Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis jos on työttömänä ja saa työpaikan toiselta paikkakunnalta, niin voiko sitä varten todella saada jotain muuttoavustusta?

Vierailija
25.05.2026 |

Törmäsin tämmöiseen huhuun netin syövereissä, että työttömänä, jos muuttaa työpaikan perässä voisi saada jotain rahallista tukea muuttoon. Olen ilmoittanut työkkäriin, että olen halukas myös muuttamaan työn perässä, oikeastaan minnepäin tahansa Suomea. 

Mutta muuttojen kustannukset ja hinnat hirvittää. Siitä tulee äkkiä epärealistinen summa rahaa, kun laskee mukaan käynnit uudella paikkakunnalla etsimässä asuntoa, uuden asunnon vakuuden, kaikki muuttotarvikkeet, vaikka pakkaisi itse, niin joudun ottamaan muuttofirman kantamaan tavaroita jne. En itse pysty ajamaan pakua, tai saa pesukonetta kannettua. 

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.kela.fi/liikkuvuusavustus

Liikkuvuusavustus ei maksa muuttoautoa tai vuokravakuutta, vaan:

se on rahallinen tuki, joka vastaa yleensä työttömyysetuuden määrää

sitä maksetaan yleensä enintään 2 kuukauden ajalta

Entä muutto itse?

Varsinaiset muuttokulut (auto, tavaroiden siirto, vuokravakuus) eivät yleensä kuulu tähän tukeen

Joissain tilanteissa voi saada lisätukea tai palveluita, mutta ne ovat tapauskohtaisia

Tuki on nimenomaan tarkoitettu kattamaan muutto kuluja! Sama kai se on, että millä nimellä tulee, jos palkan lisäksi tulee pari kuukautta ylimääräistä tilille. 

Miksi työtön saisi palkkaa?

Vierailija
22/25 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) kaveri perustaa yrityksen toiselle paikkakunnalle

2) saat paikan jostain ihmeen syystä

3) hae ja saa muuttoavustus - muuttoyritys on myös kaverisi omistama

4) muuttoavustus saatu

5) muuta vuokralle kaverisi asuntoon

6) voi ei! Työt hävisivät - joudut muuttamaan takaisin kaverin firman avustuksella - kaverisi toiseen asuntoon

Rahaa siis vain tulisi ilmaiseksi pankkitilille pumppaamalla ja muuttamalla jatkuvasti. Pankkitilille siis ilmeistyisi rahaa! 

A) sinä saat rahaa

B) kaverisi saavat rahaa

C) järjestelmä pyörii loputtomasti

D) töihin ei todellakaan tarvitse mennä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.kela.fi/liikkuvuusavustus

Liikkuvuusavustus ei maksa muuttoautoa tai vuokravakuutta, vaan:

se on rahallinen tuki, joka vastaa yleensä työttömyysetuuden määrää

sitä maksetaan yleensä enintään 2 kuukauden ajalta

Entä muutto itse?

Varsinaiset muuttokulut (auto, tavaroiden siirto, vuokravakuus) eivät yleensä kuulu tähän tukeen

Joissain tilanteissa voi saada lisätukea tai palveluita, mutta ne ovat tapauskohtaisia

Tuki on nimenomaan tarkoitettu kattamaan muutto kuluja! Sama kai se on, että millä nimellä tulee, jos palkan lisäksi tulee pari kuukautta ylimääräistä tilille. 

Miksi työtön saisi palkkaa?

Liikkuvuusavustus on siis saatavissa silloin, kun työllistyy. Eli vaikka on töissä, niin saa tuota liikkuvuusavustusta lisänä. 

Vierailija
24/25 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin itse muuttanut 70 km matkan turkuun mutta halvin muuttofirma olis ollut 450 euroa eikä kela sellaisia myönnä. Turussa olisi töitä mutta pitää yrittää säästää mutta siihen menee 6 kuukautta.

Paljon sinulla oikein on tavaraa? Minun muutto Jyväskylästä Helsinkiin ei maksanut lähellekkään noin paljoa.

Väitän, että yksi syy siihen miksi työttömyys on niin korkea kuin on johtuu osaksi siitä, että muuttokustannukset ovat niin korkeat kuin ovat. - Jos keski-ikäinen suomalainen muuttaa Jyväskylästä Helsinkiin  reilusti alle 450€ ja muuton toteuttamiseen tarvitsee muitakin kuin läheisiä einespizza palkalla, niin muuton kustannus on kyllä varsin edullinen. Toki voidaan saivarrelle siitä, että ei tule maksamaan jos muutettavat tavarat mahtuu yhteen kestokassiin, eikä tarvi kantaa kaikkia orkesterin  soittimia vaan riittää, että kantaa yhden pillin ja ne on toiset ja harvemmatt, jotka joutuvat kantamaan  flyygelin muut pelit  

Pätkätöihin tuomittu maisteri

Vierailija
25/25 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin itse muuttanut 70 km matkan turkuun mutta halvin muuttofirma olis ollut 450 euroa eikä kela sellaisia myönnä. Turussa olisi töitä mutta pitää yrittää säästää mutta siihen menee 6 kuukautta.

Paljon sinulla oikein on tavaraa? Minun muutto Jyväskylästä Helsinkiin ei maksanut lähellekkään noin paljoa.

Oletko sama joka ylempänä kehuskeli ettei muutettavaa ole kuin oma tuulenhuuhtoma perse  ? Toisilla on katsos elettyä elämää ja muistoja kuten huonekaluja jotka haluaa mukaan. Kaikki ei halua kertakäyttöisiä pahvikalusteita tyyliin IKEA.