Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kalasataman tulipalo ja uusien talojen paloturvallisuus

Vierailija
24.05.2026 |

Miten on mahdollista, että nykypäivänä suunnitellaan talo, jossa on rakenteita, jotka mahdollistavat tulipalon leviämisen talon keskikerroksen asunnon parvekerakenteiden kautta talon kattorakenteisiin? 

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grillit pitäisi kieltää parvekkeilla.

Toki kyseisessä talosse grillaaminen parvekkaalla on kiellettyä. 

Vierailija
22/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grillit pitäisi kieltää parvekkeilla.

Syttymissyy ei tässä ole oleellista vaan miksi palo pääsi leviämään. 

Jos ei olisi grillattu parvekkeella, ei olisi tulipalo kuitenkaan syttynyt. Grillauskieltoa ei toteltu. Sitäkään seikkaa ei pidä vähätellä.

Onko tietoa, onko siellä grillauskielto? Usein ainakin sähkögrilli on sallittu. Meillä ei ainakaan ole taloyhtiön järjestyssäännöissä mitään mainintaa grillaamisesta, joten kaasugrillikin lienee ok

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grillit pitäisi kieltää parvekkeilla.

Toki kyseisessä talosse grillaaminen parvekkaalla on kiellettyä. 

Siinä tapauksessa ihmettelen asukkaiden toimintaa. 

Vierailija
24/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tuli on levinnyt parvekkeen tuuletusraon kautta. Siitä tulee kuin savupiippu kun ilmavirta rupeaa työntämään paloa ylöspäin niinkuin hyvin vetävässä saunankiukaassa. 

Elementtiparvekkeissa ei ole tuuletusrakoja 

Elementtisaumat on, mutta niiden kautta on aika mahdoton tulen levitä rakenteisiin, varsinkin kun ne yleensä on elementtisauma-aineella kitattu tiiviisti umpeen 

 

No, mutta kyseessähän olikin Hekan vuokrakasarmi joka taatusti on rakennettu ainoastaan ulkomaisin voimin ja halvoista materiaaleista 

Vierailija
25/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku tehnyt nuotion partsille? Ei meidän grillistä lähde lieskoja, jotka voisivat sytyttää tulipalon. Saanut aikamoiset ollakin, että lähtee vielä leviämään. 

Vierailija
26/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kokeillut sytyttää betonin palaa palamaan. Ei taida nyt kyseessä olla betonielementtitalo ollenkaan 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grillit pitäisi kieltää parvekkeilla.

Syttymissyy ei tässä ole oleellista vaan miksi palo pääsi leviämään. 

Jos ei olisi grillattu parvekkeella, ei olisi tulipalo kuitenkaan syttynyt. Grillauskieltoa ei toteltu. Sitäkään seikkaa ei pidä vähätellä.

Onko tietoa, onko siellä grillauskielto? Usein ainakin sähkögrilli on sallittu. Meillä ei ainakaan ole taloyhtiön järjestyssäännöissä mitään mainintaa grillaamisesta, joten kaasugrillikin lienee ok

Miten lie grillauskieltojen lainmukaisuus. 

Vierailija
28/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai sekin mahdollista että joku olisi käynyt sytyttämällä kattorakenteet tuleen tahallaan kun huomasi parvekepalon, sen verran oudosti se palo näytti leviävän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiliitot pois näistä asuntobisneksistä. Verojakaan eivät maksa.

Vierailija
30/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grillit pitäisi kieltää parvekkeilla.

Syttymissyy ei tässä ole oleellista vaan miksi palo pääsi leviämään. 

Jos ei olisi grillattu parvekkeella, ei olisi tulipalo kuitenkaan syttynyt. Grillauskieltoa ei toteltu. Sitäkään seikkaa ei pidä vähätellä.

Onko tietoa, onko siellä grillauskielto? Usein ainakin sähkögrilli on sallittu. Meillä ei ainakaan ole taloyhtiön järjestyssäännöissä mitään mainintaa grillaamisesta, joten kaasugrillikin lienee ok

Miten lie grillauskieltojen lainmukaisuus. 

Kyllä voi kieltää. Monissa taloyhtiöissä grillaaminen on sallittu ainoastaan sähkögrillillä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku tehnyt nuotion partsille? Ei meidän grillistä lähde lieskoja, jotka voisivat sytyttää tulipalon. Saanut aikamoiset ollakin, että lähtee vielä leviämään. 

Jopa sähkögrillillä voi saada valtavan rasvapalon aikaiseksi jos kovasti yrittää.  

Vierailija
32/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grillit pitäisi kieltää parvekkeilla.

Syttymissyy ei tässä ole oleellista vaan miksi palo pääsi leviämään. 

Jos ei olisi grillattu parvekkeella, ei olisi tulipalo kuitenkaan syttynyt. Grillauskieltoa ei toteltu. Sitäkään seikkaa ei pidä vähätellä.

Onko tietoa, onko siellä grillauskielto? Usein ainakin sähkögrilli on sallittu. Meillä ei ainakaan ole taloyhtiön järjestyssäännöissä mitään mainintaa grillaamisesta, joten kaasugrillikin lienee ok

Miten lie grillauskieltojen lainmukaisuus. 

Kyllä voi kieltää. Monissa taloyhtiöissä grillaaminen on sallittu ainoastaan sähkögrillillä 

Parvekepaloja keskimäärin yksi päivässä, saman verran kuin saunoissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliitot pois näistä asuntobisneksistä. Verojakaan eivät maksa.

Kojamo, entinen VVO, nykyinen Lumo. Miksi vaihtavat nimeä kuin paitaa? Sitäpä voitte ihmetellä?

MOT selvitti: Asuntosijoitusyhtiö Kojamo ollut todellinen kultakaivos ammattiliitoille – yhteensä yli 900 miljoonan euron tulot verottomana

https://yle.fi/a/3-11811834

Vierailija
34/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliitot pois näistä asuntobisneksistä. Verojakaan eivät maksa.

Kojamo, entinen VVO, nykyinen Lumo. Miksi vaihtavat nimeä kuin paitaa? Sitäpä voitte ihmetellä?

MOT selvitti: Asuntosijoitusyhtiö Kojamo ollut todellinen kultakaivos ammattiliitoille – yhteensä yli 900 miljoonan euron tulot verottomana

https://yle.fi/a/3-11811834

Rakennetaan halpaa, nopeasti ja hyvällä tuotolla. Olisko aika tarkistaa muutkin talot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä oli ihan samanlainen tulipalojuttu eikä kukaan joutunut vastuuseen selkeästi havaitusta rakennustoheloinnista. 

Mikään ei tule muuttumaan. Ei muuta kuin uusia juosten kustuja taloja rakennuttamaan! 

Vierailija
36/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin kysymys tässä todellakin  on, miksi 4. kerroksessa grillauspalo saavutti jopa 10 minuutissa kattorakenteiden palon? Talohan on vaarallinen jos näin on!!!

Vierailija
37/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä oli ihan samanlainen tulipalojuttu eikä kukaan joutunut vastuuseen selkeästi havaitusta rakennustoheloinnista. 

Mikään ei tule muuttumaan. Ei muuta kuin uusia juosten kustuja taloja rakennuttamaan! 

Oliko sielläkin ammattiliitot takana? Silloin kukaan ei uskalla puuttua.

Vierailija
38/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grillit pitäisi kieltää parvekkeilla.

Toki kyseisessä talosse grillaaminen parvekkaalla on kiellettyä. 

Siinä tapauksessa ihmettelen asukkaiden toimintaa. 

täällä kaikki ei edes lue sääntöjä..

lintuja ruokitaan, vaikkei saisi ja linnun pashaa joka paikassa.

kissat juoksee vapaana ja tekee tarpeensa toisten pihoille näiden omistajat vanhuksia .

yksi on tunkenut parvekkeen täyteen kaikkea skeidaa ja polttaa tupakkaa samallla, kun spray maalaa kymmenen tuntia parvekkeella lähes joka päivä ja mikä on taloyhtiö vastaus, kun saan vakavan astma kohtauksen, koska se käry tulee asuntoon " ei voida toisten harrastusta kieltää" . 

autot ajaa pelastus tiellä ja pysäköi ovien eteen koska ovat niin laiskoja nuo lihavat tantat etteivät jaksa muutamaa metriä kantaa ostoksiaan pihassa usein useita autoja pitkin poikin.

 

naapurit meluaa öisin ja paiskoo ovia .

roskia joka paikassa ja roska katokset pursoaa yli äyräiden.

ja jokaisella tietysti koira ja kaikki haukkuu ja ulvoo ja pissaavat kulkureiteille.

 

minusta ne säännöt pitäisi pakko luettaa kaikille tai lukea ääneen. 

oulussa sivakka on esimerkkillisen hyvä, sillä heillä löytyy youtube kanava, jossa hyvin kerrotaan sääntöjä ja kopa vinkkejä arkeen.

 

muuta taloyhtiöt voisivat tehdä samaa ja pakottaa jokaisen asukkaan kuuntelemaan ja lukemaan ohjeet ja sitoutumaan niihin. 

 

tässäkin tapauksessa grillaus oli kielletty ja siitä aiheutuneet vahinkojen korvaus siis kuuluu lain mukaan heille, koska eivät ole noudattaneet kieltoa. 

 

kuinkahan moni silti pitää eläintä asunnossa jossa ei saisi? kun nämä eläinten omistajat ei ymmärrä, että tavallinen muutto siivous ei poista allergeenejä ja jos omistaja haluaa, että asunto on allergia vapaa ja ettei eläin tee tuhoja, niin sitä pitäisi noudattaa.

kerrostaloissa muutenkin saisi kieltää kaikki kissaa isommat koirat paitsi opaskoirat.

 

lukekaa käyttöohjeet aina, kun otatte käyttöön uuden laitteen, sillä siellä voi olla mainittu turva ohjeita joita ei välttämättä osaa itse ajatella mm. ilmastointi laite ei saa olla kytkettynä jatkojohtoon ja silti näitä näkee koko ajan.

 

mikä siinä on niin vaikeaa lukea ne ohjeet? luuletko että olet liian fiksu ja älykäs ettet ohjeita tarvitse 

Vierailija
39/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka aliurakan tekee se halvin ryhmä jonka osaamisesta ei ole hajuakaan tai kielitaidosta ja joka katoaa ulos maasta heti palkat saatuaan ennen kuin selviää mitä ne nyt oikeasti on siellä raksatyömaalla tehneet. Hommaa "valvomassa" on joku ylityöllistetty vastavalmistunut raksainsinööri jolla on 5 muutakin työmaata pitkin uuttamaata valvottavanaan eikä yhteistä kieltä yhdenkään työporukan kanssa.

Mikä voisi mennä vikaan /s

Siitä nyt puhumattakaan että asukkaina on kaikenmaailman oman maailmankaikkeutensa napoja joita ei kiinnosta miettiä kannattaako kerrostalon mahdollisella puisella parvekkeella sittenkään grillata. Tai ainakin ne väliseinät lienee sitä kipsiä tai muuta kevytpahvia mitä noi näyttää aina olevan. 

Vierailija
40/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grillit pitäisi kieltää parvekkeilla.

Syttymissyy ei tässä ole oleellista vaan miksi palo pääsi leviämään. 

Jos ei olisi grillattu parvekkeella, ei olisi tulipalo kuitenkaan syttynyt. Grillauskieltoa ei toteltu. Sitäkään seikkaa ei pidä vähätellä.

Onko tietoa, onko siellä grillauskielto? Usein ainakin sähkögrilli on sallittu. Meillä ei ainakaan ole taloyhtiön järjestyssäännöissä mitään mainintaa grillaamisesta, joten kaasugrillikin lienee ok

Miten lie grillauskieltojen lainmukaisuus. 

Kyllä voi kieltää. Monissa taloyhtiöissä grillaaminen on sallittu ainoastaan sähkögrillillä 

Kieltäähän taloyhtiö voi mitä vaan, mutta se lainmukaisuus on toinen juttu.

 

www.kiinteistolehti.fi/voiko-taloyhtio-kieltaa-parvekegrillaamisen

 

Taloyhtiö on voinut hyväksyä järjestyssäännön, jossa grillaaminen parvekkeella kielletään. Parveke kuuluu kuitenkin osakkaan hallintaan, ja siellä saa viettää normaalia elämää, kuten grillata tai ruokailla.

Järjestyssäännöissä mainittu grillauskielto on yleensä lähinnä suositus eli taloyhtiön kanta asiaan. Taloyhtiöllä ei ole oikeutta kieltää grillaamista – edes parvekkeella – jollei tällä aiheuteta vaaratilanteita tai häiriötä muille.

Taloyhtiö voi kieltää parvekegrillauksen, jos siitä saadaan jokaisen osakkaan yksimielinen suostumus. Kielto voidaan asettaa myös turvallisuussyistä. Muutoin taloyhtiöllä ei ole laillista oikeutta kieltää parvekegrillaamista.

 

Ei siis ole mikään itsestäänselvyys että kielto olisi pätevä. Ja toinen juttu on sitten tietysti kiellon täytäntöön paneminen. Taloyhtiöllä ei lopulta ole arsenaalissaan juuri muuta keinoa kuin  asunnon haltuun ottaminen, enkä ole ollenkaan varma että sitä pystyy taloyhtiö tekemään grillaamisen takia varsinkaan jos mitään kiistatonta turvallisuusriskiä ei pysty osoittamaan.