Olen pph ja usein mietitään lasten kanssa
kuinka toimivat jos esim. pyörryn. Meillä ei ole lankapuhelinta ja oikeasti huolestuttaa jos minulle sattuisi jotain. Kännyköitä on niin monenlaisia. Lasten vaikea oppia niitä käyttämään. Naapurissa päivisin eräs äiti kotona. Ollaan sovittu, että hoitolapsista toiseksi vanhin hakee apua jos hätä. Vanhin hoitaa pienimpiä. Mutta veikkaan,että lapset hätääntyisivät eivätkä osaisi toimia.
Kommentit (10)
tuollaisissa tilanteissa toimitaan mutta usein ei kannata lasten kannata tuollaisia miettiä. t.pph
Mies välillä kanssa tuhahtelee, mitä hommailen esikoisen kanssa. Mutta itsepä soitti ennen vappua, että eksyivät ruokakaupassa... Käskin mennä keksihyllyjen eteen, ja kas, esikoinen siellä odotteli pikku kärryjensä kanssa. Miten muistikin tuon paikan, joskus vuosi sitten sanoin, että jos eksytään kaupassa niin ensin pitää mennä keksihyllyn luokse odottamana, ja jos isi tai äiti ei tule kohta, niin sitten menee lähimmällä kassatädille sanomaa, että äiti/isi katosi.
Koulutuksessa jo tähdennetään tuota asiaa. Perhepäivähoitajien keski-ikä aika korkea. Lapsille myös opetetaan mitä tehdä tulipalon sattuessa. Leikitään myös soittavamme hälytykeskukseen. Lapsen hyvä osata kertoa nimensä ja vanhempien nimet. Pph saattavat olla täysin eristyksissä naapureista.
Sen ikäiselle kun saattaa ihan oikeasti sattua jotain päivän aikana, vaikkapa sydänkohtaus. Hyvä näitä on miettiä etukäteen ja tehdä jokin suunnitelma.
Itse jäin taannoin vessan oven taa jumiin. Se oli vähän turhan jännittävä kokemus.
T: yksi pph
Itse olen kolmekymppinen pph, joka tunnustaa ettei ole koskaan pohtinut tuollaisia asioita. Asumme tosin päiväkodin vieressä ja käymme melkein päivittäin sen pihalla leikkimässä. Otanpas asiakseni opettaa vanhimmalle hoitolapselle, että hakee sieltä apua, mikäli jotain sattuu!
Sairauskohtaus voi sattua kelle vaan tai onnettomuus. Koti on se paikka jossa useimmiten käy vahinko.
Laitoshoitoon vaan lapset, ettei mitään ikinä sattuisi. Ja päiväkodeissa varsinkaan ei koskaan satu mitään,tietenkään.....huh huh.
Musta on tärkeetä opettaa lapselle et mistä apua saa jos jotain kotona sattuu yksinolevalle vanhemmalle.
Puhelimen käyttöä ei vielä olla opetettu,ennemmin lähimpään naapuriin, turvallisten aikuisten hoiviin niin nopsaan ku mahollista.
Aikuiset hoitaa ensiavun ja avun paikalle soiton.
Olen paljon lasten kanssa yksin kotona myös iltoja ja öitä, mies vuorotöissä.
Eihän meistä kukaan voi tietää mitä tapahtuu, oli sitten nuori tai vanha! Tärkeintä on opettaa lapsille kuinka toimitaan JOS jotain tapahtuu. Kyllä ne opit muistuu hädänhetkellä mieleen.
Pahempi jos lapsi ei tosiaan tiedä mitä pitää tehdä jos hätä tulee.
Ja asia pitää hoitaa niin ettei lapsi ala pelkäämään, et äitille/hoitajalle sattuu justiinsa jotain.
Hyvähän se on tietysti varautua kaikkeen mutta raskasta pikkulapsille miettiä tuollaisia, jos ei varsinaista vaaraa ole.