Karenssilla uhataan. Pitäisi mennä töihin 43 km päähän, eikä minulla ole autoa!
Ovat täällä kuulemma laajentaneet työssäkäyntialuetta 80 km säteelle. Minulle olisi työpaikka naapurikaupungissa, mutta en pääse paikalle. En omista autoa, eikä busseja kulje kuin koulukuljetukset, eikä se käy, kun on vuorotyö kyseessä. Mutta työkkärissä uhkaavat karenssilla ja kyselevät, enkö voisi lainata autoa?!?! Mitvit?
Kommentit (346)
Taitaa olla trolli kun työkkärit lakkautettiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tekosyysi mikset voi ostaa autoa?
Ei liene tekosyy jos ei ole rahaa ostaa, saati ylläpitää autoa.
- ohis
Äsken kirjoitinkin, että leasing auto on yksi ratkaisu. Jos ei ole ihan yli varojensa törsännyt eikä olisi ylikallista asuntolainaa tai typerien kulutusluottojen maksueriä, luulisi työn myötä olevan tuollaiseen varaa.
Osapäivätyön palkka voi olla 1500€. Siitä menisi se 300-400€/kk pelkkään autoon. Yhtään killinkiä ei jäisi säästöön tulevaan remppaan ja niitähän pitkien matkojen jälkeen tulee hyvin äkkiä.
Ei sun tarvitse leasingauton remppoja kustantaa. Sehän on just sen leasingin idea.
Minun äiti otti leasing-auton, kun sai työpaikan 70 km:n päästä. Leasing on huoleton.
Paljonko leasing maksaa, hinta/kk? Onko autosta sen lisäksi muita kuluja?
Katselin Beelyn autoja ja halvimmillaan alle 300 euroa kuussa, jos sitoutuu siihen vuodeksi. Sisältää huollot, katsastuksen ja kahdet renkaat. Vakuutus ja bensat pitää maksaa erikseen.
-eri
No niin. Ja milläs tämä auton leasing ja muut kulut maksetaan ennen kuin saa sieltä töistä palkkaa kun sinne töihin ei pääse ilman sitä autoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ohis
Äsken kirjoitinkin, että leasing auto on yksi ratkaisu. Jos ei ole ihan yli varojensa törsännyt eikä olisi ylikallista asuntolainaa tai typerien kulutusluottojen maksueriä, luulisi työn myötä olevan tuollaiseen varaa.
Niin. Työn myötä. Ensin pitäisi päästä sinne töihin että siitä saisi rahaa että sitten olisi (ehkä) varaa ostaa se auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet saanut näin vaikeassa työmarkkinatilanteessa työtarjouksen naapurikaupungista. Sinun kuuluisi hyppiä riemusta ja olla kiitollinen työpaikasta. Sen sijaan masennellaan vauvapalstalla ja etsitään tekosyitä olla katkera, kun töitä löytyi.
Osta auto tai muuta naapurikaupunkiin lähemmäs työpaikkaa.
Eihän se työtarjous tarkoita, että itse saisi sen työn. Sama työtarjous on voitu lähettää sadalle muullekin, ja työnantaja ei välttämättä halua heistä ketään.
Olin n. 30 vuotta sitten jonkun aikaa työttömänä ja työkkäri lähetti minulle neljä työtarjousta, joista sain valita, minne menen töihin. Onnistuin valinnassani erinomaisesti, koska sain työskennellä kyseisessä firmassa eläkeikään saakka.
Työtarjous tarkoittaa käytännössä, että TE-toimisto on etsinyt työttömälle työpaikan ja tarjoaa sitä yhteistyössä yrityksen tai organisaation kanssa. Työtön valitsee saamistaan työtarjouksista itselleen sopivimman ja mieluisimman työn. Tiedän tämän prosessin tarkalleen, koska on tosiaan omakohtaista kokemusta, kuinka TE-toimistot hankkivat työpaikkoja työttömille.
Jos saa ainoastaan yhden työtarjouksen, työ on otettava vastaan tai muuten tulee pitkä karenssi.
Näin se oli todellakin vanhoina hyvinä aikoina. Nykyjään työkkäri ei ole työnvälitystoimisto, vaan työttömän ja vajaakuntoisen kyykytystoimisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverille kävi just noin ja tuli karenssi. Ei auttanut edes valitus ja todisteet autottomuudesta.
Kenen se auto täytyisi ostaa? Niin me muutkin rahoitetaan se työssä kulkemiseen tarvittava auto, kun julkisia ei kulje. Tervetuloa aikuisuuteen, terveisiä kaverilles että täysin oikeutettu karenssi.
Meinaatko sinä, että prsaukinen saa autolainaa? Tipahda maanpinnalle.
Löytyyhän tekosyitä kun oikein haker.Kun pääsee töihin ,saa lainaa.Sitä ennen voi lainata auton vaikka kavereilta tai vaikka vuokrata.
Millä/kenen rahalla sinä työttömänä, joka elää kituuttaen kädestä suuhun, vuokraat sen auton jotta pääset sinne työpaikalle töihin josta sitä rahaa saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaavassa tilanteessa 90-luvulla, kun meillä kummaltakin lähti työpaikat alta, myytiin vähän aiemmin ostettu talo ja muutettiin mukisematta työn perässä. Jos tarjolla on vakituinen työpaikka, pitää muuttaa sen perässä, eikä jäädä peukku takalistossa pyörimään. Jos oma asuinkunta tai -kaupunki on tyhjentyvä tuppukylä, niin sitä suuremmalla syyllä.
Kauanko teillä meni 1990-luvulla aikaa että saitte talon myytyä ja miten ajattelet kauanko talon myyminen tänä päivänä kestäisi?
Siihen meni muutama kuukausi. Se ei kuitenkaan ole pointti tässä. Tiedän kyllä oikein hyvin, että asunnon myynti voi viedä moninkertaisesti tuon, jos edes menee kaupaksi. Silloin oli ihan yhtä huono tilanne, mutta ehkä meillä kävi vain hyvä tuuri.
Jos työtön ja autoton asuu jossain huitintuutissa, eikä ole valmis edes yrittämään oman tilanteensa parantamista, vaan uikuttaa ja hakemalla hakee syitä, miksi mikään ei käy, niin se on sitten vähän niin kuin voivoi. Olen itse sen verran usein päätynyt aloituspisteeseen, etten ihan hevillä niele kaikkia syitä ja selityksiä, joita tässäkin ketjussa on ollut.
Aloitus taitaa kuitenkin olla trolli, joka on kuukausitolkulla valittanut, että tilillä on rahaa alle euron, eikä ruokaa ole. Mikään neuvo ei kuitenkaan ole kelvannut oman tilanteensa korjaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla trolli kun työkkärit lakkautettiin
Taitaa olla kirjoitus taidoton kun pistekkin puutttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen työttömän pitäisi myös karenssin uhalla ajaa ajokortti, jos sitä ei ole.
Entä jos on lääkärin määräämä ajokielto? Niitähän voi olla jonkin sairauden tai esim. puutteellisen näön vuoksi.
Kaikilla ei ole, kaikki eivät voi, entä jos... Mitä jos nyt kuitenkin edes yritettäisiin tehdä itse asioita, joilla omaa tilannetta saisi parannettua? Ei ole kiva vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Vanha romu tulee kalliiksi.
Mene nyt perkele sinne töihin äläkä selitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen työttömän pitäisi myös karenssin uhalla ajaa ajokortti, jos sitä ei ole.
Kaikki eivät voi ajaa korttia terveyssyistä.
Mulle kyllä passain, jos sen kortin siis joku kustantais
Minä maksoin kortin opintolainalla aikoinaan. Makselin opintolainan pois joskus 24 vuotiaana. Lainan sain jotain 18-vuotiaana
Minä tein samoin. Lainaa saikin sitten maksella liki kymmenen vuotta kun ei ollut töitä kuin pätkiä silloin tällöin.
Sehän ei yllätä mitenkään, että kaikki ehdotukset ja vinkit saavat alapeukkuja 😅.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oisko aika hankkia se auto. Muutaman satasen ritsallakin pääsee kulkemaan.
Muutaman sadan risoja ei enää ole myytävänä. Ainakaan ei liikennekelpoisia, eli katsastettuja.
Kyllä työpaikkaan kannattaa investoida vaikka pieni autolaina. Muutamalla tonnilla saa aivan kelpoisan pikkuauton. Elämässä pitää mennä eteenpäin, ei saa jäädä tuleen makaaman ja valittamaan.
Millä persaukinen mitään lainaa mistään saa?
Ota sillä karvalompsalla tienestiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vastaavassa tilanteessa menin ja ostin auton, tietenkin. Ja tokihan voit muuttaa?
Ennen tällaisia neuvoja pitäisi tietää, onko kyse vakituisesta työsuhteesta, tai kenties jostain muutaman kuukauden määräaikaisesta pestistä. Vakituisen työpaikan vuoksi varmasti voisikin ottaa lainan ja hankkia auton, tai yrittää löytää asunto lähempää, mutta asia on ihan toinen, jos kyse onkin lyhyestä pätkätyöstä.
Trolli ei ikinä vastaa kysymyksiin. Tekosyitä toisensa perään kyllä tulee, miksi mikään ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ohis
Osapäivätyön palkka voi olla 1500€. Siitä menisi se 300-400€/kk pelkkään autoon. Yhtään killinkiä ei jäisi säästöön tulevaan remppaan ja niitähän pitkien matkojen jälkeen tulee hyvin äkkiä.
Ei sun tarvitse leasingauton remppoja kustantaa. Sehän on just sen leasingin idea.
Minun äiti otti leasing-auton, kun sai työpaikan 70 km:n päästä. Leasing on huoleton.
Katselin Beelyn autoja ja halvimmillaan alle 300 euroa kuussa, jos sitoutuu siihen vuodeksi. Sisältää huollot, katsastuksen ja kahdet renkaat. Vakuutus ja bensat pitää maksaa erikseen.
-eri
Eli tuolla systeemillä hintaa tulee kuukaudessa jo 600-700€. Jollakin 1500€ palkalla aika kova hinta. Ja jos pitää vuodeksi sitoutua mutta työ onkin vaikka vain kesälomatuuraus kesäheinäkuut. Millä se loppuaika maksetaan? Jos ei töitä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Sehän ei yllätä mitenkään, että kaikki ehdotukset ja vinkit saavat alapeukkuja 😅.
MOT 😅
Vierailija kirjoitti:
No ajattelitko että kuningasajatuksesi "karvalompsasta" saisi kaikki yläpeukuttamaan? Oikeasti? Tsiisus miten älykääpiöitä tällä palstalla on 🤣. Mene jo nukkumaan pääsi selväksi.
Mä kuljen töihin julkisilla sen 60 kilsaa. Hyvinkäältä - Helsinkiin. Muutama duunikaveri kulkee Tampereelta Helsinkiin kolmena päivänä viikossa, eivätkä jää yöksi yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ohis
-eri
Eli tuolla systeemillä hintaa tulee kuukaudessa jo 600-700€. Jollakin 1500€ palkalla aika kova hinta. Ja jos pitää vuodeksi sitoutua mutta työ onkin vaikka vain kesälomatuuraus kesäheinäkuut. Millä se loppuaika maksetaan? Jos ei töitä löydy.
Ja miten siitä lopusta maksetaan asuminen ja ruoka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ajattelitko että kuningasajatuksesi "karvalompsasta" saisi kaikki yläpeukuttamaan? Oikeasti? Tsiisus miten älykääpiöitä tällä palstalla on 🤣. Mene jo nukkumaan pääsi selväksi.
En ole mitään karvalompsaa ehdottanut, vaan ihan toteutettavissa olevia juttuja. Menisit itse nukkumaan pääsi selväksi, kun niin sekaisin olet.
Kun palkasta jöä köteen 1400 ja vuokra jo 750 niin einome varaa laitta 500 e kuussa autoon