Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholin lopettaminen

Vierailija
26.07.2025 |

Nykyään jo muutamasta kaljasta tulee laskuhumalassa hirveä masis. Tekisi melkein viiltää ranteet auki ja sitten sellainen päivän parin masennus ja morkkis vaikka mitään kovin tyhmää ei olekaan tehnyt.

Tekisi mieli lopettaa kokonaan alkoholin juominen, mutta kuten täälläkin palstalla on usein kerrottu, eivät ihmiset pidä täysraittiista ihmisistä. Naiset haluavat voida juoda viiniä miehensä kanssa, raittiit koetaan sellaisiksi ihmisisiksi jotka kuvittelevat olevansa muita parempia jne.

Mitähän sitä tekisi?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelle sä elät elämääsi, kuka sun elämästä päättää?

Lopeta vaan, saat tilalle elämän.

Vierailija
2/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sillä jotain merkitystä on silläkin miten muut ihmiset suhtautuvat sinuun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tässä mietin. Olen suuri viinifani ja en millään haluaisi kokonaan jättää tätä kulttuuria, mutta jotenkin alkoholi alkanut yököttää ja oma lössö kroppa. Olen siis hoikka mutta sellainen pehmoinen ja kyllähän tässä viinissä kaloreita on mitä lipitän vaikkei oikein edes jaksaisi. 

Vierailija
4/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juomattomuutta pitää selittää jokaiselle vastaantulijalle? Oletko joku AA-kerhon mannekiini?

Vierailija
5/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten geenit on erilaisia etkä ilmeisesti ole alkoholismiin taipuvainen ihminen. 

Vierailija
6/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin että miksi juuri nykyään? Jos enemmän tämän hetken ajatusten ja perspektiivin aiheuttama tuska kuin fyysisesti iän myötä pahentunut krapula, niin tärkein toki pitää huolta omasta päästä. Alkoholin vähentäminen auttaa tämän työstämisessä.

Hyvin syöminen alkoholin kanssa auttaa toki siinä ettei humala (ja siten myös lasku-) iske niin kovaa, mikä voi olla hyvä lähestymistapa ongelmaan jos juomista ei halua sulkea pois kokonaan.

Vierailija
7/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alkoholi pitäisi lopettaa?

Vierailija
8/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mulla on vaikeuksia edes aloitella.

Vierailija
9/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mä juon vaikka kukaan ei edes tiedä asiasta. Harvoin mulla tulee esille juominen muitten kanssa. Tosin olenkin vähän erakko. Ehkä sun masennuksen taustalla on jotain muuta?

Vierailija
10/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ilman alkoholia n.6 vuotta, enkä ole huomannut että se olisi haitannut muita ihmisiä. 

Tiedän toki nuo ihmiset jotka eivät pidä siitä jos et juo. He eivät olleet muutenkaan terveellistä seuraa ja luovuin heistä jo kauan ennen alkoholia.

Suosittelen muillekin, vaikkei olisikaan aikeissa lopettaa alkoholin käyttöä

Vierailija
11/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin alkoholin käytön vuosi sitten. Joo, on tullut palautettaettä mikä toi luulee olevansa kun ei juo. Ei ollut kanttia ko. henkilöllä sanoa,sitä minulle vaan kaverilleni.

Mitäs sitten, nyt ainakin tiedän, että hän, nainen, on kusipää. Minä en ole siitä moksiskaan.

Vierailija
12/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huomasin mielialan laskun yleensä alkoholinkäyttöä seuraavana päivänä. Se voimistui iän myötä ja aloin tarkkailla sitä.

Minulle hyvä raja on noin kaksi viinilasillista, jos on pitempi ateria. Jossain pitemmässä illanvietossa voin ottaa kolmannenkin. Olen huomannut, että jos käyttää alkoholia niin vähän tai hitaasti, että ei tule päihtymyksen tunnetta, ei tule myöskään sitä ikävää mielialan laskua. Tämä sopii minulle, kun en ennenkään ole juonut humalahakuisesti. 

Mutta ei kaikille sovi tietenkään samat asiat. Joillekin raja menee niin, että on parempi olla kokonaan juomatta. Eikä varsinkaan ole mitään järkeä juoda viiniä jonkun toisen mieliksi, jos siitä ei itse nauti. 

Vierailija
13/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alkoholi pitäisi lopettaa?

Etkö ymmärtänyt aloitusta? AP:lle tulee alkoholista masis ja tekee mieli viiltää ranteet auki. Sehän on ihan ärseestä. 

Vierailija
14/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin alkoholin käytön vastaavista syistä. Lisäksi vaikka en olisi juonut montaakaan annosta, olo oli seuraavana päivänä inhottavan nuutunut, vaikka varsinaista krapulaa ei olisi ollutkaan. Pari lasia viiniä tai kuoharia vaikutti myös huonontavasti unen laatuun.

Olen ollut kokonaan juomatta kohta kolme vuotta. Illanvietoissa työkavereita tai kavereita tuntuu haittaavan juomattomuuteni, usein jankkaavat, että älä ole tuommoinen tosikko, ota sinäkin. Tai älä nyt mökötä, vaikka olen ihan tavallinen oma itseni. Moni myös luulee, että olen alkoholisti, enkä voi ottaa yhtään tai jää ryyppy päälle.

En koe jääväni mistään paitsi. Lisäksi olen aina ajokunnossa ja aamut eivät ole tahmeita.

Vierailija
15/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännä, kun aina se akka on syy juomiseen 😂

Itse ihastuin viimeksi raittiiseen mieheen

Nimenomaan sen takia kun itse juon liiaksikin ja ihailin sitä. Oli mukava käydä kävelyllä ja tehdä normaaleja asioita hänen kanssaan selvinpäin, oli tosi hauskaa. Homma loppui miehen puolelta. Juon kuulemma liian usein eikä tästä voinut keskustella vaikka kykenen olemaan juomattakin ihan hyvin, oikeasti hänen kanssaan oli kiva olla.

Eli ihan hyvin voit löytää raittiina seuraa.

Vierailija
16/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin alkoholin käytön vuosi sitten. Joo, on tullut palautettaettä mikä toi luulee olevansa kun ei juo. Ei ollut kanttia ko. henkilöllä sanoa,sitä minulle vaan kaverilleni.

Mitäs sitten, nyt ainakin tiedän, että hän, nainen, on kusipää. Minä en ole siitä moksiskaan.

Kyllä sitä negatiivista palautetta on tullut minullekin, vaikka olen vain vähentänyt, enkä kokonaan lopettanut. Joillekin tuntuu olevan vaikea tajuta, että vaikka ollaan joskus parikymppisinä yhdessä juhlittu railakkaasti, niin ei olla enää parikymppisiä. Näin viiskymppisinä ne "parhaat bailaajat" on jo mullan alla, eikä se meille muillekaan terveellistä ole. Mutta jotkut kokevat ikäväksi ilonpilaajaksi, jos puhuu sellaisia asioita ääneen. Kaveripiiri on muuttunut nykyään sellaiseen suuntaan, että myöskään kaverit eivät juo lainkaan tai juovat vain vähän. 

Vierailija
17/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholittomat juomat kuten oluet ovat jatkuvasti kasvattaneet suosiota. Tämä kertoo ihmisten asennemuutoksesta. Jätä alkoholi, yöunet paranevat merkittävästi ja morkkis jää pois.

Vierailija
18/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin nauttiminen tuntuu tekevän vähän vetämättömäksi. Illat venyy ja aamuherätys siirtyy myöhempään. Kumminkin välillä se rentouttaa. Ehkä jos ottaisi vain perjantaisin ja lauantaisin ja vain pari kerrallaan?

Vierailija
19/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lopettaa. Niin olen itsekin tehnyt. Samalla vaihdoin ystäväpiirin sellaisiin, jotka eivät käytä alkoholia, tai jos joku käyttää niin korkeintaan joskus vähän, mutta ei niin, että tulee juovuksiin. Jos kaverit käyttää, se kyllä vaatii sen uuden ystäväpiirin. Ei siitä muuten mitään tule.

Vierailija
20/22 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lopetin alkoholin käytön vastaavista syistä. Lisäksi vaikka en olisi juonut montaakaan annosta, olo oli seuraavana päivänä inhottavan nuutunut, vaikka varsinaista krapulaa ei olisi ollutkaan. Pari lasia viiniä tai kuoharia vaikutti myös huonontavasti unen laatuun.

Olen ollut kokonaan juomatta kohta kolme vuotta. Illanvietoissa työkavereita tai kavereita tuntuu haittaavan juomattomuuteni, usein jankkaavat, että älä ole tuommoinen tosikko, ota sinäkin. Tai älä nyt mökötä, vaikka olen ihan tavallinen oma itseni. Moni myös luulee, että olen alkoholisti, enkä voi ottaa yhtään tai jää ryyppy päälle.

En koe jääväni mistään paitsi. Lisäksi olen aina ajokunnossa ja aamut eivät ole tahmeita.

Tuon olen kyllä huomannut minäkin. Vaikka parista viinilasista ei tule mielialan laskua, niin kyllä nekin unen laatuun vaikuttaa. Työviikon aikana minun ei kannata sen takia juoda yhtään. Sitä paitsi uskon että on sitä muillakin, mutta kaikki eivät vain ole yhdistäneet, että se ajoittainen väsymys liittyy edellisen illan alkoholinkäyttöön. Monet aika taitavasti vähättelevät ja kieltävät koko ajatuksen, että parilla lasilla nyt mitään vaikutusta voisi olla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän