Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte?

Vierailija
30.09.2008 |

Minulla on 2v7kk poika, jonka kielellinen kehitys on ikäistään jäljessä. Puhetta alkää tulla, mutta ei vielä montaakaan sanaa. Minä olen kotona vauvan ( 5 kk ) kanssa, mutta poika puolipäiväisenä perhepäivähoitajalla terapeuttisista syistä ( poika saa sieltä ikäistään seuraa ja esimerkin ikäisensä lapsen puheesta ). Kerhoja täällä olisi kerran viikossa puolitoista tuntia yli kolmivuotiaille, perhekerhoon ei meillä ole mahdollisuuksia mennä ( 25 km matka kerran viikossa ilman autoa eikä bussiaikataulut täsmää ). Hoitaja on todella hyvä, erityislapsiin erikoistunut.

Nyt poika on alkanut takertumaan hoitoon vietäessä minuun ( tai isäänsä jos hän vie ) eikä halua jäädä. Itkee perään, mutta kuulemma lopettaa pian ja menee leikkimään. Mitä tekisitte tilanteessani?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on yksi kehitysvaihe ja menee kyllä aikanaan ohi.

Vierailija
2/5 |
30.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilun kahden vuoden iässä hoitoon jääminen voi olla lapselle hankalaa, ja varmasti pientä ottaa päähän sekin, että sinä olet vauvan kanssa kotona, ja hän kokee jäävänsä mahdollisesti paitsi jostakin, pelkää ehkä myös että vauva "ottaa hänen paikkansa". Koska kuitenkin tilanne on se, että lapsi itkee vain hoitoon jäämisen hetkellä ja sitten reipastuu leikkimään, en pitäisi tilannetta huolestuttavana. Lapsen kielen kehityksen kannalta hoitopaikka voi olla tosi tärkeä juttu; hän joutuu todennäköisesti vieraassa ympäristössä ponnistelemaan enemmän kuin kotona, että saa tarpeensa ja viestinsä ymmärretyksi. Ja kuten sanoit, hän saa myös mallin toisten lasten puheesta. Pidä siis johdonmukaisesti lapsi edelleen hoidossa, ei puolipäiväinen hoito ketään kaada!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin onkin varmasti viisainta jatkaa, mutta on raastavaa jättää aina itkevä lapsi hoitajalle. Sitten ne kaikki kuohkaukset siitä, kuinka kotonaolijoiden tulisi hoitaa itse lapsensa ja se on lapsen paras... Toisaalta poikamme puhe on kehittynyt paljon hoidossaoloaikana ja pojan saama dignoosi korostaa ikätovereiden esimerkkiä. Kiitos rohkaisusta!

Ap

Vierailija
4/5 |
30.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli päivää hoidossa ei ole yhtään liikaa. Ja jos kerran lapsi viihtyy siellä ja edistyy kehityksessään, niin ole vaan ihan rauhassa.

Vierailija
5/5 |
30.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ihan terapeuttisista syistä, ymmärsin,

sama kai jos olisi fyysinen vamma ja kävisi jossain jumpissa joka aamupäivä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi