Pankaa lapsi yökylään!!!
Itse en ole juuri ollut lapsena yökylässä. En voi sanoa, onko syy vai seuraus, mutta olin hirmu ujo aikuisikään asti. Leirit yms oli helvettiä. Muistelen vieläkin kauhulla :(
Omat lapseni on ollu turvallisesti omien mummojen luona yökylässä 1v lähtien silloin tällöin ja tuntuu, että heistä se on ok, huippua!! Moni kaverini ei ole suorastaan päästänyt lapsiaan mummoloihinkaan yökylään. Omat kullanmurut... Jo luonnostaan arat lapset näyttävät kammoksuvan (sen takia?) jo ihan kaverisynttärreillä (5v) oloa ilman äitiä...
Oma ujous ja koti-ikävä pilasi pitkän pätkän omaa lapsuuttani ja nuoruuttani ja osan aikuisuuttani. Älä tee sitä lapsellesi!
Kommentit (25)
Mitä helvetin sosialisoitumista tapahtuu yöllä mitä ei voi päivällä hoitaa??? Eikös siellä yökylässäkin nukuta yöt ja olla tutun esim. mummin luona joka luona voi kyllä kyläillä ihan päivälläkin???
Mä en nyt ymmärrä... Mä tykkään itsekkin nukkua yöni kotona perheeni kanssa enkä ajattele että se johtuu ujoudesta tai epäsosiaalisuudesta.
Auttaisikohan se tällaista 30-vuotiasta?
Minua ei ainakaan huvita yhtään mennä mummolaan yöksi, siellä on tavattoman tylsää. Mielummin olen omassa kotona. Siksi myöskään lapseni saa olla ihan rauhassa kotona ilman kyläilyvelvoitteita jos kerran siltä tuntuu.
Niin no, sä olet epäsosiaalinen, etkä enää kolme. Ei aikuinen ihminen varmaan hiekkalaatikostakaan kauheesti kiksejä saa.. ;D
Silti en mene yökylään mummolaan!
Siihen tunteeseen, voiko ihmisiin luottaa ja miten omat tunteet tulevat huomioonotetuksi. Ensimmäisten ikävuosien aikana vanhemmat ja heidän kykynsä vastata lapsen tarpeisiin muodostavat lapsen mielessä käsityksen millainen maailma on ja millainen hän itse on.
Ujon lapsen " karaisu" ei auta reipastumaan, vaan aiheuttaa stressiä ja aiheuttaa epäluottamusta niin omaan itseen (omiin kykyihin) kuin vanhempiinsa.