PEth-alkoholitestejä tehdään yhä salaa työntekijältä – lääkäri jyrähtää: ”On jokaisen oma asia, mitä vapaa-aikana tekee
Työnantajat selvittävät yhä useammin työntekijöiden juomista pitkäaikaisella PEth-testillä. Testejä on tehty myös salaa.
Lääkäriliiton ja SAK:n mukaan salatestaus on epäeettistä ja lainvastaista. Potilaalta on saatava lupa kaikkiin tutkimuksiin.
SAK korostaa työntekijän oikeutta yksityiselämään. Vapaa-ajan juominen on oma asia, jos se ei haittaa työntekoa.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Pelleilyä. Itse ei tule alkoholia juurikaan käytettyä joten salatestaus ei mitään jymy-yllätyksiä toisi, mutta jumalavita olisin vihainen!! Kunnon gestapo-touhua ja se ei tosiaan työnantajalle kuulu mitenkään vaikka olisin kaatokännissä vapaani jos työt hoituu. Omistava luokka haluaa omistaa ihmisetkin.
Tämä. Itse en käytä alkoholia, mutta tässä on kyse yksityisyydestä ja itsemääräämisoikeudesta, joten vastustan testejä!
Minulla oli PEth arvo tasan 3 ja omasta mielestäni nautin kohtuudella alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlainen kyttääminen lisääntyy. Peth testejä ja kelalle vapaa pääsy tutkimaan ihmisten tilejä. Saa nähdä mitä keksitään seuraavaksi? Pakolliset kuntotestit rahvaalle.
Yrittävät saada kotietsinnät ilman rikosepäilyä ja kamerat koteihin, että peth on pientä siihen verrattuna. Tällaisia lakeja puuhataan ja media sekä kansa hiljaa. Kohta Kiinassakin parempi yksityisyys.
Ei ihme että SAK:n tenunenut vastustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlainen kyttääminen lisääntyy. Peth testejä ja kelalle vapaa pääsy tutkimaan ihmisten tilejä. Saa nähdä mitä keksitään seuraavaksi? Pakolliset kuntotestit rahvaalle.
Yrittävät saada kotietsinnät ilman rikosepäilyä ja kamerat koteihin, että peth on pientä siihen verrattuna. Tällaisia lakeja puuhataan ja media sekä kansa hiljaa. Kohta Kiinassakin parempi yksityisyys.
Kyllä tällaista totalitarismia Suomessa jo on. Jos taskusta löytyy neula tai ruisku, se on riittävä tekosyy kotietsinnälle. Gestapon mielivaltaoikeuksia vain laajennetaan hieman
Miesoletettu juo viikossa 2 litraa kirkasta ja laatikollisen lonkeroa. PEtH-arvossa ei näy mitään. Vyötärönympärys yli 120cm, bmi 42. Lääkäri keskusteli ruokavaliosta, ei tarvita muutosta. Verenpaine 210/170. No, kokeillaan lääkitystä. Ai poltat tupakkaa, no, voi sentään. Katsotaan taas viiden vuoden päästä, hehheh, jospa olet pysynyt miehen mitoissa.
Naisoletettu lääkärissä, PEtH-arvoissa ei mitään, bmi 27, vyötärönympärys 87, verenpaine 150/70.
Nyt kyllä on syytä rankasti muuttaa elintapoja, laihduttaa pitää ja kaikki alkoholi pois!!! Syöt liian vähän kasviksia, tunnusta pois vaan, että tupakoit!!! Liian lihava, ihan turha valittaa jos seisomatyössä jalat väsyy!!! Laitetaanpa pitkäaiksisseuranta maksa-arvoista varmuuden vuoksi, kun et omasta mielestäsi ole alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä työterveydessä tuo testi tehtiin, hoitaja kyllä etukäteen ilmoitti mikä se testi on ja mitä sillä mitataan.
Toki asian voi ottaa siltä kannalta, että joku haluaa kytätä sun alkon ottoa.
Itse ajattelen asian niin ,että koska alkoholinkäyttöön liittyy paljon muitakin haittoja ja riskejä, niin se auttaa ylläpitämään terveyttä.
Ja kyllä, otan itsekin soppaa, hapanta, kuppia, märkää. Joskus olen ihan naamat ja perseet.
Oli mielenkiintoista tietää oma petti-arvo, joka yllätyksekseni oli "seurustelu/kohtuukäyttö" tasolla, vaikka ihan reipas alkoholistitausta kummittelee historiassa. M43
Mulla tuo otettiin ilman mitään mainintaa, lähetteellä oli pitkä rimpsu niitä kirjainlyhenteitä jotka ei tavistallaajalle kyllä hirveästi kerro. Tämä peth-testi ei ollut silloin vielä ns ylittänyt uutiskynnystä mediassakaan.. Toki sitten pikkujouluviikonlopun jälkeisenä maanantaina paukaisin heti aamusta labraan ja eihän siinä hyvä tulis tullut. Mutta onneksi pääsin uudestaan testiin lääkärin haastattelun jälkeen ja tajusin että pitää olla juomatta pisaraakaan alkoholia sitä edeltävä 2 viikon aikana niin tuli puhtaat paperit.
Eikö teillä päin ihan tavan talliainen sen vertaa osaa googlehakua käyttää?
Juu nykyään toki olen tarkempi, mutta silloin eipä ollut mitään syytä alkaa googlailla kun lääkäri puhui vain "perusverikokeista".
Ed