Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PEth-alkoholitestejä tehdään yhä salaa työntekijältä – lääkäri jyrähtää: ”On jokaisen oma asia, mitä vapaa-aikana tekee

Vierailija
23.05.2026 |

Työnantajat selvittävät yhä useammin työntekijöiden juomista pitkäaikaisella PEth-testillä. Testejä on tehty myös salaa.

Lääkäriliiton ja SAK:n mukaan salatestaus on epäeettistä ja lainvastaista. Potilaalta on saatava lupa kaikkiin tutkimuksiin.

SAK korostaa työntekijän oikeutta yksityiselämään. Vapaa-ajan juominen on oma asia, jos se ei haittaa työntekoa.

Saatana https://yle.fi/a/74-20227274?origin=rss

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä työterveydessä tuo testi tehtiin, hoitaja kyllä etukäteen ilmoitti mikä se testi on ja mitä sillä mitataan.

Toki asian voi ottaa siltä kannalta, että joku haluaa kytätä sun alkon ottoa.

Itse ajattelen asian niin ,että koska alkoholinkäyttöön liittyy paljon muitakin haittoja ja riskejä, niin se auttaa ylläpitämään terveyttä.

Ja kyllä, otan itsekin soppaa, hapanta, kuppia, märkää. Joskus olen ihan naamat ja perseet. 

Oli mielenkiintoista tietää oma petti-arvo, joka yllätyksekseni oli "seurustelu/kohtuukäyttö" tasolla, vaikka ihan reipas alkoholistitausta kummittelee historiassa. M43

Mulla tuo otettiin ilman mitään mainintaa,  lähetteellä oli pitkä rimpsu niitä kirjainlyhenteitä jotka ei tavistallaajalle kyllä hirveästi kerro. Tämä peth-testi ei ollut silloin vielä ns ylittänyt uutiskynnystä mediassakaan.. Toki sitten pikkujouluviikonlopun jälkeisenä maanantaina paukaisin heti aamusta labraan ja eihän siinä hyvä tulis tullut. Mutta onneksi pääsin uudestaan testiin lääkärin haastattelun jälkeen ja tajusin että pitää  olla juomatta pisaraakaan alkoholia sitä edeltävä 2 viikon aikana niin tuli puhtaat paperit. 

Eikö teillä päin ihan tavan talliainen sen vertaa osaa googlehakua käyttää?

Juu nykyään toki olen tarkempi, mutta silloin eipä ollut mitään syytä alkaa googlailla kun lääkäri puhui vain "perusverikokeista". 

Ed 

No aika turhaa alkaa sit jeesustelemaan asiasta jos et itse ota selvää. Lähete labraan tulee lääkäriltä ennen kuin menet labraan, eli sulla on satavarmasti mahdollisuus siihen tietoon ennen verikokeiden ottoa.

Ei ne siellä labrassa ime verta ja vasta sitten sano että "hä hää nytpä me tutkitaankin susta sitä ja tätä etkä sille mitään voi !"

Vierailija
42/68 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi myös kieltäytyä ihan kaikista terveystarkastuksista, jos noin kovasti kerran pelkää, että mitä sieltä oikein paljastuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska aletaan testata kansalaisten pieru päästöt? Pitäähän se metaanivero jollakin määritellä. 

Vierailija
44/68 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö omakannasta saa selville tasan tarkkaan mitä verikokeita on tilattu? Vetkuttelin omaa huumetestiäni eri verukkein ties kuinka monta viikkoa koska luin kannasta että huumetesti tehdään. Vasta kun omakohtaisilla testereilläni tiesin että kuseni on priimaa Jeesuskusta, sitten vasta menin testiin.

Vierailija
45/68 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali alkoholin käyttö ei tuota arvoa nosta. Ongelmakäyttö kyllä paljastuu. 

Ihan oikein juopoille joille se alko menee työn ja perheen edelle.

Vierailija
46/68 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali alkoholin käyttö ei tuota arvoa nosta. Ongelmakäyttö kyllä paljastuu. 

Ihan oikein juopoille joille se alko menee työn ja perheen edelle.

Paitsi että arvot vaihtelee huomattavan paljon. Ongelmakäyttö paljastuu usein mutta siinä seassa on myös paljon niitä joilla on ollut joku juhla edellisenä viikonloppuna.

Vierailija
47/68 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö omakannasta saa selville tasan tarkkaan mitä verikokeita on tilattu? Vetkuttelin omaa huumetestiäni eri verukkein ties kuinka monta viikkoa koska luin kannasta että huumetesti tehdään. Vasta kun omakohtaisilla testereilläni tiesin että kuseni on priimaa Jeesuskusta, sitten vasta menin testiin.

Kuukauden kun on polttamatta niin ei näy se kauhia kannabis. Lisäbonuksena toletauko jonka jälkeen tuntuu taas oikein kunnolla. Helppo siirtää esim. sillä ettei saa pissattua.

Vierailija
48/68 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, että ei kuulu työnantajalle mitä henkilö tekee vapaa-ajallaan. Mutta osa suomalaisista on ilmeisesti niin hysteerisiä, että heidän mielestään kaljan juomisesta sietääkin mennä ihmisoikeudet. Jännä juttu tuo alkoholi suomalaisille. Toisaalta on monissa piireissä täysin sosiaalisesti normaalia juhlistaa merkkipäiviä juomalla samaa myrkkyä, jonka käytöstä voidaan sitten kuitenkin jälkikäteen häpäistä ja stigmatusoida. 

Kun kenenkään hyvinvointiahan tässä ei olla ajamassa takaa, vaan halutaan vahvistaa työnantajan määräysvaltaa ulottumaan työntekijän vapaa-ajallekin. Tämä on yksi askel, mutta jos te tämän hyväksytte tämä ei todellakaan ole viimeinen. Ei ole kaukana tulevaisuudessa se aika, kun työntekijä katsotaan ihan suoraan työnantajan omaisuudeksi. Ja osa työntekijöistä vielä kannattaa tätä kehitystä huutamalla, että ei pitäisi testaukset haitata jos ole mitään salattavaa. Tavisten tyhmyys on ilmeisesti yhtä ehtymätön luonnonvara kuin omistajaluokan vallanhimo ja ahneuskin.

Vierailija
49/68 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä työterveydessä tuo testi tehtiin, hoitaja kyllä etukäteen ilmoitti mikä se testi on ja mitä sillä mitataan.

Toki asian voi ottaa siltä kannalta, että joku haluaa kytätä sun alkon ottoa.

Itse ajattelen asian niin ,että koska alkoholinkäyttöön liittyy paljon muitakin haittoja ja riskejä, niin se auttaa ylläpitämään terveyttä.

Ja kyllä, otan itsekin soppaa, hapanta, kuppia, märkää. Joskus olen ihan naamat ja perseet. 

Oli mielenkiintoista tietää oma petti-arvo, joka yllätyksekseni oli "seurustelu/kohtuukäyttö" tasolla, vaikka ihan reipas alkoholistitausta kummittelee historiassa. M43

Mulla tuo otettiin ilman mitään mainintaa,  lähetteellä oli pitkä rimpsu niitä kirjainlyhenteitä jotka ei tavistallaajalle kyllä hirveästi kerro. Tämä peth-testi ei ollut silloin vielä ns ylittänyt uutiskynnystä mediassakaan.. Toki sitten pikkujouluviikonlopun jälkeisenä maanantaina paukaisin heti aamusta labraan ja eihän siinä hyvä tulis tullut. Mutta onneksi pääsin uudestaan testiin lääkärin haastattelun jälkeen ja tajusin että pitää  olla juomatta pisaraakaan alkoholia sitä edeltävä 2 viikon aikana niin tuli puhtaat paperit. 

Eikö teillä päin ihan tavan talliainen sen vertaa osaa googlehakua käyttää?

Oletko sä googlaillut kaikki verenkuvaan kuuluvien testien tiedot ennen kuin menet labratesteihin? En minä ainakaan ole tehnyt niin koskaan, vaikka labrat on otettu työterveydessä parin vuoden välein.

Vierailija
50/68 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehty tuo testi ihan tietäeni kolme kertaa parin vuoden sisään, kahdesti pyytäessäni mutten ole kuulemma alkoholisti. ja mietin jopa Antabus-kapselia itselleni, koska naisena juon 3-4 pulloa viiniä viikossa, joskus enemmänkin, koskaan en vähemmän. Jo vuosia näin, ehkä välillä ollut kaksi viikkoa ilman. Tuo verikoe B-Peth näyttää, että juon vähän, eli jokin häiritsee tulosta. Työterveys katsoi pyynnöstäni myös muut mahdolliset verikokeet, ja kaikki arvot kunnossa, maksakin. N. 30 vuotta mennyt alkoholia liikaa, viimeiset viisi aivan liikaa ilman taukoja, mutta maksa kunnossa ja tuo Peth-arvo on kuulemma myös kuin joisin pari kertaa kuussa muutaman drinkin eli juuri ja juuri yli viiterajan. Ei voi tuo Peth-verikoe millään huomioda kaikkea.

Vierailija
51/68 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokaiini ja amfetamiini näkyvät vain kaksi päivää testeissä. Vähän epistä kun kovat huumeet näkyvät vähiten aikaa. Lsd ei näy vissiin ollenkaan. Pitäisi ottaa selvää mitkä aineet eivät näy testeissä.

Vierailija
52/68 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokaiini ja amfetamiini näkyvät vain kaksi päivää testeissä. Vähän epistä kun kovat huumeet näkyvät vähiten aikaa. Lsd ei näy vissiin ollenkaan. Pitäisi ottaa selvää mitkä aineet eivät näy testeissä.

Virtsassa näkyy kyllä pitkään, ja helpolla joutuu huumeseulaan, eli et ilmeisesti ole työelämässä, kun tuollaista sanelet ja nyt tiedustelet mikä näkyy. Verikokeissa ei mikään huume tosiaan luotettavasti, eikä huumeita edes seulota verikokein. Virtsanäytteeseen olet siis joutumassa, sinä paheinen nuori. 

Vierailija
53/68 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virtsassa näkyy kyllä pitkään, ja helpolla joutuu huumeseulaan, eli et ilmeisesti ole työelämässä, kun tuollaista sanelet ja nyt tiedustelet mikä näkyy. Verikokeissa ei mikään huume tosiaan luotettavasti, eikä huumeita edes seulota verikokein. Virtsanäytteeseen olet siis joutumassa, sinä paheinen nuori. 

Netistä saa kaikenlaista tietoa. Kovia huumeita en ole edes kokeillut eikä ne kiinnosta. Niillä on sanottu olevan lyhyin näkymisaika. Ihan periaatteessa kiinnostaa mikä ei näy kun ihmisten vapaa-aikaa aletaan kyttäämään.

Vierailija
54/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokatauolla tapahtuva juominen haittaa työntekoa, usein myös vapaa-ajan juominen haittaa työntekoa. Myös viinanhaju saattaa haitata työkavereita 

Sinänsä alkoholitesti on täysin turha, koska alkoholin perusteella ketään ei voi irtisanoa.

Voin antaa varoituksen ja seuraavasta kerrasta irtisanoa JOS kyseessä ei ole sairaus eli alkoholismi.

Ja nythän on vielä tämä alisuorituminen, eli uusi potkulaki, sen turvin päästään jokaisesta eroon, kenen naama ei miellytä.

Kaikilta näiltä välttyy, kun ei käy töissä, siihen kannustavia sääntöjä tulee lähes joka viikko, kuten palkattomat Helatorstait ja muut, ei vaikuta korvauksiin, vain palkkaan ja palkattomat sairauslomat ja jne jne jne jne....

Vierailija
55/68 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi keskustelu joka on noussut ilman uutta viestiä. En ymmärrä mutta tämä palsta toimii muutenkin oudosti. Vain keskustelujen poistaminen toimii tehokkaasti.

Vierailija
56/68 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmassa työpaikassa mimut koettiin uhaksi, kun erehdyin ehdottamaan uusia toimintatapoja liian rohkeasti, vaikka kyseisten toimintatapojen kehittäminen kuului työnkuvaani. Minua alettiin mustamaalata ja kohtelu oli muutenkin monella tapaa hyvin asiatonta. Ilmeisesti jotkut yrityksen johdossa olleet henkilöt pelkäsivät minun eskaloivan tilanteen työterveyteen ja keikuttavan jo ennestään kallellaan olevaa laivaa, joten he olivat raportoineet sinne että minulla on alkoholiongelma ja siihen liittyvää oireilua, jonka kaiketi toivoivat selittävän mahdolliset yhteydenottoni heidän kannaltaan parhain päin. No, tästä seurasi olemattoman alkoholismini metsästys, johon kuuluu terveyskeskuskäyntieni yhteydessä aina määrättäviä “maksatestejä”. Testit ovat olleet aina viitteissä, eikä niiden tuloksia ole kommentoitu minulle millään tavalla. Peth-testin tulon aikoihin minulle oli jälleen määrätty muiden verikokeiden oheen “maksatestejä”, joiden yhteydessä huomasin, että oli otettu myös yksi tai kaksi ylimääräistä näytettä. Ylimääräiset näytteet näkyivät tiedoissani tuloksien saapumiseen asti, sitten poistuivat. Työterveyslääkäri soitti minulle ja ääni väristen kertoi, kuinka maksatestini olivat “täysin kunnossa”. Käyntini ei ollut liittynyt maksantoimintaan mitenkään, ja olisin halunnut puhua muistakin tuloksista, mutta lääkäri vain huokaili kuinka ei ole lainkaan syytä huoleen. Hieman myöhemmin Peth-testistä uutisoitiin ja arvasin heti, että tämä testi minultakin oli tuolloin otettu. Testi lienee näyttänyt hyvinkin alhaisia lukemia, sillä juon alkoholia lähinnä silloin tällöin ruoan yhteydessä viinilasillisen tai pari. Juhlissa vaihdan yleensä parin alkoholiannoksen jälkeen alkoholittomiin vaihtoehtoihin (jota muuten jonkun kieroutuneen logiikan perusteella on myös pidetty alkoholismin merkkinä). Voi mennä pitkiäkin aikoja etten käytä alkoholia lainkaan. Työterveydessä suhtautuminen minuun muuttui tuon käynnin jälkeen. Toivottaisinkin siis Peth-testin omalta osaltani tervetulleeksi jos se tehtäisiin kuten kuuluukin, eli avoimesti potilaan kanssa yhteistyössä.

Vierailija
57/68 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin vuokralle asuntoon, josaa on joku uusi reaaliaikainen veden ym.mittaus. Eli vuokranantajani näkee reaaliajasaa milloin herään ja menen nukkumaan, vessakäynnit. Ja tietysi olenko kotona-jos ei kulu vettä. Asunnossa on kaukolämpö, mutta muuton jälkeen sevisi etyä sauna/ kylpyhuoneessa ei ole yhtään lämpöpatteria, eli iso alue piää lämmittää sähköllä ja rättipatterikin toimii sähköllä. Tässä on kallis vuokra joten tulee kallis talvi!

Vierailija
58/68 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vetää jotain muuta. Voi olla työpaikallakin päihtyneenä, koska tavalliset suomalaiset juopot eivät vielä tänäkään huomaa silmämääräisesti ja osaa epäillä mitään.

Tähänhän sitä ihmisiä ajetaan. Eikö vieläkään olla opittu, ettei kyttäys ja kiellot toimi, vaan sillä saatetaan ajaa ihmiset jopa pahempaan. Kuten nyt puheena ollut nikotiinipussien kielto, eli ajetaan niiden avulla tupakoinnin lopettaneet ihmiset jälleen tupakoimaan. Huhhuh.

Vierailija
59/68 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi parasta, että testattaisiis sitten kaikki. Jos testaamista koetaan tarpeelliseksi tehdä myös asiantuntijatyössä, niin kuin minun kohdallani, miksei sitten otettaisi Peth-testejä säännölliseen käyttöön kaikille? Työsopimukseen vain, että työntekijä antaa luvan testata alkoholinkäyttöään missä ja milloin vain. Vasta silloinhan muuten piiloon jäävä alkoholismi paljastuisi, ja tällainenhan voisi jopa pakottaa ihmisiä raitistumaan! Voisi tulla omalla työpaikallakin yllättäviä tuloksia joillekin.

Oikeasti en tosin kannata työntekijöiden mielivaltaista testaamista, mutta jos sitä kerran joka tapauksessa tehdään, niin sitten läpinäkyvästi ja kaikille.

Vierailija
60/68 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi myös kieltäytyä ihan kaikista terveystarkastuksista, jos noin kovasti kerran pelkää, että mitä sieltä oikein paljastuu

En halua kieltäytyä mistään testeistä, vaan tietää jos minulle tehdään testejä. Haluan myös, että erilaisista oletuksista ja etenkin niiden perusteista viestitään minulle avoimesti, tähän minulla on myös lakiin perustuva oikeus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme