Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko esivaihdevuodet aiheuttaa pahaa ahdistusta ja masennusta?

Vierailija
23.05.2026 |

Itselläni alkanut viimeisen vuoden aikana ihan jäätävää ahdistusta, että  jokin ahdistava asia tai huoli pyörii mielessä lähes tauotta  päiväkausia putkeen ja olo on todella masentunut ja toivoton silloin. Asioita, joista en ennen olisi edes ollut niin huolissaan. Muutenkin mieliala suurimman osan aikaa alamaissa ja olo innoton, vetämätön. Itkuisuutta ja itsetunnon romahtamista. Mutta tuo ahdistus, murehtiminen on pahinta ja mietin, mistä oikein johtuu? Luin esivaihdevuosista ja epäilen niitä. Ja kun olo on ahdistunut ja alamaissa niin olen myös kiukkuinen ja räjähdysherkkä. Jopa naapurille kivahdin yksi päivä.  Ikää 48-vuotta.  Onko muilla tällaista? 

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, nyt kun luin tuon listan niin kyllä minulla onkin noita oireita ja vieläpä monia. En ole osannut yhdistää. Ja lihaa ym. en syö juuri ollenkaan, enkä ole käyttänyt rautaa, sekä kuukautiset runsastuneet, joten varmasti puutetta raudasta. Huh, kun kaikki lähes täsmää, mutta kiva tietää, etten ehkä olekaan vain sekoamassa.  Ja kotona vain haluaisin koko ajan olla ja vetäytyä kaikesta.  Onneksi kirjoitin tänne, että nämä asiat tuli esille. Minulla ei ole ketään kenen kanssa puhua tällaisista asioista. 
- Ap

Vierailija
22/24 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään esivaihdevuosia. Älä yritä laimentaa mummotautiasi. On vain vaihdevuodet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin nuoruuden hormonit ja kuukautiset, sekä e-pillerit ym. aiheuttavat pahempia on ongelmia. Vaihdevuosissa hermot ja sydän voivat kyykätä, mutta on lääkettä.

Vierailija
24/24 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käyttänyt mitään hormoneita esim. e-pillereitä. Varmaan tästäkin yritän jotenkin selvitä luomusti jos ei oireet mene ihan mahdottomaksi. Ei tämä kyllä kivaa ole, kun on muuttunut ihan ihmeelliseksi, mutta nyt ainakin on jokin tieto, että mitä tämä voisi olla. Rautaa on kyllä pakko alkaa ottamaan. 
- Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän