Mitkä asiat tekevät elämästänne mukavan ja saavat jaksamaan?
Meillä on nyt melko rankkaa ollut jo jonkin aikaa. Mm. kaksi alle 3 v lasta ja muuta. Itsensä ja parisuhteen hoitaminen on jäänyt ties minne. Muutenkin ois kiva tietää, mikä tekee teidän elämästä mielekkään.
Kommentit (18)
ulkoilmatapahtumat, kasvimaan möyriminen, lukeminen, hyvä ruoka...
heräsin kaksi tuntia ennen kuin mies ja vauva. luin lehden ja join aamukahvit ihan kaikessa rauhassa.
se oli ihanaa se!
Lapset kai sitten mutta viikoittain mietin että jos lapsia ei olisi niin voisin tappaa itseni (nyt lasken vuosia ja kuukausia siihen että ovat täysi-ikäisiä)
Nautin hyvästä ruuasta (vähällä rahalla, sillä tulot ovat pienet). Nautin lasteni kanssa olemisesta ja tekemisestä. Nautin opinnoistani. Nautin työharjoittelupaikasta (sekin palkaton harjoittelu, mutta työ sitä mukavampi). Nautin kaurapuurosta ja mansikoista. Nautin puhtaan pyykin tuoksusta, auringonpaisteesta, vieraan vauvan hymystä ruuhkajunassa.
nukkuvan lapsen katsominen, lapsen nauru, Kodin Kuvalehti ja sohvannurkka (yksin) :)
Olosuhteita voi syyttää vain tiettyyn pisteeseen saakka, sitten pitää kyllä ymmärtää OMA OSUUS TAPAHTUMIEN KULKUUN.
Onnellisuuteen pääsee kuuntelemalla itseään; mistä minä pidän, missä minä haluan asua, kenen kanssa haluan elämääni viettää / ketä ihmisiä haluan elämääni - ja sitten vain määrätietoisesti kulkea kohti omia tavoitteitaan. Tavoitteena onnellinen elämä, ei olekaan mikään ihan " turha" tavoite ;o).
Näille vitosen kaltaisille " ... muuten voisin tappaa itseni" ihan vain pienenä vinkkinä. Elämä on sitä millaisen siitä tekee - tämä on totta.
2
Olen fyysisesti ja henkisestikin niin väsynyt, että ajatukset kiertää kehää eikä jaksa ja keksi mitä vois tehdä tilanteen parantamiseksi. Itse olen tässä kuopuksen vauva-aikana kokenut sairastumisen masennukseenkin, joten en yhtään väheksy noita vitosen (?) itsemurha-ajatuksia. Kaikesta ei itse pääse tsemppaamalla yli ja eteenpäin, joskus tarvitsee myös ulkopuolista apua. Toivotttavasti sitä haet.
Mutta nyt minä en ole enää masentunut, olen vain hirmu väsynyt ja tympääntynyt. Tiedän, että onnen avaimet ovat kädessäni. Ja vähitellen pyrin täältä sekasorrosta ylös nousemaan. ap
Lapsi, joka osaa tietysti olla raivostuttavakin, mutta kuitenkin nin ihana. Toinen pieni tulossa syksyllä. Rankkaa aikaa tiedossa, mutta vauva on silti omalla tavallaan kiehtova olento.
Mies joka ottaa vastuuta perheestä, kodista ja arjesta siinä missä minäkin, mutta hiukan eri asioista kyllä.
Mielenkiintoinen työ, kivat työkaverit.
Kesä ja uuden (mutta iältään vanhan) talon ja pihan laittaminen. Kiva nähdä, mitä sieltä kukkapenkaist nousee ja ihana päästä grillailemaan ja lojumaan pihalla.
Usko tai älä. Pitkän työttömyyden jälkeen (ja ikuisten rahahuolien) sai vakityön ja teen sitä sellaisella intohimolla ja halulla, että oksat pois! Kiitän yläkertaa joka päivä tästä työtä, joka minulle on annettu.
On paljon asioita, joita et voi hallita, joille et voi tehdä mitään.
Sellaisia ovat esimerkiksi omat ja läheisten sairaudet, mielenterveysongelmat, oma ja läheisten työttömyys, mitkä vaikuttavat onnelliseen arkeen vaikka kuinka paljon. On köyhyysloukkuja ja kuten tunnettua niistä ei välttämättä nouse noin vain omin voimin.
Kaikki arjen asiat ovat tietysti hienoja ja luovat sitä onnea. Jos sanomme, että elämä on vain millaiseksi sen itse tekee niin syyllistämme samalla niitä, joilla on erilaisia vaikeuksia elämässä ja arjessa. He eivät välttämättä voi muuttaa tilannettaan.
Kaikelle onnea elämään - itse hankittua ja lahjaksi saatua. Olkaa onnelliset pienistäkin asioista.
Et toki voi vaikuttaa (sinusta johtumattomien) asioiden kulkuun; mutta voit vaikuttaa omiin asenteisiisi, voit vaikuttaa siihen, miten asiaan reagoit. Voit vaikuttaa siihen annatko sen yksittäisen tapahtuman säätää loppuelämäsi suunnan - vai säädätkö sinä sen itse.
Eli yhä vain pidän kiinni siitä, että nimenomaan ONNELLISUUS on kiinni omista asenteista ja suhtautumistavasta elämään - miksi toiset ovat hyvin onnellisia ns. niukoissa olosuhteissa, ja toiset ovat onnettomia keskellä runsautta? Juuri siksi, että he eivät ole oivaltaneet tätä asiaa; oma onnellisuus ei ole kiinni ulkoisista tekijöistä - se on korvien välissä oleva asia.
9
Eivät toki ole elämäni ainoa sisältö, mutta se " suurin" asia elämässäni kuitenkin.
eikä uusia murheita tulisi.
Sitten jaksaisi taas iloita lapsista ja elämästä.
Ja lapset ovat jo niin isoja että eivät tarvitse 24/7 seuraa. Minulla ja miehellä työpaikat ja vihdoinkin tilaa asua ja elää niin kuin haluamme. Eilen ilahduin ja tuli onnen kyyneleet kun sain lapsilta lahjat ja mieheltä kukkia!
mulle henkireikä on jumpalla käynnit kun muuten olen kotiäitinä kolmelle lapselle. Myös koiran kanssa pitkät lenkkeilyt helpottavat arkea :)
Miehen kanssa on vaikeaa, lapsia ei ole (ehkei koskaan voi tullakaan), työtilanne huono, opiskelupaikka pitäisi saada... Menen jojoon, jos en saa yhtäkään näistä asioista saa kuntoon tämän vuoden puolella.
Sitten ystävät ja ihanat työkaverit. Se että kuuden kotonaolovuoden jälkeen olen päässyt uran alkuun. Nämä nyt päällimmäisenä.
Mulla on ollut asiat pitkään niin hyvin, että välillä tuntui että kaikki on vähän liiankin hyvin. Tarkoitan sitä että mikään ei oikein tuntunut miltään. Mutta sitten rupesin ihan tarkoituksella kiinnittämään huomiota asioihin: miten onnellinen saan olla kun esim. lapset on terveitä, se ei ole mikään itsestäänselvyys. Tai että on koti, ruokaa, lämmintä vettä, rahaa pankissa.
Leikin välillä sellaista ajatusleikkiä, että minkälaista olisi olla vaikka pakolaisäiti jollain sota-alueen pakolaisleirillä. Tai kehitysmaassa tosi köyhissä oloissa. Pikkuhiljaa tämä on vaikuttanut omaankin ajatusmaailmaan. Että miten pienistä asioista me valitetaan täällä rikkaassa länsimaailmassa, ja miten tyytyväisiä meidän pitäisi olla mutta kun ei sitten kuitenkaan...
Se on harhaa kuvitella, että ONNI on jotakin todella suurieleistä ja jossakin saavuttamattomissa - se on niissä arjen pienissä asioissa, siinä, että huomioi toista, saa ja antaa rakkautta, kauniissa (oman näköisessä) kodissa, ruuan laittamisessa omille rakkaille, ystävissä ym.
;o)
Jos useampi ihminen ymmärtäisi tämän, masennus ym. ahdistus häviäisi kokonaan.