Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologi, terapeutti, kertoisitko tästä

Vierailija
30.09.2008 |

jos olisit potilas vai antaako tällaisilla puheilla vain sekopäisen kuvan? Nimittäin minut on testattu ja todettu vaikeasti lokeroitavaksi - seuraavia päätelmiä tehtiin kokeneen työnohjaajan kanssa neuvottelun perusteella: hypervigilanssi Rorschach-testissä, annihilaatioahdistus, vakava neuroosi, en ole työkykyinen testien perustella.

Testaukset on tehty Kelan terapiatuen takia jne. jne., mutta olen jo itsekseni koettanut päästä asioissa eteenpäin. Olen muuttunut kovasti viimeisen vuoden aikana ymmärrettyäni miten tunteita työstetään, olen mm. päässyt eroon 15-vuotta kestäneestä (itsetuhoisesta) masennuksesta ja ahdistuksesta. Juuri nyt elämää haittaa eniten jatkuva, välillä kova pelko.

Nyt sitten seuraa varsinainen asia, jota ei jotenkin tunnu mahdolliselta edes kirjoittaa kuulostamatta ihan "hullulta". Nimittäin ekan kerran kun kokeilin sitä että hyväksyn täydellisesti ahdistuksen ja masennuksen ja pelon, eli en yritä tukahduttaa ollenkaan, heräsin seuraavana yönä läpimärkänä hiestä. Ja tarkoitan täysin läpimärkänä, kävin vaihtamassa yöpuvun ja pikkarit ja olis pitänyt varmaan lakanatkin, mutten jaksanut. Sitten kun pääsin takaisin sänkyyn havaitsin että toisen käden sormea jomottaa omituisesti. Panin valot päälle ja havaitsin että sormessa on jälki (hampaat?) ja koko sormi oli jotenkin kipeän oloinen. Ihmettelin sitä siinä hetken, samoin kuin kummallisen kevyttä oloani. Hengittämisen helppoutta jatkui koko seuraavan päivän ja ihmettelin asiaa, mutta sitten unohdin koko jutun.

Nyt sitten eilen sain tuon diagnoosin ja koko päivä oli aika emotinaalinen. En meinannut millään saada nukuttua ja sitten kun viimein sain nukahdettua heräsin viiden maissa paniikkiin, että toisen käden sormi ei liiku, se on jotenkin halvaantunut koukkuun!! Painoin sormen unenpöpperössä väkipakolla suoraksi mikä tuntui tosi vaikealta ja sormi oli sen jälkeen hetken kipeän tuntuinen. Ihmettlin sitä kipua, olin siinä vaiheessa jo täysin hereillä. Tuon paniikkisuoristuksen tein jotenkin puoliunessa ja hädissäni.

Nyt sitten mietin että mitä ihmettä.... Mulla ei todellakaan ole koskaan aikaisemmin ollut taipumusta teloa itseäni unissani ja on jotenkin hassua kun jo toisen kerran joudun miettimään että miten ihmeessä oikein _tein_ tuon itselleni. Onko tällaisella merkitystä? Onko muilla ihmisillä vastaavia kokemuksia? Voisko tämä liittyä jotenkin tuohon annihilaatioahdistukseen? Pahoinpitely vauvana jota alitajunta ei pysty kertomaan muilla keinoilla? Vai olenko tulossa hulluksi? Psykoottista? Vai jotain psyyken normaalia tapaa käsitellä nykyhetkeä unessa tms. Munaanko itseni jos puhun tästä asiasta niin kuin se olisi joku isokin juttu?

Kiitos jos joku viitsii vastata asiallisesti...

Nyt sitten seuraa varsinainen asia, jota ei jotenkin tunnu mahdolliselta edes kirjoittaa kuulostamatta ihan "hullulta". Nimittäin ekan kerran kun kokeilin sitä että hyväksyn täydellisesti ahdistuksen ja masennuksen ja pelon, eli en yritä tukahduttaa ollenkaan, heräsin seuraavana yönä läpimärkänä hiestä. Ja tarkoitan täysin läpimärkänä, kävin vaihtamassa yöpuvun ja pikkarit ja olis pitänyt varmaan lakanatkin, mutten jaksanut. Sitten kun pääsin takaisin sänkyyn havaitsin että toisen käden sormea jomottaa omituisesti. Panin valot päälle ja havaitsin että sormessa on jälki (hampaat?) ja koko sormi oli jotenkin kipeän oloinen. Ihmettelin sitä siinä hetken, samoin kuin kummallisen kevyttä oloani. Hengittämisen helppoutta jatkui koko seuraavan päivän ja ihmettelin asiaa, mutta sitten unohdin koko jutun.

Nyt sitten eilen sain tuon diagnoosin ja koko päivä oli aika emotinaalinen. En meinannut millään saada nukuttua ja sitten kun viimein sain nukahdettua heräsin viiden maissa paniikkiin, että toisen käden sormi ei liiku, se on jotenkin halvaantunut koukkuun!! Painoin sormen unenpöpperössä väkipakolla suoraksi mikä tuntui tosi vaikealta ja sormi oli sen jälkeen hetken kipeän tuntuinen. Ihmettlin sitä kipua, olin siinä vaiheessa jo täysin hereillä. Tuon paniikkisuoristuksen tein jotenkin puoliunessa ja hädissäni.

Nyt sitten mietin että mitä ihmettä.... Mulla ei todellakaan ole koskaan aikaisemmin ollut taipumusta teloa itseäni unissani ja on jotenkin hassua kun jo toisen kerran joudun miettimään että miten ihmeessä oikein _tein_ tuon itselleni. Onko tällaisella merkitystä? Onko muilla ihmisillä vastaavia kokemuksia? Voisko tämä liittyä jotenkin tuohon annihilaatioahdistukseen? Pahoinpitely vauvana jota alitajunta ei pysty kertomaan muilla keinoilla? Vai olenko tulossa hulluksi? Psykoottista? Vai jotain vaan psyyken tapaa käsitellä nykyhetkeä unessa tms. Munaanko itseni jos puhun tästä asiasta?

Kiitos jos joku viitsii vastata asiallisesi...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
30.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa bugia jota ei olisi tällä palstalla koettu. ap

Vierailija
2/6 |
30.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän vaikuttaa jo suuresi omaan oloosi. Mitä siitä vaikutatko "hullulta", terapiahan on sitä varten että eheytyisit, siksi siellä sun tulee purkaa kaikki, ihan kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
30.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaat sitten, kun olet käynyt hetken aikaa, miten hassua oli pelätä sellaista. Kyllä jokaisen ihmisen päähän pälkähtää kaikenlaisia ajatuksia, hulluja ja vähemmän hulluja. Terapiassa opit sitten työstämään omia tunteitasi ja ajatuksiasi, eikä minkään niistä tarvitse enää jäädä samalla tavoin "päälle" ja vaivaamaan sinua.

Rohkeutta avun hakemiseen ja kaikkea hyvää elämääsi.:)

Vierailija
4/6 |
30.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun tausta oikein on? Ymmärtäis ehkä paremmin.

Vierailija
5/6 |
30.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidossahan on tarkoitus puhua ahdistavista asioista ja saada niihin vastakaikua. Jos asia sua ahdistaa niin sun tulee se siellä kertoa! Äläkä mieti siellä hoidossasi että mitähän noi susta ajattelee, usko mua että ne terapeutit on nähnyt ihan kaiken! Itsekin alalla olen ja tiedän työntekijät ajattele tollasia potilaasta. Jos et ole rehellinen ja avoin hoidossa, hoito ei toimi.

Uskon että tuo on vain yksi merkki ahdistuksestasi. En usko, että "alitajunta" haluaisi kertoa sinulle traumaattisia tapahtumia vaikka niitä olisikin, koska mieli tavoittelee aina luonnostaan tasapainoa ja ikävät asiat unohdetaan mielestä jotta elämää voi jatkaa. Musta olisi mielen vastaista että se muisuttaisi sinua ikävistä asioista. En usko siis sun alitajuntateoriaan, vaan ehkäpä tilanne johtui ahdistuksen purkautumisesta, kun diagnoosin sait?

Mt-sossu

Vierailija
6/6 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

moi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä