Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kalasataman tulipalo ja uusien talojen paloturvallisuus

Vierailija
24.05.2026 |

Miten on mahdollista, että nykypäivänä suunnitellaan talo, jossa on rakenteita, jotka mahdollistavat tulipalon leviämisen talon keskikerroksen asunnon parvekerakenteiden kautta talon kattorakenteisiin? 

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on nuotio parvekkeen kattialla, niin miten siihen voisi varautua

Vierailija
42/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä oli ihan samanlainen tulipalojuttu eikä kukaan joutunut vastuuseen selkeästi havaitusta rakennustoheloinnista. 

Mikään ei tule muuttumaan. Ei muuta kuin uusia juosten kustuja taloja rakennuttamaan! 

Oliko sielläkin ammattiliitot takana? Silloin kukaan ei uskalla puuttua.

Kojamon tai siis lumon talohan tää ilmeisesti oli. Ja nää sitten rakennuttaa itselleen täysin juosten ... taloa. Hienoa settiä. /s

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paloturvallisuuteen saisi rakentamisessa kiinnittä huomiota paremmin niin, että tuli ei pääse etenemään noin helposti. Voi niinkin käydä, että jokin kodinkone syttyy palamaan ja tilanne on sama. 

Vierailija
44/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paloturvallisuuteen saisi rakentamisessa kiinnittä huomiota paremmin niin, että tuli ei pääse etenemään noin helposti. Voi niinkin käydä, että jokin kodinkone syttyy palamaan ja tilanne on sama. 

Asunnot tuolla maksaa jo nyt luokkaa 700 000 € kappale. Kuinka paljon haluaisit vielä lisää laittaa rahaa paloturvallisuuden parantamiseen? Missä menee kipuraja?

Vierailija
45/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian korkea ja iso talo hankala. Sammutusrobotti olisi tarpeen katoille, ettei palomiehet hengittele savuja. 

Eihän toi edes ole korkea! Tikasautolla ylettää helposti katon yläpuolelle sammuttamaan - kuten uutiskuvista näkyy.

Vierailija
46/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grillit pitäisi kieltää parvekkeilla.

Luulisi, että jo ihan vanha kunnon maalaisjärki sanoisi ettei parvekkeella sovi grillata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä oli ihan samanlainen tulipalojuttu eikä kukaan joutunut vastuuseen selkeästi havaitusta rakennustoheloinnista. 

Mikään ei tule muuttumaan. Ei muuta kuin uusia juosten kustuja taloja rakennuttamaan! 

Siellä taisi kyse olla syttyvän seinämateriaalin käyttö. Sama varmaan tässä. Sen verran outo kuvio tässä on kyseessä 

Vierailija
48/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paloturvallisuuteen saisi rakentamisessa kiinnittä huomiota paremmin niin, että tuli ei pääse etenemään noin helposti. Voi niinkin käydä, että jokin kodinkone syttyy palamaan ja tilanne on sama. 

Asunnot tuolla maksaa jo nyt luokkaa 700 000 € kappale. Kuinka paljon haluaisit vielä lisää laittaa rahaa paloturvallisuuden parantamiseen? Missä menee kipuraja?

Tuo oli vuokratalo 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paloturvallisuuteen saisi rakentamisessa kiinnittä huomiota paremmin niin, että tuli ei pääse etenemään noin helposti. Voi niinkin käydä, että jokin kodinkone syttyy palamaan ja tilanne on sama. 

Viime talvena on syttynyt ties kuinka monta huoneistopaloa jotka ovat kuitenkin jääneet sen yhden huoneiston paloiksi. Näistä on ollut jatkuvasti lehdissäkin, mutta sulta mennyt jotenkin ohi, kun kuvittelet nyt kaikkien talojen olevan heikkoja paloturvallisuudeltaan

Vierailija
50/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grillit pitäisi kieltää parvekkeilla.

Luulisi, että jo ihan vanha kunnon maalaisjärki sanoisi ettei parvekkeella sovi grillata.

Jep mutta kun kaikki ei käy täysillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös juuri ollut se kampanja, jossa jokaiseen huusholliin kerrostalossa vaihdettiin uudet palovaroittimet. Onko hell-singissä jäänyt väliin.

Vierailija
52/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nyt joku laki ja äkkiä kieltämään akkujen ja grillien tai muun palavan käyttö parvekkeilla.

olisin saanut paniikin ja varmaan kuollut tuossa tilanteessa, missä tuo basisiti olisi ollut, koska minulla on klaustrofobia.

 

yhtään ei muuten mietitä pyörätuolilla liikkuvia ! ajatellaas nyt ku hissiä ei voi käyttää ja ei välttämättä edes pääse parvekkeelle ja jos se parveke palaa ja rappu savussa eikä omista satoja pyyhkeitä niin voi sitten kuolla . 

kauheaa edes ajatella tuota. 

Mitä kielto auttaa? Kuka valvoo ja takaa sen että niitä ei kielloista huolimatta käytetä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka suunnitteli?

Kuka rakensi?

Kuka valvoi ja tarkasti?

Turhia kysymyksiä niin pitkään, kunnes selvillä on palon leviämisen syy.

Jos syy liittyy nykyisiin rakentamismääräyksiin, ei noilla sun listassa olevilla kysymyksillä ole mitään merkitystä. Eihän suunnittelijaa, rakentajaa tai valvojaa voi syyttää, mikäli kaikki on tehty kuten määräyksissä on.

Ja jos on vaikkapa rakennettu vastoin suunnitelmia, niin mitä merkitystä sillä on, kuka sen on suunnitellut?

Vierailija
54/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelumääräykset ovat yksi asia. 

Määräysten mukaiset suunnitelmat ovat oma asiansa. 

Varsinainen rakentaminen ja sen valvonta tai valvonnan puute on oma asiansa. 

Ymmärtänette mistä kenkä puristaa varsinkin jos vielä ottaa huomioon kilpailuviranomaisten kiihkeän halun päästä näennäislaskelmin sekoittamaan soppaa. 

Ja sitten se tapahtuneen talonpoikaisjärjetön alkuunpanija. Lopputuloksessa ei mitään yllättävää.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tuli on levinnyt parvekkeen tuuletusraon kautta. Siitä tulee kuin savupiippu kun ilmavirta rupeaa työntämään paloa ylöspäin niinkuin hyvin vetävässä saunankiukaassa. 

Elementtiparvekkeissa ei ole tuuletusrakoja 

Elementtisaumat on, mutta niiden kautta on aika mahdoton tulen levitä rakenteisiin, varsinkin kun ne yleensä on elementtisauma-aineella kitattu tiiviisti umpeen 

 

No, mutta kyseessähän olikin Hekan vuokrakasarmi joka taatusti on rakennettu ainoastaan ulkomaisin voimin ja halvoista materiaaleista 

Katto romahtanut ja talon kulma palanut taivaan tuuliin. Varmaan vedetty mutkia suoriksi rakennusvaiheessa ja rahaa kääritty taskuihin.

 

https://img.ilcdn.fi/0b1tpggdvUngxhFenEd3mUejGgE=/full-fit-in/2048x0/im…

Vierailija
56/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paloportaat puuttuvat taloista ja kaasumaskit. Talot liian korkeita?

Vierailija
57/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka suunnitteli?  Kaveri.

Kuka rakensi?  Virulaiset, halvalla.

Kuka valvoi ja tarkasti?  Kaveri...

Vierailija
58/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iigori ollut rakentamassa.

Lainsäädännöllisesti asuntojen välisen palo-osastoinnin pitäisi kestää puolesta tunnista tuntiin.

Vierailija
59/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grillit pitäisi kieltää parvekkeilla.

Kaasugrillit ON kiellettyjä ainakin kaikissa taloissa missä itse asun tai missä asuvat tuttuni.

Vierailija
60/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkö kokoontuu palosyyntutkinta?