Onko normaalia, että pikkukirkoissa lupaillaan uskovaiselle, että tästä tulee joku suuri johtaja tms?
Edellinen ketju poistettiin, en tiedä miksi. Pidetään asiallisena. Alkuperäinen postaus:
Tarkoitan vapaaseurakuntaa ja helluntaiseurakuntaa ainakin. En tiedä näiden eroja ja onko muitakin vastaavia. Sukulainen mennyt mukaan näihin siis ainakin vapaaseurakunnassa ollut ja vissiin helluntailaisessa seurakunnassa ennen sitä. Hänelle on kuulemma rukoiltu ja rukouksissa saatu tällainen tieto, että hänestä tulee suuren ihmismäärän johtaja. Kuulemma loppukin on ihan kulman takana, ja käsittääkseni siis maailmanloppu, ei hänen. Omaan korvaan kuulostaa vähän extremeltä, kun olen maksimissaan evlut uskoivaisiin tottunut.
Niin en kai voi tuohon mitenkään vaikuttaa, sillä kyseessä on aikuinen. Mietin vaan kuinka tavallista tällainen on? Kuulemma on kielillä puhumista yms näissä kokoontumisissa. Vähän ihmettelen, että miten tästä työkyvyttömyyseläkkeellä olevasta sukulaisestani voi tulla suuri johtaja, miksi edes tuollaista lupailevat.
Kommentit (38)
Googlaa uskontojen uhrit
Googlaa uskontojen uhrit
Googlaa uskontojen uhrit
Vierailija kirjoitti:
Googlaa uskontojen uhrit
Googlaa uskontojen uhrit
Googlaa uskontojen uhrit
Kiitti vinkistä. On nyt välilehdellä ja kun tuun töistä, niin aion tutkia tarkemmin! Mielenkiintoiselta vaikuttaa nyt kun nopeesti silmäilin.
Vp-srk ja hellarit, ja varsinkaan hellarit, eivät ole mitään "pikkukirkkoja".
rukouksissa saatu tällainen tieto, että hänestä tulee suuren ihmismäärän johtaja. Kuulemma loppukin on ihan kulman takana. Omaan korvaan kuulostaa vähän extremeltä, kun olen maksimissaan evlut uskoivaisiin tottunut.
Jumala on vähän "extreme"; kutsuu johtamaan ja antaa maaimanlopunkin tulla. Oli asiaan tottunut tai ei, niin ajallaan se sieltä kumminkin tulee. Eikä sitä loppua päätä mitkään uskovat, vaan Jumala. Uskoville Jumala antaa ymmärrystä tai vinkkejä siitä, koska se loppu alkaa olla lähellä.
Minusta lupailtiin lapsesta saakka ja profetioitiin, että tulisi lähetyssaarnaaja. Eipä tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On normaalia. Saalem, river, city, arkki jne.
Esy jäi. Ei tosin pahimmasta päästä.
Kyllä ne saavat "nähdä" ihan mitä haluat, ja tästä "näystä" ilahtuneena voit sitten lahjoittaa osan tulevista johtajan palkoista seurakunnalle....
Eikös se että loppu on lähellä ole näiden liikkeiden villakoiran ydintä? Joissain liikkeissä nuorten ei kannata mitään monivuotisia koulutuksia enää hankkia, koska se loppu on lähellä.
Näissä karismaattisissa liikkeissä käsittääkseni kaikissa sallitaan kyllä kuitenkin raskauden ehkäisy? Toki ollaan raskauden keskeytystä ja avioliiton ulkopuolisia suhteita vastaan, mutta ei olla kuin vl jotka kieltävät kaiken ehkäisynkin.
Kääntyville hyvän ihmistuntemuksen omaava lupaa jotakin sellaista tulevaksi, mitä he haluavat ja kokevat tärkeäksi. Kuuluu siis haistella että mitä ihminen on vailla, ja sen pohjalta tarjota sitten vaikkapa kaikkia tehtyjä vääryyksiä anteeksiannetuiksi, Jumala parantaa sairauden tai riippuvuuden, meillä on täällä lämmin yhteisö korvaamaan sinulta puuttuvia ihmissuhteita. Ehkä tämä ystäväsi on vailla tekemistä ja ihailua ja kunnioitusta, joten hänen lupaillaan sitten sen mukaan?
Taloudellisesti toukat ajat ovat taloudellisesti tiukkoja aikoja myös uskonnollisille yhteisöille. Jostain niitä maksavia jäseniä on hankittava.
Ironiaa on että "tapahtumaisillaan olevan maailmanloppu" on yksi pitkäikäisimmistä uskonnollisista meemeistä.
Jumala ei yleensä toimi niin, että Hän kutsuisi jonkun johonkin tehtävään siten, että henkilö kuulee siitä asiasta ensimmäisen kerran joltain profeetalta tai vastaavalta. Yleensä henkilö saa siitä kutsustaan tiedon ensin itse, eli Jumala antaa hänen itsensä ensin ymmärtää sen, että hänellä on joku kutsu varattuna. Ja sen jälkeen joku toinen vahvistaa sen asian hänelle.
Vain niin sanotuissa äärikarismaattisissa ja usko sana-liikkeen piireissä on tapana profetoida melleviä asioita ihmisille, jotka eivät ole koskaan Jumalalta saaneet mitään viitteitä siitä, että heitä semmoiseen olisi edes kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Ironiaa on että "tapahtumaisillaan olevan maailmanloppu" on yksi pitkäikäisimmistä uskonnollisista meemeistä.
Lopun aika eli ns. armonaika, jonka aikana on mahdollisuus pelastua, on noin 2000 vuotta pitkä aika. Se aika alkoi Jeesuksesta. Joten siitä voi sitten päätellä, joko ollaan lähellä loppua vai eikö olla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta lupailtiin lapsesta saakka ja profetioitiin, että tulisi lähetyssaarnaaja. Eipä tullut.
Et voinut vaikuttaa asiaan mitenkään?
Jumala ei yleensä toimi niin
Huomaa sana "yleensä". Poikkeuksiakin siis kyllä on. Tämmöiset asiat kuitenkin selviävät usein ihan ajankin kanssa, onko jotain kutsua olemassa vai eikö ole. Jos ei asia ala edetä vuosienkaan saatossa mitenkään, niin tuskin mitään kutsua silloin onkaan. Ja jos Jumala oikeasti on kutsunut vaikkapa johtamaan jotain suurta joukkoa, niin ei sitä kukaan ulkopuolinen silloin estää voi. Vain ko. henkilö itse voi kieltäytyä kutsustaan. Tai Jumala perua sen kutsunsa.
Vierailija kirjoitti:
Jumala ei yleensä toimi niin
Huomaa sana "yleensä". Poikkeuksiakin siis kyllä on. Tämmöiset asiat kuitenkin selviävät usein ihan ajankin kanssa, onko jotain kutsua olemassa vai eikö ole. Jos ei asia ala edetä vuosienkaan saatossa mitenkään, niin tuskin mitään kutsua silloin onkaan. Ja jos Jumala oikeasti on kutsunut vaikkapa johtamaan jotain suurta joukkoa, niin ei sitä kukaan ulkopuolinen silloin estää voi. Vain ko. henkilö itse voi kieltäytyä kutsustaan. Tai Jumala perua sen kutsunsa.
Sitä ei oikein avata, että miten se käytännössä menee siihen, että henkilöstä tulee johtaja. Selvästi he eivät kouluta tästä tulevasta johtajasta mitään puhujaa siellä tai opeta johtajuustaitoja tms. Kuulostaa omaan korvaan manipuloinnilta, että saadaan henkilö koukuttumaan ko kirkkoon. Että täällä sulla on tällainen rooli, tuolla kirkon ulkopuolella olet eläkeläinen/mt-kuntoutuja.. Toki mt-kuntoutujasta voi tulla mitä vaan jos kuntoutuu, mutta vähän arvelen, että hän saa pettyä tyhjiin lupauksiin.
ap
Jännä sivusto tämä Uskontojen uhrien tuki ry. Tässä lueskelen näitä kertomuksia. Toki uskonnoista voi olla iloa ja lohtua varsinkin kriisiaikoina, riippuu varmaan paljon siitä yhteisöstä. Tämä mistä tein aloituksen, vaikuttaa minun silmään ihan kultilta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla voimaannuttavaa tälle henkilölle. Ja onhan se periaatteessa mahdollista, joskin todennäköisyys on aika pieni. Joskus saarnaajat haluavat tsempata ihmisiä, jotkut voivat yrittää manipuloida, ikävä kyllä, osa tietämättään. Mutta Jumalalle on tietysti kaikki mahdollista.
Varminta on tämän henkilön pitää jalat maassa ja ns. edetä pienin askelin ja kulkea rukoillen, ottaa vastuuta omasta elämästään ja hyvinvoinnistaan eikä lähteä suurempiin kuvioihin äkkiseltään tai rakentaa elämänsä niiden varaan.
No sepä. Siis kyllähän tuollaisiin pikkukirkkoihin menee oikeita uskoviakin, jotka ajattelevat olevansa hyvällä asialla ja ovat ns puhtaat jauhot pussissa liikkeellä. Mutta onhan se selvää, että nuo tarjoavat alustan myös kaiken maailman hyväksikäyttäjille! Ja miten kyseenalaistat, jos johtajan kyseenalaistaminen on tavallaan syntiä?
ap
Jos seurakunnan, pienenkin, toiminta on terveellä pohjalla, niin johtajaa saa kyseenalaistaa. Se vaatii nöyryyttä johtajalta, narsistityyppinen ei sitä kestä.
Yleensä olisi kai hyvä, että johtajan/saarnaajan toimintaa valvoisi joku johtoryhmä tai ns. vanhemmisto ja että he olisivat kypsiä ja hengellisesti raittiita kristittyjä. Saarnaajalla on kuitenkin paljon valtaa.
Sukulaisesikin on mt-syistä eläkkeellä eli hän on haavoittuvassa asemassa eikä ehkä osaa äkkiseltään olla terveen kriittinen. Raamatussakin sanotaan, että "tutkikaa kaikki, pitäkää se, mikä on hyvää" eli mitään ei kannata niellä purematta.
Jo Uuden testamentin aikana seurakuntiin luikerteli "raatelevaisia susia" ja valheopettajia ja jo silloin kristittyjä kehotettiin olemaan tarkkoja opetuksen suhteen. Profetiatkin - jos tässä nyt oli siitä kyse - pitäisi aina arvostella Raamatun opetusten perusteella.
Googlaa uskontojen uhrit