Saako töistä mennä kotiin ja siivota, ennen kuin hakee lapsen hoidosta?
Kommentit (76)
16:n perusteluja olisin penännyt, en viidentoista, ja sitten vielä ihmettelin, mitä perustelit....
t. 15, joka käy usein kaupassa ilman lapsia
Eihän tässä alunperinkään ollut kysymys siitä, että normaalia hoitoaikaa venytettäisiin?
kun lapseni olivat hoidossa viimeksi vuonna 2004, niin silloin meitä kyllä ohjeistettiin, että lapset täytyy hakea ensin hoidosta ja sitten vasta hoitaa kauppa yms. asiat. Tämä ohje tuli kaupungin taholta, mutta itse hoitopaikassa monesti sanottiin, että ei mitään kiirettä hakea lapsia, vaan voin käydä ensin rauhassa kaupassa, jos on tarvetta.
Mutta ei tarhassa hyvällä katsota jos tiedetään että mamma käy kotona päiväunilla ennenkuin hakee lapsen.
a) asia ei kuulu heille
b) jotkut vanhemmat ovat kotona kokonaisia päiviä tai viikkoja muuten vain (työttömät jne)
c) jos äiti tai isä on kuolemanväsynyt, on lapsen etu että hän lepää
Ei meiltä ainakaan koskaan, kokemuksia kuitenkin jo kolmesta päiväkodista.
vaan lasten HOITOajat!
Itse olen laittanut hoitoaikoihin tarkoituksella joustovaraa, jotta ei tule paniikkia jos joudun jäämään ylitöihin tai jos haluan käydä kaupassa tms. töiden jälkeen. Useimmiten haen lapset noin tuntia aikaisemmin kuin mitä hoitosopimuksessa lukee. Mieluummin näin päin kuin että päivä venyisi sovitusta yli.
Oon ihan joka päivä hakenu lapset tarhasta suoraan töistä. Vielä juossut pitkin kaupunkia et oon ehtiny aikaisempaan dösään, ettei viimeisenä portilla oottais hakijaa.
Mä voin käydä vaikka lenkillä keskellä päivää ja tehdä osan työstä illalla kun lapset nukkuvat. Ihmettelen tätä vaahtoamista ylipäätäänkin, kyllähän me suomalaiset naiset keskimäärin ollaan ihan tarpeeksi kovilla ilman tällaista kyttäämistä ja toisten tökkimistäkin- kukaan ei jää vaille taivaspaikkaa eikä lapset vaille lapsuutta sen takia jos äiti kerrankin huokaisee syään ja istahtaa yksin kampaajan tuoliin. tai menee kotiin ja siivoaa rauhassa.
Me ei eletä sodan keskellä perunakuopassa. katsokaa vähän mitä miehet porskuttaa ympärillä- nauttikaa edes vähän siitä omastakin elämästä sen sijaan että yritätte syyllistää toisia naisia. Päiväkotijärjestelmässäkään kukaan ei kärsi. Siellä on ihmiset töissä.- ne saavat palkkaa. Ja lapselle on taatusti kamalampi lapsuus tiukkapipoisen, toisten tekemisiä moralisoivan äidin kanssa kuin rennomman. Jos nyt ei vauvasta ole kyse, ei sen lapsen maailma päiväkodin pariin tuntiin kaadu.
Kyllä jokaisessa tarhassa jossa minä olen ollut töissä, on tarvittu vanhempien työajat. Niiden mukaan päiviä suunnitellaan ja tiedetään milloin ketäkin haetaan. Henkilökunta mitoitetaan sen mukaan miten lapsia tiedetään olevan paikalla. Sairaslomien ajaksi kun ei sijaisia saada niin on pakko tehdä erinäisiä järjestelyjä. Kyllä me eräässä tarhassa kauhistelimme kun lapset itkivät äitiä pitkän hoitopäivän aikana ja selvisi, että äitipä meneekin ensin töistä kotiin ja juo rauhassa päiväkahvit ja lukaisee lehdet ym. Kuka ajattelee lapsen työpäivän venymistä?
Mun lapset on ainakni hoidossa siksi, että minä pystyn käymään töissä. Ei siksi että voisin hoitaa kotihommia tai itseäni. Sitä varten lapsilla on myös isä ;-) Jos minä en pysty hoitamaan lapsiani, isä hoitaa - samassa taloudessa asutaan. Lasten kanssa voi siivota, ottaa päiväunet ja kuntoilla, kunhan vain näkee vaivaa.
Maitokaupassa sen sijaan saatan poiketa töistä tullessa. Mutta silloinkin tosiaan pikaostoksilla, ei pitkällä.
Varmasti voi menna kauppaan tai vaikka kampaajalle tai siivoamaan tai lepaamaan jos silta tuntuu.
On ihan eri asia jos lapsen hoitopaiva venyy jatkuvasti esim kampaajan, shoppailun tai solariumin tai muun luksuksen takia...mutta sillointalloin on ihan ok. ja joskus on lapsen ihan oikeasti mukavampi leikkia paivakodissa kuin olla aidin kanssa kaupassa.
Jarjen kayttoonotto on sallittua ja suositeltavaa - asioita kannattaa tarkastella vahan isommalla mittakaavalla.
Lapsesi on saanut hoitopaikan työpäivänne ajaksi. Hoitoaikaan lasketaan työaika sekä matkat, niin että lapsen hoitopäivän pituus voi olla korkeintaan 10 tuntia. Hoitoaikojen muutoksista, sairaus- tai vapaapäivistä tulee aina ilmoittaa päivähoitopaikkaan.
Eli vanhempien hoitoaika plus matkaan kuluva aika.
voi todellakin tehdä mitä huvittaa. Ei kuulu kennellekään mitä vanhemmat puuhaavat tällä välin.
ja meidän päiväkodissa on ohjeistus, että lapsi on päiväkodissa vanhemman työn tai opiskelun ajan tai muussa tapauksessa klo 8-16 välillä ( tai maksimissa 7-17).
Mutta laki ei sano asiasta yhtään mitään. Vanhempiin luotetaan.
Itse olen sitä mieltä, että se mikä on äidin etu (esim. nukkua, jos on väsynyt) niin on usein lapsillekin hyväksi, koska koko perheen hyvinvointi heijastuu lapseen. Itse aamuvuoron jälkeen saatoin klo 14 mennä vielä ottamaan kotiin torkut ja sitten virkeänä hakea omat lapset hoidosta. Itse pidän huolta, etten vapaapäivinä tai sairaslomapäivinä pidä lasta koskaan yli neljään hoidossa.
Muillekin sanoisin: vapaa-ajan vuoksi pidä lapsia hoidossa maksimissaan klo 8-16 niin hoitajatkin kuten lapsesi ovat tyytyväisiä.
Hoitoaika voi olla yli 10 tuntia ainakin vuorohoitopäiväkodeissa (äidillä yövuoro klo 21. +nukkuu klo 15 asti). Mutta sitten lapsilla on vastaavasti pitkiä vapaita.
Mä en ainakaan yleensä raaski pitää lapsia minuttiakaan pidempään hoidossa, kuin tarpeellista.
Ja kuopuksen osa-aikahoito aika menee muutenkin niin hilkulle, etteivätkö räpsäyttäs sitä kokopäiväiseksi, että ei ole paljon varaa kuhnailla lasten hakureissulla.....
Kun meillä oli vain yksi lapsi, niin hänestä meni täysi hoitomaksu vaikka hoidossa olikin vain 5-6h päivässä. Silloin kyllä surutta joskus vein hoitoon koko päiväksi ja itse painuin kampaajalle yms. Koska kampaajalle pääsy olis muuten ollut hirveiden järjestelyiden takana....kun ei asu sukulaisia samalla paikkakunnalla meitä auttamassa...
kyllähän sitä on paljon lapsia päiväkodissa, vaikka äiti/isä olisi kotonakin? Päiväkotiin on kaikilla oikeus, ei se ole vain työssäkäyvien oikeus. Ja jos jostain tuntimäärästä maksaa niin tottakai saa sen ajan pitää lasta siellä päiväkodissa. Ei se päiväkodille kuulu mitä sillä ajalla vanhemmat tekee.