Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aika surkuhupaisaa, kuinka tällä palstalla nyt huudetaan grillauskieltoa ja jopa tavaroiden säilytyskielto parvekkeelle.

Vierailija
24.05.2026 |

Grillatahan voi vaikka sähkögrillilläkin. Se ei ole paloturvallisuusnäkökulmasta muita sähkölaitteita vaarallisempi. Toki sinnekkin voi kertyä rasvaa, joka voi syttyä kuumuudessa palamaan. No, jos sähkögrillit halutaan kieltää, niin kielletäänkö samalla myös esim. vappumunkkien paistaminen liedellä? Vähintään yhtä herkästi kun se rasvakattila siinä liedellä syttyy, kuin mitä rasvajäämät sähkögrillissä. Siinä lieden yläpuolella taitaa olla vielä liesituuletinkin, joka voi imaista ne liekit helposti ja siten levittää tulipaloa. Mutta ei, ei ole tullut kenellekään mieleenkään, että kiellettäisiin munkkien paisto.

Huomasin myös, kuinka jotkut huutivat, että tavaroiden, kuten sohvien ja mattojen säilyttäminen parvekkeella tulisi kieltää, koska ne palavat helposti? Ja...?

Mut on kuitenkin ookoo säilyttää niitä asunnon sisätiloissa? Jos sisätiloissa alkaa tulipalo, niin ne eivät siellä kuitenkaan syty palamaan? 🤔

Olen itse paloturvallisuuden osalta paljon enemmän huolissani näistä kiinalaiskaupoista ostetuista skuuttien ja sähköpyörien akuista, kun ne yleistyvät koko ajan.

Jos muuten vuosittaisia tulipalotilastoja katsoo, niin ylivoimaisesti yleisin tulipalon aiheuttaja on ollut liesi.

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää montako muuta taloa Kalasatassa on samoja rakennusvirheitä…. Koska siellä palaa seuraava talo 😂

Hyvä huomio, mutta ei naurun asia.

Vierailija
82/87 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää, kun yksiselitteisesti kielletään ainakin kaikki tulen teko parvekkeella ja mielestäni se pitäisi kieltää myös sisätiloissa: grillaus, kynttilät (vain led kynttilät sallittuja), tupakointi, hitsausvälineiden käyttö jne. Riskinsä on myös sillä, että jotain ladattavia laitteita kuten akkuja saatetaan ladata paitsi sisätiloissa niin myös parvekkeilla joissa on sähköpistokkeet eikä latausta valvota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kukkia ja sohva parvekkeella, loikoilen siellä päivittäin kun lämpötila nousee yli +10. Vastapäisessä talossa asukas säilöö parvekkeellaan roskaa, siis jonkinlaiset verhot on edessä, mutta parveke on lattiasta kattoon täynnä jotain rojua, jota ei ole liikuteltu ollenkaan ainakaan 5 vuoteen kun olen tässä asunut. Rojua on pinottu jopa ikkunan eteen. 

Voisi varmaan olettaa, että sitä rojua ei asukas edes mihinkään tarvitse. Onhan se selvä, että hänen parvekkeensa roihahtaisi liekkeihin ihan eri tavalla kuin minun, tulipalon sattuessa kohdalle. Enpä haluaisi hänen yläpuolellaan asua.

Vierailija
84/87 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ne parvekkeet pitäisi purkaa kokonaan.

Taitaa suurempi osa paloista alkaa sisätiloista. Puretaan  kodit samalla ja koko talot, päästään eroon kotona syttyneistä tulipaloista.

Vierailija
85/87 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyisin rakennetaan niin huonosta materiaaleista? Koska rakennusyritykset pitää saada suurin mahdollinen voitto. Henkilövahingoista viisveisataan

Vierailija
86/87 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyisin rakennetaan niin huonosta materiaaleista? Koska rakennusyritykset pitää saada suurin mahdollinen voitto. Henkilövahingoista viisveisataan

Ja kunnat teettävät urakat halvalla. Nykyään tuntematon sananparsi: köyhän ei ole varaa ostaa halpaa.

Vierailija
87/87 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörien lataus olisi kiellettävä, niin monta tulipaloa.