Aika surkuhupaisaa, kuinka tällä palstalla nyt huudetaan grillauskieltoa ja jopa tavaroiden säilytyskielto parvekkeelle.
Grillatahan voi vaikka sähkögrillilläkin. Se ei ole paloturvallisuusnäkökulmasta muita sähkölaitteita vaarallisempi. Toki sinnekkin voi kertyä rasvaa, joka voi syttyä kuumuudessa palamaan. No, jos sähkögrillit halutaan kieltää, niin kielletäänkö samalla myös esim. vappumunkkien paistaminen liedellä? Vähintään yhtä herkästi kun se rasvakattila siinä liedellä syttyy, kuin mitä rasvajäämät sähkögrillissä. Siinä lieden yläpuolella taitaa olla vielä liesituuletinkin, joka voi imaista ne liekit helposti ja siten levittää tulipaloa. Mutta ei, ei ole tullut kenellekään mieleenkään, että kiellettäisiin munkkien paisto.
Huomasin myös, kuinka jotkut huutivat, että tavaroiden, kuten sohvien ja mattojen säilyttäminen parvekkeella tulisi kieltää, koska ne palavat helposti? Ja...?
Mut on kuitenkin ookoo säilyttää niitä asunnon sisätiloissa? Jos sisätiloissa alkaa tulipalo, niin ne eivät siellä kuitenkaan syty palamaan? 🤔
Olen itse paloturvallisuuden osalta paljon enemmän huolissani näistä kiinalaiskaupoista ostetuista skuuttien ja sähköpyörien akuista, kun ne yleistyvät koko ajan.
Jos muuten vuosittaisia tulipalotilastoja katsoo, niin ylivoimaisesti yleisin tulipalon aiheuttaja on ollut liesi.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele, että liesipalot on niin yleisiä. Olen huomannut, kuinka moni aikuinen niin välinpitämättömästi säilyttää lieden päällä tavaraa, vastoin kaikkia paloturvallisuusmääräyksiä! Oma lukunsa on myös esim. lieden käyttäminen huppelissa ja käyttäjänsä sammuminen lieden ollessa päällä.
Väliäkö sillä on jos katkaisee sähköt liedestä silloin kun sitä ei käytä.
Lemmikit saattavat vahingossa laittaa lieden päälle. Parempi opetella turvalliset tavat.
Olen itsekin laittanut useita kertoja lieden päälle vahingossa. Liedessäni on niin löysät nupit, että ne kääntyvät, jos ohittaessa edes hieman hipaisee nuppia. Siksi minulla on nykyisin aina lapsilukko päällä, kun en käytä liettä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tässä Kalasataman tapauksessa suomalaiset asialla?
Todennäköisesti eivät, muuten asia olisi mainittu selkeästi.
Grillauksen haju ei ole kovinkaan mukava sisätiloissa. Minulla on oma talo, oma grilli pihalla, ja grillaajatkin ovat omaa porukkaa, mutta silti suljen ovet ja ikkunat grillauksen ajaksi.