Nyt loppuu lihansyönti - tulkaa muut mukaan!
Hesarin siloiteltu juttu karjankasvattajasta. Todella ärsyttävää viherpesua; mustaa valkoiseksi. Eläinten kärsimyksen oikeuttamista.
Kommentit (417)
En tule, tykkään liikaa lihasta, kanasta, kalasta ja juustosta. Jos vassarit tekevät elämästä liian hankalaa kulutusta ohjaavilla veroilla yms.., niin alan murhata nälkääni luonnonvaraisia eläimiä. 😇
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nykyisin kasvispainotteinen sekasyöjä. Koska en pysty metsästämään/kalastamaan, niin olen siirtynyt eettisimpiin, kohtuullisella vaivalla hankittavaan eläinproteiiniin. Käytännössä tämä tarkoittaa luomumunia ja luomunautaa, joskus lammasta suoraan tuottajilta Rekosta. Marketin tiskistä ostan muikkuja tai muuta kotimaista kalaa. Hivenen on hintavampaa, mutta saa hyvää ja laadukasta, enkä käytä niin paljon kuin ennen. Lihaa haluan edelleen syödä, jotta rauta-arvot pysyvät kunnossa.
Miten joku luomunauta on muka eettisintä lihaa mitä pystyt löytämään? 😀 Syö nyt edes riistaa jos on pakko mussuttaa eläinproteiinia. PS. rauta-arvot pysyy oikein hyvänä myös kasvisruokavaliolla.
Kyseisen tilan naudat saavat laiduntaa paljon vapaana ympäri vuoden. Kesällä samalla ympäristöä ja samalla siis luonnon monimuotoisuutta. Esimerkiksi merenrannoilla laiduntaessa syövät järvikortetta, mikä vie elintilaa niittykukilta. Eivätkä syö mitään ulkomailta rahdattua soijaa. Enkä väittänyt, että luomunauta on eettisintä vaan totesin, että olen siirtynyt eettisimpiin valintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän johtuu, että nimenomaan pelkästään kasviksia syövät ovat päsmäämässä muiden syömisiä?
Ehdottomat ja uskovaiset eivät voi sietää sitä, että joku muu jossain elää eri tavalla kuin he.
Kyse on siitä, että kaikki eivät hyväksy eläimille aiheutuvaa kärsimystä. Olen itse vegaani, mutta olen sitä mieltä että syyttelemällä ei juuri muuteta toisten käytöstä, voin lähinnä omalla esimerkilläni vaikuttaa. Ja yritän olla tuomitsematta ketään, sillä me kaikki teemme "syntejä" eri tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen äijä. Olen vuosia tiedostanut lihansyönnin epäeettisyyden ja tänä keväänä lopulta liha alkoi ylipäätään maistua jotenkin "sairaalta" enkä ole enää sitä pystynyt syödä. Kalaa menee, enkä kanaa ole lopettanut vaikka en sitäkään ole viikkoihin syönyt.
Teen paljon kasvissapuskaa, mäkkärin ja hesen (joissa harvoin käyn) purilaiset ovat vegejä, enkä oikein huomaa mitään eroa, tuotekehittely on mennyt paljon eteenpäin.
Proteiinijauhoa vetelen vielä saliharrastuksen johdosta ja hyvin tuo rauta nousee.
En jaksa liiemmin moralisoida ketään, itselle nyt vain ajatuskin nykyisin syödä jonkun elävän eläimen persiettä on niin etovaa että en ymmärrä miten olen sitä voinut syödä.
Miehet, joilla on moraaleja, ovat ihania! <3
syön lihaa niin kauan kun lääketieteen eläinkokeet (kirjaimellista kidutusta) ovat sallittuja, heti kun ne lopetaan ja kokeet suoritetaan ihmisillä niin sitten ryhdyn vegaaniksi, ilman mitään haasteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva jaksaa pelkällä kasvisruoalla. Liha on terveellistä.
Höpöhöpö! Et tiedä mistä puhut. Liha niin usein kuin ihmiset sitä usein syö ei ole terveellistä ja sitä syödään Suomessa ihan liikaa. Lue tutkimuksia.
Jokainen syököön kuten itse haluaa ja maistuu. En minäkään tuputa sinulle sitä lihaa, niin lopeta sinäkin tuputtamasta sitä kasvisruokavaliota. Ei ole sinun asiasi päättää mitä suuhuni laitan tai mistään muustakaan elämäni asiasta. Osaan tehdä päätökset ihan itse enkä mene toisten pillin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruokavaliosta tulee IBS.
Kannattaa vältellä noita kaikkia jäljitelmäruokia. Soijakaan ei ole edes terveellistä.
Tofu on ollut olemassa yli 2000 vuotta ja on hyvin terveellistä. "Tofu on ravitsemusterapeutin näkökulmasta erinomainen ruokavalion lisä. Se on runsasproteiininen, vähärasvainen ja kolesteroliton kasvipohjainen proteiininlähde, joka sisältää myös tärkeitä kivennäisaineita, kuten kalsiumia, rautaa ja B-vitamiineja."
Itse aina ihmettelen miten sekasyöjät pystyvät pokerinaamalla väittämään lihaa terveelliseksi ja seuraavassa lauseessa luettelevat mitä ruuansulatusongelmia ja puutoksia heillä itsellään on ja miten eivät pysty syömään sitä ja tätä ja keikkuvat puutosten partaalla. Vika ei ole kasviksissa, sen voin vinkata. Toiset ovat sen verran terveitä, että ihan oikeasti pystyvät syödä mitä tahansa. Ei turvota, ei tule puutoksia, ei väsytä, ei kierrä vatsaa, ei pieretä, ei närästä.
Läskit mieslapset kiukuttelevat täällä näköjään taas. Kannattaa mielummin keskittyä hakemaan niitä töitä niin olisi teistäkin jotain yhteiskunnallista hyötyä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän johtuu, että nimenomaan pelkästään kasviksia syövät ovat päsmäämässä muiden syömisiä?
Ovathan monet työssäkäyvätkin usein huutelemassa työttömille että pitäisi mennä töihin. Eri ihmiset tekevät erilaisia asioita yleisen hyvän vuoksi, jotkut syövät kasvisruokaa ja jotkut käyvät töissä. Vegaaneja ei vain arvosteta samalla tavalla kuin työssäkäyviä.
Turha tulla kukaan sanomaan kummastakaan asiasta. Syön mitä syön ja pelaan pleikalla miten huvittaa. Jos minulle riittää sossun rahat, niin ei se ole muilta pois.
Menen töihin sitten, kun kaikki halukkaat saavat työpaikan ja teen töitä iloisesti. Siihen asti teen, mikä minusta on hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovathan monet työssäkäyvätkin usein huutelemassa työttömille että pitäisi mennä töihin. Eri ihmiset tekevät erilaisia asioita yleisen hyvän vuoksi, jotkut syövät kasvisruokaa ja jotkut käyvät töissä. Vegaaneja ei vain arvosteta samalla tavalla kuin työssäkäyviä.
Turha tulla kukaan sanomaan kummastakaan asiasta. Syön mitä syön ja pelaan pleikalla miten huvittaa. Jos minulle riittää sossun rahat, niin ei se ole muilta pois.
Menen töihin sitten, kun kaikki halukkaat saavat työpaikan ja teen töitä iloisesti. Siihen asti teen, mikä minusta on hauskaa.
Mikään ei kyllä ole säälittävämpää kun ikuiseen teini-ikään jumiutunut mies. Samaan aikaan kun muut ikätoverit luo uraa tai perustaa perhettä tai opiskelee niin heitetään omat parhaat vuodet roskiin. Ihan turha on mitään töitä on toivoa, jos ei ole nuorena tehnyt asian eteen yhtään mitään :D
-mies 28
Vierailija kirjoitti:
Mukana!
En todellakaan tule mukaan. Eäimet on tarkoitettu ihmisten syötäviksi ja teurastus kestää kuitenkin vain hetken niiden muuten hyvästä elämästä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa pelkällä kasvisruoalla. Veriarvot lähtee laskuun ym. Ja ne pavut... voi hyvä tavaton sitä peräpään paukkumista, kun niitä on syönyt. Lisäksi monet kasvikset ovat liian kalliita, että niistä voisi koostaa monipuolisen ruoan. Pyrin siihen, että edes joskus söisin kasviruokaa. Se riittää minulle. Vähän väliä haen uusia kasvisruokareseptejä, jotka itsellekin maistuisivat. Aika paljon on pettymyksiä tullut tällä hakumatkalla.
Tuo on outoa, että veriarvot lähtee laskuun. Olen ollut kasvissyöjä jo 30 vuotta, eikä veriarvot ole laskeneet sinä aikana yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lopeta lihansyöntiä näin asenteellisen kehotuksen perusteella. Ensinnäkin, ihmisten ruokaa, mm.sitä erinomaista soijaa, tuodaan lentoteitse hyvinkin kaukaa, samoin monia hedelmiä, joita syömme ympäri vuoden. Ja teurastus, joko teurastamolla tai kotitilalla on monin verroin noeampi ja kivuttomampi tapa kuolla kuin kitua sairaana tai tulla raadelluksi hengiltä. Näitä eläinten oikeuksia puolustaessanne voisitte välillä ,iettiä myös ihmisen puolustamista; milloin kävitte viimeiksi katsomassa läheistänne hoitokodissa tai tervehtimässä naapurianne? Karjankasvattajat miettivät koko ajan kuinka vielä parantaa eläintensä oloja niin, että itsekin saisivat tilalta elantonsa. Kukin syököön mitä haluaa, mutta antakoon muille ajatuksen ja valinnan vapaus.
Mistä se eläinten rehuksi tarkoitettu soija tuodaan?
Varmaan ainakin yhtä kaukaa, kuin banaanit, appelsiinit, ja monenmoiset muut hedelmät, joita lihaa syövätkin ostavat suuria määriä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei kyllä ole säälittävämpää kun ikuiseen teini-ikään jumiutunut mies. Samaan aikaan kun muut ikätoverit luo uraa tai perustaa perhettä tai opiskelee niin heitetään omat parhaat vuodet roskiin. Ihan turha on mitään töitä on toivoa, jos ei ole nuorena tehnyt asian eteen yhtään mitään :D
-mies 28
Oravanpyörässäkö sen parempi?
Sieltä tulikin ensimmäinen mainittu huutelija, ei ole lihansyöjät saanedt moisia haukkuja. Mua tietty haukutaan molemmista.
Jokainen tehköön kuten haluaa, kunhan ei satuta muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nykyisin kasvispainotteinen sekasyöjä. Koska en pysty metsästämään/kalastamaan, niin olen siirtynyt eettisimpiin, kohtuullisella vaivalla hankittavaan eläinproteiiniin. Käytännössä tämä tarkoittaa luomumunia ja luomunautaa, joskus lammasta suoraan tuottajilta Rekosta. Marketin tiskistä ostan muikkuja tai muuta kotimaista kalaa. Hivenen on hintavampaa, mutta saa hyvää ja laadukasta, enkä käytä niin paljon kuin ennen. Lihaa haluan edelleen syödä, jotta rauta-arvot pysyvät kunnossa.
Miten paljon ja usein syöt lihaa rauta-arvojen pitämiseksi kunnossa?
Mä en ole syönyt lihaa nyt 26 vuoteen, ja mun rauta-arvot on ihan huippulukemissa.
Ystäväni syö lihaa joka päivä useampaan kertaan, ja tarvitsee jatkuvaa rautalääkistystä, eikä sekään tunnu auttavan.
Olisiko loppupeleissä siis ihan vain lihasta kyse.
Vierailija kirjoitti:
https://animaliamedia.fi/miljoonia-broilereita-hylataan-teurastamoissa/
8 miljoonaa ihmistä kuolee nälkään joka vuosi. Kanojen kuolema ei kiinnosta. Elämä ja kohtalo on sattuman oikku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa pelkällä kasvisruoalla. Veriarvot lähtee laskuun ym. Ja ne pavut... voi hyvä tavaton sitä peräpään paukkumista, kun niitä on syönyt. Lisäksi monet kasvikset ovat liian kalliita, että niistä voisi koostaa monipuolisen ruoan. Pyrin siihen, että edes joskus söisin kasviruokaa. Se riittää minulle. Vähän väliä haen uusia kasvisruokareseptejä, jotka itsellekin maistuisivat. Aika paljon on pettymyksiä tullut tällä hakumatkalla.
Kasvisruoka on kaikkein edullisinta. Katso reseptejä vegaanihaasteesta ja proteiinin lähteistä. Nälkää tai jaksamattomuutta et joudu kokemaan! Papuja kannattaa aloittaa vähitellen, koska useimpia sekasyöjien kuidun saanti on ollut liian vähäistä, ja kuidun lisääntynyt saanti pavuista äkisti voi aiheuttaa vatsaoireita.
Mulle jaksamattomuus tulee liiasta hiilihydraattien syömisestä. Siltä ei voi välttyä, jos saa lähes kaiken proteiininsa palkokasveista. Soijassa sitä on vähän, joten se sopii. Itse olen allerginen sienille ja pähkinöille, joten niitäkään en voi syödä. Käytännössä siis jotta pysyisin terveenä, joutuisin elämään soijalla kasvissyöjänä. Saattaisin allergisoitua sille ennen pitkää, joten ei sekään ole vaihtoehto.
Hienoa, jos jollekin kasvisruoka sopii. Onpa edes vähän vähemmän tuotantoeläimiä.
Tässä on listattuna paljon kaikenlaisia lähteitä:
https://vegaanihaaste.fi/vegaanisia-proteiininlahteita/
Esim ne Hernikset on todella proteiinipitoisia ja hiilarit pyöreä 0g. Muitakin tällaisia vastaavia on. Soija kyllä on sekin aivan loistava ja monipuolinen. Siemeniä on monenlaisia jne. Raskaimpia hiilarit on viljoissa, joten ei tarvitse syödä esim mitään pastaa, joka on tosi raskasta. Valkoisista viljoista kannattaa luopua monestakin terveydellisestä syystä, samoin lisätystä sokerista. Varsinaiset kasvikset eivät itsessään ole raskaita hiilareiden suhteen vaan päinvastoin keveitä. Oletko kokeillut esim linssejä? Niissä on proteiinia yhtä paljon kuin lihassa ja ne ovat helppoja ja nopeita valmistaa. Kuitu on kuitenkin tärkeä suoliston hyvinvoinnille, mutta jos se ei ole tottunut siihen, se voi aiheuttaa raskautta.
Miksi jättäisit soijan kokonaan syömättä vaikka nyt lihaa syötkin? Jo se, että vähentää lihaa ja korvaa sitä kasviperäisillä proteiinin lähteillä on paljon. Samalla terveys tykkää. Ei voi myöskään etukäteen tietää, että tulisi allergiseksi, joten miksi pelkäät sellaista tai pidät sitä validina syynä olla tällä hetkellä syömättä sitä?
Miehenä en suosi soijapapuja sproteiinilähteenä, paitsi fermentoituna, esim. miso. Hormonaalinen vaikutus on estrogeenin tapainen, eli manboobseja kasvattava.
Et ilmeisesti käytä maitotuotteitakaan?
Lihatuottajien aggressiivinen lobbaaminen on oksettavaa, heiltä pitäisi poistaa verorahoilla maksettavat tuet.