Kuinka monta kymppiä euroina pitäisi jäädä enemmän sinulle käteen kuussa joka käyt töissä vs. naapuri joka jää nukkumaan?
Vai puhutaanko jopa sadasta tai sadoista euroista mielestäsi?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jään itse nukkumaan nykyisin kun työt meni ja pidän viittäkymppiä sopivana
Viisikymppiä on paljon
Paljon? Sehän on kymppi viikossa. Eli kaks euroo työpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tässä pitäisi puhua tonneista, eikä kympeistä? Työtön saa käteen 595 €, minä pienipalkkainenkin 2000 €.
Asumistuki ym tasoittaa tulot
Minä saan noin tuhat euroa kun asumistuki lasketaan, olen siis se nukkumaan jäävä. Kyllä työssä käyvän pitää tuon 2000 vähintään saada ja jos on alaikäistä huollettavaa niin tukia päälle.
1500 olisi minusta vähimmäissumma mistä pitäisi puhua, tai vaihtoehtoisesti miten hinnat saataisiin halvemmiksi ihan kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tässä pitäisi puhua tonneista, eikä kympeistä? Työtön saa käteen 595 €, minä pienipalkkainenkin 2000 €.
Puhu vain omasta puolestasi. Kyllä minä työttömänäkin sain 4 numeroisen summan kuukausittain käteen vaikken saanut pennin jeniä mitään tukia.
Suomen ongelma on liian pienet palkat. Kympeillä ei paljoa tee. Niiden sijasta pystyy pelaamaan ja säätämään voitoksi ilman työn läsnäolopakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppiä on paljon
Muutaman kympin säästää helposti, kun kiertää kaupat läpi ja löytää punalaputetut tuotteet.
Oikeasti viisikymppiä menee jo työssäkäyntikuluihin. Sun pitää maksaa jotain, että pääset tiettyyn paikkaan tiettyyn aikaan ja näytät työhön sopivalta. Olet puhdas, pukeutunut ja kammattu.
Eikö olekin kumma, että porukka ei innostu ottamaan vastaan työpaikkoja, joita heille ei ole työnantaja tarjonnut?
Eikö myöskin ole ihmeellistä, että työstä pitäisi maksaa palkkaa?
Ei minun työssäkäyntiäni häiritse yhtään se, jos naapurilla sattuu olemaan työtön jakso päällä. Talvella roolit kääntyvät toisinpäin, koska molemmilla vuodenajasta riippuvainen kausityö. Neljän vuodenajan Suomessa tämä on erittäin tyypillinen työsuhdemuoto vieläpä, eikä kukaan palkkaa porukkaa työmaille tyhjän pantiksi oleskelemaan. Pysyviä kokoaikatyösuhteita on lähinnä enää julkisella sektorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppiä on paljon
Muutaman kympin säästää helposti, kun kiertää kaupat läpi ja löytää punalaputetut tuotteet.
Oikeasti viisikymppiä menee jo työssäkäyntikuluihin. Sun pitää maksaa jotain, että pääset tiettyyn paikkaan tiettyyn aikaan ja näytät työhön sopivalta. Olet puhdas, pukeutunut ja kammattu.
Näistä laskelmista unohtuu aina kaksi asiaa:
1. Työssäkäyntikulut
2. Palkan verot on sosiaalietuuksien veroja alemmat
Siis miksi palkan pitäisi olla muutamaa kymppiä päälle kaikkein paskimman?
Tuon erotushan menee työssäkäymiskuluihin.
Naapurilla 9 lasta ja yksinhuoltaja. Itselläni 2 lasta ja puoliso. Käyn puolisoni kanssa työssä, mutta arvelen että naapurille tulee tukina suunnilleen saman verran kuin meille. Tosin meidän pottiamme on jakamassa vain 4 henkilöä, naapurilla kymmenen.
Ei minulla ole hirveästi ajatuksia tai tunteita naapurin etuuksista, raskasta varmasti on kun on paljon lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kysymystä
Kun somali saa 9000 kuussa niin olisi kohtuullista että saisin edes saman verran.
Ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jää käteen reilu 3 tonnia enemmän. Veroja otetaan 2 tonnia nukkumaan jäävien elättämiseen.
Kaikki työttömät eivät jää nukkumaan, ääliö.
Mikä olisi työssäkäymisaika?
Pitäisikö palkan kattaa siivoojan, kokin ymv kustannus.
Ruoasta joutuisi maksamaan enemmän ja myös pukeutumisesta. Ei pystyisi metsästämään halvinta vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppiä on paljon
1. Työssäkäyntikulut
Lisäksi unohtuu asumismuoto. Vuokra-asuntoon maksetaan asumistukea, mutta omistusasuntoon ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kysymystä
Kun somali saa 9000 kuussa niin olisi kohtuullista että saisin edes saman verran.
Ei saa.
En oli ikinä kuullut että kukaan saisi etuuksia 9000 kuukaudessa ja olen työssä etuuskäsittelijänä.
Keskimäärin tuet suurelle maahanmuuttajaperheelle pyörivät 1100 - 1600 välillä, millä elätetään sekä vanhemmat että liuta lapsia.
Aika pikkusieluiselta kuuluu miettiä naapureitaan päivät päästään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppiä on paljon
1. Työssäkäyntikulut
Lisäksi unohtuu asumismuoto. Vuokra-asuntoon maksetaan asumistukea, mutta omistusasuntoon ei.
Vuokrakämppäläinen voi säästää kymppitonnin ja voi saada asumistukea, mutta omassa asunnossa joutuu toimeentulotukiloukkuun.
Palkka on vähemmän ja tuki enemmän, kun oikeasti yrittää saada pienellä rahalla enemmän ja aikaa on.
No jos olisin työtön en tarvitsisi autoa niin menisi iso kuluerä pois. En kuitenkaan pystyisi työttömänä pitämään nykyistä elintasoa yllä niin sanoisin, että ainaki 500e/kuussa pitäisi tukia nostaa että viitsisi jäädä kotiin nukkumaan.
Nyt jää käteen reilu 3 tonnia enemmän. Veroja otetaan 2 tonnia nukkumaan jäävien elättämiseen.