Olen nelikymppinen ja halusin laihtua samoihin mittoihin joissa olin parikymppisenä. Onkohan mahdollista ilman syömishäiriötä?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 50+ ja sama paino kuin parikymppisenä. Säännölliset ruoka-ajat ja vähemmän herkkuja.
Minä painan 60+ ikäisenä saman kuin 17-vuotiaana. Samat vaatteet ei kuitenkaan mahtuisi päälle, koska päärynävartalo on muuttunut omenaksi ja muutama lihaskilo rasvaksi. Ja nuoruuden vartalon takaisin saaminen on tässä vaiheessa mahdotonta. Nahka ei enää kutistu, vaikka kuinka treenaisin.
Mikä auttaisi siihen, kun on nälkä eikä meinaa saada siksi unta? Itsellä menee helposti yösyöpöttelyksi. Tiedän että jos vain olisi syömättä, niin pian keho tottuisi pienempään kalorimäärään, mutta tuo unen saanti on hankala juttu itselle
Syöt päivän aikana parempaa proteiinipitoista ruokaa.
Syön laihduttaessani 1200kcal per päivä eikä ole nälkä yöllä
Kyllä voit. Itse olen mies mutta olin 19 vuotiaana armeijapoikana 168cm ja 67kg
Vuosi sitten olin 168cm ja 79kg. Eihän se ollut kuin ruokavalion muutos terveellisempään, rasvaiset leivät pois esim ja tilalle joka päivä kasviksia vähintään puoli kiloa, liikuntaa, ihan vain kävelylenkkeilyä säännöllisesti. Nyt olen 168cm ja 68kg. Vielä joku kilo lähtee ja olo on aivan eri kuin vuosi sitten
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit. Itse olen mies mutta olin 19 vuotiaana armeijapoikana 168cm ja 67kg
Vuosi sitten olin 168cm ja 79kg. Eihän se ollut kuin ruokavalion muutos terveellisempään, rasvaiset leivät pois esim ja tilalle joka päivä kasviksia vähintään puoli kiloa, liikuntaa, ihan vain kävelylenkkeilyä säännöllisesti. Nyt olen 168cm ja 68kg. Vielä joku kilo lähtee ja olo on aivan eri kuin vuosi sitten
Ja olen nyt 41v mies
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on, kun vain syöt vähemmän kuin kulutat. Ei nelikymppinen saa samasta ruoasta jotenkin maagisesti enemmän kaloreita kuin parikymppinen. Paino vain nousee hiljalleen vuosien varrella, jos syö jatkuvasti vähän enemmän kaloreita kuin mitä keho tarvitsee.
Ihmisen aineenvaihdunta ja kroppa ylipäätään kyllä muuttuu vuosien varrella, joten kyllä vanhempana pitää syödä rutkasti vähemmän, jos mielii pysyä normaalipainossa. Siinä mielessä siis sama ruoka ja määrä saattaa vaikuttaa eri tavalla keski-ikäiseen, kuin parikymppiseen. Tämä siis niillä, kenellä ei ole geenejä apuna. Ne, joilla on synnystään hyvät geenit ja ovat luonnostaan hoikkina, pysyvät kyllä yleensä semmoisina ihan loppuun asti. Meille muille se on sitten taistelua ja ruoan kyttäämistä, ja jokainen voi sitten itse päättää, onko se loppupeleissä sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä auttaisi siihen, kun on nälkä eikä meinaa saada siksi unta? Itsellä menee helposti yösyöpöttelyksi. Tiedän että jos vain olisi syömättä, niin pian keho tottuisi pienempään kalorimäärään, mutta tuo unen saanti on hankala juttu itselle
Syöt päivän aikana parempaa proteiinipitoista ruokaa.
Syön laihduttaessani 1200kcal per päivä eikä ole nälkä yöllä
Onko sinulla koskaan ollut nälkä illalla/yöllä? Edellisellä on. Ihmiset ovat erilaisia ja kaikille ei sovi samat tavat. Koska unettomuus yksi asia, mikä helposti johtaa lihomiseen, niin jokaisen pitää löytää ne tavat, jotka itsellä auttavat välttämään sitä.
Olen hyväksynyt, että paluuta entiseen ei ole, varsinkin kun parikymppisenä olin lähes alipainoinen. Nykyään liikunnan ja ruokavalion tavoite on lähinnä pysyä terveenä. Painoa on tullut 20 vuodessa noin 15 kiloa. N43