Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lajittelet kahvipurut

Vierailija
26.05.2026 |

Jos laitan kierrätyspussiin niin pussi hajoaa aina käsiin. Eli kierrätän sekajätteessä.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jätän suodatinpussin puruineen johonkin avoimeen kippoon kuivumaan. Seuraavana päivänä ei ole enää liian märkä.

Silppuan biopussin pohjalle kananmunakennoa tai paperia imemään loppukosteutta.

Olet ahkera, aina tyhjä kananmunapakkaus? Mietin kun meillä tulee monta kertaa päivässä biojätepussi täyteen. 5hlöä syö sen n. 5kg kasviksia päivässä.

Kasvikset voi valita ostettaessa niin, että roskaa ei tule juurikaan mitään.

Vierailija
42/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä niille se oikea paikka on?

Bio

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoita kukkamultaan. Happamasta maasta pitävät esim Hortensiat ja Santpaulia. 

Vierailija
44/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunge ne vaginaasi, homssu!

Vierailija
45/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biojätteeseen.

 

Meidän kaupungissa biojätteen saa laittaa muovipussiin, joten ei tarvitse pelätä, että pussi hajoaa matkalla biojäteastialle.

Sama.

Kannattaa aika ajoin tarkistaa oman asuinpaikan kierrätysohjeet ja selvittää minkälaista pussia suositellaan.

Vierailija
46/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

biojäte. löysin kaupasta sellaisia pieniä biojäteastioita jotka voi laittaa vaikka kahvinkeittimen viereen. helpottaa kummasti. ja voihan ne heittää vaikka kompostiin.

Biojätepussi hajoaa kosteudesta kun sen kuljetan roskikseen. Ja aivan märkä on vielä edeltävän päivän pussi.

Pistä purut ensin siivilään niin kuivavat ja vasta sitten pussiin.

Ei tuohon mitään siivilää tarvita, tulee vain ylimääräistä tiskiä. Suodatinkotelo lavuaariin, aamulla sinne laitettu poropussi on jo iltapäivällä niin kuiva, että sen voi huoletta laittaa biopussiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poroilla voi kuoria ihon ja hiuspohjan (kofeiinin hyödyt päänahalle tietänette?

Kantsii kuitenkin välttää niiden pääsyä viemäriin. Eli kun tyhjennät pesualtaan, laita pohjalle suodatin. Ja bioon porot.

Vierailija
48/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessanpönttöön

Asutko omakotitalossa? Sitten se on yksi lysti, itsehän maksat viemärinavauksen. Taloyhtiössä sinä saatat joutua maksamaan koko taloyhtiön vienärinavauksen, koska lasku menee yleensä tukoksentekijälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biojätteeseen.

 

Meidän kaupungissa biojätteen saa laittaa muovipussiin, joten ei tarvitse pelätä, että pussi hajoaa matkalla biojäteastialle.

Joo sama on täällä missä asun. Työpaikalla myös kaikki biojäte laitetaan muovisiin roskapusseihin musta tai sininen jopa kaksi pussia päällekkäin. Ja sitten sinne biojäteastiaan jossa on iso musta jätesäkki. ymmärrän kyllä siltä osin, että biojätettä tulee joka päivä niin paljon ettei mikään pieni paperipussi riitä mihinkään, mutta sitten en tosiaan ymmärrä.. tuskin jäteasemalla vai mihin nää biot sitten meeneekin?  Siellä tuskin kukaan on käsin lajittelemassa muovia biojätteestä pois.  Ihan vois mennä poltettavaksi koko biojäte

Miksi se muovi pitäisi käsin kerätä pois? 

Vierailija
50/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvinporot menee meillä biojätteeseen. Ei meillä käytetä mitään biojätepusseja. Astia mukaan, uusi astia paikalle ja kipataan biojätteet kompostiin. Biojäteastia pesaistaan vuodenajasta riippuen joko ulkohanalla tai kodinhoitohuoneen altaalla puhtaaksi ja jätetään kodinhoitohuoneeseen kuivumaan. 

Kerrostaloeläjillä on harvoin ulkohanoja saati kodinhoitohuoneita, taitavat puuttua monesta rivitalostakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lajittele yhtään mitään, se on vaivattominta, paitsi litiumakut vien keräilypisteeseen. Lajittelutyöstä pitäisi saada asiallinen korvaus.

Vierailija
52/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lajittele yhtään mitään, se on vaivattominta, paitsi litiumakut vien keräilypisteeseen. Lajittelutyöstä pitäisi saada asiallinen korvaus.

Joo. Samoin vesassa käymisetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan tyhjään  hedelmäpussiin, roskiksella kippaan biot bioroskikseen ja hedelmäpussin muovi- tai sekajätteisiin, riippuen likaisuudesta.

Vierailija
54/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biojätteeseen. Laitan kananmunakennon pohjan tai kannen biojätepussin pohjalle. Sopii sinne täydellisesti kun repäisee keskeltä kahtia ja palat vähän limittäin päällekkäin biojäteastian pohjalle. Meillä syödään paljon munia niin on aina kennoja tyhjänä. Kennon kanssa pussin pohja ei käytännössä koskaan petä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahviporot ja -purut kuuluvat aina ja vain biojätteisiin. Niitä ei saa siis laittaa kuiva- eli sekajätteisiin tai vessanpönttöön missään tilanteessa. Munakennot ja talouspaperit käyvät erityisen hyvin kuivikkeeksi ellei poroja kuivata suodatinpussissaan muutamaa tuntia.

Vierailija
56/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biojätteeseen. 

Minulla on käytössä sellainen vanhanajan hullutus kuin sanko, johon kerään biojätteet ja käyn sitten siitä kippaamassa biojäteroskikseen.

Vierailija
57/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biojätteeseen. Kun tyhjennän roskikset en nosta roskapussia roskiksesta vaan kuljetan sen koko jäteastian ulos ja kippaan sisällön ulkoroskikseen. Sillon ei tarvitse stressata siitä hajoaako biopussi matkalla.  Tyhjennyksen jälkeen pesen roskikset ja laitan niihin uudet pussit.

Vierailija
58/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahviporot ja -purut kuuluvat aina ja vain biojätteisiin. Niitä ei saa siis laittaa kuiva- eli sekajätteisiin tai vessanpönttöön missään tilanteessa. Munakennot ja talouspaperit käyvät erityisen hyvin kuivikkeeksi ellei poroja kuivata suodatinpussissaan muutamaa tuntia.

Jos taloudessa ei tule muuta biojätettä päivittäin kuin kahvipussi, on silkkaa järjen köyhyyttä kerätä niitä bioastiaan. Palava jäte normiroskapussissa palautuu paljon nopeammin luonnon kiertokulkuun, jos ei itsellä satu olemaan tulisijaa, jossa se kahvipussi palaisi.

Vierailija
59/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

biojäte. löysin kaupasta sellaisia pieniä biojäteastioita jotka voi laittaa vaikka kahvinkeittimen viereen. helpottaa kummasti. ja voihan ne heittää vaikka kompostiin.

Biojätepussi hajoaa kosteudesta kun sen kuljetan roskikseen. Ja aivan märkä on vielä edeltävän päivän pussi.

Pistä purut ensin siivilään niin kuivavat ja vasta sitten pussiin.

Ei tuohon mitään siivilää tarvita, tulee vain ylimääräistä tiskiä. Suodatinkotelo lavuaariin, aamulla sinne laitettu poropussi on jo iltapäivällä niin kuiva, että sen voi huoletta laittaa biopussiin.

Mä olen kipannut teenlehdet ja kahvinpurut isoon lävikköön joka on pysyvästi lavuaarissa. Hyvin toimii kuivatukseen.

Vierailija
60/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvinporot menee meillä biojätteeseen. Ei meillä käytetä mitään biojätepusseja. Astia mukaan, uusi astia paikalle ja kipataan biojätteet kompostiin. Biojäteastia pesaistaan vuodenajasta riippuen joko ulkohanalla tai kodinhoitohuoneen altaalla puhtaaksi ja jätetään kodinhoitohuoneeseen kuivumaan. 

Kerrostaloeläjillä on harvoin ulkohanoja saati kodinhoitohuoneita, taitavat puuttua monesta rivitalostakin.

Kerrostaloistakn löytyy suihku, joskus jopa bideesuihku, jolla roskasangot saa pestyä.