Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen nelikymppinen ja halusin laihtua samoihin mittoihin joissa olin parikymppisenä. Onkohan mahdollista ilman syömishäiriötä?

Vierailija
24.05.2026 |

BMI oli silloin 19 ja nyt 23.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa joo. Itse olin nelikymppisenä nk. kokoa kakskyt vee. Mutta vartalon malli muuttuu iän (ja synnytysten myötä), ettei voi ehkä verrata.

Vartalon malli muuttuu iän myötä ilman synnytyksiäkin. Hormonit, ja viime kädessä geenit vaikuttaa. 

Vierailija
42/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 66-vuotias ja olin elämäni ensimmäisellä laihdutuskuurilla kolme vuotta sitten. Painoin 64 kg, joka ei ole sinänsä liikaa 166 senttiselle naishenkilölle, mutta minulla todettiin korkea verenpaine ja korkeat kolesteroliarvot, joten päätin, että mieluummin pudotan muutaman kilon kuin ryhdyn heti syömään lääkkeitä. Pudotin kahden kuukauden aikana 7 kg ja kolesteroliarvoni laskivat viitearvojen sisään, samoin verenpaineeni. 

Tässä on hyvä esimerkki siitä, miksi laihdutus voi olla järkevää normaalipainon sisällä. Ei jotain ulkoista unelmaa tavoitellen, vaan vointi ja terveys edellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä naisilla elämä sitten vaikeaa. Mitään hyvää ette voi syödä ja aina on laihis päällä 🤣👍

Vierailija
44/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 66-vuotias ja olin elämäni ensimmäisellä laihdutuskuurilla kolme vuotta sitten. Painoin 64 kg, joka ei ole sinänsä liikaa 166 senttiselle naishenkilölle, mutta minulla todettiin korkea verenpaine ja korkeat kolesteroliarvot, joten päätin, että mieluummin pudotan muutaman kilon kuin ryhdyn heti syömään lääkkeitä. Pudotin kahden kuukauden aikana 7 kg ja kolesteroliarvoni laskivat viitearvojen sisään, samoin verenpaineeni. 

Entä verensokeri ja paastoinsuliini, tutkittiinko niitä ollenkaan? Ei se verenpaine tyhjästä nouse. Tuo, että laihduttamalla se laski, viittaa kyllä siihen, että insuliini on ollut koholla. Se voi olla pitkäänkin, siis vuosikausia, koholla ennen kuin verensokeri lähtee kunnolla nousuun. Insuliiniresistenssi on viheliäinen ja verenpaine voi olla niitä ensimmäisiä oireita.

Vierailija
45/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppisenä tärkeintä on lihaskunto ja liikkuvuus, varsinkin jos on normaalipainoinen. Mieti kroppaasi siltä kannalta, että mihin haluat sen vielä pystyvän ja miten ja lähdet tavoittelemaan sitä. Onko se pieni koko oikeasti fiksu tavoite, vaan olisko esim. voima ja kestävyys parempia juttuja tavoitella? Mistä se elämänlaatu oikeasti tulee? Paino voi laskea sivutuotteena tai olla laskematta, mutta jos meet vahvaa ja tervettä vanhuutta kohti, saat elämästäsi eniten irti. 

Vierailija
46/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppisenä tärkeintä on lihaskunto ja liikkuvuus, varsinkin jos on normaalipainoinen. Mieti kroppaasi siltä kannalta, että mihin haluat sen vielä pystyvän ja miten ja lähdet tavoittelemaan sitä. Onko se pieni koko oikeasti fiksu tavoite, vaan olisko esim. voima ja kestävyys parempia juttuja tavoitella? Mistä se elämänlaatu oikeasti tulee? Paino voi laskea sivutuotteena tai olla laskematta, mutta jos meet vahvaa ja tervettä vanhuutta kohti, saat elämästäsi eniten irti. 

No miksi olisi? Miksi haluatte olla jotain machomiehiä? Se on ällöä miehilläkin, naisista puhumattakaan. Eletään herran vuotta 2026 missä voitte OSTAA rahalla kantoapua, ei tarvitse itse pumpata rautaa jotta voi kannella painavia asioita. Herätys pahvit

Vierailija
47/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä luoki syömishäiriöksi. Itse dieettasin aika rajusti paastoamalla ja siitä pikkuhiljaa nostin painoa sitten. Ei siitä mitään häiriötä jäänyt, mutta pharmalaisten mielestä kaikki on väärin paitsi ozempic tai muut heidän palveluidensa käyttämiset.

Mikä idea on ensin rääkätä itseään paastolla ja sen jälkeen nostaa painoa? En tiedä, onko se syömishäiriö, mutta ääliön touhua se ainakin on. 

Jaa-a, voit mennä lukemaan paaston hyödyistä vaikka mistä tuhansista julkaisuista netissä ja kirjoista, on ihmiskunnan vanhimpia terveysmenetelmiä. Aina se paino nousee paaston jälkeen jonkin verran jos on päässyt tosi alhaiseksi, keho palaa terveimpään tilaansa. Ei voi mitään jos sinulle tuli tästä nyt paha mieli

Vierailija
48/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi olisi? Miksi haluatte olla jotain machomiehiä? Se on ällöä miehilläkin, naisista puhumattakaan. Eletään herran vuotta 2026 missä voitte OSTAA rahalla kantoapua, ei tarvitse itse pumpata rautaa jotta voi kannella painavia asioita. Herätys pahvit

Mitä ihmeen machoa tuossa on? Ei mikään bodari tarvitse olla, jos haluaa pysyä kunnossa. 

Vierailija
49/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ikää tulee lisää, lihaskunto = elämänlaatu. Toimintakykyä ei saa rahalla. 

Vierailija
50/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä luoki syömishäiriöksi. Itse dieettasin aika rajusti paastoamalla ja siitä pikkuhiljaa nostin painoa sitten. Ei siitä mitään häiriötä jäänyt, mutta pharmalaisten mielestä kaikki on väärin paitsi ozempic tai muut heidän palveluidensa käyttämiset.

Mikä idea on ensin rääkätä itseään paastolla ja sen jälkeen nostaa painoa? En tiedä, onko se syömishäiriö, mutta ääliön touhua se ainakin on. 

Jaa-a, voit mennä lukemaan paaston hyödyistä vaikka mistä tuhansista julkaisuista netissä ja kirjoista, on ihmiskunnan vanhimpia terveysmenetelmiä. Aina se paino nousee paaston jälkeen jonkin verran jos on päässyt tosi alhaiseksi, keho palaa terveimpään tilaansa. Ei voi mitään jos sinulle tuli tästä nyt paha mieli

Mulla pätkäpaastot on toimineet hyvin, jos BMI on 25 tai yli eli lievässä ylipainossa. Silloin on vakaa, hyvä mieli, kiva paastota. Sitten jos paino normaalipainossa, tulee kaikkea häikkää kuten heikotusta ja päänsärkyä. Ei hyvä eikä kätevää. Että tällaiseenkin täytyy varautua, jos paastota tykkää. 

Vierailija
51/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma painoindeksi taisi olla alle 20 silloin parikymppisenä, mutta olin laiha läski. Kroppa oli rasvaton, mutta ei ollut lihaksiakaan. Nyt nelikymppisenä painoindeksi on normaalipainon ylärajalla, mutta vuosien säännöllisen treenin ansiosta kroppa on jäntevä ja urheilullinen. En pystyisi millään laihduttamaan enää siihen painoon.

Rasvaton kroppa ei voi olla laiha läski

Painoindeksi ei kerro onko rasvaa. Rasvaprosentti kertoo.

Vierailija
52/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli silloin BMI 19 ja nyt 54 vuotiaana BMI on 19 

Ei kuulosta hyvältä. Lihaksia on tuon ikäisenä vähemmän joten läskiä on tullut.

Vierailija
53/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä laittamaan naama täyteen fillereitä sitten kun rasvat on lähtenyt naamasta.

T. Sofia

Vierailija
54/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, että miksi ap haluaa laihtua? Hän on jo normaalipainoinen.

Rasvaprosentti ei välttämättä ole normaali.

Vierailija
55/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon siitä, onko sulla syömishäirötaustaa nuoruudesta ja millainen elämäntilanne nyt on. Jos on paljon stressiä, syömisen kontrolloiminen voi mennä häiriön puolelle sitä stressiä "helpottamaan". 

Vierailija
56/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v:nä painoin 52kg ja kolmen lapsen jälkeen 38v:nä 55kg. Hyvin on mahdollista ihan laihduttamattakin

Vierailija
57/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä haluaisin kengän numeroksi 38 korkeintaan 39 kuten oli nuorena aikuisena, Nyt ikäihmisenä on 41, enkä ole ylipainoinen. Kenkien numerossa 41 on rajoitettu valikoima ja se häiritsee niin saakutisti joka kerta kenkiä ostaessa. 

Vierailija
58/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma painoindeksi taisi olla alle 20 silloin parikymppisenä, mutta olin laiha läski. Kroppa oli rasvaton, mutta ei ollut lihaksiakaan. Nyt nelikymppisenä painoindeksi on normaalipainon ylärajalla, mutta vuosien säännöllisen treenin ansiosta kroppa on jäntevä ja urheilullinen. En pystyisi millään laihduttamaan enää siihen painoon.

Rasvaton kroppa ei voi olla laiha läski

Jos ei ole rasvaa eikä ole lihaksia, niin on pelkkä nahalla päällystetty luuranko. Jos siihen pyrkii, niin pian on pelkkä luuranko.

Vierailija
59/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollista se on, mutta et tule kyllä näyttämään paremmalta kuin nyt, vaan erittäin todennäköisesti huonommalta. Neljänkympin paikkeilla ja jälkeen tosi hoikka näyttää helposti luisevalta ja kuivettuneelta, mikä tekee ikäänsä vanhemman vaikutelman. 

Itse tein muutama vuosi sitten tuon, että laihdutin nuoruuden 53 kg painoon, 65 kilosta. Ai kauhea näytin todella vanhalta, vähän jopa kuivuneelta vanhukselta. Annoin lihoa takaisin 65 kiloon, ja onneksi tuhot palautui 😄

No sitten pitää hankkia lihaksia, ei läskiä. Se ei ketään nuorenna. sitä paitsi 50-kiloisena itselleni - jos lihon - tulee ainoastaan iso vatsa. sen takia hankinkin lihasta. 

Vierailija
60/68 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd-lääke vie kaiken ruokahalun.