****MAALIKSET 2007 viikolla 20****
Tässä vielä edellinen viikko: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10254708&p=3&tmode=1&smod…
Kommentit (40)
Höyry on siis hyvästä, että herra Puksu on vain hyvä ja menee sinne höyryyn, mutta kattilahan on ihan palovammavarma juttu eli suihkusta se höyry pitäis ottaa.
Ilmastointiräppänät kiinni katosta (tai missä teillä ne on), ettei höyry pääse karkuun. Vesihanat täysille ja meillä käytetään tällasta tehokeinoa eli suihku matalalle, tulikuumaa vettä valumaan täysillä ja ämpäri alle. Muodostuu paremmin se höyry, kun saa suhistella sinne ämpäriin. Välillä vaan tyhjentää sen niin saa paremmat höyryt. Siellä istuu jakkaran päällä poika sylissä ja kyllä pitäis alkaa happi kulkemaan.
Valkosipulia (tai tavallista) sukkahousun kärkeen hakattuna ja pinniksen kaiteeseen kiinni roikkumaan mahdollisimman lähelle lapsen kasvoja. Tän ikäiset kun ei onneks vielä osaa ottaa kiinni niistä niin hyvin kuin jonkun ajan päästä ja siinäpä onkin sitten taas uusi paikka sille keksittävä.
Nenän putsausta höyryn aikana ja jälkeen friidalla. Lähtee muuten tosi paljon sitä mönjää sieltä jostain nenäröörien uumenista.
Kokeilehan näillä nyt alkuun. Toivottavasti vastasin oikein kaikki, en muista enää mitä kaikkea kirjotit. Oisin aiemmin jo auttanu, mut en päässy kirjautuu sisään jostain syystä. Mut näillä saattais ens yö mennä tosi hyvin. Meillä ainakin noi on tehokkaimmat keinot.
Papu ja aina nuhanenä Hermanni yli 2kk
Omanapaista tekstiä tiedossa eli kun lapsukainen kerran vielä uinuu ulkoilun seurauksena kerron pikaisesti neuvolakuulumiset.
Eli meillä on Benjaminilla ikää 10 vko 5pv j atänään käytiin ¿2kk¿ lääkärissä.
Pituutta oli 55cm(synt 45cm), painoa 4880g(synt 2098g)ja pipolla ympärystä 40.2cm(synt 32cm)
Lääkäri kehui katseella seuraamista,seurustelua(kuulemma tosi aktiivista juttelua) ja hymyjä sekä päänkannattelua. Näkö ja kuulo hyvät.
Iho on hiukan kuiva, no, senhän toki tiesinkin,mut tuo vaihtelee tosi paljon päivittäin.
Kyselin auringolta suojaamisesta mut en saanut oikein mitään irti lekurista sen suhteen.
Sain luvan kokeilla pientä määrää maissivelliä iltaruoan yhteydessä et uni olisi pidempijaksoista yöllä.mut masua pitää tarkkailla kunnolla...
Ei kait sen kummempia.
Hauskaa helatorstaita kaikille!!!Meillä mun äiti hakee pojan perjantaina hoitoon ja me sitten sunnuntaina haetaan pieni-mies takaisin kotiin. Saadaan olla hetki kahden kun tulee lähipäivinä 2v tapaamisestakin eli syytä pieneen juhlaan ja minä oon ollut niin kiinni pojassa koko ajan.
Masumamma ja Benjamin
Papu antoikin jo hyviä neuvoja. Mä sain tällaisen neuvon lääkäriltä: Lämmäitä sauna n.50 asteiseksi ja sitten vain kunnolla vettä kiukaalle, siellä kun istuu alalauteella vauvan kanssa niin varmasti alkaa räkä valumaan!
meilläkin käytiin tänään neuvolassa. hyvin on poika kasvanut, mitat on jo 6300g/62cm. ei siis ihme että vaatteita jää jatkuvasti pieneksi ja äidillä kädet ovat välillä tosi kipeät...
masu-mamman kanssa ollaan siis samana päivänä oltu neuvolassa. me oltiin jo aamusta, mites te? ja samaan seurakunnan ilmoittamaan kastetut-listaan on meidän pojat pääseet. ihmettelinkin aluksi miksi lehdessä ollut nimi kuullosti niin tutulta...
poika sai tänään ensimmäisen rotavirusrokotteen. liekö siitä johtunut, mutta tänään on sitten itketty vatsavaivoja. niitä ei pojalla ole ollutkaan, joten meikäläinen tunsi itsensä hyvin avuttomaksi moisen kanssa. onneksi selvittiin muutaman tunnin oireilulla ja nyt on poika jo ihan erilaisessa kunnossa. ilmavaivoista kärsittiin ja lopulta helpotti kun vaippaan tuli muutakin kuin ilmaa. nyt jo nukutaan tyytyväisenä omassa sängyssä. ja sinne viereen taidan pian mennä minäkin...
ruusunpiikki ja Leo ( 10,5 viikkoa)
Varjelkoon...jos yhden lapsen sairastaminen on NÄIN tuskallista niin täytyy nostaa hattua ja kumartaa toooodella syvään teille joilla on useampia - etenkin jos sairastuvat samaan aikaan!
Illalla käytiin möhköfantin ohjeella " saunomassa" ja valkosipulia roikkuu sängynlaidoissa - varmuudeks vähän joka puolella :) Päätyä on nostettu reilusti...illalla poika röhis tosi kammottavasti, aamuyöstä ei mitään - ei yhtikäs mitään! Mun piti oikein säikähtää ja kuulostella useempaan kertaan hengittääkö Puksu ollenkaan..aamulla herätessä taas röhisee. Kai sinne nieluun nousee jostain henkitorvesta aina joku limakupla jonka tuo aikanaan nielasee tai kakoo ulos ja olo helpottaa. Imetyskin hoitu puolistuvassa asennossa yöllä kun rohis ikävästi. Nyt nukkuu sitterissä keittiön pöydällä..menis nyt ohi äkkiä.
PAPU; ei se kattila ollu siellä enää kun lapsen kiikutin " majaan" . Meillä vaan on suihkutila niin iso (pyykkien kuivausta varten) ja avoin että sen höyrystämiseen menee vettä oikein urakalla..ja kunnallisessa se sitte maksaa. Sen puoleen viritin majan jonka höyrystin ensin kiehuvalla vedellä..sitte nakkasin kattilan pois ja istuskeltiin siellä...kauheen huudon säestyksellä.
ai no nyt hää sit heräskii
moimoi
Tappert
Ei se sitterissä nukkuminenkaan pahasta ole. Jos lasta helpottaa se, että on pystyasennossa niin se on sitten sitteri, auton kaukalo tai se nostettu sänky. Kyllä sitä kaikkensa tekee, että lapsella vain ois mahdollisimman hyvä olla.
Siihen höyryyn se vaavi kyllä tottuu. Eli kokeile uudelleen sit majailua vain. No en mä aatellukkaan, että sä niin höpö oisit, että lapses polttaisit. ;) Hyvä, että sauna auttoi ja sipulin tehokin on kyllä ihmeellinen.
Niin, että jos yhden kanssa on raskasta ja huolissaan saa olla koko ajan niin kuvitteleppa sitä mein pikku Leannaa, joka siitä seistemännestä jo unelmoi. =)
Pikaista paranemista Puksulle! Ja voimia äiskälle. :)
Papu ja Hermanni
Huomenta, aivan ' huomenta' nousin juuri äsken ylös, ja mies on hoitanut vauvaa klo.7stä saakka, ihanaa oli nukkua ' yksin' (hyi mua) mutta todellakin mukavaa saada koko sänky itselleen ja vain nukkua, nyt olo todella virkeä. Vauvan imetin ja laitoin aamupäiviksilleen, nyt nukkuu sellaisen 1-1.5h, ja minä saan rauhassa juoda aamukahveet .. Täällä on kaikki hyvin, vauva kasvaa hurjaa vauhtia ' ihan silmissä' ja vaatteita on jäänyt täälläkin jo pieneksi, vaikka laitokselta kotiuduttuamme tuntui, että kaikki on niiin isoja, että toinen hukkui niihin :-)) Tytöllähän on paino noussut hienosti, synt.paino oli 3200g ja nyt ollaan jo siellä viiden kilon hujakkeilla, ja ikää 6 viikkoa-wau
Sin-nalle pitää heti ekaksi sanoa-miljoona kiitosta, koska sibicortisonia ollaan laitettu parin päivän ajan ja ohuelti ja vain 2x pvässä, ja nyt pylly on jo ' hyvä' eli ihottuma näyttää kadonneen, muutama hassu pläntti on jäljellä. Ja vaippamerkkiä me siis vaihdettiin, oli pampers ja nyt libero, muumit, dailyt jne on testattu ja huonoiksi havaittu !!!
Kurjia noin pienten vauvojen lentsut-voi kun parantuisivat pian ! Viehän tappi Puksu höyryhyppelylle majaan, voi kun auttaisi ...
No nyt rohkaistuin ja aattelin soittaa ajan siihen hepatiitti/rotavirus rokotukseen, jos enää pääsee .. Mekin kun matkustellaan paljon ja miehen kotimaassakin käydään vuosittain joten kait se ihan hyväksi on, vaikka mua jotekin juuri nuo rokotteet pelottaa, älkääkä kysykö miksi ..
Pian lähdetään vaunuilemaan, ja samalla reissulla mennään ukkia ja mummoa moikkaamaan ja koiruutta. Koiruus on ottanut vauvan suojelukseensa, viimeksi kun kävin siellä ja vauva oli äitini sylisä, ja eräs naapuri poikkesi kylään ja oli hieman ottanut maitoa vahvempaa niin koira meinasi käydä kiinni, kun hän horjahti äitiäni kohti jolla oli meidän pikkuinen sylissä. Ja ei ole agressiivinen koira ollut koskaan.
Nyt hyvää helaa kaikille t. emmi ja tyttöpieni melk. 6vkoa
Miten te ootte sellaseen B-hepatiitti -juttuun päässeet, mä olen kuullut vaan siitä rotavirusrokotteesta ja sekin muistaaksen sellanen kokeilu, että osa saa lumetta ja osa oikeeta. Oonko mä taas lukenut jotain ihan muuta kun asiaa :)
Joku oli väsymyksestä kirjoitellut; mun mielestä on ihan normaalia, että välillä on huonoja päiviä, niinhän niitä on muillakin. Ja kyllä kun puistossa ja muualla juttelee ja kuuntelee, niin yks jos toinenkin äiti valittelee väsymystä. Meillä tää tapaus siiri on onneks hyvä nukkuja ja syöjä, joten tällä kertaa olen säästynyt suurväsymykseltä.
Tappi: meillä Siirillä oli ihan pienenä vihreetä limaa röörit täynnä, mutta Kättärillä ja Pikkujätissä olivat sitä mieltä, että se oli maitoa, joka jää nieluun. Tiiä sitten " oikeesti" mitä oli, mutta se meni ohi suht nopeesti.
Pitänee taasen mennä, neiti kutsuu (aina kun mä olen koneella).
-m-
Meille tuli viime viikolla Tampereen yliopistoston Lääketieteen laitokselta kutsu Hepatiitti-B rokotukseen ja samalla antavat rotavirusrokotteenkin. Kyse on siis rokotetutkimuksesta. Vauvan tulisi olla 40-80 päivän ikäisiä ensimmäisen rokotuksen aikaan. Täällä Vantaalla se rokotuskeskus on Itä-Vantaan rokotusklinikalla Vernissassa.
t. emmi
TAPPI: Jotensakin samat fiilikset: syvältä pyllyn uumenista nämä helekatin nuhat!!! Minen pysty ymmärtämään, miten voi tuollaisen pikkuriikkisen mini-ihmisen nuha olla näin ahistavaa! Meillä nuha on jatkunut nyt reilun viikon; KERTOKAA IHMISET MILLOIN TÄLLE TULEE LOPPU?! Yhä edelleen nenä rohisee ja rutisee ja vähän väliä sais olla Friidan kanssa hommissa. Päivät nyt vielä menee mitenkuten, koska unien välillä ollaan kuitenkin pystyssä ja valvotaan, eli nenän saa kutakuinkin inhimillisin välein tyhjäksi, mutta yöt. Etenkin aamuyöt. Jestas! Viime yönä raahasin vauvan kapalossaan pari kertaa nenäntyhjennykseen, kun tuntuu ettei henki kulje, ja sehän se vasta olikin neidin mielestä pahempaa kuin aasialaisten kidutuskammiot. En tiedä, vetäiskö sikaloidenkaan mekkalat vertoja sille kiljunnalle... Sanalla sanoen koko homma on äidin mielestä sydäntäsärkevän ahdistavaa! Meillä on tulevana tiistaina lääkärineuvola, joten jos sinne asti pärjäis kotikonstein ja sitten kyselisi apuja ja katsottaisi korvat. Missä on se paljonpuhuttu äidinmaidosta saatava vastustuskyky, kysyn vaan...
Meillä elämä on siis rajoittunut nyt yli viikon räkään ja sen tuottamaan ahdistustilaan. Tosin äitienpäivä oli aivan ihana piristyspäivä välissä, mutta ei sekään räkään pystynyt. Ei siis niin yhtään mitään muuta meille kuulu. No, tämä on taas tämmöistä suomalaista pessimismiä, tokihan meillä onnellisia ja iloisiakin hetkiä on; mahtavia hymyjä ja jutteluita (eilen oli leivinuunin kanssa piiiiitkät keskustelut).
KILOISTA: Miten niin muka imettäminen laihduttaa?! Minulla olisi vielä kuutisen kiloa lähtöpainoon ja tiukimpiin farmareihin, ja vaikka kuinka lenkkeilen ja liikun, syön terveellisesti ja imetän ja imetän ja imetän, vaaka näyttää aina samaa. RASITTAVAA! Joku kun jollain läski-Friidalla imaisisi nuo ihrat pois...
Onko kukaan muuten käynyt pienen vauvan kanssa risteilemässä? Meillä tekisi mieli lähteä käymään Sveea-mamman luona, mutta vähäsen mietityttää vauvan kanssa reissaaminen. Helppoahan tietty on se, että ruuat kulkevat aina kätevästi mukana ja pieni nukkuu vaikka takin taskussa, mutta entäs muuten? Mahtuuko laivan käytävillä vaunuilla kruisailemaan? Kertoilkaa omia kokemuksia ja mielipiteitä! :)
Nyt meni aurinko pilveen (isoon sellaiseen), ja vilu hiipii varpaisiin (istun siis kuistilla kannettavan kanssa). Pitänee lähteä sisätiloihin, jossa odottavat likaiset astiat, petaamaton sänky, pesemättömät pyykit ja tyhjä kahvipannu.
Raisa ja rimpsessa (melkein 9 vk)
Kirjoitin tuossa jo Puksulle taannoin viestiä mut sitä ei saanut lähetettyä tänne, aivan kun Papukaan ei ollut samana päivänä päässyt kirjautumaan..jotain siis oli ongelmaa varmaan sivustoilla..
Noh, meillä siis KOKO sakki flunssassa ja kaikki lapset korvatulehduksessa, että TAPPI; kyllä sitä vain pärjää, usko vain..kaikkeen tottuu ;)
Inhottavinta on että tuo pikkuinenkin on korvatulehduksessa ja ihan hirmuisessa yskässä ja hänellä otettiin sairaalassa nenästä näyte ja todettiin se rs-virus eli ärhäkkä flunssa on saapi olla tarkkana nyt. Syönti on huonoa mut menee kuites jotain. Toissapäivänä söi vain 70ml, silloin käytiinkin siellä sairaalassa. Onneksi poitsulla on hyvin tuota elopainoa ;) niin ei ihan heti hetkahda huonoon kuntoon mut meneehän nuo pienet nopeesti jos eivät koko päivänä syö..ikävää.. Ja ajatelkaa, ensimmäiset suun kautta otetut maistiaiset muuta kuin maitoa niin antibiootti :( Yäks! Onneksi vielä nuo röörit pysyny suht hyvin auki ettei ihan tukossa vielä ole, pahinta siis ainakin äidin mielestä tuo yskä.
Emmi: Kiva että sibicort auttoi, ikäviä nuo sitkeät vaippaihottumatkin ovat.
Väsymyksestä: Sitä on täälläkin, kovasti onkin. Ei enää riitä että saa edes välillä nukuttua 4h, ei.. Jotenkin nyt vain kuitenkin jaksaa kun on niin kipeä tuo vauva ja täysin syliteltävä, kun parantuu tästä niin varmasti mun väsymys on aivan valtava! Olen miljoonasti kiittänyt tuota kantoliina hankintaa kun siinä on pienen nyt oikein hyvä olla :)
Jaksamista kaikille ja pikaisia paranemisia pienille nuhanenuille!
Sinna
Rohkaisuks muille samantapaisessa tilanteessa eläville: Täällä on yks masennukseen taipuvainen äiti, jolla on aina liiallisen rasituksen jälkeen paniikkioireita! Ja silti elämä vauvan kanssa sujuu eikä mulla ole äitiysmasennukseen kuuluvaa " täydellisyysihannetta" .
Kyllä oli kamala hässäkkä aamulla, kun piti viedä miesväki töihin ja hoitoon että pääsin vauvan kanssa neuvolaan! Isompi ei meinannut nousta sängystä ja pienempi unohti kaiken mitä nelivuotiaat osaa ja teki tikusta kitinää.
Valitin neuvolantätille kurjuuttani ja se lupas ottaa selvää, pääsisinkö mä kunnan perheryhmään.
Huomasin muutama viikko sitten, että räkä ja suihkutissit on ikävä yhdistelmä. Meillä imetys sujuu parhaiten puoli-istuen tai selällään vauvan pää koholla, mutta nuhan aikana noi oli ainoat vaihtoehdot. Itsetehtyä suolaliuosta ruuttailtiin lääkeruiskulla nenään. Hoksasin, että jos sitä vähän lämmittää, niin se ei aiheuta edes huutoa. Pedi-nenäimu todettiin toimivaks (halvempi, kuin Nenä-Friida).
Jaahas, tirppa heräs joten mun tirsat jäi väliin. Kohta tarvii hakee ekavekara päikystä.
Hanne ja Alina, eilen 2kk.
Tosi harmi et noin moni pieni on nuhassa tai muuten kipee :( taitaa olla tää aika vuodesta taas.
Täällä rohistaan yhä..onneks ei oo kuumetta tms, tai ainakaa Puksu ei ole ollu kuumempi kun yleensä, mittaria en oo testannu vielä..kai sen huomaa olemuksesta ja kuumuudesta jos kuume alkaa nousta?
Aiemmin rohis vaan nielussa, nyt se alkaa holjalleen tulla nenäänki..tulis vaan suosiolla ulos asti. Kummaa et väliin rohisee ja kurnuttaa ku sammakko, ja hetken kuluttua ei yhtää, kai jostai keuhkoputkesta nousee limaa vähän kerrassaa tjn.
Eilen poika nukku PALJON, mutta hereillä ollessaa oli pirtee ja naureskeli tyytyväisenä joten...ei liene kauheen kipee, tukkonen vaan.
Sunnuntaina olis mein avioliiton siunaus ja ristiäiset..hurja homma niissäki vaik piti olla vaan pieni tilaisuus.
Mitä te ootte tehny kastevedelle???
Jotkut kuulema säilyttää veden, toiset kaataa sen jonnekin - vaan minne?
Me ajateltiin istuttaa ristiäisten jälkeen kirsikkapuu ja kaadetaan se " elämän vesi" Puksun oman puun juurelle :)
Äääh..taas kuuluu kutsu
Tappert
Täältä löytyis kanssa lisää nuhaneniä :(
Pikkuinen nyt pari päivää ollut kovin röhäisen oloinen. Vähäsen yskinyt ja nenä-friidalla olen räkää poistanut. Korisee silleen kurjasti nukkuessa :(
Esikoiselle tuli nuha tänään js tuo mein keskimmäinen poika ollut nuhassa kanssa pari-kolme päivää. Toissayön nukkui tosi huonosti. Itsellä myös nuha ja tosi kipee kurkku!! Ollut nyt eilen aamusta lähtien...
Että vissiin tuota röhää on liikkeellä ympäri suomea.
Viikonlopun sapuskat on nyt ostettu ja muutoinkin tuli vähän shoppailtua :) Kerrankin itselleni, vähän kesäisempää vaatetusta!
Lenkkeilyä ja muutenkin ulkoilua varten ostin uuden hupparin (pistää meinaas jo vähän hikoiluttaa tuommonen fleece takki...)
Ja sitten kyllä tuli ostettua esikoiselle pihalle verkkapuku. Kun siis yhden jo ostin, mutta onneksi hokasin ennen sen käyttöä, että rönypuku vois olla ihan paikallaan. Veikkaanpa vaan, että se kestää sen pari viikkoa miltei ehjänä ja yhden käyttökerran jälkeen on jo todella todella likainen!
Olisi sitten jotain, mitä laittaa kaupoillekkin päälle... meinaa vähän siistimpää...
Tuo meindän 1½ vuotias on kanssa jo mestari kuluttamaan noita vaatteita! Esikoinen ei kyllä vielä saanut tuon ikäisenä vaatteita hajoamaan, mutta tämä toinen saa. Esikoisen vanhat pihahousut oli ihan tosi hyvässä kunnossa vielä taannoin, nyt tuo mein termiitti on nekin kuluttanu jo polvista puhki ja ne on siis NIIIIIIN kamalan likaset ja kuluneet joka puolelta. Kun sitä pitää isoveikan ja hänen kavereiden perässä pysyä ja samoja leikkejä leikkiä pikkasta päälle 2 vuoden ikäerosta huolimatta... niin meno on sen mukasta kyllä, et hyvä kun kestää poika ite ehjänä!
Suututtaa, kun en ymmärrä miksi taas nuo syöttimet meinaa mennä epäkuntoon :(
Siis rinnanpäät, se alue mikä vauvan suussa syödessä menee sellaiselle punaselle vähän turvonneelle ihottumalle jota samalla kutittaa ja kirvelee. Meidän keskimmäistä pokaa imettäessä oli samoin. Tuli tuo riesa kun poika oli jotain 1-1½kk ja se meni sitten tosi pahaksi se ihottuma. Meni iho rikki ja vertakin tirskahteli imettäessä. Tuntu että tissinahkat jää liivinsuojiin kiinni ka mistään bepanthenista tai lansinoh voiteista ei ollu apua ollenkaan. Sain sitte 3 viikon kuurin lamisil voidetta (se on jotain jalkasieni voidetta!!) ja sillä sit lähti ja sitäkin piti muistaakseen parin kuurin verran hoitaa, että auttoi.
Siis oli joku sienitulehdus kai... MUTTA MISTÄ HITOSTA SELLAINEN TULEE?! Siiskö vauvan suusta?! Jos vauvalla sammas?! Kun en niiku käsitä enää. Kun kakkosella oli kyllä sammas ja siitä kuulemma saattoi sitten olla päässyt rintaan ja aiheuttaa sen ihon tulehtumisen... mutta en kyllä ole löytänyt viitteitä tämän meidän naperon suusta, että siellä olis mitään valkoista tms. Välillä vain hetkellisesti maitokieli.
Tää on vaan inhottavaa!!! Nyt olen sit seuraillut ja heti jos menee pahemmaksi, niin olen viisaampi ja menen sitten ajoissa lääkäriin. Nyt se aina tulee ja menee se ihottuma.
Joo, mutta nyt pitänee poistua kotitöiden pariin. Pitäisi keretä vielä ystävän kanssa iltalenkille tänään.
t. K@tju
K@tju;
Jos se ihottuman tapanen johtuu sammaksesta ni siihenhän pitäs tehota puolukka, kokeile sipasta puolukkaa rinnanpäihin vaik imetyksen jälkeen ja vähä lisää ennen imetystä niin lähtis sitte vauvan suustakin jos siellä sitä on.
Lamisil viittaa tosiaan johonki sieneen tai hiivaan..ja hiivaanki pitäs ainaki vähän puolukan tehota.
Mistä toi tietää että mä avasin koneen....
Tappert huutaa moimoi ja kiitää taas
Heips kaikille!
Maaliskuussa loppukuusta synnyttäneet muistanevat minut. Silloin osallistuin keskusteluun, mutta vauvan synnyttyä olen taas seuraillut juttujanne. Hyviä vinkkejä olen kuitenkin saanut; joku neuvoi esim. käyttämään Bepanthen-voidetta hormoninäppylöihin ja se todella auttoi! Nyt voisitte kertoa miten karstan saa kaavittua päästä pois!!! Laitan vauvan päähän öljyä ja myssyn useammaksi tunniksi, mutta millä sen sitten raaputtaa hellästi pois? ARGH, inhoan tuota hommaa...
Vauvamme on osoittautunut rauhalliseksi tapaukseksi; nukkuu hyvin päivällä, yölläkin toisinaan =) Kova on herra syömään ja pelkkä rintamaito ei enää riitä, kasvanutkin on kovasti. Kevätvauvan ristiäisiä vietimme viikko sitten lumisateessa!
Kovasti kuulostaa olevan flunssaa liikkeellä ja ilmeisesti tuota ärhäkkää rs-virusta on liikkeellä. Rs-virushan on voimakkaampi aina parittomina vuosina eli nyt taas. Meidän kakkonen syntyi 11/05 pahimman rs-virusepidemian keskelle. Kun isolla veljellä tuo virus oli, niin vauvamme sai viruksen kans ja oli vain reilun viikon ikäinen, kun jouduimme kymmeneksi päiväksi lastenosastolle virusta parantelemaan. Kirjoitan tästä siksi, että jos vauvanne hengitys käy raskaaksi ja vauva on kovin tukkoinen ja syö huonosti, niin kannattaa lähteä herkästi vauvaa lääkäriin näyttämään. Rs-virushan voi olla kohtalokas alle puolivuotiaille vauvolle. Virus on virus ja lääkettä siihen ei ole, mutta jos kotikonstit eivät auta, niin sairaalassa voidaan kuitenkin pitää vauvan ilmatiet puhtaana ja antaa esim. lisähappea. Hyvin usein rs-viruksesta seuraa myös korvatulehdus...
Meilläkin flunssaa on ollut isommilla pojilla, minulla ja mieskin niiskutta nyt. Vauvaan ei ONNEKSI ole vielä tarttunut.
Jaksamista kaikille pienille nuhanenille perheineen!
Mustikka ja Aaro
Meillekin tuli kirje Tampereen yliopistolta jossa pyydettiin osallistumaan tuohon Hepatiitti B-rokotteen tutkimukseen ja tuon lisäksi halutessamme saisimme sen rotavirusrokotteen ilmaiseksi samalla.
Painavin syy meidän päätökseen osallistua tuohon tutkimukseen on miehen kotimaa= Marokko ja koska olemme siis suunnitelleet matkaa sinne vuoden vaihteen tienoilla.
Sitten vaatetus asiaa.
Mitenkäs puette vauvojanne nyt kun ulkona rupee olemaan yli +15 astetta lämmintä?
Eilenkin oli +19 ja en millään osannut päättää mitä laittaisin ja mitä ei tarvitsisi laittaa.Korvatkin kun olis hyvä suojata ettei vain tule korvatulehdusta, ja mites pienet kädet ja niin edelleen...Apuva!!
Hanan ja Safia 2kk
Kannattaa hoitaa rinnat pian kuntoon.jos vauvalla sammasta se voi tarttua äidille rinnanpäihin ja tehdä todella kipeää.tai vauvan sylki ilman sammasta voi aiheuttaa hiivaa ja ärsytystä rinnanpäihin.Nyt vaan rintoja hoitamaan samoin kun vauvan sammasta.puolukkaa tai sitruunaa(älä sitruunan jälkeen imetä pesemättä rinnanpäitä)ja jos vauvalla sammas täytyy sekin hoitaa.
Mulla tosiaan kolmannen kohdalla sammas vauvan suussa aiheutti sen että rinnanpäät meni verille ja jouduin lopettamaan imetyksen.
Se hiiva on kurja juttu ja monaasti sitkeässä mutta toivottavasti menee ohi!!!!!
aivan ihana keli eilisen vesisateen jälkeen :)
Ristiäiset on vietetty ja flunssakin on pojulla huimasti helpottanut. Flunssan " jälkitautina" meillä on muuttuneet rytmit :/ Eihän sitä pientä voinut väkisin nukuttaa jos joinakin päivinä oli nukkunut jo ja eka kertaa jaksoi olla hereillä vasta ilta kahdeksalta. Niinpä poju on alkanut menemään yöunille vasta klo 23 :( Onneksi kuitenkin ne eka unet menee usein yli kuuteen aamulla. Samoin kuin jollain muulla, niin meilläkin syöminen tuotti vaikeuksia, maitoa lensi kaaressa ja poika ei saanut syötyä kun nenä oli tukossa. Maitoa näytti tulevan enemmän kuin aiemmin, koska poju oli huonossa kunnossa ja nukahti aina kesken syönnin ja söi siis useammin, melkein tunnin välein.
Mutta tuo maidontulo ja määrä on kuitenkin aika erikoinen juttu, vaikka poju kasvaa vauhdilla, tulee silti aina välillä sellainen olo, että saakohan se poju syötyä tarpeeksi. Luulis saavan kun painaa jo lähes 7kg, pituutta on reilut 61cm :D ! Neuvolassa siis käytiin viime viikolla, ja lääkäri oli todella pettymys, ei osannut edes perusjuttuja katsoa vaan kyseli meiltä onko poika jäntevä jne :( En tiedä pitääkö tässä mennä yksityiselle jos tulee oikeasti hätä ja huoli jostain asiasta, mutta täällä kun ei oikein ole luotettavan oloisia nuo lääkärit ja kun se neuvolan täti on edelleen sairaslomalla... ei siis olla tavattu kertaakaan meidän " oikeaa" neuvolan tätiä. Ryhmäneuvola on tulossa joten sitä odotellessa saan yksinäni pohtia onko lääkäri vain minun mielestä outo vai ovatko muutkin samaa mieltä. Saa samalla nähdä onkos miedän jässikkä kunnan isoin poju :P
Mutta nyt poju ei jaksa enää nukkua, joten on mentävä...
t. punkeli ja poju 9vk =)
Mä tulin kysymää vinkkejä mun nuhanenun hoitoon, äiti on ihan hoona.
Se tarjos jotai täkistä viritettyä majaa kylppärissä mis oli joku kattila sisällä ja hirmunen höyry..no enhän mä siellä viihdy, kauhee paikka!!
Mulla on jossain tuolla nielussa kauheesti limaa, se oikein kuplii kun hengitän, nenu ei oo tukossa muualta ku sieltä nielun päästä ni mutsi ei saa sitä auki kunnolla..mut ei se pahasti tukossa oo. Eikä mulla oo kuumettakaa, joskus sillo ihan pienenä oli kun oltii viel siel sairaalassa, sillo ne laitto mun päähän semmosesta reijästä antilooppeja..mut nyt ei oo semmosta kuumetta.
Käytii neuvolassaki aamulla, mut en mä siellä viittiny yskii enkä röhistä - ties mitä se kauhee täti olis tehny, kerran se tööttäs semmosella torvella mua korvaaki - arvatkaa säikähinkö??!!
Mut mitä mun äitin nyt pitäs tehä mulle? Se tarjoo vaa sitä majaa ja sitteriä..enkä mä taho. Mä vaan kauheesti itken eikä sekää auta..
Antakaa äitille ohjeita jooko
Puksu