Kalasataman tulipalo ja uusien talojen paloturvallisuus
Miten on mahdollista, että nykypäivänä suunnitellaan talo, jossa on rakenteita, jotka mahdollistavat tulipalon leviämisen talon keskikerroksen asunnon parvekerakenteiden kautta talon kattorakenteisiin?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä oli ihan samanlainen tulipalojuttu eikä kukaan joutunut vastuuseen selkeästi havaitusta rakennustoheloinnista.
Mikään ei tule muuttumaan. Ei muuta kuin uusia juosten kustuja taloja rakennuttamaan!
Oliko sielläkin ammattiliitot takana? Silloin kukaan ei uskalla puuttua.
Kojamon tai siis lumon talohan tää ilmeisesti oli. Ja nää sitten rakennuttaa itselleen täysin juosten ... taloa. Hienoa settiä. /s
Paloturvallisuuteen saisi rakentamisessa kiinnittä huomiota paremmin niin, että tuli ei pääse etenemään noin helposti. Voi niinkin käydä, että jokin kodinkone syttyy palamaan ja tilanne on sama.
Vierailija kirjoitti:
Paloturvallisuuteen saisi rakentamisessa kiinnittä huomiota paremmin niin, että tuli ei pääse etenemään noin helposti. Voi niinkin käydä, että jokin kodinkone syttyy palamaan ja tilanne on sama.
Asunnot tuolla maksaa jo nyt luokkaa 700 000 € kappale. Kuinka paljon haluaisit vielä lisää laittaa rahaa paloturvallisuuden parantamiseen? Missä menee kipuraja?
Vierailija kirjoitti:
Liian korkea ja iso talo hankala. Sammutusrobotti olisi tarpeen katoille, ettei palomiehet hengittele savuja.
Eihän toi edes ole korkea! Tikasautolla ylettää helposti katon yläpuolelle sammuttamaan - kuten uutiskuvista näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Grillit pitäisi kieltää parvekkeilla.
Luulisi, että jo ihan vanha kunnon maalaisjärki sanoisi ettei parvekkeella sovi grillata.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä oli ihan samanlainen tulipalojuttu eikä kukaan joutunut vastuuseen selkeästi havaitusta rakennustoheloinnista.
Mikään ei tule muuttumaan. Ei muuta kuin uusia juosten kustuja taloja rakennuttamaan!
Siellä taisi kyse olla syttyvän seinämateriaalin käyttö. Sama varmaan tässä. Sen verran outo kuvio tässä on kyseessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paloturvallisuuteen saisi rakentamisessa kiinnittä huomiota paremmin niin, että tuli ei pääse etenemään noin helposti. Voi niinkin käydä, että jokin kodinkone syttyy palamaan ja tilanne on sama.
Asunnot tuolla maksaa jo nyt luokkaa 700 000 € kappale. Kuinka paljon haluaisit vielä lisää laittaa rahaa paloturvallisuuden parantamiseen? Missä menee kipuraja?
Tuo oli vuokratalo
Vierailija kirjoitti:
Paloturvallisuuteen saisi rakentamisessa kiinnittä huomiota paremmin niin, että tuli ei pääse etenemään noin helposti. Voi niinkin käydä, että jokin kodinkone syttyy palamaan ja tilanne on sama.
Viime talvena on syttynyt ties kuinka monta huoneistopaloa jotka ovat kuitenkin jääneet sen yhden huoneiston paloiksi. Näistä on ollut jatkuvasti lehdissäkin, mutta sulta mennyt jotenkin ohi, kun kuvittelet nyt kaikkien talojen olevan heikkoja paloturvallisuudeltaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grillit pitäisi kieltää parvekkeilla.
Luulisi, että jo ihan vanha kunnon maalaisjärki sanoisi ettei parvekkeella sovi grillata.
Jep mutta kun kaikki ei käy täysillä.
Eikös juuri ollut se kampanja, jossa jokaiseen huusholliin kerrostalossa vaihdettiin uudet palovaroittimet. Onko hell-singissä jäänyt väliin.
Vierailija kirjoitti:
nyt joku laki ja äkkiä kieltämään akkujen ja grillien tai muun palavan käyttö parvekkeilla.
olisin saanut paniikin ja varmaan kuollut tuossa tilanteessa, missä tuo basisiti olisi ollut, koska minulla on klaustrofobia.
yhtään ei muuten mietitä pyörätuolilla liikkuvia ! ajatellaas nyt ku hissiä ei voi käyttää ja ei välttämättä edes pääse parvekkeelle ja jos se parveke palaa ja rappu savussa eikä omista satoja pyyhkeitä niin voi sitten kuolla .
kauheaa edes ajatella tuota.
Mitä kielto auttaa? Kuka valvoo ja takaa sen että niitä ei kielloista huolimatta käytetä?
Vierailija kirjoitti:
Kuka suunnitteli?
Kuka rakensi?
Kuka valvoi ja tarkasti?
Turhia kysymyksiä niin pitkään, kunnes selvillä on palon leviämisen syy.
Jos syy liittyy nykyisiin rakentamismääräyksiin, ei noilla sun listassa olevilla kysymyksillä ole mitään merkitystä. Eihän suunnittelijaa, rakentajaa tai valvojaa voi syyttää, mikäli kaikki on tehty kuten määräyksissä on.
Ja jos on vaikkapa rakennettu vastoin suunnitelmia, niin mitä merkitystä sillä on, kuka sen on suunnitellut?
Suunnittelumääräykset ovat yksi asia.
Määräysten mukaiset suunnitelmat ovat oma asiansa.
Varsinainen rakentaminen ja sen valvonta tai valvonnan puute on oma asiansa.
Ymmärtänette mistä kenkä puristaa varsinkin jos vielä ottaa huomioon kilpailuviranomaisten kiihkeän halun päästä näennäislaskelmin sekoittamaan soppaa.
Ja sitten se tapahtuneen talonpoikaisjärjetön alkuunpanija. Lopputuloksessa ei mitään yllättävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tuli on levinnyt parvekkeen tuuletusraon kautta. Siitä tulee kuin savupiippu kun ilmavirta rupeaa työntämään paloa ylöspäin niinkuin hyvin vetävässä saunankiukaassa.
Elementtiparvekkeissa ei ole tuuletusrakoja
Elementtisaumat on, mutta niiden kautta on aika mahdoton tulen levitä rakenteisiin, varsinkin kun ne yleensä on elementtisauma-aineella kitattu tiiviisti umpeen
No, mutta kyseessähän olikin Hekan vuokrakasarmi joka taatusti on rakennettu ainoastaan ulkomaisin voimin ja halvoista materiaaleista
Katto romahtanut ja talon kulma palanut taivaan tuuliin. Varmaan vedetty mutkia suoriksi rakennusvaiheessa ja rahaa kääritty taskuihin.
https://img.ilcdn.fi/0b1tpggdvUngxhFenEd3mUejGgE=/full-fit-in/2048x0/im…
Paloportaat puuttuvat taloista ja kaasumaskit. Talot liian korkeita?
Kuka suunnitteli? Kaveri.
Kuka rakensi? Virulaiset, halvalla.
Kuka valvoi ja tarkasti? Kaveri...
Iigori ollut rakentamassa.
Lainsäädännöllisesti asuntojen välisen palo-osastoinnin pitäisi kestää puolesta tunnista tuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Grillit pitäisi kieltää parvekkeilla.
Kaasugrillit ON kiellettyjä ainakin kaikissa taloissa missä itse asun tai missä asuvat tuttuni.
Täälläkö kokoontuu palosyyntutkinta?
Jos on nuotio parvekkeen kattialla, niin miten siihen voisi varautua