***KOTILOT*** vk 20
Kommentit (30)
Ja niinhän sitä tuli viikko taas täyteen. Neuvolassa tuli käytyä ja saldona oli:
- Sf 36cm (+1cm viimesestä)
- Vaavin syke 144
- Painoa oli tullut hurjat 1808g /vko
- Pissa puhdas
- RR138/92
Perjantaille sain uuden ajan, kun terkkari halusi kontrolloida tuon painon ja verenpaineen. Oon kyl ton turvotuksen lisääntymisen huomannut, mutta että noin paljon paino noussut. Kääk! Eli nyt painon nousu 12kg 600g. Että hip hei vaan!
Äiti taas soitteli tänään ja huomennahan hän on tänne tulossa. Kovasti odottaa jo tyttöjen näkemistä kun ei olla nähty sitten muuton (maaliskuun alun).
Tänään oli yllättävän mukava päivä. Perhetyöntekijä oli meillä klo 10-14 ja mulla oli tapaaminen psyk.sh:n kanssa. Sitten kävin kirjastossa ja nautin kahvilassa lounaan. Ja sitten neuvolaan. Teki kyllä hyvää.
Mies hemmotteli vielä äsken mua tekemällä lämpimiä voileipiä ja teetä. Nam. Pitäisköhän vielä kaivaa jätskiä jälkkäriksi :)
Että tällaista tänään.
AIHA ja Nea
Tänään mä sit meen päivystykseen. Vauva tuntuu vatsan läpi liian hyvin, mut kipuja ei oo joten ilmeisesti vettä on kuitenkin riittävästi. Mut jotenkin tuntuu, että kun 3 pv ollu kauhee turvotus ja nyt yli vrk:n päänsärkyä ja aamulla lievää näköhäiriötäkin niin senkin takia ois hyvä käydä lääkärin luona... Ahdistaa vaan se, kun siellä aina todetaan muutaman sekunnin virtaukset olevan ok, vaikka mulle sit aina jälkikäteen on vakuutettu, että ehkä virtaukset ei sit ollu ok. Samoin kuin se ktg-käyrä. Vaikka kuinka tulis huonoa käyrää niin sit ne kuittaa sen ok:ksi jos pari minuuttia on hyvä.
AIHAlla on ollu ihana päivä. Ja kesäkuisista luin, että manikin menee tänään hemmottelemaan itseään kampaajalle. Kääks, ku munkin on pitäny koko ajan ehtiä, mut tässä nää hiukset vieläkin hapsottaa joka suuntaan ja juurikasvu ilkkuu naapureillekin asti.
Happylla on ihana matka edessä. :D Mulle tuli heti hirvee hinku, et mäkin haluan vielä johki reissuun, mut eipä näillä viikoilla taida viittiä. x) Jos reissais vaan synnärille...
Liipe: Tiedän tunteen... Mulla kans tässä raskaudessa ollu koko ajan jotain ja just noilla viikoilla masensi kaikkein eniten. Nyt sentäs on toivoa jo päästä mahasta pikkuhiljaa eroon ja saada nyytti turvallisesti kainaloon... MUt tuolloin oli kyllä piinaavaa. Ihmeen npeesti se aika kyl sit vierähti silti.
Nyt tää lähtis pukeutuman ja viemään lapset päiväkotiin jotta päästään käymään lääkärin luona. Mieskin pääsee mukaan.
Hulda
NKL:lla käyty. Eipä muuta vikaa, kun vauva ei tosiaan oikein liiku. Kahdesta viime ultrasta saanu nyt siis merkinnän korttiin että liikkeitä vähän. Ja ultrassa liikkeitä ei oo näkyny vaan oletetaan ktg-käyrästä, että niitä on... Seurantaan kuitenkin jäin pidemmäks aikaa kun niitä ei tosiaan näkyny ultralla ja ois ne kuulemma voinu ottaa osastollekin, mut sanoin, että mieluummin tuun kotiin.
Hb 103 ja ei kuulemma olis raudanpuutteesta johtuvaa. Kiva kiva. Eli turha tässä on ollu noita retafereja syödäkään... Eipä ihan heti houkuta toi synnytyskään kun sithän mä vasta väsynyt oonkin. Pakostihan toi laskee alle sadan reilusti. Mut onpahan nyt yks huoli vähän vähemmän, kun en tuon tokan anemiasta enää oo niin huolissaan. Meillä molemmilla on varmaan sama syy tuohon anemiaan.
Kohdunsuu on sormelle auki. Eli onks se nyt sentti vai 2cm? Eipä silti kovin synnytystä ennustavaa...
H 35+6
Aika harvoin tulee enää kirjoiteltua tänne vauvalehden sivuille mitään, jotenkin tuntuu ettei aika vaan riitä...
On se tosiaan hurjaa, että meistä heinäkuisistakin kaksi on jo synnyttänyt! Itse kun tässä olettaa, että semmonen 7-8 viikkoa on vielä jäljellä odottamista, jos menee niin kuin edellisetkin.
Selkäsäryt on rasittavin vaiva tällä hetkellä, illalla on ihana kömpiä sänkyyn kuuman kaurapussin kanssa, kyllä ei kauan tarvitse unta odotella. Ja se onneksi auttaa noihin särkyihin, jotka on siis ihan alaselässä, tossa ihan takapuolen päällä.
Vauva myöskin painaa alas tosi paljon, on jo niin alaalla kun olla ja voi, oli jo kaksi viikkoa sitten neuvolassa tädin mukaan kiinnittynytkin, ei saanut päätä enää liikuteltua juurikaan... Ikävän tuntusta, mutta toisaalta, eipähän ton ainakaan pitäs sitten enää kääntyä perätilaan ainakaan. Ensi viikolla on seuraava neuvola ja siitä sitten 2-3 viikon päästä viimenen lääkärineuvola.
SF-mitta kasvaa suunnilleen samoissa kuin kuopuksestakin, eli sellasta n. 4kg vauvaa täällä taas ootellaan, jos suunnilleen laskettuna aikana syntyy. Uusi kimperin kantoliina on odottamassa tulokasta ja tänään hankin tutulta ihan pieniä vaippakuoria 5kpl, ajateltiin kokeilla siis kestoilua tän kolmannen kanssa. Ihan harsotusta meinasin ainakin näin alkuun, kun sitä vaippaa saa kuitenkin vaihtaa koko ajan :)
Eiköhän siinä ollut meidän kuulumiset.
Kisu rv 32 tasan
Hulda
ei kyllä käy kateeks sua yhtään... onneks kumminkin ottivat " tosissaan" ton liikkeiden vähyyden päivystyksessä, ja menet heti kun vähänkään siltä tuntuu takasin! EI koskaan voi olla yliherkkä vauvan suhteen vikasilla viikoilla.. kyllä äidin vaistot aina on oikeessa!
Ite viime raskaudessa lähin lanssilla liikehälytyksen takia tayssiin, kun eivät reppanat osanneet täällä paikallisessa sairaalassa edes käyttää käyrää, vaan itse asettelin sitä mahalle että sykkeet olisi kuuluneet..
Nyt tänään valittelin kanssa neuvolassa liikkeiden vähyyttä ja oikeesti tuntuu kanssa että vois napata purrin jalasta kiinni tosta mahan päältä kun tuntuu niin selvästi.. Ei ainakaan viime viikolla lääkäri sanonu vedenmäärästä mitään...
Noh pikkanen tais kuulla äidin murheen ja tänään onkin sitten menty ja möyrytty monen päivän edestä varmaan.
Parturi reissu takana, ja pakko sanoo että hyvää teki! Värjäys, latvojen tasaus ja sokerina päälle ripsien värjäys!! Nyt voin lähtee kohti synnäriä mun puolesta.. silmätkin näyttää silmiltä.. en oo koskaan aikasemmin värjänny ripsiäni =P
Miehellä vika yö ja kun sain pojat nukkuun kävin yksin saunomassa kunnolla.. olikin tujut löylyt!
Viime yönä valvoinkin taas menkein tonne 4 taas vaihteeks ja sit jo 8 ylös poikien kanssa... mulla nää illat on jo ihan yliväsymystä ja siks en pysty kun aamuyöstä vasta nukkumaan.. no jos tuo miehen rutake antais mun nukkua pyhien aikana vähän talteen tota unta tai edes univelkaa pois!!!
Niin ja oli tänään neuvolakin...
paino nyt + 5,5kg (alkuun) viikko nousua en muista ja korttikin autossa
Hb 126
sf 34
RT
ei kiinnittynyt
pissi puhdas
RR jotain 133/86 muistaakseni eli mulle hyvä..
Edelleen tarkkaillaan noita paineita ja jos tulee vanhoja tuttuja oireita niin samalla vauhdilla tayssiin (tuli käsky) ja ne saa päättää mitä tekee!
Olikohan mulla vielä muuta.... no palaan kumminkin aamusta taas katteleen kuulumisia...
Ollaankos sitä rv 37 täysaikasia vai miten se meni??
Mani ja purri rv 37!!!!!!!! POKS
Voi Hulda! Kyllä sulle nyt annetaan huolta ja murhetta! Meet vaan heti uudestaan näytille, jos tuntuu että vaavi ei liiku kunnolla! Ja pidät puoles, että tekevät asialle jotain jos tilanne pahenee.. Hyvät viikot on jo kuitenkin kasassa, ja kohta vauvankin olisi parempi kasvaa rinnalla kuin masussa ilman vettä?
Oma vauva sitten möyrää ja myllertää vaikka kuinka. Muutaman päivän on jomottanut alavatsaa ym tosi paljon, että kai se jotain tilaa siellä itselleen raivaa.. Tuntuu että on alapäässä joka luu ym hellänä. Ens viikolla vika lääkäri neuvola, ja saa " vihdoin" tietää tilanetta tuolla alakerrassa :) Edellisissä raskauksissa ollut jokaisessa lääkärineuvolassa sen kiinteä, kiinni ja pituutta 3cm, ja tässäkin siis kahdessa edellisessä lääkärissä nlakortin mukaan. Vaikka terkka myöhemmin sanoikin, että olis pehmennyt vähän, tiedä sit et onko se lääkäri laittanut sinne korttiin väärin vaik mielestäni se kyl sano silloin et kiinteä.. No sais jotain olla jo tapahtunutkin :) Tulis ees tunne että saattais joskus päästäkin nyyttiä hakemaan ;)
Mani: Eikös se rv37 oo se täysiaikaisen raja! :) Vaikka mun mielestä rv36 on se raja, että voi jo mennä omaan aluesairaalaan synnyttämään?
PP 35+4 :)
Alkaako toinen aalto kohta poksumaan:)
Täällä rankat pari viikkoa takana, joka päivä siivoamista ym muuttohäslinkiä, ihmeen hyvin olen jaksanut vaikka supistaa ihan kivuliaastikin välillä.
Ultrassakin ehdin piipahtaa ja siellä köllötteli reipas pikku poika, nyt siis Tapio Kurjen mukaan 100% varmasti pippelillä varustettu vauveli. Kaikki oli hyvin ja aivokammiotkin tutkittiin uudestaan oikein tarkkaan. Kivuliaista suppareista huolimatta kohdun suu kiinni ja pitkä kuin mikä. Tohtori Kurki on ihan maineensa veroinen, aivan uskomattoman mukava. 3D meni mönkään kasvojen osalta sen takia kun vauva on päättänyt asettautua jo lähtöasemiin ja pää laskeutunut alas. Vauva on kasvanut hienosti ja nyt paino 1600g, syntymäpainoarvio 40+0 on 3,8kg. Ihan ok, yhtään isompaa en toivoisi!
Siinä pikaisesti, jatkan vielä muuttopuuhia...
Aurinkoista ja lämpöistä kesänalkua kaikille!
Lumituuli rv29+5
minäkin käyn kirjailemassa tänne.
Pari viikkoa on mennyt kaikenlaista hössöttäessä, et olen pikaisesti käynyt lukemassa teidän kuulumiset, mut aika ei ole muka riittänyt kirjoittamiseen.
Nytkin pitäis viedä koiruus lenkille ja sit lähden nuoremman poikani kanssa veljen muksua hetkeksi hoitamaan.
Eipäs tänne erikoista kuulu.
Verenvuoto on loppunut, ainakaan ei ole pariin viikkoon tullut ja se kyl jotenkin on helpottanut oloa.
Väsymyskin on helpottanut, en ole ihan niin sairaanväsynyt. Olo on vähän malttamaton tuntuu et noi raskausviikot junnaa paikallaan.
Ens viikolla on neuvola ja kait sitä kohta täytyis miettiä et menenkö vielä seerumiseulontaan, np:ssä kaikki oli ok.
Mun tekis mieli kovasti ostella kaikkea vaaleanpunaista vauvalle, itse kun odottaa kovasti tyttöä.
Kerroimme pojille äitienpäivänä, et meille tulee vauva, hyvin ottivat asian.
Vanhempi poika odottaa tyttöä ja nuorempi poikaa.
Viikonloppuja kaikille.
oikku ja pähkinä 14+6
Kiristelly tänään taas mahaa, mut mitään säännöllistä ei nyt pariin päivään oo taas tullu. Viikon päästä aion pyytää käynnistystä, saa nähdä kuin käy...
Kävelin tänään pitkän matkan pysäkille ja supisteli ihan tajuttomasti joten hakeuduin penkille istumaan. Penkillä oli istumassa yks mamma ja sen vieressä iso reppu ja kassi. Silti katsoin että mahdun ihan hyvin siihen. Mummo (ehkä 68v ihan hyväkuntoinen) sähähti pystyyn. Mulkoili mua pahasti ja sähisi taas. Mitään en ymmärtäny. Ajattelin vaan, että ei oo lääkitys kohillaan. No, sit kun mun bussi tuli niin tää kailottikin kovaan ääneen " ON SE KUMMA KUN VANHUKSILTA PITÄÄ VIEDÄ ISTUMAPAIKAT. TÄÄ NYKYNUORISO TÄLLAISTA!" :O
Hyvä etten itkuun purskahtanu näissä hormoneissa ja kivuissa, vaikka yleensä en oo mikään herkkis. Ihan kuin vanhukset ois ainoa ryhmä joka niit penkkejä saa käyttää. Tääkin oli ihan hyväkuntoinen just eläkkeelle varmaan jääny. Kylläpä sitä taas pahoitti mielensä tosi typerällä asialla. :(
Täysiaikaisuudesta mani tai joku kyseli. MUlle rv 34 on jo joku raja, kun sen jälkeenhän supistuksia ei pysäytellä. Rv 35 jälkeen saa synnyttää siinä sairaalassa missä haluaa ja rv 36 ei kuulemma oo enää mitään väliä syntyykö vai ei. Mut virallisesti kai rv 37 on se täysiaikaisuuden raja.
Lumituulelle onnittelut pojasta! Olikos sulla edelliset lapset kumpaa sukupuolta?
Mani: Mulla on kauhee kammo kaikkia silmäjutuja kohtaan, mut siis ripsaria tietty ite levitän jne. Mut oon kyllä nyt haaveillu tuosta ripsien kestovärjäyksestä. Miten se tehdään? Ahdistaa päästää joku vieras sohimaan mun silmien läheisyyteen... :D Mut ois kyllä kätevää, kun ei synnyttäneenä tarvis ripsiä koko ajan suhia ja pestä. Paljonko maksoi?
Hulda 36+1
muutama viikko tässä taas vierähtikin: )) Eipä tänne ihmeempiä, pahoinvointi on helpottanut mutta väsymys jäänyt...yöunia vetelen 10-11 tuntia ja päikyt päälle.Voisi sekin ihan oikeasti kohta helpottaa.Masu kasvaa tasaiseen tahtiin, välillä se tuntuu niin isolta ja aamusella taas suht normaalin kokoinen näille viikoille.Ultrassa käytiin viime viikolla ja asukkeja oli siis yksi kpl ja rauhallista sorttia: )) piti oikein herätellä, että saatiin sopivia kuvakulmia.Sykkeet edellisillä kerroilla 152 ja 154...vaakaan en ole uskaltanut kavuta, kertokoon neuvolavaaka sitten totuuden; ))
Nyt sitten odotellaan rakenneultraa ja tulevaa Etelän matkaa, Kyprokseen sitten päädyttiin lopulta ja matkustusaika osuu viikoille 21-22...
Mukavaa toukokuun jatkoa
Happy ja touhotin rv 13+5