Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäriin ei pääse, en tiedä mitä tehdä

Vierailija
25.05.2026 |

Mulla on aika varattuna ihotaudeille kesäkuulle. Ihon tilanne on oleellisesti pahentunut. Atopia siis kysymyksessä. Iho hilseilee, vuotaa, polttaa kirvelee, kutiaa ja on aivan mahdoton. Reagoi suihkuun (välttelen), aurinkoon lämpötilanvaihteluihin ja ihan kaikkeen urtikarialla. Syön Ataraxia, joka väsyttää, mutta ei tuo unta ja kaikki mahdolliset lääkevoiteet on käytössä, ne kaikki aiheuttavat jotain edellämainittuja oireita. Selästä 3/4 on ihottuman peitossa, kaula ja niska kokonaan. 

Sairaslomalla olen ollut kuukauden, mutta nyt en pärjää enää kotonakaan. Ruokahalua ei ole, en voi mennä edes ulos, näytän aivan pystyynkuolleelta, vaikka se on pienin mun ongelmista. 

Peruutusaikoja ei saa ja kohta olen lataamossa. Yksityisellä olisi varaa käydä ehkä kerran, mutta miksi tämä siitä tulee, ei miksikään. 

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole atopiaa, mutta muita vaikeita kroonisia sairauksia on joten voin hieman ymmärtää mikä sulla on epätoivon aste tällä hetkellä. En tiedä miten voisin auttaa, voin vaan sydämestäni toivottaa voimia 🙏

Vierailija
22/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti olet allerginen noiden lääketasvojen säilöntäaineille 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile kookosrasvaa - sitä saat ruokahyllystä 

Vierailija
24/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä jos menisit päivystykseen jonottamaan?

Minkä ne siellä tekee? Tarvitsen erikoislääkäriä ja jonkin hoidon, luultavasti suun kautta otettavan, en tiedä. Voiteet on kokeiltu. Ei sellaisia päivystyksestä saa. Psykiatrisella voisi saada unilääkettä, ehkä, en tiedä. 

Totta, yleislääkärit eivät tiedä ihotaudeista mitään.

Vierailija
25/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä paikkakunta? Onko teillä palvelua johon voi vain kävellä jonottamaan.

Esim. Helsingissä on Kalasatamassa walk-in hoitajalle joka konsultoi lääkäriä.

Täällä myös puhelinpäivystyksessä hoitajat konsultoi lääkäriä ja voit saada reseptin puhelimitse. Joskus itse lähettänyt laajasta ihottumasta valokuvan Maisan kautta.

Soita uudestaan ja kerro, että et selviä tilanteesta ilman apua. Voi sattua langoille empaattisempi ja ratkaisukeskeisempi hoitaja.

Vierailija
26/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Atopian hoidon tärkein kulmakivi on suihku+kosteutus. Tämä kuntoon ensinnäkin. 

Tärkein on kuitenkin syöty ruoka.

Suihkut ja voiteet auttavat toki oireisiin, mutta ei poista syytä.

Vierailija
27/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse lääkäriin vaikka aika on erikoislääkärille?

116 117 neuvoa kysymään.

Vierailija
28/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedät kookosrasvaa ihoon muutaman päivän ? 
Onko mitään menetettävää 

Vierailija
29/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ruokavalio 

Vierailija
30/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et noudata hoito-ohjeita?

En pysty käymään suihkussa, sillä tulee urtikaria. Pelottaa, että kurkku menee tukkoon vielä, puhumattakaan karmeasta vuorokauden kestävästä kivusta suihkun jälkeen. Siihen vielä joku voide, niin tuntuu kuin iho olisi tulessa tuntikausia. 

Ei kuulosta normi atopialta vaan fibromyalgialta, kipu siis

tai jokin muu on pielessä, ei suihkun pitäisi tehdä kipeää.

Onko ruoka-aine allergiat testattu, mulla testattiin ja löytyihän niitä.

ne allergiat pahentaa atooppista ihoa

TÄMÄ ?

Vierailija
31/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä paikkakunta? Onko teillä palvelua johon voi vain kävellä jonottamaan.

Esim. Helsingissä on Kalasatamassa walk-in hoitajalle joka konsultoi lääkäriä.

Täällä myös puhelinpäivystyksessä hoitajat konsultoi lääkäriä ja voit saada reseptin puhelimitse. Joskus itse lähettänyt laajasta ihottumasta valokuvan Maisan kautta.

Soita uudestaan ja kerro, että et selviä tilanteesta ilman apua. Voi sattua langoille empaattisempi ja ratkaisukeskeisempi hoitaja.

On puh nro 116117 josta voi kysyä neuvoa jos ei terveyskeskus ota päivystsvastaanotolle.

Vierailija
32/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se on nykyään Suomessa kun terveydenhuolto ei vedä. Ihmiset kärvistelevät sairauslomilla hirveiden oireiden kanssa, palkat niin surkeita ja kokkariyksityisten hinnat nostettu pilviin ettei varaa hoidattaa siellä itseään. Vahva ja välittävä Suomi 👍

Vierailija
33/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystyksen kautta ihopolille. Työkaverin aikuisen lapsen iho oireili vaikeasti. Oli osastolla mm. valohoidossa.

Vierailija
34/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse atoopikko ja talvella koko iho oli aivan karmeassa kunnossa. Punainen, hilseilevä, tulehtunut ja kutina valvotti yöllä. Nyt olen saanut ihon parempaan kuntoon ja jaan vinkit jotka toimivat itsellä: syö mahdollisimman perusruokaa josta saat hyviä rasvoja ja proteiinia. Elin itse jonkun aikaa jauhelihaa, avocadolla ja marjasmoothiella. Juo paljon vettä. Käy suihkussa (ei kuumassa) ja laita koko iholle Lipolan-voidetta. Olen itse myös maltillisesti auringossa sillä vaikka saan aurinkoihottumaa, se kuitenkin auttaa ihoa silti. Kotona olen mukavassa puuvillapyjamassa. Syön myös allergialääkettä sekä otan säännöllisesti tulehduskipulääkettä. En tiedä auttaako se, muttei siitä haittaakaan ole ollut. Syön myös maitohappobakteereita.

Vierailija
35/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koittanut pestä itseäsi merisuolavedellä. Eli liota merisuolaa sopivan lämpöiseen veteen ja yritä pestä sillä. Merisuolaa voisi koittaa laittaa esim. 1/3dl 10 litraan vettä.

Vierailija
36/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun itsellä oli tuollaista ihottumaa, lähinnä kasvoissa ja kaulalla, kävin ensin päivystyksessä, josta sain reseptillä kahta eri paksua voidetta, eivät auttaneet, pikemminkin päinvastoin. Kokeilin sitten kutinaan ihan apteekin reseptivapaata kortisonivoidetta ja muuten rasvasin Aqualan L-voiteella. Suihkussa kävin joka toinen päivä. Huomasin ainakin, että itselle eivät ollenkaan sovi mineraaliöljyä tai lanoliinia sisältävät voiteet, koska ne hautovat ihoa.

Vierailija
37/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla allergiat testattu? Jos ei niin surkeaa. Itse varmaan tekisin noin äärimmäisessä tilanteessa niin että eläisin pelkällä suolalla maustetulla broilerilla ja hapankaalilla, voi kuulostaa älyttömältä mutta älytön on tilannekin. Varmaan tiesit että suoliston kunto ja mahdolliset allergiat vaikuttavat atopiaan vahvasti?

Vierailija
38/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sokerit mitattu ja kunnossa?

On. Kävin verikokeissa lähetteellä. En tiedä miksi, ehkä jotain hoitoja suunnitellaan. 

Vierailija
39/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittosuolahauteet. Pikkulusikallinen ruokasuolaa litraan haaleaa kraanavettä. Kastele pehmeä vanha ohut puuvillakangas esim vanha kauhtunut tyynyliinakappale kunnolla, purista vesi pois, laita ärtyneelle iholle, voipaperi päälle haihtumisen estämiseksi. Pidä 15 minuuttia. Jos helpottaa yhtään, toista muutaman kerran päivässä. 

Vierailija
40/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotaudeillleko ei voi soittaa ja kysyä puhelimessa apua? Ei pelkästään kysyä peruutusaikoja, vaan kysyä toimintaoheita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi