Karenssilla uhataan. Pitäisi mennä töihin 43 km päähän, eikä minulla ole autoa!
Ovat täällä kuulemma laajentaneet työssäkäyntialuetta 80 km säteelle. Minulle olisi työpaikka naapurikaupungissa, mutta en pääse paikalle. En omista autoa, eikä busseja kulje kuin koulukuljetukset, eikä se käy, kun on vuorotyö kyseessä. Mutta työkkärissä uhkaavat karenssilla ja kyselevät, enkö voisi lainata autoa?!?! Mitvit?
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen työttömän pitäisi myös karenssin uhalla ajaa ajokortti, jos sitä ei ole.
Entä jos on lääkärin määräämä ajokielto? Niitähän voi olla jonkin sairauden tai esim. puutteellisen näön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha romu tulee kalliiksi.
Sen voi vaihtaa, kun koeajan jälkeen vakinaistetaan ja voi hakea autolainaa parempaan autoon.
Esim mun puoliso osti sellaisen 3 tonnin romun. Korjautti sitä sitten vuoden sisään 3 tonnilla. Auto ei tullut kuntoon. Korjaamo kertoi, että he eivät tee enää korjauksia kun toiminta on lopetettu. Auto oli siis vuoden käytössä. Hinausta pariin otteeseen. Vuokra-auton otti korjausten ajaksi.
Oliskohan sellaiset 7000 vähintään hassannut autoon vuodessa, jolla ei tee mitään kun ei sillä pysty ajamaan. Ei sitä edes kukaan osta.
Miettikäähän nyt sitä romun ostoa toisenkin kerran. Tuon auton pelkästään nämä kertomani menot tekee lähemmäs 600 euroa kuukautta kohden. Tuohon lisäksi polttoainekulut, liikennevakuutus jne, niin se meni 1000 euroa kuukaudessa tämän romun pitämiseen.
Minä olen ostanut tonnilla auton ja sillä ajelin edullisesti monta vuotta. Ei tarvinnut mitään muuta tehdä kuin perushuollot. Ei tulisi mieleenkään korjauttaa halpaa autoa monella tonnilla.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Minä suorastaan tiputin silmät päästä kun näin sen korjaamolaskun, joka oli yli 3000 euroa kertakäynniltä. Puoliso piilotteli sitä laskua takin taskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen työttömän pitäisi myös karenssin uhalla ajaa ajokortti, jos sitä ei ole.
Kaikki eivät voi ajaa korttia terveyssyistä.
Mulle kyllä passain, jos sen kortin siis joku kustantais
Minä maksoin kortin opintolainalla aikoinaan. Makselin opintolainan pois joskus 24 vuotiaana. Lainan sain jotain 18-vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tulee ajoa ihan saatanasti kuukaudessa. Jos on 5 työpäivää viikossa, niin yli 1800 km. Vuodessa tulee yli 20 000 km pelkkiä työajoja. Noilla määrillä jo auton kulut on vähintään 500€/kk. Saa olla jo oikeasti palkka aika paljon parempi kuin perinteiset "12,50 euroa tunnilta".
Voi-voi.Monelle tulee saman verran työmatka ajoja ja käyvät töissä ja elättävät itsensä.Tukielätille vaan on kaikki niin vaikeaa... paitsi tukien kerjääminen.
No kyllä minäkin töissä käyn, mutta en todellakaan esim nykyisellä tuntipalkallani (14€/h) kulkisi jotain vıtun 1800 kilsaa kuukaudessa työajoja. Itsekin vastustan tukielättejä, mutta jos noin hevonperseen kauas pakotetaan töihin, niin palkankin sietää olla luokkaa 20€/h.
Niin ei suorittavan tason työtä kannata lähteä kaukaa tekemään. Rahallinen hyöty valuu työmatkoihin, eikä työnantajanaan kannalta ole mitenkään oleellista saada juuri sitä kaukaa asuvaa töihin. Huonopalkkaisiin suorittavan tason töihin löytyy kyllä työvoimaa lähempääkin. Ihan naurettava ajatuskin, että joku matkustaisin jostain Helsingistä Jyväskylään jakamaan jotain kaupunkilehtiä.
Miten tollanen on edes provon tarpeisiin palkattu mihinkään? Ihan sait työpaikan edes käymättä haastattelussa. Niin varmaan.
En minäkään saa ajokorttia sairauden takia. Yhden kerran olen saanut karenssin, kun en voinut ottaa vastaan työtä jossa olisi tarvinnut ajokorttia. Ei kelvannut lääkärintodistus.
Harvoin kuulee enää tällaista, että TE-toimiston kautta saa työtarjouksen. Sinulla täytyy olla erittäin innokas ja osaava työnhakuvalmentaja, koska hän on hankkinut sinulle työpaikan. Useimmiten TE-toimistossa työnhaku jätetään kokonaan työttömän omalle vastuulle, vaikka nimenomaan ammattilaisten työtehtävähän se olisi etsiä sopiva työpaikka, lähettää työtarjous ja ilmoittaa päivämäärä, koska saa aloittaa työt.
Yritä löytää joku keino, jotta pystyisit ottamaan työtarjouksen vastaan.
Koskahan TE:lle annetaan oikeus päästä katsomaan eri rekistereitä: esim. ajokorttirekisteri, kanta tiedot jne ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet saanut näin vaikeassa työmarkkinatilanteessa työtarjouksen naapurikaupungista. Sinun kuuluisi hyppiä riemusta ja olla kiitollinen työpaikasta. Sen sijaan masennellaan vauvapalstalla ja etsitään tekosyitä olla katkera, kun töitä löytyi.
Osta auto tai muuta naapurikaupunkiin lähemmäs työpaikkaa.
Eihän se työtarjous tarkoita, että itse saisi sen työn. Sama työtarjous on voitu lähettää sadalle muullekin, ja työnantaja ei välttämättä halua heistä ketään.
Olin n. 30 vuotta sitten jonkun aikaa työttömänä ja työkkäri lähetti minulle neljä työtarjousta, joista sain valita, minne menen töihin. Onnistuin valinnassani erinomaisesti, koska sain työskennellä kyseisessä firmassa eläkeikään saakka.
Työtarjous tarkoittaa käytännössä, että TE-toimisto on etsinyt työttömälle työpaikan ja tarjoaa sitä yhteistyössä yrityksen tai organisaation kanssa. Työtön valitsee saamistaan työtarjouksista itselleen sopivimman ja mieluisimman työn. Tiedän tämän prosessin tarkalleen, koska on tosiaan omakohtaista kokemusta, kuinka TE-toimistot hankkivat työpaikkoja työttömille.
Jos saa ainoastaan yhden työtarjouksen, työ on otettava vastaan tai muuten tulee pitkä karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vastaavassa tilanteessa 90-luvulla, kun meillä kummaltakin lähti työpaikat alta, myytiin vähän aiemmin ostettu talo ja muutettiin mukisematta työn perässä. Jos tarjolla on vakituinen työpaikka, pitää muuttaa sen perässä, eikä jäädä peukku takalistossa pyörimään. Jos oma asuinkunta tai -kaupunki on tyhjentyvä tuppukylä, niin sitä suuremmalla syyllä.
Kauanko teillä meni 1990-luvulla aikaa että saitte talon myytyä ja miten ajattelet kauanko talon myyminen tänä päivänä kestäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tekosyysi mikset voi ostaa autoa?
Ei liene tekosyy jos ei ole rahaa ostaa, saati ylläpitää autoa.
- ohis
Äsken kirjoitinkin, että leasing auto on yksi ratkaisu. Jos ei ole ihan yli varojensa törsännyt eikä olisi ylikallista asuntolainaa tai typerien kulutusluottojen maksueriä, luulisi työn myötä olevan tuollaiseen varaa.
Osapäivätyön palkka voi olla 1500€. Siitä menisi se 300-400€/kk pelkkään autoon. Yhtään killinkiä ei jäisi säästöön tulevaan remppaan ja niitähän pitkien matkojen jälkeen tulee hyvin äkkiä.
Ei sun tarvitse leasingauton remppoja kustantaa. Sehän on just sen leasingin idea.
Minun äiti otti leasing-auton, kun sai työpaikan 70 km:n päästä. Leasing on huoleton.
Paljonko leasing maksaa, hinta/kk? Onko autosta sen lisäksi muita kuluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet saanut näin vaikeassa työmarkkinatilanteessa työtarjouksen naapurikaupungista. Sinun kuuluisi hyppiä riemusta ja olla kiitollinen työpaikasta. Sen sijaan masennellaan vauvapalstalla ja etsitään tekosyitä olla katkera, kun töitä löytyi.
Eihän se työtarjous tarkoita, että itse saisi sen työn. Sama työtarjous on voitu lähettää sadalle muullekin, ja työnantaja ei välttämättä halua heistä ketään.
Olin n. 30 vuotta sitten jonkun aikaa työttömänä ja työkkäri lähetti minulle neljä työtarjousta, joista sain valita, minne menen töihin. Onnistuin valinnassani erinomaisesti, koska sain työskennellä kyseisessä firmassa eläkeikään saakka.
Työtarjous tarkoittaa käytännössä, että TE-toimisto on etsinyt työttömälle työpaikan ja tarjoaa sitä yhteistyössä yrityksen tai organisaation kanssa. Työtön valitsee saamistaan työtarjouksista itselleen sopivimman ja mieluisimman työn. Tiedän tämän prosessin tarkalleen, koska on tosiaan omakohtaista kokemusta, kuinka TE-toimistot hankkivat työpaikkoja työttömille.
Jos saa ainoastaan yhden työtarjouksen, työ on otettava vastaan tai muuten tulee pitkä karenssi.
Mutta kun nykyisin ei toimita näin! Työkkäri ei etsi mitään töitä työttömille eikä niitä tarjoa. Työttömän täytyy itse hakea töitä. Eli jos ap on saanut työpaikan, on hän sitä aivan itse hakenut ja silloin voi syyttää vain itseään siitä, että on hakenut paikkaa niin kaukaa, ettei pysty sinne kulkemaan. Kyseinen työnantaja on siis ilmeisesti ilmoittanut työviranomaisille, jos kerran karenssi uhkaa. Eihän ne työkkärissä voi mitenkään kyseisestä työtarjouksesta tietää, jollei sitä ap itse tai työnantaja ole löperrellyt.
Työmarkkinatorilla voi olla ehdotuksena joitain työpaikkoja, mutta ei niitä tarvitse hakea. Työkkäri ei ole pakottanut hakemaan mitään tiettyä työpaikkaa aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse vastaavassa tilanteessa menin ja ostin auton, tietenkin. Ja tokihan voit muuttaa?
Ennen tällaisia neuvoja pitäisi tietää, onko kyse vakituisesta työsuhteesta, tai kenties jostain muutaman kuukauden määräaikaisesta pestistä. Vakituisen työpaikan vuoksi varmasti voisikin ottaa lainan ja hankkia auton, tai yrittää löytää asunto lähempää, mutta asia on ihan toinen, jos kyse onkin lyhyestä pätkätyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita, vaan sitä että työkkäri lähettää ainoastaan tiedon avoinna olevasta työpaikasta. Työkkäri ei tosiaankaan suorita työttömän puolesta sitä työnhakua
Pitäisi mennä töihin vai hakea paikkaa? Jos jälkimmäistä, ei mitään hätää. Ei sinua palkata, kyllä tietävät rekrytoijatkin ettei bussit kulje.
Työkkäri ei nykyään enää osoita että mene töihin, voivat vain käskeä hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt ketään voi pakottaa autoa ostamaan. Joskus kun hain töitä, niin oli työnantajalle aika selvä että en ole sopiva hakija kun ei sitä autoa ollut, eikä siihen aikaan vuorokaudesta julkisetkaan kulkeneet, niin eipä sitä olisi töihinkään päässyt.
Olisit joutanut ikuiseem karensseen myös tuosta. Jos auton ostamalla saisi työpaikan niin ei ole mitään syytä olla ostamatta sitä autoa.
Millä vitulla sinä ostat auton jos sinulla ei ole riittävästi rahaa että voisi ostaa yhtään minkäänlaista autoa??? Monopoly -seteleillä se pitäisi ostaa vai sinäkö sen maksat???
Helvetin idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liene tekosyy jos ei ole rahaa ostaa, saati ylläpitää autoa.
- ohis
Äsken kirjoitinkin, että leasing auto on yksi ratkaisu. Jos ei ole ihan yli varojensa törsännyt eikä olisi ylikallista asuntolainaa tai typerien kulutusluottojen maksueriä, luulisi työn myötä olevan tuollaiseen varaa.
Osapäivätyön palkka voi olla 1500€. Siitä menisi se 300-400€/kk pelkkään autoon. Yhtään killinkiä ei jäisi säästöön tulevaan remppaan ja niitähän pitkien matkojen jälkeen tulee hyvin äkkiä.
Ei sun tarvitse leasingauton remppoja kustantaa. Sehän on just sen leasingin idea.
Minun äiti otti leasing-auton, kun sai työpaikan 70 km:n päästä. Leasing on huoleton.
Paljonko leasing maksaa, hinta/kk? Onko autosta sen lisäksi muita kuluja?
Katselin Beelyn autoja ja halvimmillaan alle 300 euroa kuussa, jos sitoutuu siihen vuodeksi. Sisältää huollot, katsastuksen ja kahdet renkaat. Vakuutus ja bensat pitää maksaa erikseen.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, nyt noin 30 vuotta myöhemmin ei todellakaan ole työpaikkoja mistä valita , mistä näitä tällaisia kommentoijia oikein aina riittää 😅
Jos et tommosta osaa välttää ihan vaikka valehtelemalla, oot sen verran simppeli, et tehdastyö on ihan oikee paikka.
Niinku muillekin. Aah, nyt paukuille, verovaroin tottakai.
Ainii, se jota ärsyttää, niin mieti paljonko sua ärsyttää, kun oot 70 vee vanhapoika Virginiasta.
Ja oi, niin kiltti.
Mulle kyllä passain, jos sen kortin siis joku kustantais