä voi olla.
"En vaan tiedä osaanko muuttaa säästeliäistä elämäntapaani??"
Minäpä kerron yhden jutun. Kun jäät eläkkeelle, niin sinulle tulee yllättäen moninkertaisesti aikaa tehdä erilaisia asioita ja osa niistä maksaa. Ehkä jopa suurin osa, ainakin tarvikkeiden verran. Lisäksi sun tulotaso tippuu alaspäin. Sun ei siis tarvitse periaatteessa muuttaa mitään ja sun taloudellinen tilanne heikkenee. Ja siihen päälle kun vähän alkaa fysiikka rapistumaan, niin sellaiset hommat mihin ei enää kykene, voi hoitaa ostopalveluna.
Ja tietenkin jos vain säästää ja säästää, on siinä bonuksena se, ettei vaikkapa uutta lonkkaa tarvitse jäädä odottelemaan ensin lääkärijonon (alustavat tutkimukset ym) ja sen jälkeen pitkän leikkausjonon päähän, vaan voit vähintää hankkiutua yksityisen lääkärin kautta nopeammin leikkausjonon päähän tai ohittaa koko jonon ja maksaa lystin itse.
Sijoittaminen on orjien ostamista. Säästäminen hoardaamista. En tee kumpaakaan vaan noudatan kristillistä etiikkaa.
Minulla nuo ei kauheesti liity toisiinsa. Säästäminen sijoittaminen ja elämästä nauttiminen. Se ei siis olennaisesti liity rahaan ja kulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
"En vaan tiedä osaanko muuttaa säästeliäistä elämäntapaani??"
Minäpä kerron yhden jutun. Kun jäät eläkkeelle, niin sinulle tulee yllättäen moninkertaisesti aikaa tehdä erilaisia asioita ja osa niistä maksaa. Ehkä jopa suurin osa, ainakin tarvikkeiden verran. Lisäksi sun tulotaso tippuu alaspäin. Sun ei siis tarvitse periaatteessa muuttaa mitään ja sun taloudellinen tilanne heikkenee. Ja siihen päälle kun vähän alkaa fysiikka rapistumaan, niin sellaiset hommat mihin ei enää kykene, voi hoitaa ostopalveluna.
Ja tietenkin jos vain säästää ja säästää, on siinä bonuksena se, ettei vaikkapa uutta lonkkaa tarvitse jäädä odottelemaan ensin lääkärijonon (alustavat tutkimukset ym) ja sen jälkeen pitkän leikkausjonon päähän, vaan voit vähintää hankkiutua yksityisen lääkärin kautta nopeammin leikkausjonon päähän tai ohittaa koko jonon ja maksaa lystin itse.
Äidilläni makaa 100.000e tilillä ja silti odottaa ja jonottaa kaihi- ja lonkkaleikkaukseen, koska 'kyllä minun nyt kuuluu saada nuo ilmaiseksi kun olen verojakin maksanut'
Kasvaa jos kasvaa.
Voi myös tulla Japanin tauti, kupla puhkeaa, kurssit romahtaa ja sitten ei kasvua pariin kymmeneen vuoteen.
Onko sijoitukset sellaisia, että ne vain kasvaa loputtomasti? Ilman mitään riskiä? Uusi taikaseinä näemmä.
Äänestän tasan sitä puoluetta, joka ei laita veronmaksajien rahoja sijoittajien pelastamiseen, kun seuraava kriisi tulee.
Millä tavalla sijoittaminen estäisi elämästä nauttimista. Ei siihen tarvitse kuin vaikka silloin tällöin käydä katsomassa, paljonko sijoitukset on tuottaneet tai onko sijoitusten arvo vähentynyt.
Eikö mökkeilyyn mene sulla rahaa? Meillä maksaa ainakin laituripaikka, kiinteistövero, veneen talvisäilytys, mökkitie tms. Eipä jää säästöön yhtään mitään.
Mä oon 27-vuotias ja säästän puolet tuloistani. Elän tällä hetkellä aika niukasti. Aion kuitenkin jäädä eläkkeelle jo nelikymppisenä, jolloin alan kuluttamaan sijoituksiani peruselämisen kustannuksiin. Siinä pitää kuitenkin 30 vuotta maksaa eläminen ennen kuin alkaa saada pientä eläkettä rinnalle.
Sijoitan maltillisesti ja odotan tekoälykuplan puhkeamista.
Sijoitan toisina kuukausina paremmin kuin toisina. Joka kuukausi on minimisijoitus. Samalla sijoitan lapselleni, joka on alaikäinen,toisinaan lisää kasvamaan tuottoa hänen rahastoihin. Haluan turvata omaa tulevaisuutta mutta myös lapsen (kuoltuanikin).
Yleensä jätän pari sataa kuussa hupirahaa budjettiin ja muutenkin liikkumavaraa. Asumis- alinta ja laina syö tuloja, oma valinta ja siitä saankin irti iloa eniten.
Vielä ei ole ihan älytön potti kasassa mutta eteenpäin mennään.
Hyvä kysymys!